جلال پارسا
با نظر شما خیلی موافق نیستم. عکس خام زیر را ببینید.
1.jpg
از من که اینجا هیستوگرام را میبینم قبول کنید اشتباه فاحشی در نورسنجی در کار نبوده است. اگر 1/3 استاپ روشنتر میگرفت اسمان اور میشد و جزءیات اسمان از دست میرفت (بماند که اسمان صاف بوده. و ...) این عکس کنتراست بالایی دارد اما قطعا حالت اکستریمی که اتفاقا زیاد هم اتفاق میافتد نیست. هنوز سایه ها خیلی تیره نیستند. معمولا در عکاسی منظره کنتراست بالاتر است. حالا اگر بخواهیم این عکس را ادیت کنیم چیزی شبیه به این خواهد بود.
2.jpg
قسمت سایه ها حدود +4 استاپ روشنتر شده است.
عکس خام فقط با +4 استاپ:
3.jpg
پس این حدود ریکاوری خیلی چیز عجیبی نیست. کیفیت پیکسلی هم بصورت زیر است. بدون نویز ریداکشن. البته اگر این عکس بجای ایزوی 320 مثلا با ایزوی 66؟! گرفته میشد نویز دو استاپ بهتر هم بود. گرچه همین هم با نویز رداکشن اصولی برای سنسور 36 مگاپیکسلی هنوز خوب است. حالا فرض کنید از دی5 استفاده کرده بودیم...
5.jpg
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
آيا اين نكته را در نظر گرفته ايد كه دايناميك رنج سنسورهاي كانن در قسمت Highlight بهتر از سنسورهاي سوني (نيكون) عمل مي كنند و براي همين هم همواره در چنين مواردي در هنگام نورسنجي Push to Right در هيستوگرام براي دوربين هاي كانن توصيه مي شود؟ من اگر با دوربين خودم مي خواستم اين عكس را ثبت كنم، نورسنجي را براي پرنده انجام مي دادم و بعد با High Light Recovery، بخش هاي Highlight را بر مي گرداندم.
در ادامه پست قبل اضافه کنم که این حالت (حداقل برای من و نحوه عکاسی کردن من) زیاد اتفاق میافتد که به این حد از ریکاوری نیاز پیدا کنیم. عکاسی منظره و غروب بکنار، معمولا در عکاسی از نمای شهری، حیات وحش و عکاسی خبری هم این مقدار ریکاوری دور از ذهن نیست.
گاهی امکان عکاسی اچ دی آر وجود دارد، که انتخاب عکس اندراکسپوز گرفتن و ریکاور کردن یا عکاسی اچ دی آر بر مبنای اندازه و اهمیت قسمتهای تیره و سطح توقع عکاس است. گاهی هم مثل همین مورد این امکان نیست که...
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
نمیدونم بدنه شما چی مدلی است. ولی متاسفانه بدنه من (دی6) که این قدر رنج بالایی در قسمت هایلاتها ها ندارد در واقع تمام مدلهایی که تابحال با آنها کار کرده ام ندارند. Push to right هم بنظر من برای گرفتن بیشترین سطح سیگنال است. اتفاقا در همین عکس هم push to right شده و هیستوگرام به انتهای سمت راست چسبیده. منتها همیشه برای اینکار در قسمت مثبت جبران نوردهی نیستیم!!!
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
دوربين بنده 70D است. اگر به نمودارهاي دايناميك رنج در سايت DPreview مراجعه كنيد مشخص است كه محدوده دايناميك رنج دوربين هاي كانن نسبت به نيكون، در سمت هايلايت دامنه وسيعتري دارد پس Push to Right كه در دوربين هاي كانن توصيه مي شود به نظرم براي دريافت سيگنال بيشتر و نسبت سيگنال به نويز بهتر نيست بلكه به دليل ثبت جزئيات بيشتر در نواحي روشن (نسبت به نواحي تاريك) است. ضمن اينكه همانطور كه جناب معاني فرمودند با نصب magic Lantern و استفاده از دوال ايزو مي توان به نتيجه مشابهي رسيد بدون اينكه نياز به پوش كردن بسيار زياد باشد.
درود
با کسب اجازه از محضر اساتید، خوب همانطور که دوستان هم فرمودن هیچ کس منکر DR بیشتر در سنسورهای جدید سونی نیست و ایکاش کانن هم در این زمینه..
ولی سوالی که بنظرم قابل طرح هست اینکه: آیا مقدار دینامیک رنج در بدنه های کانن مشکل ساز هست؟
که خوب جناب دانش پایه معتقدند بله.
حالا سوال بعدی من این هست که آیا در کارهای حرفه ای منظره (طبیعتا واژه DR در ذهن من در کنار این ژانر قرار میگیرد)، عکاسی را سراغ دارید که بر پاش یا پول کردن 4-5 استاپی نوردهی حساب کند؟
بحث بودش بهتر از نبودش، صحیح؛ ولی آیا واقعا شما در کارهای جدی روی آن حساب میکنید؟ با فرض اینکه شما از سنسورهای نیکون هم استفاده کنید یعنی کانن اصلا ندارید.
چون در مثالی که قرار دادین با احترام فراوان به عکاس، بنظرم یک اسنپ شات است که - یا + 4 استاپی آسیب به جائی نخواهد زد.
حالا توجه شما را به این پست آقای سعادت جلب میکنم؛ مطلع هستید که ایشان از بهترین سیستم های کانن و نیکون بصورت همزمان استفاده میکنند.(میکردند) و کسی هم منکر تخصص ایشان در زمینه منظره(DR) نیست.
برداشت من از نقل قول فوق اینکه در بعضی شاتها حتی HDR هم کاربرد ندارد.ثبت یک کادر(منظره) با دو یا حتی چند اسپوز متفاوت به مفهوم آن نیست که آن ثبت حتما باید به اصطلاح hdr شود و یا مرحله تون مپینگ را.....
پیشاپیش ممنونم از نظرات ارزشمند شما.
ارادتمند
ایشون احتمالا قصد داشتند بگویند که تکنیک اچ دی ار علاوه بر افزایش محدوده رنج دینامیکی فواید دیگری هم دارد که حتی در مناظری که دینامیک رنج بالایی ندارند هم میتوان از آنها استفاده کرد.
در مورد عکاس حرفه ای منظره واقعا نظری ندارم. باید از یک عکاس حرفه ای منظره پرسید. ولی من هم اگر باشم ترجیح میدهم از اچ دی ار استفاده کنم. چون اچ دی ار به هر حال کیفیت بالاتری میدهد و ارزش وقتی که برایش گذاشته شود را هم دارد. منتها اگر امکانش باشد! خیلی وقتها بوده به دلیل وجود حرکت در اشیا مثل موج، شاخ و برگ درختان بوسیله باد یا حرکت افراد مجبور شدم عطای کیفیت پیکسلی بالاتر در سایه ها را به لقایش ببخشم بعضی وقتها کمی نویز بیشتر در سایه ها برآیم قابل قبولتر از این مشکلات بوده است.. این در مورد عکاسی اچ دی ار است و در مورد ژانرهای دیگر که عملا امکان استفاده از براکتینگ وجود ندارد که دیگر بحثی باقی نیست. مگر فقط عکسهای منظره دینامیک رنج بالایی دارند.
اما چرا فقط یک عکاسی حرفه ای که توانایی زیادی دارد باید از این امکان استفاده کند؟ یا اچ دی ار را به آن ترجیح دهد. به عنوان یک آماتور خیلی از عکسهای من کنتراست بالایی دارد و بدنه های نیکون، سونی و سامسونگ این امکان را به من میدهد که عکسهای کاملا مورد قبولی داشته باشم بدونه اینکه درگیر ماجرای عکاسی اچ دی ار شوم که نه توانایشش را دارم و نه حوصله اش را! درضمن خیلی از عکسهای اسنپ شات ما عکسهای با ارزشی هستند، مثل عکسهایی که در جمع خانواده و سفر میگیریم. حتی شاید با ارزشتر از عکسهایی که برایش برنامه ریزی میکنیم و...
با این حال بنظر من این دینامیک رنج بالاتر بدنه های دیگر چه برای کاربر آماتور چه حرفه ای مورد بسیار کاربردیی و مهم است.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
با سلام و احترام به نظر دوستان
آن چه برای من در 6 دی آزاردهنده بوده نویزهای خطی در ایزوهای پایین است نه داینامیک رنج.
چون بر اساس مسیری که در عکاسی در حال طی کردن هستم کیفیت پیکسل را فدای بازیابی مناطق سایه نمی کنم.
نویزهای خطی نیز به راحتی با سیستم دوال ایزوی مجیک لانترن قابل رفع شدن می باشد.
تا حالا برحسب اتفاقی چندین بار شده که اقدام به ادیت فایل خام دوربین های نیکون شدم.
آخریش هم چند هفته پیش مربوط به فایل خام نیکون 750 بود. در آن شرایط هم نیازی به بازیابی مناطق سایه پیدا نکردم.
به هر حال نیازها متفاوت است. در ژانرهای غیر از منظره و طبیعت به شدت درگیر حس عکس هستم تا جاییکه اصلا به این چیزها فکر هم نمی کنم
در عکاسی منظره نیز از ترکیب دوشات به جای سه شات استفاده می کنم.
یک توصیه دوستانه :
دوستان به سمت اشتراک تجربیات خود در زمینه ویرایش عکس ها حرکت کنند. البته اگر میلی به اینکار در برخی وجود داشته باشد.
ما که از دریچه هنر نگاه می کنیم و از این راه منتفع نیستیم اما به هرحال این بحث ها بارها اتفاق افتاده و تاثیری در خروجی ها نداشته اند.
آن چه دنیای دیجیتال را منحصر میکند دنیای شگفت انگیز پروسس فایل خام است.
روش هایی که در آن باید یادگرفت آسمان را تاریک تر کرد بدون اینکه آن را از قسمت پایین جداسازی نمود یا ایجاد بیشترین کنتراست در عکسها بدون تیره تر شدن مناطق سایه و هزاران سوال حرفه ای که ذهن مارا مشغول کرده
اگر یک بررسی اجمالی بر هیستوگرام عکس های عکاسان مشهور بیاندازید متوجه می شوید که این عکاسان در پروسس به دنبال بیشترین کنتراست در کمترین اکسپوژ بوده اند.
اصولا سایه جزو زیبایی عکس است و چه لزومی دارد به بازیابی آن ها معتاد شویم تا جایی که الویت های اصلی گم شوند.
برای مثال در عکس های زیر اگر عکاس مناطق سایه را بازیابی میکرد چه بلایی سر زیبایی بصریش می آمد. خودتان امتحان کنید تا ببینید
داود معانی
با سلام خدمت شما
تفاوت در محدوده highlight میتواند ناشی از تفاوت نورسنجی بدنه های مختلف باشد. در مورد مناطق روشن در واقع چنانچه سطح سیگنال از حدی بالاتر باشد به اصطلاح سیگنال clip می شود و امکان ریکاوری به هیچ وجه وجود نخواهد داشت. در مقابل در مناطق سایه می توان با تقویت سیگنال که البته منجر به افزایش نویز و خطا خواهد شده اقدام به بازیابی سیگنال نمود.
نمونه مقایسه توسط منصوروف روی بدنه های 6d , D800 موجود است که نشان از برتری D800 حتی در مناطق highlight دارد.
https://photographylife.com/nikon-vs...-dynamic-range
dual iso مشکل banding را کاهش می دهد ولی با این وجود هم به هر حال سنسورهای EXMOR و BSI برتری خواهند داشت. فراموش نکنید در dual iso 50% رزولوشن خطی به طور مثال با iso100 و 50% با iso800 ثبت می شود که برای افرادی که به دنبال حداکثر کیفیت خروجی هستند راضی کننده نخواهد بود.
"If Your pictures aren't good enough, you're not close enough"محمدعلی جعفرزادهROBERT CAPA