صفحه 303 از 735 نخستنخست ... 203 253 293 299 300 301 302 303 304 305 306 307 313 353 403 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 3,021 تا 3,030 , از مجموع 7347
Like Tree10536تشکر

موضوع: سوالات عمومي عكاسي

  1. #3021
    Forum Moderator mreza1001 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,699
    تشکر شده
    14111
    تشکر کرده
    16459

    پیش فرض

    یعنی هر چی از سوژه دور بشم سایه ها تیزتر میشن.
    بله

    عقب رفتن مصادف با تیزتر شدن سایه ها و کم شدن میزان نوری که به سوژه میرسد است. اما قسمت های بیشتری از سوژه نور میگیرند.
    ehsan+ و Dariush Chegini تشکر می‌کنند.
    محمد رضا میلانی


  2. #3022
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan+ نمایش پست ها
    یعنی هر چی از سوژه دور بشم سایه ها تیزتر میشن.
    مطالب تایپیک نورپردازی رو که خوندم اینطور برداشت کردم که سافت باکس کوچک نور رو فقط کمی پخش میکنه و فقط سر و گردن نوردهی میشه اگه فاصله بگیرم نور بهتر پخش شده و کل سوژه نوردهی میشه.اگه اشتباه میگم لطفا تصحیح کنید.
    دو پارامتر را در نظر بگیرید:
    اول قطر منبع نوری ( اگر Speedlite بود، حدود 10 سانت ... اگر سافتباکسی مثلاً 40x40cm بود، قطرش حدود 57cm است) که با d1 نمایش اش بدهیم.
    دوم، فاصله ی منبع نوری تا سوژه ی شما (بفرض: سر سوژه ی انسانی با ابعادی حدود 20x25cm) که با d2 نمایشش میدهیم.


    اگر d2≤d1 باشد، یعنی منبع نوری به سوژه بسیار نزدیک است. نتیجتاً تمامی سوژه نور میبیند و سایه و نیم سایه ای بوجود نمیاید.
    اگر d2 بزرگتر از d1 و کوچکتر از 2xd1 باشد، باز هم تمامی سوژه نور میبیند، نیم سایه ها شروع به تشکیل شدن میکنند.
    و مثلاً اگر d2 بزرگتر از 2xd1 ولی کمتر از 3xd1 باشد، نواحی نیم سایه ای ِ مطبوع تری تشکیل میشود.
    اما اگر d2 بزرگتر از 10xd1 باشد، نیم سایه ها تقریباً از بین میروند و مرز بین سایه و روشنی، بسیار قابل تشخیص میشوند. (اصطلاحاً به این نوع سایه ها، سایه ی تند و با مرز کاملاً مشخص میگوئیم)

    بنابراین، نسبت d1 به d2 در محدوده ای، بهترین نتایج را خواهد داشت و خارج از آن محدوده، رفته رفته افت کیفیت نور مطلوب را خواهیم داشت.
    حال در نظر بگیرید، سافتباکسی برای Speedlite در اختیار داریم به ابعادی مثلاً 20x25cm ... که قطر آن حدود 32cm خواهد بود. با تقریب میتوانیم بگوئیم که این سافتباکس مثلاً در فاصله حدود 60 الی 90 سانتی از سوژه میتواند بهترین کیفیت نورپرداری را برای صورت سوژه داشته باشد. ولی مثلاً در 2 متری و بیشتر، تولید سایه های مشخصی خواهد کرد (اگر چنین سافتباکسی را در اختیار دارید، میتوانید فاصله های مختلفی را امتحان کنید و نسبت d1 به d2 را عملاً تست کنید )

    مثالی که محمدرضای عزیز، در قبال خورشید زد، مبین همین مثال بالاست.

  3. #3023
    كاربر فعال ehsan+ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2011
    محل سکونت
    خوزستان-دزفول
    نوشته ها
    610
    تشکر شده
    922
    تشکر کرده
    1367

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mreza1001 نمایش پست ها
    بله

    عقب رفتن مصادف با تیزتر شدن سایه ها و کم شدن میزان نوری که به سوژه میرسد است. اما قسمت های بیشتری از سوژه نور میگیرند.
    بهترین راه حل در این مورد چی هست؟
    از سافت باکس بزرگتر نمیشه استفاده کرد فلاش دیگه هم فعلا ندارم.
    در مملکتی که امضا حتما باید خط خطی باشه و یا اشکال هندسی داشته باشه و نمیشه اسم و فامیلت رو با دست خط خودت به عنوان امضا بنویسی ،نمی دونم چه امضایی بذارم پس انگشت میزنم

  4. #3024
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Ali Bayati نمایش پست ها
    دو پارامتر را در نظر بگیرید:
    اول قطر منبع نوری ( اگر Speedlite بود، حدود 10 سانت ... اگر سافتباکسی مثلاً 40x40cm بود، قطرش حدود 57cm است) که با d1 نمایش اش بدهیم.
    دوم، فاصله ی منبع نوری تا سوژه ی شما (بفرض: سر سوژه ی انسانی با ابعادی حدود 20x25cm) که با d2 نمایشش میدهیم.

    اگر d2≤d1 باشد، یعنی منبع نوری به سوژه بسیار نزدیک است. نتیجتاً تمامی سوژه نور میبیند و سایه و نیم سایه ای بوجود نمیاید.
    اگر d2 بزرگتر از d1 و کوچکتر از 2xd1 باشد، باز هم تمامی سوژه نور میبیند، نیم سایه ها شروع به تشکیل شدن میکنند.
    و مثلاً اگر d2 بزرگتر از 2xd1 ولی کمتر از 3xd1 باشد، نواحی نیم سایه ای ِ مطبوع تری تشکیل میشود.
    اما اگر d2 بزرگتر از 10xd1 باشد، نیم سایه ها تقریباً از بین میروند و مرز بین سایه و روشنی، بسیار قابل تشخیص میشوند. (اصطلاحاً به این نوع سایه ها، سایه ی تند و با مرز کاملاً مشخص میگوئیم)

    بنابراین، نسبت d1 به d2 در محدوده ای، بهترین نتایج را خواهد داشت و خارج از آن محدوده، رفته رفته افت کیفیت نور مطلوب را خواهیم داشت.
    حال در نظر بگیرید، سافتباکسی برای Speedlite در اختیار داریم به ابعادی مثلاً 20x25cm ... که قطر آن حدود 32cm خواهد بود. با تقریب میتوانیم بگوئیم که این سافتباکس مثلاً در فاصله حدود 60 الی 90 سانتی از سوژه میتواند بهترین کیفیت نورپرداری را برای صورت سوژه داشته باشد. ولی مثلاً در 2 متری و بیشتر، تولید سایه های مشخصی خواهد کرد (اگر چنین سافتباکسی را در اختیار دارید، میتوانید فاصله های مختلفی را امتحان کنید و نسبت d1 به d2 را عملاً تست کنید )

    مثالی که محمدرضای عزیز، در قبال خورشید زد، مبین همین مثال بالاست.
    جناب بیاتی عزیز
    سپاس از توضیحات بسیار گویا و راهگشای شما.
    آیا این روابط در خصوص چتر دیفیوزر و چتر رفلکتور هم برقرار است؟
    ارادتمند

  5. #3025
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Dariush Chegini نمایش پست ها
    جناب بیاتی عزیز
    سپاس از توضیحات بسیار گویا و راهگشای شما.
    آیا این روابط در خصوص چتر دیفیوزر و چتر رفلکتور هم برقرار است؟
    ارادتمند
    تجربه ای که من با چتر داشتم، و برداشتی که دارم، اینه که بعلت عدم کنترل کامل نور توسط چتر، نور بصورت سرکش پخش میشود و بیشتر موارد، بد قلقی میکند و گاهی رام نمیشود.

    قاعدتاً بدلیل همان سرکشی اش، نباید از همان شیب ملایمی که میتوانیم در پست قبلم بین فاصله و کیفیت نور، متصور شویم، پیروی کند. با سافت باکس آن سعی و خطا را انجام داده ام، ولی هنوز با چتر به هوسش نیافتاده ام

    اما حدس میزنم که کیفیت نور باید در بازه ی تنگ تری منتج به نتایج مطلوب شود (فقط حدس است؛ میتواند در عمل درست از آب در نیاید)

  6. #3026
    كاربر فعال ehsan+ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2011
    محل سکونت
    خوزستان-دزفول
    نوشته ها
    610
    تشکر شده
    922
    تشکر کرده
    1367

    پیش فرض

    با تشکر از آقایان بیاتی و میلانی چند سئوال دیگه هم دارم

    1)تعریف دقیق دیتایل رو میخوام تو دانشنامه هم پیداش نکردم.(اگه نمونه عکس عکس کم دیتایل و عکس با دیتایل مناسب رو هم بذارید ممنون میشم)

    2)دیتایل به چه عواملی ارتباط داره؟لنز ،رنگ و نور رو میدونم آیا به نوع و ابعاد سنسور و همچنین اندازه دیافراگم هم ارتباط داره؟

    3)اندازه دیافراگم تو کراپدار و فول فریم یکی هست یا به سنسور وابسته است؟فکر کنم یکی باشه چون میشه لنزهای فول فریم رو به کراپدار بست و دیافراگم مثل لنز کراپدار است.پس تو آتلیه که نور زیاده و از دیافراگم کوچکتر و حداقل ایزو استفاده میشه و به عمق میدان کم هم احتیاجی نیست برتری فول فریم به کراپدار در چی هست؟
    در مملکتی که امضا حتما باید خط خطی باشه و یا اشکال هندسی داشته باشه و نمیشه اسم و فامیلت رو با دست خط خودت به عنوان امضا بنویسی ،نمی دونم چه امضایی بذارم پس انگشت میزنم

  7. #3027
    كاربر همراه M.Moghadam آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    430
    تشکر شده
    1915
    تشکر کرده
    3146

    پیش فرض

    سلام
    یک سوال دارم با دوربین میشه حدود کلوین نور یک لامپو مشخص کرد؟ احتمالا کلوین لامپ بالای 10000 هست اگر میشه چطور؟
    ممنونم
    d5100+18-105 nikon+sb800+190xprob+804rc2

  8. #3028
    كاربر فعال ahmad.abaee آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    943
    تشکر شده
    3550
    تشکر کرده
    3154

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Moghadam نمایش پست ها
    سلام
    یک سوال دارم با دوربین میشه حدود کلوین نور یک لامپو مشخص کرد؟ احتمالا کلوین لامپ بالای 10000 هست اگر میشه چطور؟
    ممنونم
    سلام
    برای تشخیص دمای یک منبع نور به کلوین‌متر نیاز دارین و با دوربین نمیشه
    دمای لامپ بستگی به نوعش داره اگر تنگستن باشه حدود 3200 تا 3500 کلوینه

  9. #3029
    كاربر همراه M.Moghadam آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    430
    تشکر شده
    1915
    تشکر کرده
    3146

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ahmad.abaee نمایش پست ها
    سلام
    برای تشخیص دمای یک منبع نور به کلوین‌متر نیاز دارین و با دوربین نمیشه
    دمای لامپ بستگی به نوعش داره اگر تنگستن باشه حدود 3200 تا 3500 کلوینه
    ممنونم بابت پاسختون قیمت کلوین مترها به چه صورت هست؟
    البته منبه نورم ال ای دی هست که بخاطر یکسری مسائل فنی میخوام از کلوین اونها مطمئن بشم که قراره بالای 10000 باشه
    با کلوین متر میشه کلوین بالای 10000 رو اندازه گیری کرد؟
    البته عذر میخوام بابت اف تاپیک چون منبع مطع تری پیدا نکردم اینجا پرسیدم
    ویرایش توسط M.Moghadam : Monday 20 August 2012 در ساعت 20:07
    ahmad.abaee تشکر می‌کند.
    d5100+18-105 nikon+sb800+190xprob+804rc2

  10. #3030
    كاربر بسیار فعال Walkman آواتار ها
    تاریخ عضویت
    September 2010
    محل سکونت
    کرمان
    نوشته ها
    1,291
    تشکر شده
    6194
    تشکر کرده
    6460

    پیش فرض

    سلام

    ببخشید تاپیک مرتبط تری پیدا نکردم ....

    این ربات هایی که تو مریخ میفرستن برای عکسبرداری از اونجا از چه لنز و سنسوری استفاده میکنن که کیفیت خروجیشون بالاست و دیتیل زیادی دارند؟؟

    ممنون
    رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •