نورپردازی در عکاسی محیطی:
یه سوالی که مشغله ذهنی خیلی از عکاس ها است اینه که وقتی تو محیط از فلاش یا رفلکتور استفاده می کنیم آیا باید کاملا مشخص باشه که از این وسایل استفاده شده یا اینکه نورسنجی یا قدرت فلاش را طوری انتخاب کنیم که کمی کمتر باشه و واضح نباشه ؟(با تشکر از ساسان نژادی برای مطرح کردن این سوال )
جواب : کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. من از اونجایی که طرفدار جو مک نلی هستم سلیقه جو رو در استفاده از فلاش می پسندم . یعنی دوست دارم نشون بدم که در عکس از فلاش استفاده شده است. البته قضیه به این سادگی هم نیست و ارتباط مستقیم با موضوع عکس شما داره . به نظر من برای ایجاد حس شما نیاز به سایه ها دارید . دلیلی نداره با همه قدرت سعی کنید سایه ها رو از بین ببرید .سایه ها میتونن موضوع عکس شما را تعریف کنند و میتونن تعیین کننده شدت حسی باشند که شما دنبالش میگردید .
به عنوان مثال در این عکس فوق العاده جو مکنلی ، عکاس میتونست از نور محیط یا حتی نور شعله ها عکاسی کنه و فلاش ها را در صورت لزوم برای پر کننده سایه استفاده کند. ولی همونجور که میبینید از چند فلاش برای روشن کردن صورت و زمین و حتی سقف استفاده کرده است . این انتخاب عکاس بوده و با توجه به خروجی میتوان تصمیم گرفت که آیا عکس جواب داده یا نه .
خیلی از عکاس ها هم علاقه دارن از قدرت کم در فلاش ها استفاده کننده تا به قولی عکس طبیعی باشه . ولی نه این ایه است نه آن . کاملا بستگی به (به قول خارجی ها) taste شما دارد
سهراب قابزلو
photography is about what you feel and see
sohrabphotography.blogfa.com
Cacal Telegram : telegram.me/sohrabphotography
اون مبل سمت راست به خاطر شدیدا تنگ بودن فضا تو کادره
بک گراند سوژه هم این بود
سهراب قابزلو
photography is about what you feel and see
sohrabphotography.blogfa.com
Cacal Telegram : telegram.me/sohrabphotography
اگر می توانستم ماجرا را در قالب کلمات بگویم،دیگر نیازی نبود که دوربین را با خود به این طرف و آن طرف بکشم- لویس هاین ( Lewis Hine )
خب میخواستم دقیقا به همین نکته اشاره کنید که کردید. هدف من از گذاشتن این عکس نشون دادن یه نکته بود .خیلی از عکاسا با یک نگاه با این عکس اولین چیزی که چشمشونو میگیره همون مبل که بی دلیل کلی از کادرو پوشونده . جالب اینکه نه! واقعا حتی نمیشد یک سانتی متر مبل رو تکون داد فضا واقعا تنگ بود . ولی ایا به حال بیننده فرقی می کنه؟ من هرچقد هم از شرایط بد مکان بگم یاز هم شما در انتها دارید فکر می کنید که این عکس جواب نداده و کاملا هم حرفتون درسته .
این نکته از این بابت اهمیت داشت که نشون بدم چون خیلی از عکاسا مخصوصا اینجا وقتی کسی انتقادی بهشون میکنه شروع میکنن یه دفاعیه مفصلی از بد بودن شرایط میدن که یه طوری عکس رو توجیه کنن .من یا شما به عنوان بیننده( آخر آخر )داریم خروجی رو میبینیم و کاری زیادی به اینکه روند عکاسی و ... چجوری بوده نداریم (که واقعا هم اهمیتی نداره !) .خود من (مخصوصا این اوخر)وقتی میبینم کسی انتقادی کرده اولین چیزی که بهش فکر می کنم اینه که این آدم وقت گذاشته به عکس من نگاه کرده فکر کرده و حالا مثلا ته تهش به این نتیجه رسیده که این عکس بده . اگر دفاعی که من از عکس میکنم به بحث کمک بکنه حتما میکنم در غیر این صورت اگر از نظرش خوشم بیاد تشکر می کنم اگر هم نه که خوب پیش خودم میگم اینم نظرشو داده که حالا من باهاش موافق نیستم. برای اینکه بتونید پیشرفت کنید نباید به عکس ها به چشم یه چیز فوق العاده نگاه کنید و یا اینکه فکر کنید بهترین عکس دنیاست چون شما دوسش دارید . نقل قولی از جو مک نلی می کنم : عکاسی کار مشکلی و شما بیشتر از اینکه موفق بشید شکست می خورید ولی این شکست ها راه پیشرفت شما رو میسازند . در آخر یادتون باشه عکس های واقعا فوق العاده و عالی قرار نیست هر روز تکرار بشند.
سهراب قابزلو
photography is about what you feel and see
sohrabphotography.blogfa.com
Cacal Telegram : telegram.me/sohrabphotography
خوشبختم؛ تو با منی، لبخندتو از من نگیر
عشق من؛ تا با همیم دلشورۀ رفتن نگیر
عکس قشنگيه مسعود جان
فقط کاش اين موهايی که از مسير بقيه مو ها خارج شده رو حذف ميکرديد که يکدست بشه
https://www.youtube.com/watch?v=Q3daGJSTiA8
https://www.youtube.com/watch?v=qg_88KX21BU
Canon 6D2/5D3
16-35L III/Sigma 85 1.4 Art/ 90mm VC / 70-200L IS II
Majid
اهل پرتره نیستم، خوشم هم از حرکت خشک در چهارچوب قوانین 1/3 و .... نمیاد اما هر باری که نگاه میکنم برش آرنج و ساعد دست تو ذوقم میخوره.
جغرافیای زندگی، دو چیز را تعیین می کند: یکی دین، دیگری سبک عکاسی!
اینستاگرام
این ایراد چندان وارد نیست امین جان، اصولاً بنابر مطالعاتی که داشتم، برش بر روی مفاصل اشتباهه و یک سری نقاط دیگر، این برش جنب رجایی بسیار مناسبه از نظر من، کاملاً ناحیه ی برش خورده قابل جایگزینی ذهنی است و لطمه ای به تصویر نزده.
ایراد بنده به طیف وسعی از دوستان پرتره گرافر، زیاده روی در بخش ریتاچینگ و ایجاد پوست های عجیب و غریب صافه که البته واس آقای رجایی اونقدر شدید نیست. شاید سلیقه ی مشتریان بر این باشه که همه چیشون خوشگل شه اما وظیفه ی هنرمند از سوی دیگه الزام می کنه هنرمند رو که کار خوب و درست رو انجام بده مگر اینکه سلیقش اونجوری باشه که دیگه باید بیشتر عکسای خوب و استاندارد ببینه تا نگاهش پرورده بشه.
ممنون بابت نظرتون.
دقیقا ایرادی هست که من به خیلی از عکس های پرتره دارم. شخصا به نظرم بعضی صورت های کک و مک دار و دارای دست انداز! اتفاقا زیبائی خودشون رو دارن و "طبیعی" تر هستن. "طبیعی" رو می ذارم تو کوتیشن چون این کلمه رو خیلی دوست دارم. مشکل اینجاست که ایرادی هم نمیشه گرفت چون دوستان برای رسیدن به این نتایج وقت و انرژی و ذوق زیادی به خرج دادن. شاید این هم نمودی از زندگی مجازی و مصنوعی و تخیلی ای هست که انسان معاصر برای خودش رقم زده!
70D+EF-S 10-18+EF-S 18-135 STM+EF-S 24+EF 50 f1.8 STM