در سرزمینی که سایه ی آدم های کوچک بزرگ میشود، قطعا آفتاب در حال غروب است!
Nikkor 16-35 | Nikon F5
مرتضی جان هدف از ارائه ی این پرتره چه بوده؟
آیا یک فریم از یک مجموعه است؟
اگر هست هدف این مجموعه چیست که در قالب یک فریم قابل بازگو کردن نیست و اگر نیست سعی در نشان دادن چه چیزی داشتید؟
رضا هنرور ، چند عدد جارو یک در قدیمی که به نظرم در این فریم بهش کم لطفی شده یک کودک و یک لیوان چای که هیچ سنخیتی با سن و سال این کودک ندارد یک کادر شلخته که از هر طرف گوشه ای رو قطع کرده و چشم رو آزار میده قرار دادن کودک در مرکز و در این فریم بدترین جای ممکن و استفاده از فاصله کانونی ای که هیچ اطلاعاتی به مخاطب نمیده یک کار ابتر و گنگ رو پدید آورده!
پیش از این هم در خلال صحبتهایی که با هم داشتیم به تکرار در کارهایت اشاره ای کردم دوست من و طبق وعده ای که دادی منتظر دیدن کارهای جدید و بهتری از طرف شما بودم
یک نگاه به عکسهای ارسال شده ات در این تاپیک بیانداز یک سری پرتره های خیابانی که اکثرا بگکراندهایی فلو دارد و مخاطب هیچ اطلاعاتی در رابطه با زمان و مکان و یا اتفاق خاصی را شاهد نیست در بین این کارها به عنوان مثال عکس آن پسر بچه که تیغه های چاقو محصورش کرده بسیار دلنشین است و فکر میکنم از همه هم بیشتر مورد استقبال قرار گرفت چون نگاه جدیدی بود پیشنهاد میکنم نگاهت را به عکاسی خیابانی کمی تغییر بده قطعا عکسهایت از این رکود در خواهد آمد مجموعه کار کردن یکی از راههای گریز از یکنواختی در کارهاست. امیدوارم برداشت بدی از این متن نداشته باشی
Umberto Verdoliva نام یک عکاس ایتالیایی نه چندان سرشناس است که عکسهای مستند و خیابانی بسیار خوبی دارد یکی از بهترین مجموعه هایش در این ژانر bi, double, twins… است که دیدنش رو به همه ی دوستان علاقه مند توصیه میکنم
در سرزمینی که سایه ی آدم های کوچک بزرگ میشود، قطعا آفتاب در حال غروب است!
Nikkor 16-35 | Nikon F5
به نظر من این پسر فروشنده جارو هست و در کنار بساطش داره چای مینوشه
عکس خیابانی از مردم و کار
من که آثار جناب هراتی رو پسندیدم و مطمئنا آثار خوبش خیلی بیشتر از یک عکس است
ممنون دوست عزیز . راستش رو بخواهید عکس گذاشتن در فورم دسته بندی و یا مجموعه ندارد!! که من بتوانم عکس ها رو مجموعه بندی کنم!!! اما در مورد این عکس یکی از مجموعه Street Angels است که مربوط به کودکان خیابانی می باشد!!!! اما اینکه بی مفهوم و یا شلخته باشد !!!!!! بودن اون تابلو در این عکس ناگزیر و من نمیتوانستم آن را حذف کنم !!!!! اما در مورد خود عکس :همانوطور که شاهید هستید که یکی از معظلات و مشکلات جامعه شاغل بودن کودکان است!! بخصوص تیپ این پسر در این عکس فکر کنم اصلا به سن و سال یک کودک نمیخورد!!! در مورد رکود عکس هام : اگر شاهد باشید خیلی وقت است که من کمتر در فورم عکس میذارم !! البته این عکس کودک فکر کنم تنها یک پرتره نیست
غالب کارهای ارائه شده توسط دوستان در این تاپیک با توجه به ضعفهایی که دارند سطح توقع شما رو از عکاسی خیابانی خیلی پایین آورده
کارهای ارائه شده شاید با ارفاق مینیموم استاندارها رو داشته باشه (شاید!) ولی فرسنگها از نقطه ی ایده آل فاصله داره
فرق یک عکاس حرفه ای با تجهیزات حرفه ای با یک فرد عادی و موبایل 8 مگاپیکسلی اش در چیست؟ نوع نگاه به پیرامون و ارتباط دادن عناصر بصری برای القا یک حس و یا مفهوم این نگاه من و شماست که اسممون رو گذاشتن عکاس و الا صرف داشتم یک اس ال آر کسی رو عکاس نکرده دوست من
با توجه به تفسیر شما از این عکس ،این عکس میتونه حاصل نگاه ساده و سطحی یک فرد عامی باشه نه یک حرفه ای
در سرزمینی که سایه ی آدم های کوچک بزرگ میشود، قطعا آفتاب در حال غروب است!
Nikkor 16-35 | Nikon F5
ارتباط سوژه با پسزمینه ارتباطی تنگاتنگه اما بستگی به چند نکته داره :
اگر هدف ارتباط سوژه با محل زندگی ، محل کار ، و ... است و کسب اطلاعاتی از این طریق ، باید این ارتباط با انتخاب و سپس چینش درست اونها در بیاد .
گاهی حتی معنی مورد نظر عکاس به این صورت است که قصد دارد تاکید بیشتری بر مکانها داشته باشد تا آدمها . در چنین تصاویری همه المانها به شکلی انتخاب و چینش می یابند که تاثیر و اهمیت و تاکید بر محیط باشد تا انسان . حتی گاهی نشاندهنده فشار خرد کننده همه این عناصر مانند ساختمانهای غول آسا ، ساخت و سازها ، شلوغی و ترافیک و ... بر انسان معاصر . به عنوان یک راهکار تکنیکی عمق میدان بیشتر در این موارد بسیار کاربرد دارد . و زوایایی که پرسپکتیوهای عمیق دارد . یک نمونه موفق :
اما گاهی تاکید نه بر این رابطه که بر فرد است . یعنی اینجا سوژه نه محیط که خود انسان است . و نه ارتباط او با محیط . که در این صورت این ارتباط می تواند از طریق مثلن عمق میدان کمتر و یا زاویه دید و ... گسسته شود تا نگاه بیشتر بر خود فرد متمرکز شود و نه محیط .
هر چند که در عکاسی خیابانی بیشتر اولی مد نظر است و در پرتره دومی .
اما گاهی اینها بر هم نیز همپوشانی پیدا میکنند . مثلن میشه به جدا افتادگی یک فرد از محیط پیرامونش از همین طریق دوم تاکید کرد .
و یا برعکس ، در پرتره ، محیط نیز بازتابی از روحیات و یا خلقیات و یا کاراکتر فرد را بازتاب دهد.
جناب هراتی کارهای خوب و موفق زیادی دارد و این باعث شده سطح توقعمان از ایشان بالا باشد ,کار اخیر اندکی ضعیفتر از بقیه می باشد
اینکه عکس ایده آل باشد منظور بنده نیست
این جمله را دوباره بخوانیدیک نگاه به عکسهای ارسال شده ات در این تاپیک بیانداز یک سری پرتره های خیابانی که اکثرا بگکراندهایی فلو دارد و مخاطب هیچ اطلاعاتی در رابطه با زمان و مکان و یا اتفاق خاصی را شاهد نیست
اعتراض بنده به این نوع ادبیات است
بهترین تعریفی که شما یا هر عکاس در هر ژانری می تواند ارایه دهد پست یک عکس خوب از عکسهای ثبت شده توسط خودش است
هراز گاهی شاهد پستهایی شبیه پست شما هستیم که در تاپیکی عکسهای دیگران را نقد می کنند و با نظر استادانه سعی در رفع ایرادها و خط دادن به طرف مقابل هستند
در فروم ما رقابت می تواند پیشرفت را رونق دهد اکثر این تعاریف و این عکاسان بزرگ را همه می شناسیم و آثارشان را دیده ایم
اگر پستها یکی بهتر از دیگیر باشد عکاس سعی میکند آن را ارتقا دهد
شما عکسی پست کنید که از عکس هراتی بهتر باشد فردا هراتی سعی میکند عکس بهتری پست کند
این ادبیات نقادانه را فراموش کنید و بسپارید به نقادها شما عکاس هستید
در نهایت اینها نظر شخصی بنده است و نگاشته های شما هم در پست و هم در پیام خصوصی برای بنده محترم
سلام
با احترام نسبت به نظر تمام دوستان گرامی . من فکر میکنم این یک شات زیبا و نسبتا موفق است . تابلو و قسمتی از دهنه در سمت راست فقط اضافه به نظر می ایند شاید با یک کراپ در حذف شود بهتر شود . اما نگاه نافذ پسر بچه که اصلا مال این سن نیست با آدم حرف میزنه . طبق گفته دوست عزیز و گرامی جناب جهانگیر جاروها و لیوان چای هیچ سنخیتی با پسر بچه ندارند و به نظر همین عدم سنخیت نقطه قوت کار است . فکر میکنم هدف جناب هراتی از این شات همان نشان دادن تاثیر کار بر کودکان است که در این شات به خوبی بیان شده .
من که با دیدن این شات لذت بردم . با تشکر از جناب هراتی
پیمان شکوری من
Nikon d7100 +sigma 20mm1.4 art . nikkor 50mm f1.8g + sigma 150mm macro
Manfrotto 290dual . Manfrotto 804
Tifoto ball head