همونطور که میدونید، زنبوری یا HoneyComb به روی کاسه فلاش بسته میشه تا زاویه ی پاشش نور را تنگتر کند.
چنانچه بخواهید پخش نور سافت باکس را جمعتر کنیم، از شبکه یا Grid برروی آن استفاده میکنیم.
هر دو، وظیفه ی جمعتر کردن زاویه ی پخش نور را دارند، یکی برای کاسه فلاش/Speedlite، دیگری برای سافتباکس.
یک وسیله ی دیگر هم برای جمع کردن نور بکار میرود، تحت عنوان Snoot یا همان خرطومی. اسنوتهائی هم هستند که برای دقت و جمع تر شدن نور، درونشان یک زنبوری کوچک تعبیه شده است.
اینکه بر روی فلاش اکسترنال، از زنبوری استفاده کنید، یا سافتباکس و یا رفلکتور خودش را بیرون بکشید، برمیگردد به استراژی و طراحی نورپردازی ای که مد نظر دارید. هر کدام، نتیجه ی خاص خودشان را دارند (مثل افزودن نمک، فلفل یا ادویه به غذا) ... بنابراین این شمائید که بعنوان آشپز، باید ببینید چه طعمی را مد نظر دارید تا به خوراک تان، اضافه کنید
عموماً برای داشتن نور نرم، در مواقعی که سوژه در اختیار شما نیست و نمیتوانید روی او سعی و خطا کنید (مثل سوژه ی خبری، که در حال مصاحبه است و نیز
عکس یادگاری و عجله ای ...) میتوان سر Speedlite را 45 درجه رو به بالا چرخاند و کارت سفید رنگ آنرا (همان رفلکتور اینترنال) بیرون کشید و از بوجود آمدن تصویری تخت، اجتناب نمود. در شکل زیر، هم کارت رفلکتور، و هم دیفیوزر طلقی را در حالت بازشده میبینید:
زنبوری برای بوجود آوردن حالتی شبیه SpotLight (نور متمرکز) بکار میرود و باید زمانبندی کار، به شما اجازه ی سعی و خطا را در اثنای کار خلاقانه ی تان، به شما بدهد.
استفاده درست از سافتباکس نیز برروی Speedlite، میتواند نوری نرم و فراگیر را روی سوژه ی شما پیاده کند که در نتیجه، نواحی روشن شده ی سوژه، به نرمی و آرامی به سایه تبدیل شود.
برای مطالعه ی بیشتر خواندن Light formers پیشنهاد میشود.
همینطور از این لینک میتوانید نتیجه ی دو Light Former را با هم مقایسه کنید.