صفحه 637 از 735 نخستنخست ... 137 537 587 627 633 634 635 636 637 638 639 640 641 647 687 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 6,361 تا 6,370 , از مجموع 7345
Like Tree10536تشکر

موضوع: سوالات عمومي عكاسي

  1. #6361
    كاربر فعال S_Mahdi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2013
    نوشته ها
    562
    تشکر شده
    1906
    تشکر کرده
    3462

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط filtrmiltr نمایش پست ها
    امیدوارم سوالم رو جای نامناسبی مطرح نکرده باشم
    در صفحه 53 کتاب دید خلاقانه در عکاسی آقای پترسون دو عدد عکس قرار دادند

    در عکس بالا دیاف روی f/32ودر عکس پایین رویf/22تنظیم شده است
    سوال من اینه :به نظر من عکس پایین دارای عمق بیشتری از عکس بالای صفحه است بنابر این ، عکس پایین باید با دیاف بسته تر نسبت به عکس بالا ثبت می شد در حالی که این اتفاق برعکس افتاده است.(سرعت شاتر در هر دو عکس 1/30ولنز 80-200که در عکس بالا روی ۲۰۰وعکس پتیین روی ۱۵۰ تنظیم شده است)
    اگه امکان داره از دوستان این مطلب رو برای من توضیح بدن
    سلام
    اولا در منبعی که به آن اشاره کردین، اصلا صحبت "عمق میدان" یا "DOF" نکرده و صحبت سر استفاده از ترکیب متناسب با نیاز است. یعنی عمق میدان دید، با عمق تصویر متفاوت است و در تصویر پائین، ما شاهد عمق دادن به تصویر بواسطه کادربندی مناسب هستیم.(همان پرسپکتیو که عطا جان در پست قبل اشاره کردن)
    و اما سوال دوم شما، باید عمق میدان دید را درک کنید تا بتوانید تشخیص دهید کجا باید از چه روزنه ای استفاده کنید. برای این کار، پیشنهاد میکنم مطالب مرتبط را در انجمن و مقالات سایت جستجو بفرمائید و هر کجا مبهم بود در تاپیک مربوطه عنوان کنید. مثلا در پرتزه اکثرا نیازمند عمق میدان کم، و در منظره معمولا نیاز به حداکثر عمق میدان هست. ضمنا بیاد داشته باشید که استفاده از دیافراگم های خیلی بسته(معمولا بالای 16) سبب پراش یا تفرق نور و در نتیجه کاهش کیفیت عکس خواهد شد که تقریبا در تمام لنزها صادق است.
    بعنوان پیشنهاد:
    http://forum.akkasee.com/f90/t16464.html
    http://forum.akkasee.com/f90/t17968.html
    http://forum.akkasee.com/f90/t19047-3.html
    ارادتمند
    ata_m3 و amir.komeily تشکر می‌کنند.

  2. #6362
    كاربر بسیار فعال ata_m3 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    محل سکونت
    Tabriz
    نوشته ها
    1,681
    تشکر شده
    4982
    تشکر کرده
    5142

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط filtrmiltr نمایش پست ها
    به فرض عکاسی با سه پایه و عدم مشکل لرزش دوربین باید از کجا بفهمیم که مثلا دیافراگم F/32 مناسب تره یا F/14
    درود،

    دوست عزیز هر دو فوکال یاد شده عمق میدان مشابهی رو میدند. معمولا در انتخاب فوکال، به عوامل جانبی اون هم توجه میشه.
    مثلا شما اگه از فوکال 32 استفاده کنید، پدیده Diffraction رو خواهید داشت که روی شارپنس تصویر، تاثیر منفی مستقیم داره، از طرفی اگه خورشید تو کادرتون هست و لنزتون قادر به تولید سان استار هست، استفاده از این دیاف اجتناب ناپذیره.

    در کل با توجه به هدف عکاس و اینکه می خواد چه چیزی رو نشون بده از دیافهای مختلفی استفاده میشه در مورد سایر ژانرها به خصوص پرتره هم همچنین.
    amir.komeily و S_Mahdi تشکر می‌کنند.

  3. #6363
    كاربر فعال
    تاریخ عضویت
    September 2009
    محل سکونت
    ahvaz
    نوشته ها
    564
    تشکر شده
    1750
    تشکر کرده
    2083

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ata_m3 نمایش پست ها
    درود،

    دوست عزیز هر دو فوکال یاد شده عمق میدان مشابهی رو میدند. معمولا در انتخاب فوکال، به عوامل جانبی اون هم توجه میشه.
    مثلا شما اگه از فوکال 32 استفاده کنید، پدیده Diffraction رو خواهید داشت
    البته حتی دوربین 12 مگاپیکسلی و فول فریم 5D هم حداکثر تا F14 دیفراکشن نخواهد داشت و عملا در دوربینهای جدید (مگاپیکسل بالا) خصوصا کراپدارها مشکل کاهش کیفیت به علت دیفراکشن از F8 به بعد شروع شده و در f16 و بالاتر بسیار شدید میشود

    پ.ن: بهتر است بگوییم دیافراگم 32 به جای فوکال 32 (موفق باشید)

  4. #6364
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    37
    تشکر شده
    22
    تشکر کرده
    391

    پیش فرض

    سلام
    آیا تفاوت روشنایی بین دو عکس در دوبین های 7D همراه با لنز 35 و دیافراگ 2 با دوربین فول فریم با لنز 50 با دیافراگم 2 وجود دارد؟آیا هیستوگرام مشابه خواهند داشد؟
    نکته اصلی استاندارد دیافراگم هست که برای تمام فرمت ها ثابت می باشد یا در قطع های متفاوت تغییر میکند؟
    سوال دوم هم اینکه در فاصله کانونی های مختلف روشنایی عکس در دیافراگم ثابت تغییر می کند؟
    با تشکر

  5. #6365
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    37
    تشکر شده
    22
    تشکر کرده
    391

    پیش فرض

    با عرض پوزش از مدیریت لطفا این پست حذف شود

  6. #6366
    كاربر همراه Kane آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    نوشته ها
    353
    تشکر شده
    2280
    تشکر کرده
    3887

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط stuonline89 نمایش پست ها
    سلام
    آیا تفاوت روشنایی بین دو عکس در دوبین های 7D همراه با لنز 35 و دیافراگ 2 با دوربین فول فریم با لنز 50 با دیافراگم 2 وجود دارد؟آیا هیستوگرام مشابه خواهند داشد؟
    نکته اصلی استاندارد دیافراگم هست که برای تمام فرمت ها ثابت می باشد یا در قطع های متفاوت تغییر میکند؟
    سوال دوم هم اینکه در فاصله کانونی های مختلف روشنایی عکس در دیافراگم ثابت تغییر می کند؟
    با تشکر
    ۱- نه هیچ گونه تفاوتی در روشنایی نخواهند داشت (با فرض ایزو و سرعت شاتر یکسان). استاندارد دیافراگم برای همه قطوع یکسان هست و اصلا ربطی به قطع سنسور نداره فقط به فاصله کانونی و قطر دهانه دیافراگم مربوطه.
    ۲- نه روشنایی عکس تغییر نمی کنه، با افزایش فاصله کانونی قطر دیافراگم لنز نیز به همان نسبت افزایش پیدا میکنه که همین باعث میشه در روشنایی تفاوتی وجود نداشته باشه.
    stuonline89 و Majix تشکر می‌کنند.
    شاهین بوذرجمهری

  7. #6367
    كاربر بسیار فعال Majix آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2013
    نوشته ها
    1,700
    تشکر شده
    4863
    تشکر کرده
    3755

    پیش فرض

    من توی تست ها ديدم که اکسپوژر دو لنز مثلاً 50 1.4 از برند های متفاوت با هم فرق ميکنه
    اما تستی روی بدنه فول فريم و کراپ نديدم
    Dariush Chegini و Kane تشکر می‌کنند.
    Canon 6D2/5D3
    16-35L III/Sigma 85 1.4 Art/ 90mm VC / 70-200L IS II
    Majid

  8. #6368
    كاربر همراه Kane آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    نوشته ها
    353
    تشکر شده
    2280
    تشکر کرده
    3887

