لازم نيست كه حتما 45 درجه باشه. فقط يه چارت مناسب درست كن. زياد هم نا اميد نباش. با چند بار آزمايش ميتوني پي ببري كه مشكلي هست يا نه.
چارت رو از اينجا ميتوني دانلود كني.
آیدین جان زین پس ندیمهی کمپانیهای تولید کننده میشوم که دل شما خدای نکرده نسوزد.درسته که این لنز هنوز در حد یک شایعه است ولی وقتی اینطور پستها رو از عکاس ماهری چون شما میبینم واقعا دلم برای شرکتهای تولید کننده لوازم عکاسی میسوزد. احتمالا روزی مجبور به نابود کردن همه تولیدات مانده در انبارها بشوند.
بسیار هم خوبولی برای مثال اگر قرار باشد به عنوان راهنمایی برای کسی(کاننی) که 200-70 را تنها برای استفاده در آتلیه میخواهد یقینا ورجن اف 4 را پیشنهاد میدادم حتی ورجن بدون لرزه گیر آنرا و به قیمت حدود یک سوم f/2.8 USM L IS II که این اختلاف قیمت چیزی در حدود دو ملیون تومان خواهد بود و مبلغ کمی نیست.
بسیاری محصولات هستند که موارد استفادهی خاص دارند. اما سالهاست در این فروم دیدم که کسانی برای ۷۰-۲۰۰ با دیافراگم ۴ کانن سر و دست شکاندهاند و به نیکون فحشها دادند که نیکون چنین محصولی تولید نکرده که عکاس آماتور و عمومی بودند با تنوع عکاسی در ژانرهای متفاوت.
یعنی بین کاربران فعال فروم خیلی کم هستند که فقط عکاسی در آتلیه انجام دهند و یا دوربین خاصی برای آتلیه داشته باشند و دوربین و لنز دیگری برای عکاسیهای بیرون.
تنوع و حق انتخاب همیشه خوب است. اگر راه را اشتباه نری!اگر با تولید F4 لنز f2.8 تولید آن متوقف شود از نظر من هم این جمله درست است، ولی اگر در یک رنج مشابه با کیفیت ساخت نزدیک به هم ( احتمالا وزن f4 سبکتر هم خواهد بود ) تفاوت بخاطر دیافراگم باشد این تنوع برای مصرف کنندگان باید خوب باشه اینطور نیست؟
آرش جان همه كه مثل شما پهلوان نيستند :)
تفاوت لنز 2.8 و 4 از ديد آدم ضعيف البنيه اي مثل من تفاوت چند كيلو وزن و آرتروز گردن و مچ دست و كوله ي سبك تر و احتياج به سه پايه ي ضعيف تر و .... است.
1,490 1,470 1,310 760 705
تفاوت که چندین کیلو نیست.
بین سنگینترین تا سبک ترین آنها ۷۸۵ گرم اختلاف وجود دارد.
خلاصه اینکه نظرم روی لنزهای F4 مساعد نیست. البته لنزهایی با زوم زیاد مثل ۲۴-۱۰۵ کانن و یا ۲۴-۱۲۰ نیکون که کیفیت و قیمت مناسب را همراه با زوم بیشتردر دیافراگم ۴ به ارمغان آوردهاند و تبدیل به لنزی همراه و همهکاره شدهاند، بحث جداگانهای دارد.
درود به گرامیانAn example of the use of f-numbers in photography is the sunny 16 rule: an approximately correct exposure will be obtained on a sunny day by using an aperture of f/16 and the shutter speed closest to the reciprocal of the ISO speed of the film; for example, using ISO 200 film, an aperture of f/16 and a shutter speed of 1/200 second. The f-number may then be adjusted downwards for situations with lower light.
بنا به این نوشته اگر در محیط آفتابی ISO برای نمونه برابر با 200 باشد سرعت شاتر نیز میبایست 200 باشد... و دیاف باید از 11 یا 16 بالاتر..
آیا این استدلال عملیست.... منظورم برابری ایزو با شاتر هست؟!
CANON 7D+Grip | EF-S 18-55 | EF 100-400 L
امیر حکیمی
http://amirhakimi.org
اولا شما لنزی سراغ دارید که نقطه ضعف نداشته باشد؟
وقتی با قاطعیت می فرمایید 70-200 با F4 به نظرم لنز بیربطی است! کل سیستم نیکون رو زیر سوال می برید.الان در تاپیک Nikon1 و NEX ها و خیلی از تجهیزات جدید دیگر پر است از اظهار نظرهای مانند این.
من فکر میکنم که شرکتها دید باز تری به بازار مصرف دارند و تولیداتشون اکثرا با نیازهای بازار هماهنگ است. و اگر هم پس از مدتی متوجه شوند کهلنز بیربطی تولید کرده اند خط ساختش رو بدون اینکه از ما بپرسند متوقف خواهند کرد.
همین سوپری سر کوچه ما هم میداند که چه چیزی رو میتونه بهتر بفروشه!
در ضمن کمپانی هایی مثل نیکون و کانن ندیمه های خودشون رو دارند که تونستن توی این اقتصاد پیچیده دنیا 70-60 سال دوام بیاورند و روز به روز پولدار تر شوند.
نه!
طرف حرف بدی نزده ولی برداشت شما درست نیست.
اگر عدد ایزو زیادتر شود عکس روشنتر میشود. ایزوی 800 روشن تر از ایزوی 100 است.
اگر عدد سرعت شاتر زیادتر شود عکس تاریکتر میشود. مثلا 500 تاریکتر از 125 است.
اگر عدد دیافراگم زیادتر شود عکس تاریکتر میشود. 16 تاریکتر از 5.6 است.
حالا باید با این ترازوی سه کفه ای بازی کنی تا به نور مورد نظر برسی.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
منم پرسیدم که عملی هست یا نه برای همین بود... به دلیل اینکه سورس این نوشته ویکی هستعجب
به منابع معتبر مراجعه کنید.
http://en.wikipedia.org/wiki/F-number#Sunny_16_rule
CANON 7D+Grip | EF-S 18-55 | EF 100-400 L
امیر حکیمی
http://amirhakimi.org
سلام دوست عزیز
بحثی که مطرح کردید مربوط به قانون Sunny f/16 rule است و روشی است برای برآورد صحیح نور و اکسپوژر مناسب دوربین در برابر نور مستقیم خورشید بدون استفاده از نورسنج
بدین شکل که برای اصلاح نورسنجی ، دیافراگم به صورت ثابت بر روی 16 و مقدار ایزو و سرعت شاتر به صورت مقادیر متغیر ولی هماهنگ با هم
به عنوان مثال :
در یک روز آفتابی دیافراگم برابر 16 ، ایزو برابر 100 و سرعت شاتر بر روی 100 و یا 125
در یک روز آفتابی دیافراگم برابر 16 ، ایزو برابر 200 و سرعت شاتر بر روی 200 و یا 250
در یک روز آفتابی دیافراگم برابر 16 ، ایزو برابر 400 و سرعت شاتر بر روی 400 و یا 500
و یا اینکه اگر سرعت شاتر بر روی 250 و دیافراگم بر روی 11 قرار گیرد با تنظیمات دیافراگم 16 و سرعت شاتر 125 برابری خواهد کرد. یعنی هر قدم افزایش در دیافراگم ( انتخاب عدد کوچکتر ) می بایست سرعت شاتر را دو برابر انتخاب کرد.