نوشته اصلی توسط
Iman.sh
تو سال 2015 چیزی به اسم برند هم نام و غیر هم نام برای مصرف کننده ی حرفه ای حل شدست اما تعصبات برندی و یک سری مسائل بازاریابی که باعث تعلق خاطر مشتری به یک برند خاص می شه گاهاً تمایل رو به سوی برندهای اصلی می کشونه مثلاً در زمینه ی گوشی همراه اپل تونسته طرفداران زیادی رو برای سال های متمادی همراه خودش کنه حال اینکه خریدار اپلی زیاد توجهی ب نیازش نداره بلکه داشتن اون برند اول براش اولویته و ... . در زمینه ی دوربین هم همینجوره. الان سونی داره لنزهایی می زنه که شرکت های معروف نمی تونن باهاش رقابت داشته باشند از لحاظ کیفیت اما فروش سونی نسبت به اون ها پایین تره! تمرون هم به همین صورت، سال های اخیر لنزهای زومی که زده همگی جزء بهترین لنزهای رنج خودشون بودن اما همچنان عده ی زیادی پول اضافه تر می دن که برند اصلی بگیرن.
نوشته اصلی توسط
M.Kazemi
ایمان جان به درستی فرمودند. در حال حاضر منطقی ترین لنزهای زوم سریع فول فریم(دقت شود منطقی ترین و نه لزوما بهترین برای همه) با توجه به کیفیت و قیمت در سه رنج اولترا واید، واک اروند و تله متوسط به ترتیب 15-30 ، 24-70 و 70-200 تامرون هستند و این داستان برند متفرقه (غیر همنام) مدتهاست که بین عکاسان منتفی است.
من به شخصه حرکت این شرکت را تحسین میکنم. با تمرکز بر بهتر بودن و افزایش کیفیت محصولاتش با هدف شانه به شانه زدن با بهترین های هر رده (مدتها بهترین اولترا واید 14-24 نیکون بود و یا 24-70 کنون بهترین در رده خودش بود) نه تنها به این هدف نائل شده بلکه اکنون نه تنها محصولاتش نسبت به رقیب اصلی (سیگما) با اقبال بهتری مواجه اند بلکه بسیاری از کاربران را به تغییر لنزهایشان با نمونه مشابه تامرونی ترغیب کرده است و این ستودنی است.
این حرکت شرکت های دیگر را نیز به حرکت واداشته و خواهد داشت و آینده ای روشن را برای بازار تجهیزات در آینده رقم خواهد زد. (یک حرکت مشابه از سوی شرکت یانگنیو تولید کننده فلاش نیز به راه افتاده که در اون بخش بازار نیز اتفاقات خوشایندی را برای عکاسان رقم زده است)
سلام بر دوستان
قبل تر از اين در همين تاپيك انتقادي به يكي از دوستان در مورد پيشنهاداتشان در مورد لنزهاي third party داشتم:
----------------------
"سلام. چرا بیشتر پیشنهادهای شما از کمپانیهای third party(سيگما،تمرون، توكينا و ...) هست؟ خرید لنز از این کمپانی ها برای دوربینهای برندهایي مثل کنون، نیکون و .... مسائل مربوط به خودش را دارد. من هم شاید زمانی پیشنهاد اولم لنزهای همین کمپانی ها بود ولی کم کم با شناخت و آگاهی که نسبت به برخی از مسائل پیدا کردم نظراتم تغییر کرد. تعدادي از این مشکلات به اين ترتيب است(همه موارد عيني يا مكتوب هستند هيچ كدام شايعه نيستند):
1- سیستم فوکوس این لنزها با انجام مهندسی معکوس لنز هاي كمپاني هاي اصلي ساخته شده است(يعني حق ليسانيسي به كمپاني ثالث در اين زمينه داده نشده است) بنابراین ممکن است با تجهیزات آینده که از کمپانی مثل کنون طراحی می شود سازگار نباشد. مشكلات زير هم عمدتا به دليل همين مهندسي معكوس در اين لنزها ديده مي شود:
- سرعت پایینتر اتوفوکوس
- عدم یکنواختی در اتو فوکوس
- توانایی کمتر در قابلیت ترکینگ اتو فوکوس
2- شانسی بودن لنز از نظر کیفیت خروجی(به دليل دقت پايينتر در عمليات طراحي، توليد، مونتاژ و تست لنز)
3- فروش سخت تر و با قيمت پايينتر لنز كاركرده در بازار
4- یکی از دلایل گرایش به خرید این لنزها در کشورهای دیگر بالاتر بودن زمان گارانتی است. مثلا در آمریکا تمرون 6 سال وارانتی دارد در حالی که لنز کنون مشایه 1 سال وارانتی دارد. ولی در ایران همچین چیزی وجود ندارد به آن شکل!!
5- قابليت اطمينان پايينتر و امكان بيشتر خرابي لنز در وسط كار
6- مشکلات عجیب غریبتر هم که کمابیش در مورد این لنزها دیده می شود؛ و فقط شنیده نمی شود: مثلا مشكلات نورسنجي با سيستم ttl فلاش كه در برخي از اين لنزها تجربه شده است!! و موارد ديگري كه من در خاطرم نيست.....
دليل خريد اين لنزها تا چندي پيش فقط به دليل قيمت پايينتر آنها بود. ولي امروزه اين شركتها لنزهايي با رنج و اپتيكي بهتر از لنزهاي كمپاني اصلي به بازار ارايه كرده اند و بسياري را به خريد اين لنزها وسوسه كرده اند.
توصيه اصلي من و هدفم از نوشتن اين مطلب اين است كه اين لنزها(مخصوصا لنزهاي اصلي و پر كاربردي همچون 24-70) مناسب افراد حرفه اي نيستند. به اين دليل كه بيشتر مشكلاتي كه در بالا نام بردم در لنزهاي جديد هم همچنان(البته برخي موارد كمتر شده است) ديده مي شود(از سيگماي 35 و 50 ميليمتري سري آرت گرفته تا تمرون 24-70 و 70-200 جديد). شما يك عكاس حرفه اي مثلا عكاس مراسم عروسي را در نظر بگيريد كه با افزايش 10 درصدي عكسهايي كه خارج از فوكوس هستند چقدر متضرر مي شود. شايد اين 10 درصد خطا براي آماتوري مثل بنده مهم نباشد ولي باز هم موارد 2 تا 6 مي تواند گريبان من را بگيرد. فردي مثل بنده هم در آينده با پيشرفت در وادي عكاسي نهايتا به سمت لنزي از كمپاني اصلي روي خواهم آورد و آن زمان است كه شايد بيشتر از آن چند صد دلاري كه در ابتدا فكر مي كردم جلو هستم، ضرر مي كنم."
-----------------------
همه چيز در شارپنس لنز خلاصه نمي شود. كمي آينده نگري بسيار مفيد خواهد بود. مثلا فردي كه لنز 35 يا 50 سري آرت سيگما را مي خرد تا به حال به اين فكر كرده است كه ممكن است كمپاني سازنده دوربينش به زودي لنز 35 و 50 حتي بهتر از سري آرت را توليد كند؟(همين طوري كه در مورد كنون مي بينيم كه 35mm f/1.4 l ii چندي پيش معرفي شد).
شايد تجربه شخصي خودم هم براي شما جالب باشد كه لنز سيگمايي كه 4-5 سال پيش خريده ام با دوربين كنون فعلي ام در سيستم فوكوس سازگاري ندارد و تقريبا بلا استفاده گشته است!
گزارش عدم يكنواختي و دقت پايين در سيستم فوكوس دو لنز 24-70 و 15-30 تمرون را در تستهاي زير مي توانيد مشاهده بفرماييد:
Tamron 24-70mm f/2.8 Di VC USD Lens Review
Tamron 15-30mm f/2.8 Di VC USD Lens Review
AF-Accuracy.jpg
لنزهاي 35 و 50 سيگما هم تا جايي كه به ياد دارم مشكلات مشابه دارند.
البته اكثر اين مشكلات در هنگام مقايسه با لنزهاي با كيفيت برندهاي اصلي به چشم مي آيند. و براي كابران كم تجربه قابل انكار باشد.
شايد امثال من بعد از چند سال انكار اين بررسيها به اين نتيجه برسند كه منظور آخرين جمله بررسيهاي Bryan Carnathan چه چيز بوده است!
There are potential issues with third party lenses. Since Tamron reverse engineers (vs. licenses) manufacturer AF algorithms, there is always the possibility that a DSLR body might not support a (likely older) third party lens. Sometimes a lens can be made compatible by the manufacturer, sometimes not. There is also the risk of a problem that results in the lens and body manufacturers directing blame at each other.