مشکل اینجاست که افرادی که با عکاسی آشنایی ندارند حتی نمی دانند چطور باید به عکس نگاه کنند بنابراین از درک کیفیت عاجز خواهند بود
سوالم اینجاست که چرا محتوی مانند قبل برسی نمی شود؟
Printable View
من با خودم فکر میکردم که اگر تایید پست ها برداشته بشه و انتقاد از این که عکس ها سلیقه ای و سخت انتخاب میشه هم از بین بره.منتها حالا نمیدونم واقعا چرا اینجا این طور شده.شخصا" با این روند سعی میکنم که کارهای قوی از نظر خودم رو در تاپیک ها ارائه بدم وقتی داوری ای قبل از نمایش اتفاق نمی افته.چون باور کنید این صحبت های کادر فلانه و نور مشکل داره و دیتیل کمه و فوکوس کجاست و ... چیزیه که فرد باید با تحقیق خودش بهش برسه.و کمتر وقت بقیه رو بگیره.من انتظار دارم هم اینجا و هم در تاپیک عکس های منتخب عکس های خوبی ببینم.واسم مهم نیست که بقیه برداشتشون از حرف من چیه ولی باور کنید این خود شما هستید که اول از همه میفهمید عکستون به درد ارسال میخوره یا نه.بارها شده که عکسی از من تایید نشده قبل از این.بعد که دقیق تر نگاه کردم دیدم واقعا حق داشتند چون خودم هم میدیدم که کار خاصی نبوده.چیزی نبوده که حداقل مشکلات رو داشته باشه.نمیدونم چرا مفهوم فروم برای همه این شکلی شده که بیان و نظر بخوان و از بقیه حتما" انتظار داشته باشند حرف های تکراری سالیان سال رو تکرار کنند.داور چشم انسان هاست.شما یا من یا بقیه وقتی عکس میبینیم و عکاسیم خودمون میفهمیم که عکسمون چه مشکلی داره.ولی این که ما اون رو نادیده میگیریم و میخوایم بقیه این رو بهمون بگن واقعا" چیزیه که تکراری شده.دیگه دوران این جور صحبت ها تموم شده به خدا.برید عکس های جشنواره ها و فستیوال ها و سایت های معروف رو ببینید.تا کی کار تکراری؟ اینجا فروم عکاسی هست.هر چند بالاش ننوشته که فقط کسایی که عکاس هستند داخل بشند ولی باور کنید باید همین طور باشه.باید کسی که عکاس نیست و حداقل مشکلات خودش رو نمیبینه پستی نگذاره.باید مطالعه کنه.بین تاپیک ها گشت بزنه و ببینه قبل از این چه عکس هایی بیشتر پسندیده شده.چقدر سطح کار نسبت به خودش بالاتر یا پایین تره.منکر این نیستم که خودم هم روزی این اشتباهات رو کردم و ارسال های ضعیف و به درد نخور زیادی داشتم.ولی دلم نمیخواد بقیه این راه طولانی و کم سود رو برند.من سال ها عکاسی کردم.هر چند خیلی خیلی کمتر از 90 درصد هم فرومی ها.ولی باور کنید تا یک سال پیش به تعداد انگشت های دستم عکس خوب نداشتم.چون نوآوری نداشتم.چون درگیر یک سری مسایل ابتدایی بودم.چون نمیدونستم سبک عکاسی ام چیه اصلا.این حرف ها رو زدم که بقیه برداشتشون کمی ملایم تر بشه نسبت بهم.که بدونند برای دلسوزی میگم.
اگر عکس شما و حتی خود شما تخریب شدید.اگر بعد از این هم تخریب میشید باور کنید لازمه ی این راهه.لازمه ی همه مسیرها شکست و کم شدن غروره.اگر با این مشکل دارید هیچ وقت پیشرفت درستی نمیکنید.نهایتش عکستون چند تا لایک میگیره و دلتون شاد میشه.ولی عکاسی یه هنره.هنر مسئولیت داره.باید برای پیشرفت شخص یا جامعه مفید باشه.باید یک اتفاقی در عکس شما بیفته.یک حرفی داشته باشه.لااقل زیبایی بصری داشته باشه.یک احساس رو در شما زنده کنه.من از این مطمئنم که در مسیر پیشرفت قرار گرفتم.چون همین حالا اگر یک شخصی همه ی حرف های من رو نادیده بگیره و برخورد بدی داشته باشه ناراحت نمیشم.چون در حال یادگیری ام.چون اولین قاتل عکس های خودم باید خودم باشم.میدونم که ابتدای کارم و ممکنه پس فردا حتی از این که این حرف ها رو زدم هم ناراحت باشم.ولی سبک پیشرفت همه ی آدم ها شنیدن نظرات منفیه نه تایید ها.منتها اگر روزی شما به جایی رسیدید که دید شخصی خودتون رو داشتید مطمئن باشید ناچیز انتقادی هم که بهتون میشه باعث رنجشتون نمیشه.بیایید چشممون رو عادت بدیم به بهتر دیدن.و مشکلات ابتدایی مون رو خودمون حل کنیم.
شما رو ارجاع میدم به پست های آرش عاشوری نیا.در مورد انتخاب عکس برای ارسال.ببینید بزرگترها چطور قاتل عکس های خودشون هستند برای نمایش وقتی حتی یک مشکل خیلی کوچک رو مشاهده میکنند.اگر پست های نامبرده رو پیدا نکردید(داخل همین تاپیک هست) باز هم بگردید.از ابتدا همه ی عکس های این تاپیک رو ببینید.پورتفولیو خودتون رو با عکس های مشکل دار خراب نکنید.من حسرت روزهای الان رو میخورم که کاش خیلی زودتر از این اتفاق می افتاد.و کاش خیلی از عکس های بدم رو به نمایش نمیگذاشتم.و برای همین فکر میکنم لازمه که تذکر بدم به شما که این راه رو نرید.راه اشتباهی که من سالیان سال توش قدم زدم
امیدوارم نبودن داوری برای نمایش در این تاپیک ها باعث دلزدگی بقیه برای تکرار روند اشتباهات و عکس های معمولی نباشه.
تشکر و سپاس . دوستان این عکس رنگی بوده و اصلاً کراپ هم نکردم . مقداری بر روی صورت کار کردم ولی خب کم . بازم ممنون >> تازه کاریم دیگه ;-)
سلام
بنده عکس خاصی را در نظر نداشتم، از آنجا که مقرر شده است خودمان در خصوص آپلود کردن یا نکردن عکس هایمان داوری کنیم، جسارتاً پیشنهاد کردم به عنوان معیاری برای کمک در تصمیم گیری، متوسط کیفیت عکس های 20-30 صفحه از همین تاپیک را ملاک قرار دهیم.
به نظرم این تاپیک (و تاپیک های مشابه مانند منظره و ماکروگرافی و ....) محلی است که در آن عکس هائی را که به نظر خودمان از کیفیت مطلوب برخوردارند قرار می دهیم. تاپیک "لطفاً نظر دهید" به نظرم برای عکس هائی است که از کیفیت آن مطمئن نیستیم و می خواهیم مشکلات آن گوشزد شود.
لب مطلب را هم که جناب حسین خان عزیز در پست 5981 فرمودند.
ارادت
در تاييد يا رد فرمايش شما، در مورد قسمتي كه بولد كردم:
چشم عكاس بايد تربيت شود. و فكر مي كنم بهتر است هدف اصلي دوستان و اساتيدي كه انتقاد مي كنند، تربيتِ چشمِ "عكاسِ مورد نقد واقع شده" باشد. مگر آنكه هدف در اينجا آموزش و يادگيري نباشد.
در اين صورت فقط يك مسئله مبهم مي ماند و آن سطوح مختلف آموزش و يادگيري است. كه احتمالا بحث فعلي ما به اين دليل به وجود آمده است.
درود (در مورد قرار دادن در این دسته بندی شک دارم)
فایل پیوست 73682
به نظر من عکس خيلی کم کنتراست و فلت هست
از روی هيستوگرام هم نگاه کنيد قسمت هايلايت تقريباً خاليه
اگر حوصله اديت داشته باشيد
dragan effect روی اين عکس ها جالب ميشه
فایل پیوست 73701
سلام
عکس خودشون بهتر بود
با سپاس فراوان از اینکه وقت روی عکس حقیر گذاشتید.
در مورد کنتراست بیشتر حق باشماست ولی این کنتراستی که شما بهش دادید به صورت کلی عکس رو تخریب کرده ، هم تن رنگ پوست و هم رنگ پیراهن و هم اینکه جزییات در کت از بین رفته . شاید یکی دو درصد کنتراست بیشتر به عکس اصلی بهتر میبود.
باز هم ممنون از شما.
درود
ممنون بابات به اشتراک گذاری ثبتتون ، جدا از خود عکس مانند دوستمون (majix) اعتقاد دارم در زمینه ادیت عکس زمانی صرف نکردین ، عکس بسیار یک دست است و به نظر من کمی هم نیاز به افزایش clarity دارد (اندکی هم بالا بردن saturation اما کاملا متعادل و بدون اغراغ). بر خلاق دوستمون حس میکنم این ثبت مشکلی در کنتراست ندارد .
کنتراست و کلاریتی در ظاهر شبیه به هم عمل میکنند اما کلاریتی عملا جزییات را در mid-tones افزایش میده در صورتی که کنتراست مناطق middle to dark areas رو تیره تر میکند.
فایل پیوست 73720
(البته تفاوت بین کلاریتی و کنتراست گسترده تر از مثالی بود که بنده زدم ، من فقط به عنوان یه نمونه و تفاوت اصلی به آن شاره کردم )
این هم ادیت بنده :
فایل پیوست 73719
درود
مطلبی که اشاره کردید تا اندازه ای درسته ولی یادتون باشه هرگزعکسی رو بدون اجازه صاحب اثر ، به سلیقه خودتون ویرایش نکنید . میتونید نکات رو بیان کنید ولی دخل و تصرف در یک اثر درست نیست حتی وقتی جنبه اموزشی داره.
ممکنه اون شخص اصلا اعتقادی به ویرایش نداشته باشه یا مبنای ویرایش کارهاش کلا بر اساس یک تفکر خاص باشه یا ... حالا میخواد حرفه ای باشه یا آماتور فرقی نمیکنه ..
با تشکر پدرام
درود پدرام عزیز
والا از زمان تغییر قوانین ، کمی ماهیت عکس های مدیریت شده فرق کرده( فرض من این بود که به دوستان تازه وارد بیشتر کمک شود و حتی تبادل اطلاعان بیشتر صورت گیرد ) ، ادیت بنده هم دقیقا در جهت جا افتادن موضوع برای دوستمون بود و خواستم با عکس خودشان کمبودی که به نظرم رسید رو انتقال بدهم ، فکر میکنم ثبت هایی به اشتراک گذاشه می شوند ، فقط صرفا جهت لایک خوردن نباشند ! 4-5 سال هست در فروم عضو هستم بار ها دوستان عکس های به اشتراک گذاشته را جهت بار آموزشی مجددا ادیت کردند.
در هر صورت خواستم جهت احترام به حرف شما عکس ادیت شده را حذف نمایم که متاسفانه امکان ویرایش مجدد وجود نداشت.
هر چند ادیت عکس دیگران کار پسندیده ای نیست ولی بنظرم کار دوستمان خوب بود و مشکلی نداشت فقط ای کاش اجازه می دادید نتیجه ادیت خودش صحبت کنید و بحث کلامی نمی کردید
فکر می کنم نتیجه کار بهتر حرف خودش را میزند
من فکر میکنم هنوز این تاپیک باید مدیریت شود تا بی نظمی بی مورد نداشته باشیم(قابل توجه مدیران)
با کمال احترام با اینکه حرف شما را قیول دارم ولی در مورد آموزش موافق نیستم ولی وقتی تاپیک مدیریت نشود اوضاع بهم میریزد
بر طبق قوانین فروم ،
ضمن احترام به همهی دوستان و انگیزههای آموزشی ایشان،
ویرایش عکسدیگران باید با اجازهی صاحباثر انجامشود. و پیش از این اعلامشده که دوستانی که اجازهی ویرایش عکس خود را میدهند، آنرا میتوانند در امضای خود اعلام نمایند.
با تشکر از همه دوستان و هنرمندان عزیز.
از نظر بنده ویرایش عکس های من توسط اعضای محترم هیچ ایرادی نداره ،چراکه خودم پیش از اینکه عکاسی بکنم ادیتور عکس هستم و حرفه اصلیم هم ادیتوری هست و علاقه زیادی دارم به ویرایش عکس دیگران:::whistling:::
اما نظرم در مورد عکس خودم اینه که همانگونه که آپلود کردم مناسبترین حالتش هست (این رو وقتی متوجه میشوید که عکس خام را آپلود کنم)
در مورد اینکه کلریتی یا کنتراست مناسب نیست هم همونطور که دوستمون اشاره فرمود بر میگرده به سبک کار صاحب اثر و این سبک کار مطمئنا مورد پسند همه افراد نمیتونه باشه.
اما اینکه ویرایش این عکس هنوز جای کار داره را هم قبول دارم و با توجه به راهنمایی های دوستان در ویرایش های بعدی حتما بهتر عمل خواهم کرد.
پاینده باشید و موفق.
http://s6.picofile.com/file/8229597242/up.jpg
دوستان و اساتيد نظر لطفا - هركاري كردم تو سايت نشد آپ كنم - هم سايز درست بود هم حجم عكس ولي آپ نميشه
دوست عزیز، ابعاد عکستون مشکل داشته.
حداکثر طول عکس برای آپلود در سایت 750 پیکسل(750=W) و حداکثر ارتفاع 1200 پیکسل (1200=H) و حداکثر حجم آن باید 300 کیلوبایت باشد.
گرامي عكسي رو كه لينك گذاشتم رو نميخواستم آپ كنم اينجا - اديت كرده بودم 200 كيلو بايت بود رزولوشن هم 1100 در 700 بود - اگه امكان داره برام آپ كنيد ممنونم
سلام
خواهش می کنم من هنوز مبتدی هستم
در مورد ته رنگ عمدیست برای تداعی حس فضای سرد
من نزدیک 50 هزار عکس آرشیوی از عکاسان بسیار معنبر دارم نزدیک 95 درصدشون ته رنگ دارن
اما در مورد اینکه عکس پرتره است یا خیر فکر میکنم شاخه گسترده ای بنام people باشه که پرتره هم در اون قرار می گیره
به هر حال دوستان کارشناس بهتر می توانند نظر دهند
اتفاق های جالبی در وسط کادر افتاده چه از نظر ترکیب بندی و چه از نظر اتفاقی که در شرف وقوعه. کراپ و از بین رفتن دست رو کاملاً مطمئنم عکاس دیده اما من هم کاش بودم و میدیدم و خلاصه اون درگیری رو برای من باقی گذاشته!:think:;
نسبت ابعاد تصویر که مشخصه و حاکم بر گفتمان هست.
