سلام دوستان...
اگر قبل از این مشابه سوالم پرسیده شده، عذر میخوام.
میخواستم بدونم تفاوتی بین عکس "سلفی" و "سلف پرتره" هست یا خیر؟
با تشکر
سلام دوستان...
اگر قبل از این مشابه سوالم پرسیده شده، عذر میخوام.
میخواستم بدونم تفاوتی بین عکس "سلفی" و "سلف پرتره" هست یا خیر؟
با تشکر
کاویان کریمی Instagram
سلام جناب کریمی عزیز
سلفی نیز یک سلف پرتره است منتهی با اندکی تفاوت !
در سلفی معمولا شخص دوربین/موبایل را در دست خود نگه می دارد و از طریق آینه یا مستقیم از خود به تنهایی یا همراه چند نفر عکس می گیرد و تصویر ثبت شده را در صفحات اجتماعی نظیر فیس بوک یا اینستاگرام منتشر می کند.
ولی در سلف پرتره الزامی به در دست داشتن دوربین نیست و می توان از سه پایه و یا مکانی برای استقرار دوربین استفاده نمود. ضمن اینکه معمولا فقط خود عکاس یا اثر آن به صورت غیر مستقیم در عکس وجود دارد و در صورت قرارگیری چند نفر در عکس ، تصویر به عکس گروهی تبدیل می شود.
قربان شما
سلام
میخواستم بدونم مزیت لنز های پرایم چی هست؟
دوستان منظور از رنج دینامیکی چیه؟
صفحه ویکیپدیای انجمن هم خوندم ولی متوجه نشدم
شاید با مثال درک آسان تری داشته باشید:
گوش انسان فرکانس های بین 20 تا 20000 Hz را می شنود. داینامیک رنج صوتی گوش انسان معادل این بازه است. در مورد نور هم همین طور، چشم یک محدودهی نوری را می بیند، دوربین X قادر به پوشش دادن محدوده Y است و دوربین Z فلان مقدار از گستره نوری را می تواند ثبت کند. پس وقتی صحبت از داینامیک رنج بشود، باید دید داینامیک رنج نوری چه دستگاهی مد نظر است.
يعنی اگر رنج ديناميکی دوربين پايين باشه يک سری اطلاعات رو توی نقاط خيلی روشن يا نقاط خيلی تيره از دست ميديد
مثلاً دوربين های کنون رنج متوسطشون حدود 12 و در نيکون حدود 14 (دوربين های مختلف فرق ميکنه)
واسه همين تو شرايط برابر دوربين نيکون 2 استاپ اطلاعات نوری بيشتری رو ذخيره ميکنه که اون قسمت ها روی کنون يا کاملاً سفيده يا کاملاً مشکی
در مورد رنگ ها هم عمق رنگ هست که ميزان رنگ هايی که دوربين ميتونه ثبت کنه رو نشون ميده و هرچی بيشتر باشه رنگ های بيشتری رو ميتونه از هم تفکيک کنه
Part II - Controlled tests
صحبت از رنگ نیست، صحبت از درجات روشنایی است. سنسورها فقط نسبت به روشنایی حساسند. برای همین است که از فیلترهای رنگی با الگوهای مختلف روی سنسورها استفاده می شود (الگوی بایر، Foveon و ...)
اگر داینامیک رنج دوربینی پایین باشد (پایین تر از صحنه موجود در کادر) بعضی روشنایی ها یا تیرگی ها (بسته به نوع نورسنجی) ثبت نمی شوند. مثلا دوربینی که قابلیت ثبت 8 استاپ را داشته باشد و صحنه کادر داینامیک رنجی معادل 11 استاپ داشته باشد. 3 استاپ نوری روی سنسور قابل دریافت نخواهد بود، بسته به اینکه نورسنجی ما چگونه باشد، این سه استاپ ثبت نشده، می تواند در قسمت های لایت ها، یا سایه ها یا ترکیبی از هر دو باشد.
توضیحی که دوستمون امیر داد، توضیح خوبیه ... بذارید همون توضیح رو در وادی اپتیک illustrated کنم :
پله های خاکستری خیلی خوب میتونه مسئله رو شفاف کنه ...
به شکل زیر دقت کنید:
Screen Shot 2014-07-22 at 10.14.40 PM.png
این شکل شامل پله های خاکستری بین سفید محض و سیاه محض (که با اعداد 0 و 255 مشخص شده) طی ۱۵ مرحله (۱۵ استاپ نوری) تنظیم شده.
دوربینی مثلا با داینامیک رنجی معادل ۱۰ استاپ، اگر قرار باشد عدد صفر (یعنی سیاه مطلق-همون پلهء اول) رو بعنوان مینیمم ثبت کنه، حداکثر میتونه عدد ۱۶۴ (یعنی دهمین پله) رو بعنوان سفید خالص ثبت کنه ... ( یعنی اعداد بیش از ۱۶۴ هم بصورت سفید محض به ثبت میرسند - یعنی جزئیات رو برای اعداد بیش از ۱۶۴ از دست داده ایم)
یا دوربینی مثلا با DR معادل ۸ استاپ، اگر قرار باشه عدد ۲۵۵ (پلهٔ ۱۵ هم) رو بعنوان روشن ترین نقطه (یا همون سفید محض) ثبت کنه، اعدادی که در ۸ پله پایین تر (یعنی ۱۲۸ و کمتر) رو کاملا سیاه ثبت میکنه ... یعنی تمامی جزئیاتی که در محدودهء کمتر از ۱۲۸ وجود داره رو از دست داده ایم)
بنابراین اگر دوربینی ۱۵ استاپ نوری رو پوشش بده، میتونه تمامی این ۱۵ پله خاکستری رو به ثبت برسونه (حفظ تمامی جزئیات نوری)
این مثال شماتیکی بود که امیدوارم مکانیزم قضیه رو روشن کرده باشه