با درود دوباره
فروش بیشتر ، در سود تاثر گذاره مگر اینکه شرکت روی جنسش حاشیه سود نداشته باشه . کانن و نیکون که جنسشون رو فی سبیل الله نمی فروشن که ؟خیر، نیست. سود بستگی به Profit Margin دارد و سودِ خالص بستگی به Efficiency سازمان.آیا این فروش بیشتر ، در سود تاثیر گذار نیست ؟
کاملا درست می فرمایید . بنده اطلاعات دقیقی از این مورد ندارم اما چیزی که همیشه دوستان و حتی خود مدیران می گفتن این بوده که فروش کانن بیش از نیکونه ... آیا غیر از اینه ؟اگر منظور فروش دوربین است، همانطور که نوشتم، این شرکتها در گزارشهای مالیِ رسمی خود بهصورت تفکیک شده این اطلاعات را ارایه نمیکنند. اگر هم جایی این اطلاعات را منتشر میکند، بر اساس نمونهبرداری آماری است که بهطور معمول در یک بازار خاص و برای یک ردهی خاصِ محصول انجام میشود و یا گمانهزنی از روی شماره سریال کالاها یا ظرفیت کارخانهها. بهجز کارکنان بخشِ مالی این شرکتها و شاید کارگران خط تولید! کسی به این اطلاعات دسترسی ندارد و اگر هم داشتهباشد حق بازگو کردن آنها را ندارد چون Insider Information محسوب میشود. خودِ شرکت ممکن است در یک استراتژی کنترلی یا تبلیغاتی هر از چندگاهی این اطلاعات را ارایهکند اما اول اینکه من در مورد این دوشرکت چنین منبعی ندیدهام و دوم اینکه اگر هم اینکار را بکنند بدون شک بههمراه یک Disclaimer در مورد قابل استناد نبودن آن ا
عموما استارت بازار ژاپن در 8 ژانویه رقم میخوره . منظور بنده نرخ برابری کانن و نیکون در ابتدا و انتهای یک دوره ی یک ساله ی مالی بود .لطف دارید ولی غیر ممکن است. اول ژانویه هر دو بورس ژاپن و نیویورک تعطیل هستند و هیچ سهامی معامله نمیشود. حتی اگر معاملهی OTCای هم در PINK شده باشد، براساس قیمتهای روز پیش بودهاست.
صحبت بر سر تفسیم سهام در بلوک های مختلف نیست . صحبت بر سر رابطه ی میزان فروش و قیمت سهام هم نیست . صحبت بر سر اینه که رشد قیمت سهام یک شرکتی دقیقا چه معنایی داره ؟ و اینکه آیا تعدیل مثبت سود قطعی کانن بیشتر بوده یا نیکون ؟ اگر تعدیل مثبت سود قطعی کانن بیشتر بوده این تعدیل به چه میزان در صندوق اندوخته ی هر شرکت تاثیر داشته ؟اما هیچ رابطهی معناداری بین قیمت هر سهم در یک تاریخ مشخص با میزان فروش دوربینها وجود ندارد (در ضمن خیلی ساده ممکن است Canon سهاماش را Divide کند -کاری که بهطورِ غیرعادی و بیش از حد به آن عادت دارد!- و قیمت هر سهمش از Nikon کمتر شود).
مگر هر دو شرکت تحت یک شاخص و معیار در بازار ژاپن فعال نیستند ؟ اگر هستند چرا نباید بتونیم سودشون رو پس از هر سال با توجه به قیمت سهام و رشد این قیمت ها مقایسه کنیم ؟ ببخشید اگر چنین سوالاتی می پرسم . اطلاعات بنده در این زمینه محدوده . نمی خواستم چنین بحثی پیش بیاد ولی خیلی کنجکاوم که بتونم چگونه فروش بیشتر نمی تونه در سود بیشتر تاثیر داشته باشه .حتی اگر به معیارهای دیگری مثل Market Capital یا Net. Profit Income این شرکتها هم نگاه کنیم، باز باتوجه به حجم و تنوع محصولات اینشرکتها هیچ مقایسهی معناداری نمیتوان انجام داد.
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی