سلام
راستش من همیشه فکر میکردم چون رفتار لنزها هرچه از مرکز به گوشه بریم با افت کیفیت همراهه ، پس استفاده از لنز فول فریم روی سنسور Aps-c باعث میشه کنتراست و شارپنس بهتری داشته باشیم ، مثل چیزی که روی نمودارهای MTF میشه دید ، انگار که گل وسط هندوانه رو جدا کنیم ، این تصور غلطه؟
میشه لطفا منو راهنمایی کنید ؟
من هم این مطلب رو جایی مطالعه کردم اما در صحت بودنش هیچ اطلاعی ندارم اما از انجایی که من یک لنز 85mm fx دارم و روی سنسور کراپ D7200 استفاده میکنم از لحاظ شارپنس کاملا راضی هستم. و اینکه باید در ادیت مقداری شارپ سازی نهایی انجام بشه و نباید به این مساله زیاد حساس بود.و در انتهای مطلب هم نوشته به نظرم هر عکاس مبتدی با پیشرفتش در عکاسی روزی به فول فریم کوچ میکنه یه نمونش هم خودم هستم پس خرید لنز فول فریم منطقی تره.
عکاسهای حرفه ای زیادی وجود دارند که هیچوقت به فول فریم کوچ نکرده اند، اصلا ربطی نداره!
این تفاوت های شارپنس رو هم اگه از اعداد بیاید بیرون و تفاوتشون رو روی تفاوت عکس های خروجی ببینید، بیخیال بحث سر شارپنس میشید!
درمورد لنز 50mm ، این لنز هم DX هست هم FX ، و لنز جدایی برای کراپ ساخته نشده و روی هردو مورد عملکرد خوبی داره. اگه لنز 50mm خاصی برای کراپ در آینده نیکون بسازه، و قیمتش کمتر باشه، قطعا بنده که کراپ دارم و سمت فول فریم نمیرم، خریدش برام به صرفه تر خواهد بود.
یه مورد که مثلا خرید کراپش برای کسایی که قصد کوچ به فول فریم ندارن واقعا بهتره، همین 70-300 جدید AFP هست که قیمتش به زیر یک میلیون تومن رسیده و نسخه فول فریمش دوبرابر قیمت داره، علاوه بر اینکه قیمتش دوبرابره، هم کیفیتش کمتره، هم فوکسش ضعیف تره. پس کسی که کراپ داره فوق العاده براش بهتره که لنز کراپ رو بخره که هم ارزون تره و هم بهتر!
مطلبی هم که گذاشته شد درین مورد بود که فکر نکنیم لنز فول فریم معجزه میکنه و هزینه زیاد بکنیم و بخریمش خصوصا وقتی که نمیخواهیم به فول فریم کوچ کنیم
من شخصا 24-85 دو میلیون تومانیو با 18-55 روی کراپ مقایسه کردمو حتی نتایج 18-55 بهتر هم بود، پس وقتی لنز 200 تومانی میتونه همون نتایج لنز 2 میلیون تومانیو بده هیچ عقل سلیمی 10 برابر هزینه نمیکنه که شاید در آینده به فول فریم کوچ کنه.
و نکته آخر که فراموش نکنیم که لنز های کراپ چقدر سبک ترو گوگولی تر هستند!
با اینکه در تیم ما همه دوربینی از D810 گرفته تا D610 و 5D و غیره وجود داره، بهترین های گروهمون همیشه D5300 و D3300 رو برای عکاسی انتخاب میکنند و فول فریم ها در اکثر اردو ها و مسافرت های عکاسی در استدیو خاک میخورند! چرا که این تفاوت وزن دوربین های کراپ و لنز هاشون واقعا لذت بخشه. عکس خروجی به هیچ وجه تفاوت قابل توجهی نداره.
کلا هرجا حرف از فول فریم میشه من کهیر میزنم! کاش خدا به همه ی دوستانی که تو کف فول فریم هستند، فول فریم رو برسونه تا ببینند که معجزه ای نخواهد شد و به بنده هم چند تا لنز چه FX چه DX برسونه که خسته شدم ازین 50MM
ویرایش توسط Aier : Sunday 9 July 2017 در ساعت 12:16
D3300 + 50mm f1.8G
I don't call myself a photographer, I'm just enthusiastic about photography
Telegram: @Mostazrafe
یک سری لنزها معادل رنج های معروف 35 mm ، مخصوص DX (کراپ)ساخته میشوند
مثلا همین لنز 35mm dx
در نیکون که تصویری معادل 50 روی فول فریم به شما میدهد
و البته سازنده سعی کرده اپتیک آنرا مخصوص کراپ بهینه کند
دقیقا سوالی که هست همین جا است که چرا لنزهای مخصوص کراپ در برخی موارد از بهترین لنزهای فول فریم هم روی دوربین کراپ بهتر عمل می کنند.
بررسی که من داشتم این بود که نمی توان این بحث را به همه لنزها بسط داد. ظاهرا اختلاف خروجی در میان لنزهای زوم بیشتر هست. ویدیویی هم در یوتیوب هست که روی این قضیه بحث میکند که روی دوربین کراپ حتما از لنز کراپ استفاده کنید تا خروجی شارپتری داشته باشید(به جز عکاسی از حیات وحش).
https://www.youtube.com/watch?v=YDbUIfB5YUc
"تو قسمتی از جهان نیستی، تو خود جهان هستی"
سلام
دوستان راهی وجود داره در زمان عکس گرفتن از کالا , رنگ کالا در عکس دقیقا مثل خودش بیفته ؟ خصوصا رنگ های تیره و مشکی
دوست عزیز سلام در مورد نیکون نمی دونم اما درباره کنون بنده هم 5 دی مارک 1 همون کلاسیکه را دارم و هم 550 دی را وقتی مثلا از سوژه ایی مثل میوه که رنگ و لعب خوبی داره عکاسی کردم در شرایط نوری یکسان با اینکه 5 دی 12 مگاپیکسلی بود نتایج اش برای من بهتر از 550 دی بود شفافیت و کیفیت عکس یک چیز دیگه بود لنز 28-135 هم بروی هر دو دوربین تست شد و بروی 550 دی هم 18-55 اس تی ام تست شد البته این نظر شخصی منه ممکنه هر کسی یک سلیقه ایی داشته باشه همچنین من تا به حال تجربه نیکون داشتم موفق باشی
سلام ممنون , دوربین ما نیکون هست و عمده مشکل ما خروجی رنگ عکس هست , فروشگاه ما برای عکاسی از پارچه ها نیاز مبرم داره که رنگ خروجی عکسش با رنگ کالا دقیقا یکی در بیاد , توی یک سایتی زده بود X-Rite ColorChecker یک جعبه شامل رنگ های مختلف برای اصلاح رنگ عکس , نمیدونم شرگت های خودروسازی یا صنعت پوشاک رنگ کالاهاشون رو چطوری تنظیم میکنن که خروجی عکسشون با رنگ محصول دقیقا برابره