از لرزشگیر میتونید بگذرید.با لنز بدون لرزشگیر به راحتی میتونید با سرعت شاتر برابر فوکال بر روی دست عکسهای شارپ بگیرید که البته برای کار حرفه ای و جدی یا حساس قطعا این کار رو نخواهید کرد و از سه پایه استفاده میکنید.
فرض بکنید اصلا بتونید روی 1/5 ثانیه دستهاتون رو ثابت بکنید و اصلا ثابت ترین دستهای دنیا رو داشته باشید! یک نسیم ساده و کمترین حرکت سوژه خصوصا در طبیعت! مثلا حرکت شاخه های درختان و اصولا کلیه عناصر به ظاهر ثابت اما متحرک طبیعی عکس رو خراب میکنه.در عکاسی معماری هم چنین مسائلی ممکنه پیش بیاد....پرچمها،پرده ها،کابلهای مهار کننده پلها و کلی المان دیگه...وقتی قراره کار حرفه ای بکنید جای ریسک ندارید و زحمات رو باید متحمل بشید.حالا اگر اون زحمت حمل یه سه پایه 3 کیلویی باشه که البته چیز خاصی هم نیست.برای کار تفننی اوضاع فرق میکنه.
20مم در کل به نظرم لنز بسیار جذابی است.خصوصا اینکه در صورت لزوم میتونید فیلتر هم استفاده بکنید.دیافراگم بسیار گشوده اون هم دستتون رو برای عکاسی نجومی خیلی بازتر میکنه،اما اف 1.4 در معماری دقیقا نمیدونم چه کاربردی ممکنه داشته باشه و البته تخصص من هم نیست.
از طرفی 30-15 سیگما از 20 و بعد از اون اعوجاج بسیار کمی داره و طبق تستها از 18مم به این طرف از 28-16 توکینا هم کم اعوجاج تره و از نظر اعوجاج که در عکاسی معماری مهمه برتری با این لنزه.سایر موارد مربوط به کیفیت اپتیکی هم طبق بررسی ها عالی است.به نظرم یک نگاهی بهش بندازید.
البته این رو بگم که خودم هر دو رو میخریدم.چون در نهایت هیچ کدام نمیتونه دقیقا جای دیگری رو بگیره.اگر فقط یک لنز میتونید بخرید نظر من با 30-15 سیگما است.لرزشگیر هم داره