درود
شما اگر 11-16 را دارید و نورگیری براتون مهمه دنبال لنزهای 50-17 F/2.8 باشید! از 28-16هم رنج بیشتری را پوشش خواهد داد!
70-24تامرون هم ازنظر شارپی لنز خوبی هست ولی گزارشهایی در خصوص مشکل سیستم لرزشگیر لنز و مصرف بالای باطری حتی در حالت خاموشی دوربین وجود داره البته این مشکلات در دوربین های کنون بوده و من در مورد نیکون چیزی تا بحال نخواندم!
اما توجه داشته باشید این لنز روی دوربین های فول فریم لنز ایده آلی هست و لذا برای دوربین های کراپ وضعیت کمی متفاوته!
اصولا مشکل نورگیری لنز برای چی برای شما اینقدر مهمه؟
درود
در عکاسی حیات وحش ابعاد سوژه تاثیر مستقیمی در نوع لنز مورد استفاده داره!
بنابراین اگر برنامه پرنده نگاری دارید باید دنبال لنزهای 400 به بالا باشید! اصولا حتی برای عکاسی از حیوانات هم کمتر از 400 خیلی براتون کاربردی نیست!
البته تفاوت بین 300-70 و 135-18 در حالت تله زیاده ولی مطمئن باشید راضیتون نمی کنه!
با توجه به این مطالبت به فکر تهیه یکی از لنزهای زیر باید باشید
Canon EF 400mm f/5.6L USM
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Tamron 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD
Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM (تازه تولید شده و هنوز در بازار بصورت رسمی عرضه نشده است)
سلام
ضمن عرض ارادت خدمت بزرگواران؛
نیاز به لنز واید دارم. برای استفاده در شب و علی الخصوص Landscape Astrophotography. خوب تا اینجا که مشکلی نیست و فقط بودجه میتواند تعیین کننده باشد. ولی چالش آنجائی شروع میشود که متوقع هستم از این لنز برای منظره هم استفاده کنم. خوب منظره بدون فیلتر هم تقریبا محاله و استفاده از فیلترهای مربعی هم قطعا اولویت هیچ عکاسی نیست.
یعنی هم بازه واید با روزنه باز نیاز دارم و هم مشکل فیلتر وجود دارد.
در حال حاضر، کراپدار کنون(7D) دارم ولی به هر حال آرزوی هر کراپداری ارتقاء به ف.ف هست و استفاده از لنزهای EF برای سنسورهای F.F را هم باید به این چالش اضافه کرد که البته بنظر خودم شاید امکان پذیر نباشد مگر در CANON EF 16-35 L USM که خوب گذشته از قیمت، با توجه به تغییر و تحولاتی که کانن در سیستم لنزهایش دارد بعید نیست عن قریب این لنز هم آپدیت شود.(البته این بمعنی حذف از گزینه ها نیست)
لذا تصمیم گرفتم فعلا لنزی ارزانتر برای APS-C تهیه کنم و تا آن زمان خدا بزرگ است. خوب اولویت در اینجا با لنزهای کانن هست که طبیعتا 10-22 .
لنزهای سامیانگ 14mm و 10mm را هم مد نظر قرار دادم؛ همچنین توکینا 11-16 که خودتان مستحضرید هر یک مشکلات خود را دارند. و در آخر باید بگویم نمیدانم!
شدیدا نیازمند راهنمائی عزیزان فارغ از بحث بودجه هستم.(البته در حد معقول و نه فوق حرفه ای)
به لنزهای متفرقه شخصا عقیده چندانی ندارم مگر گزینه هائی مانند همان 14mm که اپتیک قابل قبول و قیمتی بسیار مناسب دارند که اینجا بنظرم ارزشش را دارد.
ارادتمند.
دوست گرامی با لنزهای سامیانگ مشکل فیلتر های مربعی رو خواهید داشت که باب میلتون نیست. همچنین لنز 16-8 سیگما رو هم به این مجموعه اضافه کنید.
به نظر من توکینا لنز بسیار خوبی می تونه باشه. هم فیلتر میخوره هم شارپنس خیلی خوبی داره و هم اینکه با اپرچر باز مناسب عکاسی نجومی هست مضافا اینکه در فوکالهای بالاتر مثل 14 یا 15 یا 16 قابل استفاده بر روی فول فریم هم هست. تنها مشکلش وجود flare هست که اون هم با کمی تنظیم و یا تغییر زاویه دوربین و همچنین نرم افزارهای اصلاح فلر قابل رفع هست.
در آخر هم اضافه کنم که این لنز فوق العاده خوش دست هست. حتی خوش دست تر از تمامی لنزهای نیکونی که داشته ام.
ممنون از اظهار نظرتان.
ببینید 8-16 را هم اتفاقا مد نظر داشتم ولی چون روزنه بسته ای داشت و عملا بدرد شب نمیخورد چندان مورد توجه قرار ندارم، هر چند به لحاظ اپتیک قابل قبول هست ظاهرا. فکر کنم فیلتر پیچی هم نمیتوان بر روی آن استفاده کرد.
مجددا توکینا استفاده از این لنز بر روی انتهای محدوده فوکال، بر روی ف.ف دقیقا چه کادری بهم میده؟ کادری با حاشیه سیاه؟
بفرمائید به چه دلیل نباید از 10-22 کانن خودمون به جای آن استفاده کنم؟
خوب نیم استاپ(اگر اشتباه نکنم) دیافراگم بسته تر ولی در عوض دستورشن بهتر، قیمت مناسبتر، و لااقل لنز همنام دارم و نه متفرقه.
ارادتمند.
پ.ن: دوستان اگر تجربیات خودشون را که ماشاءالله کم نیست هم به اشتراک بگذارند استفاده میبرم.
بله حق با شماست. این لنز اپتیک و شارپنس خیلی خوبی داره و میشه گفت در حد توکینا هست. در بعضی از فوکالها توکینا شارپتره در بعضی سیگما اما همونطور که فرمودید برای عکاسی نجومی مناسب نیست در مورد فیلتر هم ملزم به استفاده از فیلترهای مربعی هستید و فیلتر پیچی نمی خوره.
من خودم این لنز رو روی ف.ف. استفاده نکردم اما توی flickr هستند کسان بسیاری که این کار رو انجام دادن و اتفاقا نتیجه خیلی خوبی هم گرفتند. تو نمونه عکسهایی که من دیدم هیچ عکسی حاشیه سیاه نداشته.
اختلاف دیاف 2.8 توکینا و دیاف 3.5 کنون که بازترین دیافش هست یک استاپ هست که در عکاسی نجومی بسیار تعیین کننده هست به خصوص اینکه سنسورتون کراپداره و عملا کیفیت عکسی که با دیاف 2.8 به دست میارید با 3.5 ممکن نیست و نویز بسیار زیادی خواهید داشت و از نتیجه راضی نخواهید بود. اگه می فرمودید که قصد عکاسی نجومی ندارید چه بسا لنز کنون رو پیشنهاد میدادم اما با توجه به اینکه قصد عکاسی نجومی دارید دیافراگم 2.8 به پایین جزو الزامات مهم کار هست.
قبول می کنم که فروش کنون راحتتر از توکینا هست اما این لنز توکینا هم تو کل دنیا لنز کم طرفداری نیست. هستند محصولاتی از کارخونه های متفرقه که طرفداران زیادی دارند و توکینا هم یکی از اونهاست و به نظر شخصی من موقع فروش با مشکل آنچنانی روبرو نخواهید شد.
همونطور که می دونید دیسورشن از خصوصیات ذاتی لنزهای اولترا واید هست به طوری که در لنزی مثل 16-8 سیگما دیسورشن در لبه های تصویر به قدری هست که دیگه لنز گرایش به فیش آی شدن داره. این خصوصیت در لنز توکینا به خوبی کنترل شده هر چند که در تمامی لنزهای اولترا واید کنترل کامل اون به دلیل ماهیت عدسی ها ممکن نیست و مشکلی از این بابت در این لنز نیست.
منظور من از Distortion مقایسه آن دو لنز بود: Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX II Lens Distortion
اجازه بدهید من تکلیفم را با این نوع خطا روشن کنم، من فکر میکنم وقتی در لنزی این پدیده زیاد باشه باعث میشه که در هنگام ویرایش(بجز استثناء که نیاز به آن اعوجاج هست)، قسمت بیشتری از گوشه ها را از دست بدهیم و عملا مثل این میماند که یکی 2میلیمتر کادر را بسته تر گرفتیم. یعنی بجای مثلا 10م.م، کادر را بر روی 11م.م بستیم.
آیا این استنتاج صحیح است؟