دوخت لباس جالبه که گویا متقارن نیست نسبت به زیپ!
اما در مورد ته رنگ من قرمز میبینم نه آبی!
و یک سوال اون هم اینکه این شاهکار 24-105ه؟ یا نه و اینکه آیا مود خطاگیری لنز در بدنه فعال بوده یا نه؟
اوه و چه عمق میدان فوق العاده ای..
واقعاً اگر با یک شات ثبت شده باشد باید به هم آغوشی عکاس و ابزار حسادت کرد!
ممنون بابت به اشتراک گذاری
پ.ن.
حضور و تداخل عنصر پیش زمینه از طریق قرارگیری اریب در کادر و پوشاندن عنصر پس زمینه هم جالبه.
قرار گیری اریب، آشکارا حس حرکت به درون کادر رو میده و حتی ممکنه فکر کنیم سوژه میتونسته عنصر پس زمینه باشه، اما باز فوکوس و عمق میدان داستان رو عوض میکنه. خلاصه اینکه گاهی عناصر بصری کادر و قرارگیریشون همونطور که بارها مطالعه کردیم چقدر ماجرا ساز هستند.
گرچه شاید همۀ اینها بخاطر مود و فضای عکس که منو علاقه مند کرد بعداً به سراغم اومده!
لبخند زیبای عنصر پیش زمینه هم جدای از دوست داشتنی بودن، بسیار با قصه همخوانه و البته همین که به قول فرنگیها آی کانتکت نداریم با اون، نقش بیننده رو در خوانش تصویر فعال تر و پویا تر میکنه.
هم کوک با siosha ی عزیز باید بگم چه گیری داد این شات!
مرسی
سلام
بسیار ممنونم
لنز 24-105 ال
بدنه - 6 ددی
عکس در یک شات ثبت شده
عکس کارگردانی نشده و سوژه از اتفاقی که قرره رخ بده خبر نداره :::happy:::
البته بعد از ثبت عکس اتفاق مورد نظر افتاد
دست اگر در کادر بود عالی میشد ولی فرصت نداشتم
تنظیمی غیر از شارپ سازی و نور و روشنایی انجام نشده است
اما منظورتون را ازمود خطاگیری لنز در بدنه فعال بوده متوجه نشدمبا تشکر و سپاس
سلام دوست عزیز عکس خیلی خوبی گرفتی لطف میکنی بگی چند شاخه نور بوده و لنزتون چیه ؟ در مورد برند نورتون هم بگید ممنون میشم
درود
اوج خستگی راه :-D
فایل پیوست 74058
یکی از مهم ترین مساله ای که در عکاسی باید به آن توجه ویژه ای شود مساله برقراری ارتباط با سوژه است . یکی از بهترین راه های پوز دادن به سوژه استفاده از زبان اشاره عوض استفاده از کلمات به صورت تنهاست . در ویدیو زیر یکی از پایه ای ترین روش های پوز دادن آموزش داده شده است .
آموزش عکاسی پرتره 2
دیروز علاوه براینکه این ویدیو رو آماده کردم تصمیم گرفتم از عکاسی دیروز هم چند نکته خوب رو بنویسم . اول اینکه که وقتی شما در محیط میخواهید از فلاش استفاده کنید باید بدونید که شما با سرعت شاتر تنها نور محیط رو و با استفاده از دیافراگم و ایزو هم نور هم نور محیط و هم نور فلاش رو کنترل می کنید . یکی دیگر از نکاتی که باید همیشه تا حد امکان مد نظر قرار بدید ساعت عکاسی مناسب است . در عکاسی که دیروز داشتیم متاسفانه ساعت بسیار نامناسب بود و کنتراست شدیدی داشتیم . معمولا برای اینکه بتونید با دیافراگم پایین عکاسی کنید و در عین حال بتونید کنتراست محیط رو کنترل کنید دو راه حل دارید : استفاده از تریگر با سرعت سینک بالا یا استفاده از فیلتر ان دی . در این پروژه عکاسی ، ما از هر دو راه حل استفاده کردیم چون استفاده از یکی به تنهایی جوابگو کار نبود( به دلیل اینکه قصد داشتیم از دیافراگم پایین استفاده کنیم ) . نحوه استفاده هم به این صورت بود که دو تا فیلتر ان دی 3 استاپ باهم روی لنز 24-70 بسته شد و با سرعت (به طور میانگین 1/500) و ایزو 500( به علت کمبود نور برای فلاش ) و دیافراگم 2.8( برای ایجاد عمق میدان کم و در عین حال حفظ بافت و ترکیب بندی ) ، عکاسی شد . یکی دیگه از مشکلات عکاسی در ساعات نا مطلوب کنتراست بالا و دلنشین نبودن رنگ هاست . همونجور که در عکس های زیر مشاهده می کنید رنگ اسمون تقریبا از ابی نفتی تا ابی کمرنگ موجود میباشد که این برای سلیقه من مناسب نیست . برای اسمون من یکدست بودن رنگها رو دوست دارم . ولی خب مهم این که شما بتونید تو شرایط نا مطلوب هم خروجی مورد نظرتونو تا حد امکان بگیرید . از پروژه دیروز هم این سه عکس رو انتخاب کردم .
