سلام دوستان
فرق دوربین های میرور لس با آینه ای ها چیه ؟
میدونم آینه و ... نداره
آیا کیفیت عکس ها تو میرور لس ها پایین تره؟
سلام با عرض معذرت من جای مناسب دیگه ای رو پیدا نکردم....کسی میدونه برای عکس گرفتن با دوربین های کوچک(دوربین من nikon s3300) از رودخونه به گونه که که حرکت آب
صاف یا مثل نقاشی بشه چیکار باید کرد اصلا با این دوربین ها میشه؟....معمولا باید تو دوربین گزینه ای به نام speed shuter باشه اما برای من نداره!
درود
خوب این دوربین ( Nikon s3300 )تاپیک مشخصی ندارد
مسلما برای نوع عکاسی که شما مد نظر دارید( نور دهی طولانی) احتیاج به بکار گیری سرعت پایین شاتر دارید
خیلی از یک دوربین 99 دلاری انتظار نداشته باشید ، مود منوال ندارد و کلا وقتی Auto iso روشن باشه
سرعت شاتر میتونه تنها بین 1 ثانیه تا 1/2000 باشه . ، پس اگر Auto ایزو رو خاموش کنید و در scene mode حالت Fireworks show رو انتخاب کنید،
که یکی از حالتهای از پیش تعیین شده و اتوماتیک دوربینتان است ، تنها در این حالت میتوایند تا 4 ثانیه هم نور دهی داشته باشید.
برای نور دهی طولانی باید دیافراگم را ببنیدید که نور کنتری وارد بشه تا بتونید سرعت شاتر رو پایین بیارید که مود Fireworks show دوربین شما این کار رو براتون میکنه
اما اگر همچنان نور زیاد بود ، استفاده از فیلتر ND ضرورت پیدا میکند که روی لنز ها بسته میشه که بسته به ضریب آن میتواند تا چند استاپ نور وارد شده به لنز رو کم کنه
اما در دوربین شما امکان بستن فیلتر روی لنز وجود ندارد پس اگر نور موقعیتی که در نظر دارید چنین عکاسی در آن انجام دهید زیاد باشد مقصود شما فراهم نمیشود.
پس در ساعاتی که نور کمتری هست اقدام کنید لازم به ذکر است عکاسی با چنین سرعتی روی دست اصلا ممکن نیست و حتما باید از سه پایه استفاده کنید
موفق باشید
دوست عزیز برای ثبت این نوع عکس ها احتیاج به سرعت شاتر پایین دارید مثلا 1/4 و پایینتر بسته به نتیجه ای که از کار میخواهید
به همین دلیل مجبور میشوید از اپرچر بسته استفاده کنید تا به نتیجه برسید
اما در دوربین های کامپکت معمولی مشکل بزرگی وجود دارد و اکثر آنها از داشتن اپرچر بسته محرومند میزان بسته بودن دیافراگم
حد اکثر به f 8 میرسه که به شما این اجازه رو نمیده
من فکر میکنم باید از فیلتر کاهنده نور استفاده کنید تا چند استاپ نور را کاهش دهد .
البته دیدن نظرات اساتید هم خالی از لطف نیست .
نکته : با جناب انوش خط رو خط شد
سلام دوستان
مثلا داری از چند نفر که یکی جلو نشسته یکی عقب تر یکی بغلش کمی جلو تر عکس بگیری باید اپرچر رو ببندی که روی فرد خاصی فوکوس نکنه که بقیه blur بشن (همینجا 1 سوال : باید روی چند باشه ؟ 10 خوبه ؟)
با این وجود چون دهانه کوچیک میشه عکس تاریک میشه , برای جبرا این تاریکی باید چی کار کرد غیر از فلاش ؟ iso ببریم بالا ؟ یا سرعت شاتر رو کم کنیم ؟ اگر سرعت شاتر کم کنیم که بودنه فلاش عکس تار میشه.
یک سوال: در آفتاب سایه سرعت شاتر چند باشه خوبه ؟
ممنونم از همتون اگر جواب بدین
ویرایش توسط mohsenmj : Wednesday 20 February 2013 در ساعت 21:10
درسته زیاد حرفه ای نیستم و خیلی کم با دی اس ال ار کار کردم ولی در حد توانم میگم
کلا اپرچر های طرفای 10 اپرچر های بسته یی خوبی هستن هم برای این کارا هم بخاطر این که در جایی خوندم که اپرچر های بسته تر بخاطر محدودیت های فیزیکی عبور نور از روزنه (اگه ریاضی یا تجربی بودید آزمایش یانگ در پیش دانشگاهی رو باید یادتون باشه) عکس رو خراب میکنن مثلا 22!
ولی خب شما حتی با کمتر از این هم میتونید عکس شارپیی بگیرید چون عمق میدان حداکثر 1 متر میخواید !
این دیاف برای منظره هم استفاده میشه یعنی عمق زیادی داره!
--
بله درست میگید نور بیشتری لازمه
معمولا بالا بردن ایزو بسته به نوعه دوربین نویز ایجاد میکنه من که خودم بیشتر از 400 یا 800 جرات نمیکنم ببرم
ولی نفهمیدم چرا گفتید بجز فلاش ، شاید بخاطر سایه های بدی که ایجاد میکنه ، برید کلمه soft box رو سرچ کنید وسیله ای هست که نور فلاش رو پخش میکنه ، خودتون هم میتونید درستش کنید
--
سوال سه کاملا به اپرچر و ایزو(که حالا ما برای ایزوی پایینی مثل 100 یا ... میگیم) بستگی داره ولی برای اپر چر عادی میگم:
تو محیط بیرون تجربه نشون داده زمان زیادی لازم نیست شما بزارید رو مد M و نورسنج دوربینتون رو نگاه کنید در شرایط عادی 100 باید چیزه خوبی باشه چون تا حد خوبی فریز میکنه ولی خب عمومی نیست ممکنه یه جایی به 500 هم برسونیدش یا یه جایی خیلی کمش کنید ، اگه با مد P جلو برید خودش پیشنهاد های خوبی در باره اندازه دیاف و سرعت میده اگه واقعا انقدر دیاف مهمه با مد A یا چیزی شبیه این که اولویت شاتره شاتر رو تنظیم و عکس بگیرید
امیدوارم کمک کرده باشم!
با بالا بردن f عمق میدان بیشتر میشه و در عین حال نور ورودی کاهش پیدا میکنه
برای جبرانش با توجه به سوژه می تونید سرعت رو بالا ببرید . معمولا اگر سرعت رو زیر 30 (1/30 ثانیه) تنظیم کنید عکس به دلیل لرزش دست یا تکان خوردن سوژه (اگر متحرک باشه) تار خواهد شد.
اگر با سرعت 30 همچنان عکس تاریک است میتونید از بالا بردن حساسیت استفاده کنید.
میزان بالا بردن ایزو و اینکه با توجه به افزایش نویز تا چه حدی میتونید اینکارو انجام بدید بستگی به سایز چاپ یا مشاهده عکس شما دارد.
سلام عزيزم
قبل از هر چيز لطف كن بگو بدنه و لنزت چيه تا با هم به بهترين نتيجه برسيم.
خوب اگه فوكوس خوبي داشته باشي و فاصله با سوژه خيلي كم نباشه (مثلا زيره 2 متر) به اين مشكل بر نمي خوري حتي با اف 8. اول از همه فوكوس رو به دقيق ترين حالت انجام بده سپس با توجه به ميزان نور سايه ي افتاب دياف رو ببند رو 16 و سرعت روي 15 يا 20 حالا ايزو رو 100 و بالاتر نبر (چون با همون سرعت 20 نور كافي ميشه) اگه نتيجه تاريك بود بزار رو 200 و باز هم تاريك بود سرعت رو پايين تر بيار.
شرايطي كه خدمتت عرض كردم براي outdoor و زير نور آسمون و در داخل سايه كه نور كافي وجود داره. اين شرايط در محيط indoor كاملا متفاوته و يا در زمان غروب و عصر كه نور كمتره.
دياف: 5.6 تا 11 / شاتر 60 تا 125یک سوال: در آفتاب سایه سرعت شاتر چند باشه خوبه ؟
دوست عزيزم ببخشيد ميدونم شما استاده مايي و ما فعلا بايد درس پس بديم خدمت شما اما بهتر نيست به جاي لفظ F از اپرچر يا ديافراگم و به جاي بالابردن از كلمه ي "بستن دريچه" استفاده كنيم؟ با بستن دريچه اپرچر عمق ميدان بيشتر ميشه.با بالا بردن f عمق میدان بیشتر میشه و در عین حال نور ورودی کاهش پیدا میکنه
برای جبرانش با توجه به سوژه می تونید سرعت رو بالا ببرید . معمولا اگر سرعت رو زیر 30 (1/30 ثانیه) تنظیم کنید عکس به دلیل لرزش دست یا تکان خوردن سوژه (اگر متحرک باشه) تار خواهد شد.
اگر با سرعت 30 همچنان عکس تاریک است میتونید از بالا بردن حساسیت استفاده کنید.
میزان بالا بردن ایزو و اینکه با توجه به افزایش نویز تا چه حدی میتونید اینکارو انجام بدید بستگی به سایز چاپ یا مشاهده عکس شما دارد.
تار شدن عكس ناشي از تكون هم به لنز كه IS يا VR باشه بستگي داره ولي در كل سرعت خيلي بالاتر از 1 به 30 صدم با تكون دست لرزش بوجود مياد مخصوصا اگه لنز لرزش گير نداشته باشه. تكون هاي حتي بسيار ريز حتي در سرعت هاي يك به 100 هزارم هم خودشونو نشون ميدن لاكن خيلي كم.
بالا بردن حساسيت هم هيچ وقت توصيه نشده لاكن،خيلي زياد به بدنه ربط داره كه چقدر قدرت نويز گيري داشته باشه. در بدنه هاي ضعيف براي چاپ كه اصلا ولي براي استفاده معمولي تا 400 خوبه.
باز هم بابت جسارت بنده عذر خواهي ميكنم
باید که جمله جان شوی، تا لایق جانان شویسید مهدی تقوی
گر سوی مستان میروی، مستانه شو،مستانه شو
سلام
استفاده از دیافراگم یا دیاف به جای اپرچر نادرست است ولی استفاده از f یا f-number به جای اپرچر کاملاً درست است. بالا بردن f-number دقیقن به معنای بستن اپرچر (یا روزنه) است.
در خصوص سرعت شاتر، معمولن رایج است که سرعت شاتر نبایستی از یک تقسیم بر فاصله کانونی کمتر باشد مثلاً اگر از لنزی فاصله کانونی 100 م م استفاده می کنیم سرعت شاتر نبایستی از 1:100 ثانیه کمتر باشد (البته در خصوص کسانی مثل من که دستانشان لرزش زیادی دارد 1:150 تا 1:200 ثانیه بهتر است) اگر لنز مکانیزم لرزش گیر داشته باشد به نظر من حداکثر می توان تا دو استاپ سرعت شاتر را کاهش داد (هر چند سازندگان لنز لرزش گیری 3 یا 4 استاپ را اعلام می کنند ولی به نظرم بیش از دو استاپ را نمی توان مطمئن بود). ضمناً هر چه فاصله از سوژه بیشتر باشد اثر لرزش دست بیشتر نمایان خواهد بود.
به نظرم افزایش ایزو به قدرت نویزگیری دوربین خیلی مرتبط نیست بلکه به تولید نویز کمتر در سنسور مرتبط است. اگر مقدار زیادی نویز تولید شود و دوربین تصویر را نویزگیری کند، نتیجه لاجرم تصویری سافت خواهد بود ضمناً خود عکاس می تواند توسط نرم افزارهائی مانند فتوشاپ خیلی بهتر از دوربین عکس خام را نویزگیری کند.
ارادتمند