دوست عزیز مطلب رو بر عکس عنوان کردید !!
در مقایسه ها همیشه از نمونه RAW استفاده میشه البته در شرایط یکسان!
Printable View
البته اینچا مکان مناسبی برای بحث روی فول فرم و کراپدار ها نیست
اما جهت مقایسه سنسور دوربین 70D (کراپدار) با سنسورهای دیگر تصویر زیر رو مشاهده کنید
فایل پیوست 49262
سنسور کراپدار نه تنها نویزی تر هست بلکه جزئیات تصویر به شدت کاهش پیدا کرده و نوشته های قسمت سبز رنگ اصلا قابل تشخیص نیست
کما اینکه در این مقایسه شرایط یکسان رعایت نشده مثلا نوع لنزها متفاوته که این تفاوت به سود کراپدار بوده
شما توی عکساتون نگاهی بندازین چند درصد عکساتون در این ایزو هست؟
با سلام
همانطور كه مطلعيد شركت كانن لنزهايي با موتور STM طراحي نموده است. از دوستان عزيز خواهشمندم راجع به نحوه عملكرد و مزاياي اين نوع لنزها توضيحاتي ارائه فرمايند. ممنون و متشكر
بله شما درست متوجه شدید نویز 800دی بر اساس نتایج همین سایت برابر یا حتی کمی بیشتر از 7000دی است.
در واقع نویز به سطح هر پیکسل مربوط میشود نه به اندازه کلی سنسور. در این مورد خاص هم 800دی و 7000دی اندازه پیکسلهای یکسانی دارند پس نباید انتظار نویز کمتری از آن داشته باشید.
بنظر من هر بدنه ای به شرط اینکه امکان استفاده از لنز بهتر را بشما بدهد مناسبتر است. دی70 که جای خود دارد. شما عملا با لنزهای معمولی از دی7 چیز بیشتری نخواهید گرفت.
دوستان يه سوال در خصوص ساختار دوربين تلفن هاي همراه توي ذهنم شكل گرفته كه شايد خيلي هم مبتديانه باشه. مي خواستم بدونم دهانه ديافراگم (Aperture) در دوربين گوشي هاي موبايل هم قابليت باز و بسته شدن داره يا به صورت ثابت توليد ميشه؟ ممنون
سلام
عمق میدان به دلیل کوچک بودن سنسور در دوربین های گوشی های موبایل بسیار زیاد هست
به همین دلیل ، چیزی حدود 99% از گوشی های موبایل بازار دیافراگم ثابت دارند.
که در نتیجه:
-بودجه کمتری صرف ساختن موارد مکانیکی و ریزبینانه میشود
-وقت کمتری جهت تولید مصرف میشود
-سرعت استفاده بالا میرود
-و دوام نیز بالاتر هست
در عوض این وقت صرف تغییر در سیستم اتوفوکوس و برنامه ریزی برای
نورسنجی صرف میشود که عاقلانه تر هست.
گرچه گوشی هایی که سنسور بزرگتری دارند و تخصصی تر به عکاسی میپردازند
دیافراگم متغیر دارند ، مانند Galaxy Camera و Galaxy S4 Zoom.
البته Galaxy Camera و Galaxy S4 Zoom رو خیلی نمیشه گوشی هوشمند به حساب آورد ٬ چون کلا از فرم گوشی خارج شده اند مخصوصا قسمت لنزشون که بدجوری بیرون زده و اصلا در جیب جا نمیشه ! میشه گفت دوربین هایی هستند که قابلیت های یک گوشی هوشمند رو هم دارند. بر عکس اون رو نوکیا انجام داده یعنی هم لومیا 1020 و هم 808 گوشی هوشمند با دوربین قدرتمند ی هستند جالبه سنسور lumia 1020 و 808 از سنسور Galaxy Camera و Galaxy S4 Zoom بزرگتر هست!
متاسفانه منبع کلی پیدا نکردم.
ولی اگر این مورد براتون اهمیت داره فکر کنم با گشتن طولانی مدت ممکنه کسی لیست کرده باشه.
منتهی با کلمات کلیدی حساس جستجو کنید.
به طور مثال Mobile phones Variable/Adjustable aperture
موافقم ، در یک هفته ای که سعی کردم از این گوشی که برای یکی از دوستانم خریده بودیم استفاده کنم
بزرگترین مشکل سایز و بزرگیش هست.
یه مورد جالب هم هست.