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط niceevil نمایش پست ها
    من توی تست ها ديدم که اکسپوژر دو لنز مثلاً 50 1.4 از برند های متفاوت با هم فرق ميکنه
    اما تستی روی بدنه فول فريم و کراپ نديدم
    کاملا درست هست ، کلا برای سنجش اکسپوژر F استاپ (دیافراگم) معیار خیلی دقیقی نیست و همین طور که میدونید در سینما از T استاپ استفاده میشه که میزان دقیق اکسپوژر رو مشخص میکنه (چون فیلم بر خلاف عکس پیوسته هست و نباید کوچکترین تفاوت اکسپوژی در فریم های فیلم وجود داشته پس نیاز به دقت خیلی بالا وجود داره ).
    F استاپ تئوریک هست یعنی سازنده میاد فقط با توجه به فاصله کانونی و قطر دیافراگم لنزی که ساخته عدد نظری آپرچر رو روی اون مینویسه ، مثلا F/1.4 و چیزهایی مثل شفافیت شیشه و ... رو که در عمل روی اکسپوژر تاثیر می گذارند رو در نظر نمیگیره ، T استاپ عملکرد واقعی یک لنز رو نشون میده برای همین هست که همیشه عدد T استاپ بزرگتر از F استاپ هست مثلا برای لنز 50mm F/1.4 ممکنه T/1.7 باشه چون در عمل همیشه لنز میزان کمتری از نور رو میتونه عبور بده . تفاوت اکسپوژر لنزها از همین جا ناشی میشه چون شرکتهای مختلف لنزها با شیشه های متفاوت و تعداد المانهای متفاوت تولید میکنند ، ممکن هست که T استاپهای متفاوتی هم داشته باشند، مثل همین موردی که خودتون بهش اشاره کردید. البته تفاوت T با F همیشه در حد چند دهم استاپ بیشتر نیست مگر اینکه سازنده ای واقعا گند زده باشه!
    فقط در صورتی F با T برابر میشه که ما یک لنز ایده آل داشته باشیم (که هرگز نخواهیم داشت).

    البته فکر نکم دوست قبلی منظورشون این بحث بود فکر کنم بیشتر منظورشون تفاوت بین دیافراگم لنز در فول فریم و کراپ بود .
    stuonline89، Dariush Chegini، Majix و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    شاهین بوذرجمهری

  9. #6369
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17528
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط niceevil نمایش پست ها
    من توی تست ها ديدم که اکسپوژر دو لنز مثلاً 50 1.4 از برند های متفاوت با هم فرق ميکنه
    اما تستی روی بدنه فول فريم و کراپ نديدم
    سلام
    بنده هم دو لنز Canon EF 100mm f/2.8Macro را با Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro روی یک بدنه (60D) امتحان کردم که در اپرچر، ایزو و شرایط نوری یکسان، مقدار اکسپوژر حاصل از لنز کانن کمتر از نیم استاپ کمتر از سیگما بود یعنی در مد Av، سرعت شاتر با لنز سیگما بیشتر از لنز کانن بود.
    Kane و Majix تشکر می‌کنند.

  10. #6370
    كاربر بسیار فعال ata_m3 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    محل سکونت
    Tabriz
    نوشته ها
    1,681
    تشکر شده
    4982
    تشکر کرده
    5142

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Kazemi نمایش پست ها
    البته حتی دوربین 12 مگاپیکسلی و فول فریم 5D هم حداکثر تا F14 دیفراکشن نخواهد داشت و عملا در دوربینهای جدید (مگاپیکسل بالا) خصوصا کراپدارها مشکل کاهش کیفیت به علت دیفراکشن از F8 به بعد شروع شده و در f16 و بالاتر بسیار شدید میشود

    پ.ن: بهتر است بگوییم دیافراگم 32 به جای فوکال 32 (موفق باشید)
    درود،

    بله در مورد دیافراگم حق با شماست، حواسم نبود و اشتباها به جای دیاف 32 نوشتم فوکال 32.

    اما در مورد پدیده دیفرکشن رفتار هر لنز متفاوت هست و این طور نیست که بگوییم حتما از f/8 به بالا دیفراکشن شروع میشود چرا که اکثر قریب به یقین لنزها ماکزیمم شارپنسشون یا در f/5.6 هست یا f/8. حتی لنزهایی داریم که ماکزیمم شارپنس در f/11 به دست میاد که تعدادشونم کم نیست و ماکزیمم شارپنس برابر هست با حداقل وجود دیفرکشن.

    پدیده دیفرکشن در دیافراگم های بسیار بسته تر نظیر f/22 یا f/32 یا f/40 وجود دارد که دلیلشم بسته شدن بیشتر از حد روزنه دیافراگم هست.
    ویرایش توسط ata_m3 : Sunday 19 July 2015 در ساعت 00:00
    Dariush Chegini تشکر می‌کند.

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •