تمامی پرایمهای واید معروفند!
قیمتهاشون هم البته قابل توجه.
معمولا همه لنزها در بازترین دیافشون در نواحی کناری و درگوشه ها به شکل شدیدتر، دچار ماتی تصویر میشوند.
یک علت آن شاید نحوه تراش گوشه های عدسی ها باشد که هرچه این تراش دقیقتر باشد تصاویر نواحی کناری بهتر میشود.
همچنین از آنجا که ساخت نواحی مرکزی عدسی نسبت به نواحی کناری راحت تر است، همیشه میبینیم که اولا در نواحی مرکزی تصویر تمالی لنزها وضعیت شارپنس و دقت تصویر بهتر است و بیشتر مقایسه ها برسر نواحی کناری و خصوصا کنج تصویر است
ثانیا تمامی لنزها در سه تا چهار استاپ بالاتر از بازترین دیاف، تصویرشان بسیار شارپ و واضح میشورد و علت آن هم استفاده از تصویر نور عبوری از نواحی مرکزی تر لنز است
از طرفی بستن زیاد دیاف هم نتیجه معکوس میدهد. علت چیست؟ قانون پراش در فیزیک.
پراش پخش امواج نوری با عبور آنها از یک شکاف یا مانع است. یعنی برخی از امواج بعد از عبور از یک شکاف مسیر مستقیم خود را طی نمیکنند و مقداری منحرف میشوند. مقدار این انحراف رابطه مستقیمی با قطر شکاف و طول موج دارد.
بااحترام-صادقعَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَادُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ
خدا در جانشان بزرگ است. پس غیر در نگاهشان کوچک
اگه لطف کنید یه توضیحی در این موردکه عرض کرده بودم بدهید ممنون می شوم.دلیلش را نمی دانم ولی عکس هایی که با این لنز می گیرم بیشتر از لنز 85-15 به دلم می نشیند. به قول رامین زمانی انگار جنس تصویرشان با هم متفاوت است!
درضمن بابت راهنمایی شما در مورد adjust کردن لنز ممنون
ویرایش توسط netwalker : Monday 19 December 2011 در ساعت 12:59
هيچ صيادي در جوي حقيري که به گودالي مي ريزد، مرواريدي صيد نخواهد کرد.
.
محسن سيفي
اکثرا لنز های پریم تعداد المان های کمتری دارند و باعث افت نور کمتر و تاثیر مخرب اپتیکی کمتر می شوند.
در ثانی نوع ساختار و بخصوص تعداد پره های دیافراگم بیشتر ( اغلب 7 تایی یا بیشتر هستند ) باعث می شوند که خروجی از نظر رنگ و بوکه و ... جذاب باشد.
نکته دیگر ابعاد و کادر تصویر است که چون ثابت است و ما یک قاب تصویر ثابت داریم تصاویر با پرسپکتیو زیبا تری نسبت به لنز های زوم که عادت کرده ایم اگر سوژه در قاب تصویر نباشد فورا رینگ زوم را بچرخانیم و پرسپکتیو را از بین ببریم دارند و عکاس مجبور می شود خودش را عقب و جلو کند تا به کادر بندی مناسب برسد.
و یک مورد دیگر دیافراگم های باز است که در لنز های زوم کمتر دیده می شود که نتیجه اش می شود اینکه عمق میدان کوتاه تر و برجسته شدن سوژه ها را شاهد باشیم که باز هم درلنز های زوم دیده نمی شوند.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
معروف از این بعد منظورم بود که من تو فروم توی امضای کسی ندیدم . توی همه رنج ها لنزی هست که امتحانش رو پس داده و تکلیف تا حدودی معلومه .مثلا توی کنون اگه کسی میخواد بره سراغ یه واک اراوند و اگه سلیقه خاصی نداشته باشه 15-85 میخره . ولی مثلا من خودم اگه بخوام پرایم واید با قیمت مناسب بخرم اصلا نمیدونم سراغ کدوم برند باید برم . سرچ توی فروم هم نتیجه ای نداره .انگار پرایم واید زیاد محبوب کسایی که کراپدار دارن نیست . فول فریم دار ها هم با همون لنز 50 1/4 کنار میان .