یکی دیگه از دوستان من از 808 نوکیا استفاده میکنه ، از جایی که اگر یک عکاس بقصد خرید Galaxy Camera یا 808 رو داشته باشه انتظار تنظیمات دستی مناسبی داره
Nokia 808 خروجی با کیفیت و با جزئیاتی رو دارد ولی امان از کارایی و تنظیمات مناسب.
برای من کارایی ، امکانات و تنظیمات مشابه به دوربین هایی که حالت Manual دارند اهمیت بیشتری تا خروجی آنها دارد(چون مسلما خروجی با همین موارد کنترل میشود)
برای همین S4 Zoom رو از این لحاظ انتخاب بهتری میدونم.
و در کل قادر بودم عکسهای رضایت بخش تری با S4 Zoom ثبت کنم در مقایسه با 808 نوکیا.
بله . مطمئنا تنظیمات زوم نسبت به ۸۰۸ پیشرفته تر هست و زوم اوپتیکال هم داره که خیلی خوبه. فقط همین موضوع که آرگونومی بدی داره و بزرگه مشکل زاست . همین جور که گفتم بیشتر دوربین هست تا گوشی!
لومیا ۱۰۲۰ دارای یک برنامه به نام pro camera هست که تنظیمات دستی خوبی داره حالا دقیقا نمی دونم تا چه حد پیشرفته هست ولی فکر کنم برنامه خوبی باشه .با این برنامه حتی میشه دستی هم فوکوس کرد (البته منظور از دستی ٬ تغییر فوکوس به صورت نرم افزاری هست).
سلام به همه...
یه سوال داشتم امیدوارم دوستان کمکم کنن....
من علاقه مند به عکاسی هستم و اول راهم...اما نمیدونم برای وارد شدن به این حرفه تحصیلات دانشگاهی داشته باشم و عکاسی بخونم یا برم کلاس آموزشگاه ها؟.....
لطفا راهنماییم کنید،ممنون:-)
برای وارد شدن به اين رشته شما فقط نياز داريد يک دوربين بخريد
برای بالا بردن اطلاعاتتون از همين فروم و کلاس های آموزشيش و منابع آنلاين ميتونيد استفاده کنيد
کلان کارهای هنری کسی به مدرک شما اهميت نميده مهم اينه کارتون خوب باشه
من رشته دانشگاهی هنر رو نميدونم در چه سطحه اما کلاً سطح اکثر رشته های دانشگاهی خيلی پايينتر از اون چيزيه که شما بيرون ياد ميگيری
طرف 4 سال برنامه نويسی ميخونه اما اندازه يک نفر که 2 دوره کلاس تخصصی بيرون رفته برنامه نويسی ياد نميگيره
(البته من به کلاس های آزاد هم علاقه ندارم چون طوری طراحی شده که شما رو تا مدت ها به کلاس وابسته نگه داره مثل کلاس های زبان که طرف 6 سال ميره کلاس ترم 60 ابی و قرمز و سبزه باز هم يک ايليتس رو نميتونه بالا 6 بگيره)
نظر شخصی من اينه:
يک دوربين بگيريد
يک کلاس مبتدی مثل کلاس های سايت رو طی کنيد که با اصول اوليه آشنا بشيد
راه که افتاديد ديگه خودتون کتاب ها و مقاله های مختلف رو بخونيد و ويدو های آموزشی رو ببينيد و اگر مشکل داشتيد از حرفه اي ها بپرسيد و بجای کلاس رفتن فقط تمرين کنيد
علت پیکسل سوخته چی هست؟
من حس میکنم 1نقطه روی اخرین زوم دوربین بر روی عکس ها هست
ایا بیشتر میشه؟
چطور میتونم مطمن بشم که پیکسل سوخته هست؟
احسان جان سری به این تاپیک بزن خصوصا پست 4. بازم سوالی بود دوستان مطمئنن بی جواب نمیذارن.
درود
فایل پیوست 49397
نقطه سیاه پیکسل مرده(پیکسلی که توانایی ظبط هیچ نوری را ندارد).
نقطه قرمز پیکسل Stuck.پیکسلی که نور را دریافت می کند ولی به صورت اشتباه نمایش می دهد.
نقل قول:
A dead pixel is a permanently damaged pixel that does not receive any power, which often results in a black spot on the camera LCD.
نقل قول:
stuck pixels always receive power, which results in a colored pixel that shows up in the same spot on the camera LCD or on the sensor/images.
نقل قول:
hot pixels only show up when the camera sensor gets hot during long exposures or when the ISO is cranked up above 400-800.
لینک مقاله
اول ببینید پیکسل های مشکل دار از کدام نوع هستند.اگر سیاه نباشند به راحتی قابل حل هستند.در هر صورت هیچ دلیلی نیست که این پیکسل ها بیشتر نشوند.
