فلر 24-105
که البته لنز به شرکت برگشت داده شده و بعد از رفع مشکل در حالت خوبی قرار داردکد:Flare? Well, flare is very well controlled with one exception. In very early models of this lens, a very bright point-light source positioned precisely in the corner of a full frame viewfinder with the lens set to 24mm and not stopped down much will result in often beautiful but generally not wanted rays of flare. The rays gets smaller as the lens is stopped down. The rays fade away as the focal length is increased until completely disappearing at 35mm or so. Canon has posted a Service Notice acknowledging the flare problem and will repair any affected lenses (a Canon date code/control number less than UT1000) at no charge (including shipping). Be aware of this issue if buying a used lens as it may or may not have been repaired. Although Canon should have caught this fixable issue before releasing the lens, I would quite honestly be extremely happy with this lens even if this "problem" was a permanent characteristic of the 24-105 L. Although I am sure it can happen, this unusual flare has not naturally occurred in any of my photos. Also, I could see the flare in the viewfinder and thus, prevent the problem (if I am paying attention of course). The above picture attempts to show the maximum rays-of-light flare I could produce at the tested focal lengths and apertures. I was shooting into a very bright spot light positioned just into the frame. The rays disappear by 35mm. I eventually sent my 24-105 L to Canon for repair - they promptly replaced the lens with a new one. The new copy does not exhibit the rays-of-light flare issue and works excellently.
در رابطه با سافت بودن روی گوشه ها با توجه به فول فریم بودن دوربین شما
کافی است شما مشخصات تمامی لنز های مد نظر خودتون رو در http://www.the-digital-picture.com برسی کنیدکد:The Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM Lens is quite sharp wide open and shows only very slight improvement when stopped down. Corner sharpness is very good - Full frame DSLR users will see some softness in the far corners at the wider focal lengths until stopped down.
دوست عزيز اگر با دقت مي خونديد متوجه مي شديد كه گفته است مشكل فلر مربوط به نسخه هاي خيلي قديمي لنز يعني سري توليدي با كد زير UT1000 بوده است كه در واقع يعني اونهايي كه قبل از اكتبر 2005 توليد شده است ( به اين تاپيك مراجعه كنيد) كه آنها را كنن فراخوان كرده است و تعمير و در مواردي جايگزين كرده است.
در مورد سافتنس هم گفته است كه حتا در گشادترين ديافراگم هم شارپ است و فقط در كناره ها در مي نيمم فاصله ي كانوني و بازترين ديافراگم وقتي روي فول فريم استفاده مي شود كمي سافتنس ديده مي شود كه در ديافراگم هاي بسته تر حل مي شود. در واقع فقط در 24 ميليمتر و f/4 مشاهده شده.
ویرایش توسط farhad44 : Saturday 15 May 2010 در ساعت 22:44
فرهاد حسيني
حالا كه بحث داغي بر سر لنز 105-24 شده ديدن اين مقايسه توسط جوزا بين اين لنز و 70-24 كه به تازگي انجام شده خالي از لطف نيست :
کد:http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_24-70_f2-8_vs_24-105_is.htm
سلام
من فکر میکنم بعضی وقت ها عکاس های آماتوری مثل من زیاد از حد در مورد لنز ها و ابزارشون وسواس به خرج میدهیم. زیاد از حد Review های فنی می خوانیم و درگیر بررسی ریزترین نقاط ضعف و قدرت می شویم.
در مورد این 24-105 کافیست به وبلاگ و فیلم های آموزشی Rick Sammon و David Zeiser مراجعه کنیم . این دو هم عکاس حرفه ای هستند هم چاپ های بزرگ انجام میدهند هم از فول فریم استفاده میکنند و ....
ولی در اکثر موارد از عملکرد 24-105 بسیار راضی هستند. بسیار تعریف می کنند .
نمیدانم در نوشته های Rick Sammon بود یا یکی از کتاب هایش که عنوان کرده بود
نقل به مضمون:
"اگر من بخواهم فقط یک لنز از لنز های Canon داشته باشم ، فقط 24-105 را انتخاب می کنم."
اگر عکس های اخیر وب لاگ جناب David Zeiser را نگاه کنید خواهید دید ایشان از ترکیب 7D با 18-200 کنون بسیار زیاد استفاده میکنند، حتی برای عکاسی از عروس و داماد در فضای باز و همراه با فلاش ! ولی اگر من به بخواهم 7D بخرم کلی با خودم کلنجار میروم که به دلیل اینکه 7D دارای سنسور 18 مگاپیکسلی است باید بهترین Optic ها را استفاده کنم و .....
من اصلا ابزار خوب را انکار نمی کنم ولی بعضی وقت ها ریز شدن بیش حد ، سخت گیری (آن هم روی چنین لنزهایی ) و وسواس زیاد در انتخاب فقط کار را برایمان سخت میکند و لذت عکاسی را کم !
شاد باشید
سلام . . .
اولا که این القاب به من اصلا نمی آد.من فقط عکاسی رو دوست دارم ، متاسفانه خیلی هم بلد نیستم خوب عکس بگیرم . در حال آموختن هستم.
این از این
بحث در مورد این دولنز چه در این فروم، چه در تمام فروم های خارجی بسیار بسیار زیاد هست.
به نظرم هر دو این لنز ها از نظر اپتیکی و کیفیت ساخت و ... بسیار خوب و عالی هستند. ( یعنی انتخابم بین این دو بر مبنای کیفیت اپتیک و یا ساخت بدنه نیست! )
اگر نیاز شما عکاسی در محیط های کم نور باشد ( مثل تاتر و کنسرت ) وجود F2.8 ضروری است اما اگر میخواهید لنزی داشته باشید که در آتلیه از آن استفاده کنید و یا به عنوان یک لنز Walk Around خوش کیفیت از آن استفاده کنید به نظرمن وزن کم تر ، وجود IS ، ارزانتر بودن و دامنه وسیع تر، برتری را نصیب 24-105 میکند.
امیدوارم انتخاب مناسبی داشته باشید و از عکاسی لذت ببرید.
موفق باشید.
سلام
همين كه اگر اينترنت را زير و رو كنيد به نتيجه ي قطعي نخواهيد رسيد كه اپتيك كدام يك بهتر است معنيش اين است كه اين دو لنز از نظر اپتيكي تفاوت خيلي عمده اي ندارند (هر دو عالي هستند) بنابر اين بايد ببينيد به دياف 2.8 نياز داريد يا نه. مثلا براي بنده كه بيشتر با فلاش عكاسي مي كنم و علاقه اي به مرتب باز و بسته كردن لنز ندارم؛ رنج كوتاه و وزن وحشتناك و قيمت بالاتر 70-24 ابدا ارزش يك استاپ دياف بيشتر را نداشت بنابر اين 105-24 را انتخاب كردم و از انتخابم 100% راضي ام.
فرهاد حسيني