بهنام
کلا موافق نیستم. این قاعده کلی نیست که اگر زوم کنیم دیگر پرسپکیو زیباتری نداریم. انتخاب فاصله کانونی و درنتیجه پرسپکتیو حاصل از آن بر اساس هدف عکاسی باید تعیین شود. برای مثال اگر از فردی در محیط کاریش عکس میگیرید فرضا با یک لنز وایدتر با نمایش محیط نتیجه بهتری میدهد ولی اگر از همان فرد در یک طبیعت بدون منظره و کاملا معمولی عکس میگیرید لنز تله تصویر زیباتری ایجاد میکند.
اتفاقا به همین دلیل با یک لنز زوم با عقب و جلو رفتن و انتخاب فاصله کانونی مناسب بهتر میتوان پرسپکتیو مورد نظر رسید.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
سلام
با سپاس
مشکل اینجاست که روی دوربین کراپ دار لنزهای 24 و 28و 35 واید محسوب نمی شوند. 24 معادل 38 و 35 معادل 56 می شود که در دامنه نرمال هستند تا واید. به نظر می رسد برای کراپ دارها فاصله کانونی تا حدود 20 را می شود واید محسوب کرد. نه تنها پرایم ها بلکه زوم های واید هم نسبتاً گرانند. 10-22 یک میلیون تومان قیمت دارد.
در مورد لنزهای واید این اتفاق میافتد که برخلاف لنزهای تله، عمومن از این لنزها در دیافراگمهای تنگ استفاده میکنیم. بنابراین بسیاری از دوستانی که ممکن است مثلن ۸۵ با اف ۱.۸ بخرند؟ اما از لنز کیت برای عکاسی واید استفاده کنند. بسیاری که ممکن است ۸۵ ۱.۴ و ۷۰-۲۰۰ ۲.۸ و ۱۳۵ ۲ و یا ... بخرند؟ از ۱۴-۲۴ و ۱۷-۴۰ و یا ۱۶-۳۵ و ... بر اساس برند مورد استفاده، استفاده کنند.معروف از این بعد منظورم بود که من تو فروم توی امضای کسی ندیدم . توی همه رنج ها لنزی هست که امتحانش رو پس داده و تکلیف تا حدودی معلومه .مثلا توی کنون اگه کسی میخواد بره سراغ یه واک اراوند و اگه سلیقه خاصی نداشته باشه 15-85 میخره . ولی مثلا من خودم اگه بخوام پرایم واید با قیمت مناسب بخرم اصلا نمیدونم سراغ کدوم برند باید برم . سرچ توی فروم هم نتیجه ای نداره .انگار پرایم واید زیاد محبوب کسایی که کراپدار دارن نیست . فول فریم دار ها هم با همون لنز 50 1/4 کنار میان .
یعنی کیفیت لنزهای واید زوم برای بسیاری از کاربران کفایت میکند. مخصوصن در برند نیکون وایدهای زوم چندین سال است که آپدیت شدهاند، کانن هم به گمانم به همین زودیها انجام خواهد شد.
استفاده از پرایمهای نرمال به بالا برای عکاسی پرتره، مکرو عادی و عمومیست.
لنزهای پرایم واید بسیار گران هستند و مشتریان بسیار خاصی دارند. مثلا برای نوع خاصی از پرتره شما نیاز به ۲۰ و یا ۲۸ و یا ۳۵ مم دارید که حتمن میخواهید با دیافراگم باز عکاسی کنید.
تنها لنزهای سیگمای باقیمانده در بساط من هم همان 20 , 28 1.8 است که باقی مانده.(بقیه همه نیکون است.) اصولن هم یادم نیست که تهران است یا کیش؟ در دفتر؟ خانه؟ کدام کمد؟