سلام
دو نکته که در عکاسی شب بهش برخوردم:
نکته اول در مورد interval در دوربینهای نیکون است. وقتی می خواستم هر 30 ثانیه یک عکس بگیرم و Interval را روی 31 ثانیه می گذاشتم درست عمل نمیکرد. اما روی 20 یا 25 ثانیه چنین مشکلی نداشتم. برام عجیب بود تا اینکه روی 15 ثانیه هم که گذاشتم همین مشکل پیش اومد! کلی گشتم تا فهمیدم ظاهرا در فول استاپها عدد دقیق بیشتر از چیزیه که در تنظیمات هست! یعنی مثلا اون 30 ثانیه در واقع 32 ثانیه است و اینتروال رو باید روی 33 ثانیه بگذارید! یعنی وقتی شما سرعت شاتر را روی 30 ثانیه بگذارید و تایم بگیرید بعد از 32 ثانیه بسته می شود نه 30 ثانیه! همینطور 15 ثانیه در واقع 16 ثانیه است! :::happy::: و احتمالا این داستان برای همه استاپها ادامه داره اما در اینتروال دیگه کمتر از 15 ثانیه این مشکل نیست به خاطر اینکه این اختلاف کمتر از 1 ثانیه است و مشکلی پیش نمیاد. یعنی احتمالا سرعت 1/60 ثانیه در واقع 1/62.5 ثانیه است.
فکر می کنم مربوط به اندازه گیری یک استاپ نوری باشد که عدد واقعی کمی اختلاف دارد.
مورد دوم این بود که وقتی در مد M، در شرایط نوری کاملا یکسان مثلا 100 تا عکس می گیرم اکسپوز عکسها به طور متناوب با هم فرق داره و حدود 0.2 استاپ کم یا زیاد میشه! اول فکر می کردم ایراد از دوربین باشه اما حدس می زنم ایراد مربوط به لنز باشد. در اینجا توضیح داده شده. این داستان وقتی می خواهید تایم لپس کار کنید کار رو خراب میکنه. اگر شب باشه و کاملا تاریک و عکس آندراکسپوز، این تغییر خودشو نشون نمیده اما اگر صحنه کمی روشن باشه معلوم میشه. خلاصه که خیلی بده! به ایرادات لنزها ارزون قیمت یا third party این قضیه را هم اضافه کنید.
جناب حمزه ای ضمن سپاس از نکاتی که گفتین، من هم فکر میکنم مشکل از لنز باشه چون با 200 - 18 من رو 85 عکس تو عکاسی از راه شیری تست کردم همین مشکل داشت و از یکی از دوستانم لنز م م 50 هم گرفتم و تست کردم همین موضوع پیش اومد ( رو بدنه دی 7000 ) اول فکرمیکردم از فضایی هست که دارم عکاسی میکنم. برای همین رفتم یک فضای خیلی تاریک و هیچ نور اضافه بر سازمانی هم در محیط نبود ( که شما میفرمایین این تغییر خودشو نشون نمی ده ) ولی خوب بازم نتیجه همین مورد بود ولی خیلی ضعیف تر از محیط روشن تر.
سپاس از مطلب مفیدتون
نمیدونم دلیل این مورد رو کجا دیدم ولی دلیلش احتمالا این هست:
مثلا ما لنز 50mm f/1.4 داریم زمانی که ما آپرچر f/4 رو انتخاب می کنیم ٬ تیغه های دیافراگرام همان موقع آپرچر را تنگ تر نمی کنند . بلکه زمانی که شاتر را می زنیم تغییر را اعمال می کنند. به همین دلیل هست که همیشه زمانی که به لنز نگاه می کنیم بازترین حالت آن را می بینیم. این موضوع که با هر بار زدن شاتر تیغه ها جابه جا شده و سپس به حالت قبل بر می گردند مشکل ایجاد می کند ٬ همان طور که شما هم گفتید در تایم لپس این مشکل بروز می کند چون بالاخره بعد باز و بسته شده دیافراگم در صدها شات پشت سر هم در بعضی از این شات ها تیغه ها کمی کمتر یا بیشتر بسته می شوند که این باعث تفاوت اکسپوژر بین شات ها خواهد شد.
در آن مقاله راه حل این موضوع قطع ارتباط الکترونیک لنز و بدنه ذکر شده بود٬ تا این عمل باز و بسته شدن تیغه ها رخ ندهد.
بعد ست کردن لنز روی یک آپرچر خاص ٬ ارتباط را به هر نحوی (که بنده اطلاع ندارم) قطع می کنیم و لنز را به بدنه متصل می کنیم.
بله فکر خوبی است٬ فکر کنم در این صورت این مشکل بروز نکنه.
برای دیگر آپرچر ها هم به نظر من بعد از ست کردن آپرچر مورد نظر میشه با نگهداشتن اون دکمه مخصوص در حالی که دوربین روشن است کمی لنز را چرخاند که اتصال الکترونیک آن با دوربین قطع شود ٬ در آن صورت دیگر تیغه ها به حالت قبل بر نمی گردند (خودم همین الان امتحان کردم). اما خب این ریسک اتصالی و صدمه دیدن لنز یا بدنه با این روش ها همیشه هست به همین دلیل شاید خیلی عقلانی نباشد :-D.
این روش رو امتحان کنید.طبق این ویدیو.
http://www.youtube.com/watch?v=WJBuGhMnvFo
برای دوربین شخصی خودم و یکی از اعضای انجمن مشکل مشابه رو حل کرده.
سلام دوستان
من میخوام یه آتلیه رو برای مدت 1 ساعت اجاره کنم اونجا عکس بگیرم منتها مشکل اینجاست صاحب آتلیه فلاش قدیمی Broncolor داره که به گفته خودش از 20 30 سال پیش خریده و عوض نکرده
اگه تریگر این فلاش رو وصل کنم به دوربینم به خاطر قدیمی بودنش ، دوربینم آسیب نمی بینه ؟
سلام
چطور میشه به طور دقیق پیکسلهای سوخته سنسور دوربین رو تشخیص داد و در چه صورتی این پیکسلهای سوخته باعث آسیب رساندن به خروجی تصویر میشود؟
سلام دوستان, یه سوال داشتم.
می خواستم بدونم عکس هایی که با 60D کانن و لنز کیت 18-55 گرفته میشن اون قدری کیفیت دارن که ارزش چاپ کردن داشته باشن؟ بعد از چاپ کیفیتشون در چه حده؟ (مثلا در ابعاد A3)
سلام دوستان
می خواستم بدونم چگونه می توان حین عکاسی فشن بعد از زدن دکمه شاتر عکس را بلافاصله در مانیتور24 اینچم ببینم؟؟
یعنی در حال عکاسی باید چه رابطی به مانیتور وصل باشه
سلام
لنز دوربینم مشکلی براش پیش اومده که اگه برای حلش راهنماییم بفرمایید خیلی ممنون میشم
اولش اینو بگم که مظمئنم هیچ ضربه ای ندیده
ولی یه چند روزیه تو فوکوس رو مدای M AV TV و P گیج میزنه و تو بقیه مدا مشکلی نداره
هر چند که دو سه بار تنظیمات رو دیفالت کردم ولی همون مشکل رو داره
و این سوال رو هم مدتهاست دارم که بیپ های ممتد تو مد SPORT برا چیه؟
ممنون
تا جناب loner عزیز جواب کامل و دقیقی ارائه میکنن به نظرم این پست جناب عبدالپناه نگاهی بندازین. گویا فیلترتون از کیفیت خوبی برخوردار نیست.
درود
کثیف بودن فیلتر یا کیفیت پایین (توی همین پستی که امیر خان آدرس دادند)
میتونه فوکوس اتوماتیک رو دچار مشکل بکنه.نور کم هم باعث کاهش عملکرد اتوفوکوس میشه.
فیلتر تون چیه؟
بستگی داره دوربینتون چی باشه .نقل قول:
سلام دوستان
می خواستم بدونم چگونه می توان حین عکاسی فشن بعد از زدن دکمه شاتر عکس را بلافاصله در مانیتور24 اینچم ببینم؟؟
یعنی در حال عکاسی باید چه رابطی به مانیتور وصل باشه
ساده ترین راه استفاده از کابل HDMI هست .
فیلتر UV دارم
کاملا هم تمیزه
قبلا هم با همین فیلتر کار میکردم مشکلی نداشت
دوستان برای عکاسی دسته جمعی و کلی مثل مراسم مدارس و جشن ها فلاش اکسترنال لازمه ؟ روی کیفیت کار چقدر تاثیر میذاره ؟
شما میتونید نسبت به فاصله مورد نظر از کابل HDMI برای ورودی TV و PC استفاده کنید (البته اگه مانیتور کامپیوترتون ورودی HDMI داشته باشه) و بعد از ثبت هرعکس همون لحظه عکس شما درمانیتور TV یا PC دیده می شود .
