صفحه 37 از 58 نخستنخست ... 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 361 تا 370 , از مجموع 572
Like Tree1223تشکر

موضوع: پردازش و تبديل فايلهاي RAW

  1. #361
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    June 2006
    نوشته ها
    2,244
    تشکر شده
    8869
    تشکر کرده
    5959

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Mahbod نمایش پست ها
    من یک چیزی را متوجه نمی شم یعنی اگر شما بدون هیچ تغییری صرفا از فایل Raw یک Save as to JPG بگیرید باید کیفیت تصویر افت کنه !! و با تصویر اصلی متفاوت بشه . من نمی خوام هیچ تغییری در روشنایی یا کانتراست و وایت بالانس این حرفها بدم فقط می خوام فرمت عکسم دیگه RAW نباشه تا جای کمتری بگیری همین.
    سلام
    دوست گرامی چند نکته را عرض می‌کنم امیدوارم مطلب دستتان بیاید؛

    1- فایل خام در اغلب مواقع عاری از رنگ و لعاب‌های فایل‌های JPG است و این به معنی پایین‌تر بودن آن نیست. بلکه برمی‌گردد به ماهیت این فرمت که شما به عنوان عکاس باید بدانید این خمیر را چگونه شکل دهید. بسته به گذر زمان و کسب تجربه شما در ویرایش و همینطور به‌روز رسانی نرم‌افزارها ممکن است شما در آینده حوس کنید عکس‌های قدیمی خود را دوباره ویرایش کنید.

    2- بزرگترین اشتباه پاک کردن فایل خام است! دقیقاً مصداق دور ریختن نگاتیو است؛ ارزان‌ترین چیزی که در بساط عکاسی دیجیتال سراغ دارم هارد است. (بگذریم که از سر تنبلی هنوز یک بکاپ درست‌حسابی نگرفته‌ام)

    3- اگر با نرم‌افزارهای ارائه شده توسط خود شرکت سازندۀ دوربینتان فایل خام را خروجی jpg بگیرید به احتمال خیلی قوی به فایل مورد نظر دست خواهید یافت. دست کم در مورد DPP شرکت Canon مطمئنم.

    نهایتاً اینکه بنده تا به حال بنا به یک دلیل واضح، بعضی مواقع فایل‌های JPG را به‌جای RAW نگه داشته‌ام. و آنهم عکس‌هایی که ذاتاً کنتراست و ... اصلاً در آنها مهم نبوده و فرضاً برای نشان دادن مارک کالای X به دوستی بوده.
    nmroshan، Mahbod، jebrahim و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    .

  2. #362
    كاربر ويژه Saadat آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2008
    نوشته ها
    2,249
    تشکر شده
    29672
    تشکر کرده
    5366

    پیش فرض



    ..در برخی از شاتها با توجه به هیستوگرام فوق دامنه کانالهای رنگی گسترده تر از کانال روشنایی است
    در برخورد با چنین هیستوگرامهایی چگونه باید عمل کرد آیا باید اطلاعات رنگی در خارج از محدوده روشنایی در طرفین را حذف کرد
    آیا روشی یا تکنیکی برای معادل سازی و هماهنگ کردن کانالهای رنگی با روشنایی وجود دارد یا اصولا نیازی به چنین کاری نیست
    با تشکر

  3. #363
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    خیر نیازی به یکسان کردن آنها نیست. اصلا اگر بخواهید یکسان کنید، قسمتی از اطلاعات را از دست می‌دهید. گاهی شاید کمی کاهش در level کانالها باعث حذف Color Castشود که خب هم راههای ساده تری برای آن هست و هم کاملا وابسته به عکس و نظر کاربر خواهد بود.
    خودتان می‌توانید موضوع فوق را امتحان کنید: یک لایه تنظیمی جدید از نوع Curve بسازید و در کانال رنگی مورد نظرتان، نقطه سمت راست Curve را پایین بیاورید. تا درجاتی باعث کاهش Color Cast می‌شود و بعد باعث ایجاد رنگهای متضادش خواهد شد. همچنین اگر به هیستوگرام دقت کنید، آثار تخریب اطلاعات نیز عیان می‌شود.
    کاربرد مهم این هیستوگرامهای رنگ مجزا را هم که احتمالا می‌دانید. وقتی در یک یا دو کانال رنگی اطلاعات در سمت هایلایت موجود باشد، می‌توان حدس زد که قابلیت بازیابی اطلاعات روشنایی وجود دارد.

