نوشته اصلی توسط
ehsaniran
1-canon 5d markII
100mm f/2
اف2 تا اف 22(اف 2 واسه بوکه عالی اش تا اف 4)
3-صد سانتی متر تا 2متر
تعاریف:
SD : فواصله ی سوژه تا دوربین
FL: فاصله کانونی
حدود تقریبی DoF برای فوکس بودن دو گوش و چشمها (بصورت تمام رخ): 15cm
CoC: قطر دوایر گیجی معادل 0.03cm برای یک دوربین 35mm فول فریم (اینجا: 5DII)
عمق میدان هائی با تغییر در پارامترها، به شرح زیر خواهیم داشت:
S1) SD=100cm, f/2.0, FL=100cm, CoC=0.03 ---> DoF=1.08cm<15cm
S2) SD=200cm, f/2.0, FL=100cm, CoC=0.03 ---> DoF=4.56cm<15cm
S3) SD=100cm, f/4.0, FL=100cm, CoC=0.03 ---> DoF=2.16cm<15cm
S4) SD=200cm, f/4.0, FL=100cm, CoC=0.03 ---> DoF=9.12cm<15cm
بنابراین، شما با این لنز که در فاصله ی حداکثر دومتری از سوژه و ماکزیمم اپرچر f/4 نمیتوانید عمق میدانی بیش از حدود 9 سانت داشته باشید. در دو انتهای این محدوده ی 9 سانتی هم، بیشینه ی Sharpness را نخواهید داشت و به احتمال زیاد، شارپنس آنچنان قابل قبولی، در دو انتهای DoF وجود نخواهد داشت. (بعلت تبدیل نواحی واضح ، به نواحی ناواضح، بصورت Gradually )
S5) SD=200cm, f/5.6, FL=100cm, CoC=0.03 ---> DoF=12.8cm<15cm
S6) SD=200cm, f/8.0, FL=100cm, CoC=0.03 ---> DoF=18.3cm>15cm
اما در حالت S5 و S4 میتوانید به سختی دو چشم را در حالت سه رخ در عمق میدان وضوح داشته باشید.
نهایتاً همانطور که میدانید، یکی از راههای داشتن Blurred Background در حالت هائی با عمق میدانهای لب مرز مورد نیاز، دور کردن سوژه از پس زمینه است تا بوجود آمدن حالت بوکه در پسزمینه، بیشتر شود.
در لنزهائی سریعتر از لنز شما، مانند Canon EF85mm f/1.2L USM شرایط عکاسی بسیار سخت تر میشود. پشت عکسهای خوبی که از چهره با استفاده از این لنز می بینیم، دنیائی از تجربه ی عکاس و سعی و خطاهای احتمالی باید خوابیده باشد