البته از کابل USB هم میتونید برای این کار استفاده کنید ولی دراین روش فقط عکس گرفته شده با اندکی تاخیر به نسبت کابل HDMI نمایش داده میشه .
سلام من تازه عضو شدم نمیدونم اینجا جای سوال پرسیدن هستن یا نه . دوربین من موقع تنظیم برای گرفتن عکس با سرعت شاترهای مختلف فقط با سه سرعت عکس میگیره هر قدر دامنه اکسپژور رو زیاد و کم کنم حتی 10 عکس پی در پی هم رو با 3 سرعت مختلف میگیره . عکسام 3تا3تا تکراری میشه . چیکار کنم که تعداد سرعتهای بیشتری بگیره . دوربین 550D Canon
دوستان کسی عکسی از Startrail در نیمکره جنوبی کره زمین داره؟ چون همون طور که میدونید که تو نیمکره شمالی ستاره قطبی هست که ثابته مکانش ولی در نیمکره جنوبی همچین ستاره ای نیست (چند تا ستاره با همن) حالا میخاستم بدونم این تاثیری داره رو خروجی نهایی در عکس ؟
تاثیر ستاره قطبی فقط در اینه که کمکت کنه محور حرکت زمین رو متوجه بشی، در این صورت اگر دوربین رو به سمت اون محور فرضی (در نیمرکره ی شمالی همون ستاره قطبی) نشانه بری به دایره ها و یا کمان های متحد المرکز می رسی.اگر به سمت هر نقطه ی دیگه ی آسمان نشانه بری در عکس یک سری کمان هایی می بینی که همه در یک جهت تقریبی (و نه در یک ساختار دایره مانند) قرار گرفتن.
اساتید عزیز دو سوال داشتم :
1- منبعی می خواهم که کلیات دوربین رو مفصل شرح داده باشه ، از شاتر و انواع آن تا مواردی مثل ISO
اما نه سطحی جامع و با تاریخچه ! آیا همچین کتابی موجود است ؟
2- جایگیری دیافراگم در لنزهایی که شاتر تیغه ای دارند به چه شکل است ؟ (کدامیک جلوتر قرار گرفته)
ممنون از لطف همه شما عزیزان
بعد از بی پاسخ ماندن پست بالا به شک افتادم که نکنه لحن بدی داشته ام یا کلاً جای مناسبی
پرسش رو مطرح نکردم و یا این چه سوالی بوده که پرسیدم !
در هر سه صورت بنده معذرت میخواهم !
کتاب عکاسی پایه .
مایکل لنگفورد .
دانشگاه هنر .
ممنون از لطف شما ، پس کتب درسی رشته عکاسی بهترین منابع هستند ؟
امکاناتش بسته به دوربين ها فرق ميکنه واسه هر دوربين توضيحات خودش رو زده
بله شما روی کارت نصب ميکنی و خيلی راحت هم پاک ميشه
من روی 5 دی نصب کردم چيز خاصی نداشت پاک کردم (چون دوربين قديميه کار خاصی نميتونست بکنه)
روی 50 دی امکاناتش خيلی بيشتر بود که مهمترينش فيلم برداری اچ دی بود و صاحب جديد دوربينم داره ازش استفاده ميکنه و راضيه
برای خرید Hand Grip / Camera HAndle به کجا می تونم مراجعه کنم ؟
( تعداد پست هام کمه نمیتونم داخل فروشگاه پست بدم )
===
مثل این نمونه ها :
ممنون میشم من از سردرگمی نجات بدید
الان داشتم کتاب نورسنجی در عکاسی میخونم در چند کجا کتاب این جور نوشته
مد دوربین در حالت منوال گذاشته نورسنج فعال و برای پس زمینه نورسنجی کرده روی موضوع فوکوس (کاردبندی و....
سوال من این هست که در حالت منوال چه طور میشه نورسنج فعال کرد
وتا جایی که میدونم در حالت منوال قفل نورسنج نداریم و نورسنج امکان جابه جا شدن داره
حال چطور نورسنج برای جای دیگه نور سنجی میکنیم بعد به جای دیگه رفته و .....
درود
آیا امکانی مثل مجیک لاترن برای دوربین های کامپکت هست؟!
فقط برای اینکه بشه به دوربین برنامه داد تا هر ۵ دقیقه یک بار یک عکس بگیره.
سپاس
بله. برای دوربین های کامپکت canon powershot ٬ هک وجود داره.
CHDK Wiki
در بین امکاناتی که به دوربین اضافه میشه intervalometer هم وجود داره.
(البته باید دوربین شما جز اونهایی باشه که براش هک اومده باشه. در همون سایت مشخص کرده اند)