فایل پیوست 74067فایل پیوست 74068فایل پیوست 74069
درود
چیدمان نور
فایل پیوست 74072
از یک رفلکتور هم برای نرم کردن سایه ها استفاده کردم.
اگزیف :
Canon EOS 6D+70-200 f2.8
F/10
iso 100
focal 88mm
باکس broncolor
همونظور که در پستهای قبلی اشاره کردم برقراری ارتباط با سوژه بمنظور بدست آوردن خروجی با حس حال ، زنده ، و رفتار طبیعی و حسی سوژه است که با پوز دادن تفاوت داره
کتاب the secret of great portrait photography اثر brian smith در این زمینه معرفی کردم که مباحث کاملی رو در مورد ورانشناختی و اصول رفتاری سوژه رو بیان کرده است.
مثلا پیتر هارلی در یکی از ورکشاپهاش گفته بود :
برای این که بتونم یک خنده با حس واقعی رو ثبت کنم ، چند روز قبل اینکه ازش عکاسی کنم ، دعوتش کردم تا باهاش بیشتر آشنا شم .. قهوه خودیم و راجب چیزهای مختلف باهم صحبت کردیم . در این بین از مطلبی خوشش اومد که براش جالب بود و باعث مشد ناخداگاه خنده اش بگیره!! ..
روز عکاسی وقتی شات هام رو گرفتم ، مطلب اون روز رو براش یاد آوری کردم و ناخداگاه خندید و پرتره اش رو ثبت کردم . بله قطعا به هدفم رسیده بودم .
این که بدونید سوژه چه شخصیتی داره و چطوری میشه حس های مختلف رو ارزش استخراج کنید ، قالب مفاهیم ارتباط با سوژه رو تشکیل میده .
فایل پیوست 74076
با تشکر پدرام میرصادقی
فک میکنم بدلیل محدودیت تجهیزات این کار را انجام داده باشند چون ایزو 50 در 6 دی حدود 3 استاپ کمتر از 500 است ولی ایشان 6استاپ نوردهی را کاهش داده اند(در ایزو 500 ) .
البته به نظرم این قسمت صحبت شما درست است که با یک فیلتر و انتخاب ایزو 50 تا 100 می شد به همین نتیجه رسید.
ارادت
پ.ن : سهراب جان من به اگزیف دقت نکردم به خیالم با 6دی عکاسی کرده بودید.
یه توضیح کوتاه میدم اولا این کاری که دوستان می گن رو امتحان کردم و نشد شدت نور به قدری زیاد بود که من سه فلاش و همه هم با قدرت ماکزیمم استفاده میکردم و تک فیلتر ان دی جوابگو نبود . کاملا به اینکه ایزو بر روی نور محیط اثر میذاره آگاه هستم ولی چون قدرت فلاش ها جوابگو نبود و دیافراگم کمتری هم نمیشد استفاده کنم مجبور بودم با ایزو بالاتر عکاسی کنم یا مجبور بودم فلاش ها رو نزدیک تر کنم که برای کادر بندی مناسب دست و پا رو میبست. به جرات میگم تو بدترین ساعت نور ممکن تو این سه سال عکاسی کردم . زیاد هم به مشکل کمبود شارپنس و نویز برنخوردم . چون دوربین که استفاده شد دی 810 بود .به هر حال تجربه خوبی بود . ولی خب بهتره تا جای ممکن تو همچین شرایط نوری فاجعه ای دست به دوربین نبرید :)
برای تکمیل توضیحاتم این عکسو میذارم ثبت اولم با ایزو 64! ببینید سه فلاش با میکزیموم قدرت از چه فاصله کمی شلیک شدند ورسما سوژه نوری نداره . و توجه کنید با دو تا اندی سه استفاده و سرعت شاتر 1/800 تازه تونستنم نور محیطو کمی کنترل کنم
فایل پیوست 74082
در نهایت تجربه خوبی بود برای اینکه بدونم دفعه بعد چجور بهتر از ایندفعه باید این نورو مهار کرد
خوب سهراب جان وقتی شما ايزو رو بالا بردی خود به خود نور محيط رو هم بالا بردی و در اصل يکی از ان دی ها رو بی اثر کرديد و اينکار تأثيری روی قدرت فلش نداشته (همه چيز رو با هم بالا برده)
اگر روی همين عکس آخری با يک nd عکس ميگرفتيد با ايزو پايين معادل همون 3 استاپ nd ميشد
*************
روی اين عکس آخری سرعت شاتر شما خيلی زياده و باعث ميشه از های اسپيد استفاده بشه که قدرت فلش رو 1/3 کرده
شما اگر از حداکثر سينک اسپيد استفاده کنيد که فکر کنم روی دوربين شما 1/250 باشه +nd قدرت بيشتری از فلش ها ميگيريد و اينجوری اگر لازم بود ايزو رو هم بالا ميبريد
(با توجه به جهت حرکت شاتر ميشه کمی هم بالاتر رفت 1/320 چون تو اين عکس فلش فقط کمی از کادر رو روشن ميکنه و اگر اون قسمت توی سمت شروع حرکت باشه مشکلی پيش نمياد مخصوصاً وقتی کادر عمودی باشه)
سلام
همیشه پرتره های خود را کارگردانی کنید. اگر امکان چنین امری نیست آنوقت در فشردن دکمۀ شاتر تامل کنید و منتظر رسیدن لحظه های بهتر برای گرفتن عکس باشید. نمایش زیبایی و یا ایجاد شرایطی که منجر به برداشت چنان حسی شود بخشی از یک فرایند هنری است.
هیشه بهترینهایتان را به نمایش بگذارید و صد البته عکاسی را جدی تر بگیرید.
شاد باشید
در حالت عادی و با سرعت شاتر زير ليميت سينک اسپيد شاتر ها کاملاً باز ميشن و چيزی جلو سنسور نيست و فلش زده ميشه که توی خط اول عکس زير مشخصه
و چون فقط يک فلش زده ميشه فلش از حداکثر قدرت خودش استفاده ميکنه و مهم نيست چند ثانيه طول بکشه که دوباره شارژ بشه
در حالت های اسپيد به خاطر سرعت زياد شاتر هيچوقت پرده ها کاملاً از جلو سنسور کنار نميرن و هميشه بخشی از سنسور زير پرده ميمونه
به همين خاطر بسته به نوع فلش ، فلش قدرت رو کمتر ميکنه که بتونه چند بار فلش بزنه و هر بار بخشی از سنسور رو نور بده و چون اين عمل خيلی سريع اتفاق ميوفته فرصتی نيست که فلش دوباره شارژ بشه ,برای همين فلش ها قدرتشون رو پايين ميآرن که بتونن برای چند بار فلش زدن از شارژی که داخل خازن هست استفاده کنند
1/3 يک عدد حدوديه و برای هر فلش ممکنه فرق کنه
بعضی از فلش های رده پايين تر که تکنولوژی ضعيفتری دارند هم بجای چند بار فلش زدن دائم روشن ميمونند که همون کار رو ميکنه اما قدرت رو کمتر ميکنه
توی عکس زير مثلاً با 3 بار فلش زدن کل سنسور پوشش داده ميشه
هرچی سرعت شاتر بيشتر باشه فاصله 2 پرده به هم نزديک تر ميشه و به فلش های بيشتری نيازه
فایل پیوست 74111
فایل پیوست 74114
فایل پیوست 74113 در حالت عادی و با سرعت شاتر زير ليميت سينک اسپيد شاتر ها کاملاً باز ميشن و چيزی جلو سنسور نيست و فلش زده ميشه که توی خط اول عکس زير مشخصه
و چون فقط يک فلش زده ميشه فلش از حداکثر قدرت خودش استفاده ميکنه و مهم نيست چند ثانيه طول بکشه که دوباره شارژ بشه
در حالت های اسپيد به خاطر سرعت زياد شاتر هيچوقت پرده ها کاملاً از جلو سنسور کنار نميرن و هميشه بخشی از سنسور زير پرده ميمونه
به همين خاطر بسته به نوع فلش ، فلش قدرت رو کمتر ميکنه که بتونه چند بار فلش بزنه و هر بار بخشی از سنسور رو نور بده و چون اين عمل خيلی سريع اتفاق ميوفته فرصتی نيست که فلش دوباره شارژ بشه ,برای همين فلش ها قدرتشون رو پايين ميآرن که بتونن برای چند بار فلش زدن از شارژی که داخل خازن هست استفاده کنند
1/3 يک عدد حدوديه و برای هر فلش ممکنه فرق کنه
بعضی از فلش های رده پايين تر که تکنولوژی ضعيفتری دارند هم بجای چند بار فلش زدن دائم روشن ميمونند که همون کار رو ميکنه اما قدرت رو کمتر ميکنه
فایل پیوست 74111
سلام و ممنون
البته مورد پرسش بنده همان کاهش قدرت بود که با توضیحات شما راجع به دلایل نیاز و عملکرد آن مسلماً برای دوستانی که اصلاً با اون آشنایی ندارند هم مفید خواهد بود.
جالبتر آنکه مثلاً در مورد SB 900، حداکثر قدرت فلاش در شرایط های اسپید، 1/8 است!!!
سپاس
فایل پیوست 74120
به علت برودت هوا امکان کارگردانی زیاد روی سوژه نبود ! باد وحشتناکی هم میوند !
سلام دوست عزیز
من عکس قبلی رو ندیدم و فکر کردم که اپلود نشده است
در ضمن در همین فروم تخصصی عکسهای بسیار ضعیفی را دیدم که تعجب انگیز بود، با توجه به دیگر عکسها داوری نمی شود این فروم از حالت قبلی خارج شده است. تمام عکسها را می توان در البوم خانوادگی نگه داشت. در ضمن بهتر است نقاط ضعف را کامل بگویید تا بنده در عکسهای بعدی با رعایت نکات ذکر شده عکسی غیر خانوادگی بگیرم. فروم تخصصی بهتر است به جای لایک کردن عکسها نقاط ضعف و قوت آنها گفته شود تا مبتدیانی همچون ما از آن بهره ای ببیریم. با زهم ممنو، با جمله شما متوجه شدم عکس خوبی نیست، ولی به من حس خوبی میداد.
سلام
دوست عزیز
ببینید عکس شما شارپنس خوبی داره، اما نه کادر بندی درستی داره و نه حالت جذاب قرارگیری سوژه بعنوان پرتره.
از این عکسها من از پسرم خیلی دارم و از دیدنش لذت می برم.
اما... فقط خودم لذت می برم و لزومی نداره دیگران نیز از عکس بدون جنبه های هنری من لذت ببرند و با قرار دادن اینگونه عکسها در فروم توقع داشته باشم دیگران هم به آن به به و چه چه بگند. از صحبت بنده ناراحت نشید و به کارتون ادامه بدید و سعی کنید مثل من که عین شما در حال آموختن هستم تا وقتی که عکسی با رعایت قواعد و قوانین این هنر نینداختم از آپلود آن نه در این فروم و نه در دیگر فروم های تخصصی خودداری کنم.
بازهم ببخشید که رک گفتم.
سلام دوست عزیز
البته اساتید باید نکات مرتبط با این ثبت شما را متذکر شوند
ولی از نظر بنده بهتر بود زاویه عکس خود را تغییر میدادید و از فاصله کانونی کوچکتری استفاده می کردید تا اینقدر کادر بسته نباشد
با توجه به اینکه سوژه عکستان نگاه به سمت چپ و بالا دارد بهتر بود سوژه را متمایل به سمت راست کادر قرار میدادید و مقداری فضا برای زاویه نگاه سوژه در نظر می گرفتید
و نکته آخری که به نظرم آمد اینکه آرایش موهای سوژه میتوانست منظم تر باشد.
ارادت
عکس مشکلات زیادی داره
1- حالت چهره اصلا مناسب نیست و این هم به دلیل اینه که شما در بد ترین زمان شاتر زدید
2- زاویه و کادر انتخابی شما اصلا مناسب نیست،در عکاسی از کودکان باید صبور بود و سریع که بتونید در لحظه بهترین حالتش رو شکار کنید
در کل به شما توصیه میکنم که نمونه عکس های موفق در این ژانر رو ببینید و در ثانی عکساتون رو قبل از اینکه اینجا ارسال کنید، صرفا اینکه حس خوبی برای شخص شما داره رو ملاک قرار ندید بلکه کار رو به لحاظ فنی هم کمی سبک سنگین کنید، اگر دیدید که حداقل لازم رو داره بعد اینجا ارسال کنید، که دوستان اگر مشکلی مشاهده کردن به شما بگن
موفق باشید
دیروز هم یک جلسه عکاسی داشتیم که خوشبختانه نور به بدی ساعت جلسه قبلی نبود . این دفعه از یک ان دی استفاده کردم و سرعت شاتر 1/400 و ایزو 200 و تونستم به نتایج خوبی برسم . البته مکان اولی که رفته بودیم ایستگاه مترو بود که متاسفانه نگهبان اون منطقه مثل برق پیدا شد و گفت که اینجا عکاسی ممنوعه ! . نکته بعدی جالب این بود به محض اینکه عکاسی تموم شد و به مقصد رسیدیم اسمون به رنگ سرخ در اومد وپر ابر شد . این درس خوبیه که اگر دنبال بک گراندخوب هستید همیشه ربع ساعت قبل و بعد از غروب در صحنه عکاسی حضور داشته باشید تا هم از بهترین جنس نور و هم بهترین بک گراند ها بهره ببرید .
از جلسه عکاسی دیروز هم این عکس ها رو انتخاب کردم . واقعا 24-70 لنز بسیاررررر خوبیه .
فایل پیوست 74122فایل پیوست 74123فایل پیوست 74124
درودنقل قول:
دیروز هم یک جلسه عکاسی داشتیم که خوشبختانه نور به بدی ساعت جلسه قبلی نبود . این دفعه از یک ان دی استفاده کردم و سرعت شاتر 1/400 و ایزو 200 و تونستم به نتایج خوبی برسم . البته مکان اولی که رفته بودیم ایستگاه مترو بود که متاسفانه نگهبان اون منطقه مثل برق پیدا شد و گفت که اینجا عکاسی ممنوعه ! . نکته بعدی جالب این بود به محض اینکه عکاسی تموم شد و به مقصد رسیدیم اسمون به رنگ سرخ در اومد وپر ابر شد . این درس خوبیه که اگر دنبال بک گراندخوب هستید همیشه ربع ساعت قبل و بعد از غروب در صحنه عکاسی حضور داشته باشید تا هم از بهترین جنس نور و هم بهترین بک گراند ها بهره ببرید .
از جلسه عکاسی دیروز هم این عکس ها رو انتخاب کردم . واقعا 24-70 لنز بسیاررررر خوبیه .
سهراب عزیز ثبت های بسیار زیبایی شدند ، و بابت توضیحاتتون تشکر میکنم .
اما نکته ای رو میخواهم اشاره کنم و آن بر میگررد به مراحل پست پرو کار هایتان که افزایش شارپنس عکس هایتان کمی بیش ار حد عادی به نظر میرسد ، در همین ثبت اخیرتان پوست بدن مدل (مخصوصا در قسمت دست ها و سینه ها - در عکس اول و دوم ) شاید کمی توی ذوق بیننده بزند حد اقل برای بنده که اینطور بوده است . حس مینکنم کمی بعضی از نقاط پوست را smooth تر کنید نتیجه مطلوب تری داشته باشد .
سلام ، واقعیت قبل از این که عکس رو ارسال کنم نشون یکی از دوستان فعال در فروم دادم و گفتم برای ارسال خوبه و تایید اولیه ای ازون گرفتم وارسال کردم، نکات خوبی رو فرمودید که اگه این عکس غیر خوب رو نمی فرستادم، متوجشون نمی شدم، ممنون
سلام
فواصل کانونی را با کلمات کوتاه و بلند بنامیم. یا حداکثر کم و زیاد. کوچک و بزرگ بیشتر به اندازه و جثه مربوط است در خوانش تصویر و فضای گفتمان عکاسی.
مثلاً فاصلۀ تهران تا بندر عباس بزرگ نیست!
در ضمن با توجه به اندازه ای که به نظر می آید عکاس برای نمایش پرتره ای از سوژه در ذهن داشته است (که حال یا با کراپ بیشتر یا کم کردن فاصله به آن رسیده است) استفاده از زاویۀ باز، بیشتر مخرب خواهد بود تا مکمل.
باز هم سلام
باور بفرمایید بهتربن مکان برای ارسال این پست را همین جا دیدم نه قمست مباحث نظری!
وب سایت عکسخانه مطلبی خواندنی منتشر کرده است که تنها به ارسال لینکی از آن و نه خود مطلب، بسنده میکنم.
چه چیزی باعث برتری یک عکس پرتره میشود؟ - عکسخانه
مسلماً در صورت صلاحدید مدیران و ضمن پوزش بنده این پست جا به جا خواهد شد.
سپاس
درود
سپاس از جناب قابزلو بابت ثبهای خوبشون . ایشون یک رویه آموزشی رو پیش گرفتند که بسیار پسندیده است و امیدوارم ادامه داشته باشه ...
در کار شما چندین نکته وجود داره که اگر رعایت بشه میتونه قدرت عکستون رو بیشتر کنه :
فایل پیوست 74129
در عکس اول :
خط قرمز : قسمتی از پوسته که رنگش با بقیه قسمتها فرق میکنه و یکدست نیست . (داخل خط به زردی میزنه ، اگر این زردی باز به سمت خورشید بود قابل قبول تر بود ... )
خط آبی : آیتمها و کنتراستهای روشنی هستند که چشم رو منحرف میکنه و اگر خذف بشه یا تاثیرش در محیط کمتر شه تمرکز روی سوژه اصلی بیشتر میشه
خط سبز : قسمتهایی از لبه عکستون هست که بخاطر استفاده از فیلتر فتوشاپ تخریب شده و با یک ماسک ساده درست میشه
فایل پیوست 74130
عکس دوم :
قرمز : اختلاف رنگ پوست
آبی : کنتراستهای روشن و آیتمهای قابل حذف
نارجی : به دلیل اغراق در فیلتر بافت پوست از بین رفته و اندک جزییات نویزی هستند
فایل پیوست 74131
عکس سوم :
خط قرمز : قرار گرفتن ساختمان جلوی صورت که دید سوژه رو بسته و به اصطلاح ترکیب مناسبی برای این کادر دیده نشده
خط آبی : وجود زباله و کلا فضای نا مرتب و شلوغ کمی از زیبایی کارتون کم کرده .
نتیجه : من نمیتونم به شما بگم مثلا اگر کادر رو کمی جابه جا میکردید یا زاویتونو تغییر میدادین میتونستید ترکیب مناسب تری داشته باشید ..!!! چرا که من جای شما نبودم و اطلاعی از شرایط پیشرو نداشتم ... اصلا شاید شما بهترین زاویه رو با توجه به شرایط محیط دیده اید . ولی میتونم در ویرایش کمکتون کنم .
در کل فقط میتونم چیزهایی که میبینم رو تحلیل کنم .
برای پیشرفت باید کار کرد و یاد گرفت ، معلومه که اگر کاری انجام ندین ، اشتباهی هم نمیکنید ... پس شما روند درستی پیش گرفته اید ...
با تشکر پدرام
سلام
فایل پیوست 74135
درود
ثبت زیباییست اما کمی مشکل banding داره ، شما رو ارجاع میدم به پست جناب توسلی http://forum.akkasee.com/f115/t6443-2.html#post427374