    البته همه این حرفها در مورد ارتباط هیستوگرام رنگ با هیستوگرام RGB بود که شما نیز همین موضوع را در آن شکل نشان داده بودید. یک هیستوگرام دیگر به نام Luminosity نیز داریم که رفتارش متفاوت است. توضیحش هم باشد بعد از افتتاح تاپیکی که دیروز گفته بودید
    Navid7h، Saadat، Mehdi Rojaie و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  4. #364
    Forum Moderator Navid7h آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    13116
    تشکر کرده
    7879

    پیش فرض

    سلام

    هفته پیش وب سایت Dpreview مقاله ای در مورد HDR منتشر کرد. ( قسمت اول آنرا)

    کد:
    http://www.dpreview.com/learn/?/Guides/The_art_of_HDR_Photography_part_1_01.htm
    در توضیحات آن نمودارهای هیستوگرامی به صورت نمونه آورده است که بر مبنای نوشته مقاله این Histogram ها متعلق به نرم افزار HDR Expose است (از محصولات شرکت unifiedcolor)

    پس از ادغام سه فریم به تصویر زیر رسیده است.




    و این هم Histogram تصویر بالا




    نکته ای که به نظرم جالب آمد محور افقی این نمودار است که بر روی آن Exposure Value ها آمده اند.

    1) این مقادیر آیا واقعی هستند !؟ ( یعنی برابر با تعاریفی که برای مثلا EV0 وجود دارد؟)
    2) وجود این مقادیر دقیق چقدر کمک کننده است !؟ ( درک من از نمودار هیستوگرام نموداری است از توزیع روشنایی عکس، راست روشن چپ تیره، حال مقیاس بندی دقیق محور افقی چه مزیتی دارد ؟ )




    سپاس فراوان
    شاد باشید.
    Saadat تشکر می‌کند.
    نوید حسینیان | پیوسته



  5. #365
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    نوید عزیز
    این هیستوگرام با هیستوگرام معمولی متفاوت است چرا که هیستوگرام روشنایی فایل ۳۲ بیتی است. فایلهای ۳۲ بیتی از مکانیسم متفاوتی جهت انتشار مقادیر روشنایی استفاده می‌کنند. این EV هایی که اینجا می بینید در واقع Scale لگاریتمی مقادیر روشنایی در فایل ۳۲ بیتی هستند. مقادیرشان دقیق است اما نه از جهت تطابق بلکه از جهت نسبت. یعنی وقتی هیستوگرام فایل ۳۲ بیتی را بررسی می‌کنیم می‌توانیم بفهمیم چند EV تفاوت روشنایی بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمتهایش وجود دارد. این هیستوگرام را البته هم در فتوشاپ و هم در فتومتیکس هم می‌شود دید. در فتومتیکس اطلاعات کامل‌تری نیز نمایش داده می‌شود:



    و در فتوشاپ:

    در هیستوگرام فتومتیکس مقادیر عددی واقعی روشنایی فایل ۳۲ بیتی نیز نمایش داده می‌شود و در زیر آن مقادیر نسبتی. مقدار کل DR هم محاسبه می‌شود. در مورد فتوشاپ هم فواصل آن خطوط قرمز یک EV است.

    نکاتی می‌شود از این اطلاعات استخراج کرد: دینامیک رنج کل. اینکه بیشترین اطلاعات در چه قسمتهایی هستند. اینکه واقعا نیاز به HDR بوده یا نه و یا تعداد فریمها مناسب بوده یا نه.( مثلا همین نمودار مربوط به ترکیب ۵ شات است که خب با توجه به هیستوگرام و دینامیک رنج مشخص است که نیازی به این تعداد نیست.) همچنین این اگاهی را می دهد که در مرحله بعد این اطلاعات را چگونه تنظیم کنیم.
    bfarahanchi، yasin-m، reza_Bahman و 8 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  6. #366
    كاربر ويژه Saadat آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2008
    نوشته ها
    2,249
    تشکر شده
    29672
    تشکر کرده
    5366

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط nmroshan نمایش پست ها
    خیر نیازی به یکسان کردن آنها نیست. اصلا اگر بخواهید یکسان کنید، قسمتی از اطلاعات را از دست می‌دهید. گاهی شاید کمی کاهش در level کانالها باعث حذف Color Castشود که خب هم راههای ساده تری برای آن هست و هم کاملا وابسته به عکس و نظر کاربر خواهد بود.
    خودتان می‌توانید موضوع فوق را امتحان کنید: یک لایه تنظیمی جدید از نوع Curve بسازید و در کانال رنگی مورد نظرتان، نقطه سمت راست Curve را پایین بیاورید. تا درجاتی باعث کاهش Color Cast می‌شود و بعد باعث ایجاد رنگهای متضادش خواهد شد. همچنین اگر به هیستوگرام دقت کنید، آثار تخریب اطلاعات نیز عیان می‌شود.
    کاربرد مهم این هیستوگرامهای رنگ مجزا را هم که احتمالا می‌دانید. وقتی در یک یا دو کانال رنگی اطلاعات در سمت هایلایت موجود باشد، می‌توان حدس زد که قابلیت بازیابی اطلاعات روشنایی وجود دارد.

