بلهیعنی هر چی از سوژه دور بشم سایه ها تیزتر میشن.
عقب رفتن مصادف با تیزتر شدن سایه ها و کم شدن میزان نوری که به سوژه میرسد است. اما قسمت های بیشتری از سوژه نور میگیرند.
بلهیعنی هر چی از سوژه دور بشم سایه ها تیزتر میشن.
عقب رفتن مصادف با تیزتر شدن سایه ها و کم شدن میزان نوری که به سوژه میرسد است. اما قسمت های بیشتری از سوژه نور میگیرند.
دو پارامتر را در نظر بگیرید:
اول قطر منبع نوری ( اگر Speedlite بود، حدود 10 سانت ... اگر سافتباکسی مثلاً 40x40cm بود، قطرش حدود 57cm است) که با d1 نمایش اش بدهیم.
دوم، فاصله ی منبع نوری تا سوژه ی شما (بفرض: سر سوژه ی انسانی با ابعادی حدود 20x25cm) که با d2 نمایشش میدهیم.
اگر d2≤d1 باشد، یعنی منبع نوری به سوژه بسیار نزدیک است. نتیجتاً تمامی سوژه نور میبیند و سایه و نیم سایه ای بوجود نمیاید.
اگر d2 بزرگتر از d1 و کوچکتر از 2xd1 باشد، باز هم تمامی سوژه نور میبیند، نیم سایه ها شروع به تشکیل شدن میکنند.
و مثلاً اگر d2 بزرگتر از 2xd1 ولی کمتر از 3xd1 باشد، نواحی نیم سایه ای ِ مطبوع تری تشکیل میشود.
اما اگر d2 بزرگتر از 10xd1 باشد، نیم سایه ها تقریباً از بین میروند و مرز بین سایه و روشنی، بسیار قابل تشخیص میشوند. (اصطلاحاً به این نوع سایه ها، سایه ی تند و با مرز کاملاً مشخص میگوئیم)
بنابراین، نسبت d1 به d2 در محدوده ای، بهترین نتایج را خواهد داشت و خارج از آن محدوده، رفته رفته افت کیفیت نور مطلوب را خواهیم داشت.
حال در نظر بگیرید، سافتباکسی برای Speedlite در اختیار داریم به ابعادی مثلاً 20x25cm ... که قطر آن حدود 32cm خواهد بود. با تقریب میتوانیم بگوئیم که این سافتباکس مثلاً در فاصله حدود 60 الی 90 سانتی از سوژه میتواند بهترین کیفیت نورپرداری را برای صورت سوژه داشته باشد. ولی مثلاً در 2 متری و بیشتر، تولید سایه های مشخصی خواهد کرد (اگر چنین سافتباکسی را در اختیار دارید، میتوانید فاصله های مختلفی را امتحان کنید و نسبت d1 به d2 را عملاً تست کنید )
مثالی که محمدرضای عزیز، در قبال خورشید زد، مبین همین مثال بالاست.
تجربه ای که من با چتر داشتم، و برداشتی که دارم، اینه که بعلت عدم کنترل کامل نور توسط چتر، نور بصورت سرکش پخش میشود و بیشتر موارد، بد قلقی میکند و گاهی رام نمیشود.
قاعدتاً بدلیل همان سرکشی اش، نباید از همان شیب ملایمی که میتوانیم در پست قبلم بین فاصله و کیفیت نور، متصور شویم، پیروی کند. با سافت باکس آن سعی و خطا را انجام داده ام، ولی هنوز با چتر به هوسش نیافتاده ام
اما حدس میزنم که کیفیت نور باید در بازه ی تنگ تری منتج به نتایج مطلوب شود (فقط حدس است؛ میتواند در عمل درست از آب در نیاید)
با تشکر از آقایان بیاتی و میلانی چند سئوال دیگه هم دارم
1)تعریف دقیق دیتایل رو میخوام تو دانشنامه هم پیداش نکردم.(اگه نمونه عکس عکس کم دیتایل و عکس با دیتایل مناسب رو هم بذارید ممنون میشم)
2)دیتایل به چه عواملی ارتباط داره؟لنز ،رنگ و نور رو میدونم آیا به نوع و ابعاد سنسور و همچنین اندازه دیافراگم هم ارتباط داره؟
3)اندازه دیافراگم تو کراپدار و فول فریم یکی هست یا به سنسور وابسته است؟فکر کنم یکی باشه چون میشه لنزهای فول فریم رو به کراپدار بست و دیافراگم مثل لنز کراپدار است.پس تو آتلیه که نور زیاده و از دیافراگم کوچکتر و حداقل ایزو استفاده میشه و به عمق میدان کم هم احتیاجی نیست برتری فول فریم به کراپدار در چی هست؟
در مملکتی که امضا حتما باید خط خطی باشه و یا اشکال هندسی داشته باشه و نمیشه اسم و فامیلت رو با دست خط خودت به عنوان امضا بنویسی ،نمی دونم چه امضایی بذارم پس انگشت میزنم
سلام
یک سوال دارم با دوربین میشه حدود کلوین نور یک لامپو مشخص کرد؟ احتمالا کلوین لامپ بالای 10000 هست اگر میشه چطور؟
ممنونم
d5100+18-105 nikon+sb800+190xprob+804rc2
ممنونم بابت پاسختون قیمت کلوین مترها به چه صورت هست؟
البته منبه نورم ال ای دی هست که بخاطر یکسری مسائل فنی میخوام از کلوین اونها مطمئن بشم که قراره بالای 10000 باشه
با کلوین متر میشه کلوین بالای 10000 رو اندازه گیری کرد؟
البته عذر میخوام بابت اف تاپیک چون منبع مطع تری پیدا نکردم اینجا پرسیدم
ویرایش توسط M.Moghadam : Monday 20 August 2012 در ساعت 21:07
d5100+18-105 nikon+sb800+190xprob+804rc2
سلام
ببخشید تاپیک مرتبط تری پیدا نکردم ....
این ربات هایی که تو مریخ میفرستن برای عکسبرداری از اونجا از چه لنز و سنسوری استفاده میکنن که کیفیت خروجیشون بالاست و دیتیل زیادی دارند؟؟
ممنون
رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali