Fossil of a moment photo by Shahin Akbari 2012 IRAN shiraz
description : no mix no montage no manipulation ... just a capture from real world
Fossil of a moment photo by Shahin Akbari 2012 IRAN shiraz
description : no mix no montage no manipulation ... just a capture from real world
من خیلی متوجه منظور شما نشدم.
زیبایی صفتی است که خود نیاز به تعریف دارد و تعریف آن نیز احتمالا جامع و مانع نخواهد بود.
شاخصی که من در ذهن خود برای این نوع عکاسی دارم (که الزاما همواره نیز مفید نخواهد بود) این است که این نوع عکاسی نمایانگر یک فرآیند هستند. این فرآیند هم در جنبه فکری و نگرشی منجر به تولید عکس، قابل توجه است و هم در جنبه تکنیکی. این نوع عکسها نشانگر یک ساختار یکپارچه ذهنی و عملی دقیق خالق شان هستند. نشان میدهند که نگرشهای ذهنی هنرمند چگونه مبدل به اثر نهایی شده است و زبان بصری وی در اجزاء عکس قابل تشخیص است. همچنین از جهت تکنیکی، این عکسها به طور معمول کمالیافته به نظر میرسند.
با این شرط میتوان بسیاری از عکسهایی که به صورت اتفاقی یا ناگهانی گرفته شده و یا در اثر نهایی نقصانهایی در زمینههای مختلف مشاهده میشود، از این طبقه بندی مجزا نمود.
.....
عکسهایی از Bill Gekas در ژانر پرترههای فاین آرت.
عکسها عمدتا نشانه سبک خاص هنرمند هستند در ایجاد یک فضای سورئال و با انتقال احساس به مخاطب. ارتباط هنرمند و سوژه نیز جالب توجه است. تاثیر پذیری هنرمند از آثار ورمر و کاراواجیو در برخی آثار به چشم میخورد.
دوربین وی Pentax K5 است.
سایت هنرمند برای دیدن بقیه آثارش
Bill Gekas Photography
گاهی به صورت پیغام خصوصی درخواستهایی دریافت میکنم مبنی بر ارائه یکی از عکسهایم به صورت اندازه بزرگ. این مساله باعث شد که مطلب زیر را در این تاپیک بنویسم. اگر دوستان دیگر هم نظری در این مورد دارند، حتما مطرح بفرمایند.
......
یکی از مباحثی که در Fine Art Photography مطرح است، بحث قیمت و ارزش آثار است. نکات زیر در این باره قابل توجه است:
۱- عکس نیز مانند هر اثر دیگری، ذاتا دارای یک ارزش مادی است. نوعی سرمایه برای خالق آن. در این زمینه تفاوتی بین یک عکس یا یک اثر نقاشی یا مجسمه وجود ندارد.
۲- عکس هایی که در وب منتشر میکنید، باید فقط یک پیش نمایش از کار شما باشند. یعنی اندازه آنها آن قدر کوچک باشد که نتوان یک چاپ حتی با اندازه کوچک ( مثلا ۱۳ در ۱۸ سانتیمتر) از آنها گرفت. به هیچ عنوان نباید اندازه عکسهایی که در وب منتشر میکنید بیش از ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ پیکسل باشند. برخی حتی اندازههای کوچکتر از این، مانند ۵۰۰ پیکسل را پیشنهاد میکنند.
۳- وقتی درخواستی برای اصل عکسهایتان دریافت میکنید باید دقت کنید که به خاطر ذات تکثیر پذیری فایل عکس، هیچگاه نباید اصل فایل را در اختیار کسی قرار دهید مگر در یک حالت خاص: آنهم وقتی که بخواهید کلیه حقوق أتی آن اثر را در اختیار متقاضی قرار دهید. یعنی شما دیگر هیچ حقی نسبت به اثر نداشته و آن اثر را برای همیشه طبق یک قرارداد در اختیار متقاضی قرار میدهید.
۴- همواره آثار خود را به صورت چاپ شده و با مشخصات دقیق در اختیار متقاضی قرار دهید. این مشخصات دقیق شامل اندازه چاپ، نوع کاغذ، نوع چاپ ( سیستم رنگ) و قاب است. همچنین روش ارسال اثر باید مشخص باشد.
۵- نکته مهم دیگر در مورد فروش آثار، تعداد نسخه آن و شماره دقیق آن اثر است. مثلا باید مشخص باشد که از این اثر، در مجموع چند نسخه چاپ خواهد شد ( یا شده است) و این نسخه شماره چندم آن است. دقت کنید که اگر در آینده تعداد بیشتری از آن نسخه چاپ کنید، خریداران نسخه های قبلی میتوانند بر علیه شما شکایت کنند. به همین دلیل نمیتوان اصل فایل را در اختیار کسی گذاشت چون دیگر نسبت به تعداد آثار چاپ شده از آن کنترلی ندارید.
۶- در مورد آثاری که تعداد نسخه محدودی دارند ( به اصطلاح limited edition هستند) یک مساله مورد بحث وجود دارد که آیا چاپ با سایزهای دیگر یا مثلا با تغییر پروسس یا چاپ، جزو همان تعداد نسخههای مجاز قرار میگیرد یا خیر. این مساله خیلی جواب صریحی ندارد و گاهی که مورد اختلاف بین خریداران و صاحب اثر واقع میشود، توسط دادگاه هایی که در این زمینه تخصص دارند، حکم نهایی مشخص خواهد شد.
۷- درخواست اصل فایل از صاحب اثر بدون رعایت حقوق مادی و معنوی آن، توجیهی ندارد. مانند این است که یک اثر نقاشی را پس از چند ماه کار هنرمند، به رایگان از او بخواهید.
---------
آندره کرتژ
نکته ی مهم دیگر انتخاب صحیح مرکز معتبر چاپ است ، متاسفانه بسیاری از این مراکز فایلها را قبل از چاپ در هارد خود ذخیره میکنند و این احتمال پراکنده شدن فایل اصلی را زیادتر میکند ...۳- وقتی درخواستی برای اصل عکسهایتان دریافت میکنید باید دقت کنید که به خاطر ذات تکثیر پذیری فایل عکس، هیچگاه نباید اصل فایل را در اختیار کسی قرار دهید مگر در یک حالت خاص: آنهم وقتی که بخواهید کلیه حقوق أتی آن اثر را در اختیار متقاضی قرار دهید. یعنی شما دیگر هیچ حقی نسبت به اثر نداشته و آن اثر را برای همیشه طبق یک قرارداد در اختیار متقاضی قرار میدهید.
مطلب زیر در وبلاگ منتشر شده بود که بخاطر ارتباط با بحث این تاپیک در اینجا قرار دادم:
۱
مایکل شنیدلر آتلیهای در سانفرانسیسکو دارد که احتمالا تنها جایی است که در آن پرترههایی با روش Tintype تهیه میشود. شرح تکنیک این روش در این مطلب نمیگنجد اما ویژگی مهمش، این است که عکس نهایی بر روی یک تکه فلز نازک ظاهر خواهد شد. ویدیوی زیر روش کارش را بهخوبی نشان میدهد:
<>
۲
استفن شور، سطح اول دیدن عکس را سطح فیزیکی میداند. یعنی عکس به مثابه یک جسم. مثلا یک عکس چاپ شده بر روی یک کاغذ چهارگوش که وزن و ضخامت مشخصی دارد. یعنی خودِ این تکه کاغذ و تاثیری که بر بیننده در همان مرحله اول میگذارد. این سطح در دیدن عکس ممکن است بسیار گذرا و سریع باشد، آنقدر که اصلا مورد توجه قرار نگیرد. در مورد عکسهای Tintype این سطح احتمالا تاثیرگذارتر یا مهمتر خواهد بود. حتی شاید روی درک بیننده از معنا یا مفهوم عکس نیز موثر باشد.
۳
عکس به عنوان یکی از اشکال Fine Art همواره با چالشهایی مواجه بوده است. قابلیت تکثیرپذیری آن، یکی از جنبههای اختلاف آن با سایر اشکال Fine Art است. مشخص نمودن تعداد نسخ چاپ شده یا چاپ با نسخ محدود (Limited Edition)، از جمله راههای ممکن برای برخورد با این چالش است. عکسهای Tinype اما چنین مشکلی ندارند. یک اثر بدون قابلیت تکثیر است که میتواند مشابه سایر اَشکال Fine Art دارای ارزش مشخص، خاصیت فناپذیری و عدم بازیابی باشد.
۴
وقتی عکسهای فوق را در محیط وب می بینیم، شاید تصور مطالب فوق کمی دشوار باشد. نکته مهم آن است که بهخاطر داشته باشیم ویژگی این عکسها، علاوه بر پروسس خاصی که باعث رنگها و تُن مخصوص آن میگردد، همان عکس نهایی است که بر روی یک تکه فلز صلب حک میگردد. چیزی که قابل لمس است، محکم است و این حس را در صاحب آن یا بیننده ایجاد میکند که غیرقابل تولید مجدد است.
*تمام عکسهای فوق آثار Tintype مایکل شیندلر هستند.
احتمالا با فریدا کالو، نقاش مکزیکی و آثارش آشنا هستید:
رنگهای خاص و سبک گاها سورئال او الهام بخش بسیاری از هنرمندان متاخر بوده است.
اخیرا Susane bisovsky طراح مد نیز با الهام از آثار کالو، کارهای زیر را عرضه کرده است:
ترکیبی از هنرهای مختلف.
عکاسی، طراحی، چیدمان، ...
اگر بخواهیم در مسیر عکاسی فاین آرت پیش برویم نیاز به دانستن چه چیزهایی داریم؟ چه درسها و آموزشهایی لازم خواهد بود؟
اگر فرض کنیم که با مقدمات عکاسی آشنا هستیم، به نظرم موارد زیر در این مسیر لازم خواهد بود:
۱- آشنایی اولیه با اصول هنرهای بصری Visual Arts ( تاریخ، سبکها، سرآمدان و آثارشان، مقدمات تحلیل و نقد هنری)
۲- تقویت دید و بیانگری در عکاسی ( آشنایی با کادر و دینامیسم آن، اصول طراحی کادر، عناصر گرافیک و فتوگرافیک، کاربرد نور و رنگ در طراحی و بیانگری، اصول بیانگری و روایت در عکاسی، رسیدن به سبک شخصی و ...)
۳- آشنایی کامل با پروسس عکس ( RAW و فتوشاپ هر دو) و احیانا روشهای جانبی مانند فتومونتاژ
۴- تسلط بر مدیریت رنگ
۵- آشنایی کامل با Fine Art Printing
۶- آشنایی با روشهای ارائه آثار و فروش
اگر دوستان موارد دیگری را در ذهن دارند این لیست را تکمیل کنند.
---------
عکسها: gabriele basilico
سلام
نقش ابزار در عکاسی Fine Art چقدر است؟
منظور دوربین ، لنز ، پرینتر ، قاب عکس، کاغذ و حتا محل نمایش عکس( نور و فضا)....
باتشکر
بجای .............. ........ ، عکسی کافیست.
ويژگي مهم عكاسي آرت فاخر بودن آثار همراه با دقت و ريزبيني تمام در مراحل توليد است
از سوي ديگر گاه استفاده خاص از ابزار است كه پايه خلق يك اثر هنري است مثل يك دوربين Customize شده يا روش عكاسي خاص
در هر حال اثر هنري با اين معنا در اغلب موارد ارتباط بسيار نزديكي با فرآيند خلق خود دارد و نمي توان اين دو جنبه را از يكديگر جدا كرد
تاكيد مي كنم بر فرآيند خلق٠ از دوربين شروع و تا اخر ادامه مي يابد
چاپ و قاب و روشهاي نورپردازي اثر همگي جزو دروس فاين ارت هستند
بنابراين ابزار و تكنيك چه از جهت خود ابزار و چه از جهت تسلط بر آن نقش مهمي در خلق آرت دارد
نكته اي كه اغلب بر روي آن تاكيد مي شود يكي شدن تفكر و ابزار است٠ به معناي ديگر اينكه بدانيم براي رسيدن به اثر نهايي چگونه و با چه روشي از ابزار استفاده كنيم