    البته همه این حرفها در مورد ارتباط هیستوگرام رنگ با هیستوگرام RGB بود که شما نیز همین موضوع را در آن شکل نشان داده بودید. یک هیستوگرام دیگر به نام Luminosity نیز داریم که رفتارش متفاوت است. توضیحش هم باشد بعد از افتتاح تاپیکی که دیروز گفته بودید
    ضمن تشکر
    تصور میکنم نکته مبهومی در این میان وجود دارد و آن وجود رنگ در جایی که نوری وجود ندارد. این رنگها از کجا و چگونه بوجود می آیند احتمالا در فرایند تبدیل آنالوگ به دیجیتال
    یکی از عوارض این ناهماهنگی افت کنتراست کلی عکس می باشد که اصلا خوشایند نیست با کم کردن مقدار سچورشن تا حدودی مشکل حل میشود ولی نه کامل
    مطمعنم روشی یا تکنیکی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد. تقریبا تمامی عکسهای منتخب و موفق در این طرف و آنطرف و سایتهایی مانند 1x.com هیستوگرامهایی به اصطلاح منطبق و مشخص دارند.

  7. #367
    كاربر همراه Nami BH آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2010
    نوشته ها
    117
    تشکر شده
    325
    تشکر کرده
    208

    پیش فرض

    با سلام
    ضمن تشکر از سوالات مفید دوستان و جوابهای آقای دکتر روشن.
    سوال من راجع به پرادازش گروهی فایلهای Raw و استفاده از Br است. وقتی می خواهم در محیط بریج یک فایل Raw پردازش شده در Acr را copy camera Raw setting کنم پیغامی می دهد با این معنی که حداقل یکبار باید این نرم افزار رجیستر شده باشد تا این عملکرد فعال شود. حالا سوال اینه که من فتوشاپ Cs5 رو بد نصب کردم و یا این یه مشکل عمومیه و از سوی دیگه راه جایگزینی برای این کار پیشنهاد میکنید؟ با تشکر ایمان برادران

  8. #368
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط M_Saadat نمایش پست ها
    ضمن تشکر
    تصور میکنم نکته مبهومی در این میان وجود دارد و آن وجود رنگ در جایی که نوری وجود ندارد. این رنگها از کجا و چگونه بوجود می آیند احتمالا در فرایند تبدیل آنالوگ به دیجیتال
    یکی از عوارض این ناهماهنگی افت کنتراست کلی عکس می باشد که اصلا خوشایند نیست با کم کردن مقدار سچورشن تا حدودی مشکل حل میشود ولی نه کامل
    مطمعنم روشی یا تکنیکی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد. تقریبا تمامی عکسهای منتخب و موفق در این طرف و آنطرف و سایتهایی مانند 1x.com هیستوگرامهایی به اصطلاح منطبق و مشخص دارند.
    نکته ای که شما در فرمایشتان در نظر نگرفتید، روش محاسبه Luminosity توسط نرم‌افزار است. نرم‌افزار برای رنگ سبز Weight بیشتری نسبت به رنگ قرمز و آبی برای محاسبه Luminosity کلی در نظر می‌گیرد. در واقع وقتی در عکسی اشباع رنگ قرمز و آبی بیش از سبز باشند، هیستوگرام به شکلی در می آید که فرمودید. می‌توانید عکسهای مختلف‌تان را از این لحاظ چک کنید. یعنی روش محاسبه luminosity است که باعث خالی شدن انتهای هیستوگرام می‌شود و نه نبودن اطلاعات روشنایی در آن قسمت. علت این روش محاسبه نیز بخاطر حساسیت بیشتر چشم انسان به رنگ سبز است. این مساله هیچ ربطی به کیفیت رنگها یا ناهماهنگی رنگها یا افت کنتراست و .... ندارد.
    بنابراین بررسی هیستوگرام چند عکس و چنان نتیجه‌گیری که فرمودید، روش درستی نیست.
    reza_Bahman و Saadat تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  9. #369
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Nami BH نمایش پست ها
    با سلام
    ضمن تشکر از سوالات مفید دوستان و جوابهای آقای دکتر روشن.
    سوال من راجع به پرادازش گروهی فایلهای Raw و استفاده از Br است. وقتی می خواهم در محیط بریج یک فایل Raw پردازش شده در Acr را copy camera Raw setting کنم پیغامی می دهد با این معنی که حداقل یکبار باید این نرم افزار رجیستر شده باشد تا این عملکرد فعال شود. حالا سوال اینه که من فتوشاپ Cs5 رو بد نصب کردم و یا این یه مشکل عمومیه و از سوی دیگه راه جایگزینی برای این کار پیشنهاد میکنید؟ با تشکر ایمان برادران
    مشکلی که فرمودید احتمالا بعلت Registration نرم افزار است چرا که روش کار همان است و باید براحتی سینک شوند.
    روش آلترناتیو برای آن منظور، باز کردن تمام فایلهای مورد نظرتان در محیط ACR و سینک در همان محیط است.
    Nami BH تشکر می‌کند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  10. #370
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    February 2011
    نوشته ها
    1
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض

    سلام .
    دوربین من canon 550 هستش. من نه با فوتو شاپ cs4 و نه با cs5 نتونستم فایل های raw رو باز کنم .راهنمایی می خوام.

صفحه 37 از 58 نخستنخست ... 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •