سلام ...نوشته اصلی توسط sepand
جالب شد این یکی دیگه تو ذهن خودمم نبود، به این میگن عکس پر مفهوم (شوخی)!!! (خودمون خودمونو تحویل بگیریم یه کم)
سلام ...نوشته اصلی توسط sepand
جالب شد این یکی دیگه تو ذهن خودمم نبود، به این میگن عکس پر مفهوم (شوخی)!!! (خودمون خودمونو تحویل بگیریم یه کم)
ویرایش توسط arax30th : Thursday 23 February 2006 در ساعت 20:13
آراز سركارفرشیCanon EOS 40D
Canon EF-S 18-55 IS + Canon EF-S 55-250 IS
من زیاد با بحث شما موافق نیستم اجازه بدید بیشتر توضیح بدم.... ببینید شما هر عکسی اینجا بگذارید چه با کانسپت و چه بدون کانسپت اگر بنا به نقد کردن باشه خیلی حرفها میشه زد حتی اگر اون عکس رو بدون هیچ منظوری گرفته باشید، و هیچ ترکیب بندی خاصی تو ذهنتون نباشه میشه که بهترین تفسیر هارو واسه اون عکس و عکاس بیان کرد (البته منظور من شما و عکس شما نیست دارم کلی بحث می کنم)نوشته اصلی توسط arax30th
این قضیه تو معماری هم خیلی بحث داغی هست یک نمونه اش همین معماری سنتی ماست که خیلی ها سنگ اونو به سینه می زنند (البته من مخالف معماری سنتی نیستم بلکه اعتقاد دارم که تاریخ مصرفش گذشته و فقط به خاطر بعضی مسایل باید اونارو حفظ کرد) طرفداران سینه چاک این سبک معماری هر مساله ناشناخته ای(از نظر سازه ای و عملکردی) رو هم سعی می کنند که به نوعی یه جواب براش پیدا کنند (هر چند که اطلاعاتی راجع به اون مساله ندارند!!)
هدفم از گفتن این مطالب اینه که برای هر عکسی چندین و چند تفسیر میتوان متصور شد مثلا اگه یه معمار معروف یه ساختمان بد طراحی کنه مردم میشینن و کلی تفسیر میکنند که ای ول عجب چیزی ساخته و شروع به خیالپردازی می کنند!!! بنابراین ما عکس کم مفهوم یا پرمفهوم نداریم!!!
امیدوارم که منظورم رو توانسته باشم که برسونم
موفق و پیروز باشید
افشين ساسانيان
Panasonic Lumix DMC FZ5
سلام ...
با حرف شما کاملا موافقم، یکی میتونه دقیقا همین عکسو بدون هیچ منظوری بگیره و همین تفسیرها و تفسیرهای بهتر از این در موردش بشه. اون حرفمم فقط شوخی بود. من تا حالا چند تا عکس کانسپتوال بیشتر نگرفتم و هنوز خیلی کار داره تا بتونم ادعا کنم تو این زمینه حرفی واسه گفتن دارم.
آراز سركارفرشیCanon EOS 40D
Canon EF-S 18-55 IS + Canon EF-S 55-250 IS
آراز جان اول بايد بگم عكست به نوعي چيدمان تصويره... شايد مد نظرت مفهوم خاصي بوده اما به من منتقل نشده به عنوان مخاطب ...
عكس بايد خودش گويا باشه و حس رو برسونه و شما به عنوان عكاس بايد در تك تك عناصرتون دخيل باشيد. در عكس اولتون من متوجه مفهوم خاصي نشدم . چرا؟ بايد حداقل روي كادر بندي دقت مي كردي سمت چپ تصوير بازه يا بايد عمق ميدان مي دادي كه بك گراند محو بشه و يا اينكه كات مي كردي. در تفسير مفهومي هر نقطه اي كه در كادر قرار مي گيره " بايد" مفهومي رو القا كنه و كوچكترين نور و سايه اي در القا مفهوم به مخاطب نقش داره, پس بايد دقت بشه, "من" به عنوان بيننده تمام عناصر كادري رو با دقت نگاه مي كنم " مسئله فقط كتاب نت, سيب و مداد نيست" حتي صفحه اي از نت كه باز شده هم بايد مفهوم داشته باشه, سه لا چنگ و چهار لا چنگ بودن نوع نت هم در موسيقي نشانگر يك حسه و براي بيان مفاهيمي استفاده مي شه كه اگر در عكس استفاده كنيد به كار بگيريد بايد به مفهومش دقت بشه و سرسري يه صفحه به عنوان نماد موسيقي باز نشه ( اگر به عنوان نماد كار مي كنيد عكس مي شه سمبوليستي و ديگه خارج از بحث مي شه ) حتي غلظت نور و سايه ها در القا فضا و حس شما به عنوان عكاس نقش داره, پر كنتراست بودن سايه چيزي رو مي رسونه و رقيق بودن سايه مفهوم ديگر.
عكس دوم هم همينطور, سايه ها كنتراست داره و من اصلا نمي فهمم شما با اين دو عنصر به علاوه سايه شون روي ديوار چه مفهومي رو مي خواستيد به من برسونيد. حتي توضيحتون من رو قانع نمي كنه و به هدفتون نمي رسونه ( در صورتي كه بايد بدون توضيح من چيزي از تصوير بفهمم و اين چيز لزوما نبايد مد نظر شما بوده باشه گاهي افراد ثالث از عكسهاي ما برداشتي مي كنن كه مد نظر ما نبوده ولي به هرحال جالب توجه مي شه) اين كه پيچ و دكمه هر دو وسيله بستن هستن يعني چي؟! خوب باشن چه ربطي به هم دارن؟ نماد چي هستن؟ و چي رو مي خوان به من مخاطب اضافه كنن؟ اين مهمه, روي اين مسئله فكر كنيد كه مي تونيد سوژه هاي ناب تري داشته باشيد كه مفاهيم عظيم تري داشته باشن يا حس خاصي بدن مثل غم, مثل ترس, مثل دلتنگي و ... كه شما بهتر از من مي دونيد. به هرحال نقدي بود و پيشنهادي اميدوارم عكسهاي بسيار بهتري ببينم ازتون چون مي دونم كه ظرفيت و توان شما خيلي بيشتر از اينهاست. اين عكسها بايد پلي بشه براي كارهاي بهتر و زيباتر كه كم هم ازتون نديديم:) موفق باشيد.
ساناز نافذ
---------------
سلام ...
خیلی ممنون از نظرتون خانم نافذ. دلیل اینکه عکسها رو اینجا گگذاشتم هم همین بود چون تجربه های اولم به این شکله و اصلا دیدی نداشتم که مثلا چنین عکسی چقدر میتونه مفهوم مورد نظر منو القا کنه. شاید اگه مثلا مثل بعضی عکسها همراه عکس یه جمله نقل می شد بهتر می تونست مفهوم مورد نظر منو برسونه.
تو عکس دوم پیچها و دکمه نماینده دو جنبه شخصیت انسان بودن (والد و کودک، منظور از والد و کودک والدین و فرزند نیست. مراجعه کنید به کتاب وضعیت آخر نوشته تامس هریس) که بخش والد خشک و بدون اینکه تغییر کنه جلوی بخش کودک رو گرفته (پیچها مثل نرده جلوی دکمه ها رو گرفتن، و همه هم مثل هم هستن) در حالیکه بخش دیگه که دکمه ها هستن همه با هم تفاوت دارن و به نوعی شادی و هیجان رو القا می کنن. و کل عکس تقابل این دو بخش رو نشون می داد. خوب خودم که اینها رو می نویسم می بینم واقعا احتمال اینکه با این عکس بتونم همه اینها رو القا کنم منفی نباشه نزدیک صفره! فکر میکنم به عنوان یکی از اولین کارام به این شکل، سراغ سوژه بیش از حد پیچیده ای رفتم.
و در نهایت بازهم از نقدتون بسیار ممنون، نکات مفید زیادی برام داشت.
حالا این یکی چطوره؟ (روم کم نمیشه که!)
