فکر کنم با این اطلاعات کم من و با این IQ که دارم سوال ها اساتید خسته کنه بهتر این جور سوال بپرسم
فرض کنید از شخصی میخواهیم از روبه ور عکسی گرفته شود
چشم ها در فوکوس هستن اما بینی و گوش در فلو هست درسته که گفته شد نیاید انتطار داشت همه در فوکوس باشند چون در 1سطح تراز نیستند پس باید چه کار کرد؟
یا به فرض میخواهیم که در حالت 3/4 رخ ایستاده عکس بگیریم 1چشم در فوکوس چشم دیگه در فلو شدید و اصلا جلوه خوبی نداره
اگر هم دیاف را ببندم که عمق میدان کم بشه اون بوکه مه مورد نظرم هست نمیده
بنظر، مشخصه که برای یک لنز و یک دوربین خاص، این سوالات براتون مطرح شده
لطف کنید و موارد زیر را مشخص کنید تا بهتر بشود کمک تان نمود:
1) برند و مدل دوربین تون (APS-C یا FF بودنش)
2) لنزی که مد نظرتان است (فاصله کانونی مورد نظر شما + بیشینه و کمینه ی اندازه ی دیافراگم) و نیز اندازه ی دیافراگم مورد نظر شما
3) فاصله ی مورد نظر دوربین شما تا چهره ی سوژه
برای این سبک عکاسی خیلی سخته که در لحظه فکوس کنید. روش رایج اینه که از عمق میدان باز تر استفاده کنید و قبل از ثبت از سوژه بخواید که در موقعیتی که قراره عکس گرفته بشه قرار بگیره و بعد از اینکه فکوس کردید ازش بخواید که بپره و شما فقط شاتر رو بزنید... برای رسیدن به بوکه دلخواه هم در صورت امکان سوزه رو از پس زمینه دور کنید.
پ.ن: پیشنهاد می کنم کلاسی که Frank Doorhof برای kelby training تدریس کرده (Freeze Motion Photography) رو ببینید... (فکر کنم لینکش توی قسمت دانلود ویدیو های انجمن باشه)
بله اگر وقتی فکوس در نقطه یک فکوس کردید، فکوس رو (با تا نیمه پایین نگه داشته شاتر یا استفاه از دکمه مخصوص قفل فکوس یا هر روش دیگه (مثلا روش پت و مت گونه قرار دادن کلید روی لنز در حالت منوال) قفل کنید و کادر رو تغییر بدید، (بشرطی که موقع تغییر کادر فاصله تغییر محسوس (با توجه به عمق میدان) نداشته باشه) با اینکه در کادر جدید نقطه ۲ زیر مربع فکوس هست، نقطه یک در فکوس کامل قرار داره... با این حال دوربین اون علامت af point خودش رو به اشتباه روی نقطه ۲ خواهد گذاشت.
صفحه فکوس یک صفحه موازی با سنسور دروربین ـه... پس وقتی روی یک قسمت از خط کش فکوس کنید، سمت چپ و راست اون هم فکوس میشه و این کاملا طبیعیه (شکل های اون مقاله ای که دوستان لینکش رو دادند رو ببینید)
میزان فلو شدن پس زمینه (رسیدن به بوکه دلخواه) علاوه بر دیافراگم به فاصله سوژه (در واقع نقطه فکوس) از پس زمینه (چیزی که می خواید فلو باشه) هم بستگی داره... اگه شما از لنز ۱۰۰ تون تو f2 استفاده کنید عمق میدان انقدر کم میشه که اگه فاصله سوژه از دوربین بقدر کافی کم باشه، حتی اگه یک طرف یک چشم فکوس کنید اون طرفش فلو میشه! بنابرین ظاهرا تنها راهکار شما اینه که عمق میدان رو به هر طریق که براتون مقدوره بیشتر کنید تا همه چیزی که لازم دارید در فکوس مورد قبول قرار بگیره (در مورد انتخاب نقطه فکوس (اون قسمت از سوژه که فکوس می کنید) هم به توضیحاتی که تو اون مقاله داده شده دقت کنید).
وقتی از نورسنجی و فکوس اتوماتیک استفاده می کنید، با تا نیمه فشار دادن شاتر دوربین فکوس و نورسنجی می کنه و بعد هردو اینها قفل میشن؛ یعنی تا وقتی که شاتر در همون حالت نگه داشته شده باشه، پارامتر های نور و فاصله فکوس شده در لحظه اول، بدون تغییر باقی می مونن (با یک استثنا: اگه در حالت فکوس پیوسته (Servo) باشید، دوربین پی در پی روی چیزی که زیر نقطه فکوس قرار داره فکوس می کنه) و به شما اجازه تغییر کادر رو میدن
روش دوم، استفاده از دکمهایه که روی بدن قرار داره و با فشردن اون (برحسب تنظیمات دوربین) فکوس یا نورسنجی و یا هردو قفل میشن و دیگه لازم نیست شاتر رو تا نیمه نگه دارید (تو بدنه های نیکون روی این دکمه نوشته AF-L/AE-L) (نمی دونم بدنه های کنون هم همینطور هستند یا دکنه جدا دارند!؟) ... ضمن اینکه شما میتونید یه دکمه برای قفل نورسنجی و یه دکمه دیگه از دوربین رو برای قفل فکوس استفاده کنید (این جمله آخر برای همه بدنه ها صادق نیست)
روش دیگهای که میتونید استفاده کنید اینه که بعد از اینکه فکوس کردید، کلید نوع فکوس روی بدنه (یا داخل منو ها) یا روی لنز رو روی منوال بذارید.(اگه اشتباه نکنم، برای بعضی مدل ها اگه کلید روی بنده روی اتوماتیک باشه و کلید روی روی منوال، ممکنه برای لنز مشکل پیش بیاد!؟)
این روش آخر رو من وقتی دارم از یه سوژه ثابت عکاسی می کنم (still life و ...) معمولا استفاده می کنم، تا خیالم از بابت فکوس راحت باشه و به نور پردازی و چیدمان سایر اجزای تصویر بپردازم...