ویرایش توسط Kaveh Ghobadi : Thursday 15 December 2011 در ساعت 11:35 دلیل: اصلاح یک کلمه
عکس زیر را در نظر بگیرید. کادر روی سوژه تقریبا مشابه است. عکس گرفته شده با لنز 200 با محو کردن زمینه و تغییر پرسپکتیو روی خود سوژه تاکید دارد. اما عکس حاصل از 24 مم محیط را نشان میدهد.
fund_chart.jpg
برای مثال فرض کنید در پارک محل قصد گرفتن پرتره از کسی دارید اینجا سوژه اصلی شخص مورد نظر است پس از فاصله کانونی بالا و فاصله دورتر استفاده میکنید تا زمینه را محو و سوژه را مشخصتر کنید. اما فرض کنید از همین فرد اینبار جلوی برج ایفل میخواهید عکس بگیرید. چیزی که اینجا مهم است برج است و شخص مورد نظر اصلا اهمیتی ندارد پس برای نمایش بیشتر زمینه از فاصله کانونی کمتر استفاده میکنید. مثل عکس 24 مم.
البته تغییر فاصله کانونی در عمق میدان هم تاثیر دارد که بحث دیگریست.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
حالتی را تصور کنید که شما از یک دیوار آجری با شرایط زیر عکس گرفته اید: از یک لنز تله ( مثلاً 200 یا 300 ) استفاده کرده اید؛ محور طولی لنز عمود بر صفحه ی دیوار است؛ فاصله ی دوربین تا دیوار حدود 10 متر است؛ تمام کادر با آجرهای دیوار پر شده است. چون تصویر حاصله، یک تصویر تخت و بدون دیستورشن است، پس پرسپکتیوی به ثبت نرسیده است.
ظاهرا تفاوتی در تعریف ما از پرسپکتیو وجود دارد. معنی لغوی پرسپکتیو
منظره، دورنما، لحاظ، جنبه فكري ، لحاظ، سعه نظر، روشن بيني ، مال انديشي ،تجسم شي ، خطور فكر، ديدانداز
است. به نظر من بیشتر معرف منظره به تصویر کشیده شده و نقطه دید عکاس است. البته از این لغت برای توضیح مواردی که عمق میدان را هم به تصویر کشیده استفاده میشود فکر میکنم این موضوع بیشتر به عمق میدان موجود در عکس مربوط است.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
http://forum.akkasee.com/showthread.php?t=10181
به آدرس بالا مراجعه کنید.
مجید صادقی
سپاس از توضیحات شما.
از معانی متعددی که در فرهنگنامه ها برای این واژه آورده اند، نزدیکترین واژه از منظر مفهومی، با تعریف هندسی آن، واژه ی "تجسم شی" است.
توضیحاتی که در زیر میاید، به سوال اون دوستمون که رابطه ی پرسپکتیو و عمق میدان رو مطرح کرده بودند ارتباطی نداشته، و صرفاً جهت اطلاع دوستانی که شاید به تعریف هندسی پرسپکتیو علاقه مند باشند، آمده است.
از منظر هندسی ( همان بحث رسیدن مجازی دو خط موازی در بینهایت ) کلاً چهارنوع پرسپکتیو میتوان متصور شد که متناظر با تعداد نقاط گریز (Vanishing Points) تصویر هستند. در شکل زیر، دو نوع از شبیه سازی دوبعدی برای یک مکعب سه بعدی را میبینیم. در شکل سمت چپ که هیچ دو خطی را نمیتوان یافت که در بینهایت ( همان نقطه ی گریز ) بهم همگرا شوند، نمایشی تحت عنوان 3D Parallel را داریم (پرسپکتیو صفر نقطه ای). شکل سمت راست، که سه نقطه ی همرسی (گریز) برای خطوط موازی داریم، به 3D Perspective سه نقطه ای موسوم است. توضیح اینکه، در فضای مجازی متعارف، حداکثر 3 نقطه همرسی میتوان متصور شد.
3D.jpg
در مجموع، پرسپکتیو صفر نقطه ای، تک نقطه ای، دو و سه نقطه ای، تمامی حالاتی هستند که در فضای متعارف سه بعدی میتوان داشت و ترسیم هم نمود (هندسه ی فضائی). اما در هندسه ی تحلیلی میتوان بیش از 3 نقطه ی گریز نیز داشت؛ (فضای هندسی نامتعارف)؛ ولی تصور، تجسم و ترسیم آن در واقعیت نا ممکن است.
در رسم فنی و نقشه کشی، انواعی خاص از پرسپکتیو تعریف میشود که زوایای 90 درجه را همیشه بصورت زوایای حاده و منفرجه ی خاصی ترسیم میکنند. از جمله آنها، میتوان به پرسپکتیو ایزومتریک، دیمیتریک و کاوالیر اشاره کرد.
در خاتمه عارض میشوم که پست های اخیر این حقیر، بر مبنای تعاریف هندسی فوق بوده است.
ویرایش توسط Ali Bayati : Wednesday 14 December 2011 در ساعت 00:02