ویرایش توسط arax30th : Thursday 23 February 2006 در ساعت 23:40
آراز سركارفرشیCanon EOS 40D
Canon EF-S 18-55 IS + Canon EF-S 55-250 IS
عکس خیلی حالت مصنوعی به خودش گرفته ... شاید منظورتون بیان جدایی باشه
افشين ساسانيان
Panasonic Lumix DMC FZ5
من با خانم نافذ موافق هستم و فکر می کنم که سایه ها وکنتراست تصویر خیلی موثر در بیان مفهومی اون هست.
...و در مورد این عکس هم به نظرم مثل مونتاژ شده یه کمی.یعنی انکار دست و سیب اصلا به هم ربطی ندارن و صرفا رو ی هم واقع شدن.
در مورد نقش والد و فرزند.من تا به حال برخورد نکردم جایی که این دو عنصر رو در نقش پیچ مطرح کنن.البته این می تونه یه ایده باشه و بد هم نیست،اما همون طور که خودتون گفتین روی این فرم عکاسی خیلی می شه کار کرد و مطمئنا با نتایج بهتر.موفق باشین.
[QUOTE=arax30th]سلام ...
خیلی ممنون از نظرتون خانم نافذ. دلیل اینکه عکسها رو اینجا گگذاشتم هم همین بود چون تجربه های اولم به این شکله و اصلا دیدی نداشتم که مثلا چنین عکسی چقدر میتونه مفهوم مورد نظر منو القا کنه. شاید اگه مثلا مثل بعضی عکسها همراه عکس یه جمله نقل می شد بهتر می تونست مفهوم مورد نظر منو برسونه.
خير آراز جان! اصلا همراه عكس نبايد توضيحي باشه, اين درست مثل اين مي مونه كه يك كارگردان دنبال فيلمش راه بيفته و ازش دفاع كنه! اصلا روي اين بخش تكيه نكنيد چون باعث ضعف كارتون مي شه ... خيلي خوبه كه كارهاتون رو ارائه مي ديد تا نظر خواهي كنيد و ظرفيت پذيرش نقد رو داريد. اين يعني شما دوست داريد و حتما مي تونيد روز به روز كارهاي بهتري ارائه كنيد . پس اينقدر عكس بدون توضيح بگذاريد تا بالاخره مفهوم مورد نظرتون رو به مخاطب برسونيد.
ساناز نافذ
---------------
آراز جان، تو اون تصوير نت و سيب و مداد ... با توجه به توضيحاتي که دادي نميدونم سيب مورد علاقت نماد "نون" هست يا چيزي مشابه داستان رابين هود، اينا به ذهن من ميرسه، اما تصوير بهانه لازم براي تعمق بيشتر را به من نداد
اگر نظري/حسي که در برخورد اول به من دست داد -به عنوان يک بيننده معمولي- بخواهم منتقل کنم، يک سري عناصر شاد با رنگ هاي واضح ديدم که يک مداد چنگ دلخراشي وسط تصوير انداخته بود، درواقع زنگ تفريح رو من هم باهاش موافقم
در مورد پيچ ها و دکمه ها القا اوليه به من هم اين بود که ميخواد بگه هردو به نوعي بست هستند، من براي يپيچ احترام بيشتري قايلم اما من هم با دوستان کاملا موافقم ذهن دنبال حرفهاي بعدي است و سرنخي براي عمق بيشتر جستجو ميکند که در تضاد سايه هاي کارتوني و ميز بزرگ گم ميشود
کاملا درسته ... بشدت از این کار بپرهیزید این کار باعث میشه که شما ذهنیتتونو به مخاطب دیکته کنید و کلا کلاس کار پایین میاد ... بهتره بجای اینکار روی سوژه بیشتر کار کنید تا سوژه شما واجد مفهوم قوی تر (بلحاظ توان انتقال مفاهیم)خير آراز جان! اصلا همراه عكس نبايد توضيحي باشه
و گویاتری باشه
موفق و پیروز باشید
ویرایش توسط asa_59a : Friday 24 February 2006 در ساعت 15:37
افشين ساسانيان
Panasonic Lumix DMC FZ5