صفحه 603 از 735 نخستنخست ... 103 503 553 593 599 600 601 602 603 604 605 606 607 613 653 703 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 6,021 تا 6,030 , از مجموع 7347
Like Tree10536تشکر

موضوع: سوالات عمومي عكاسي

  1. #6021
    كاربر همراه Kane آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    نوشته ها
    353
    تشکر شده
    2280
    تشکر کرده
    3887

    پیش فرض

    بیاید از یک زاویه دیگه به قضیه نگاه کنیم ، از ایده آل به عمل برسیم ، طبق اون چیزی که از نظر آرمانی رخ میده اینه که تصویر فقط و فقط در یک صفحه در فوکس قرار داره (بحث من critical focus هست) یعنی یک اپسیلون عقب تر یا جلو تر تصویر در فوکس قرار نداره ، اما حالا میرسیم به واقعیت هر چه وسایل اندازه گیری ما دقیق تر باشند ما به نتایج ایده آل نزدیک تر می شویم ، مثلا وقتی تصویر را با دوربین با مگاپیکسل بالاتر و لنز شارپتر میگیریم و اون رو بزرگتر چاپ می کنیم و به تصویر چاپ شده نزدیک تر می شویم عمق میدان کمتری مشاهده می کنیم نسبت به زمانی که از ابزاری با دقت کمتر استفاده می کنیم . همان طور که گفتم ایده آل اینه که اصلا چیزی به نام عمق میدان وجود نداره چون تصویر در فوکس فقط یک صفحه مجازی است که نمیشه ضخامتش رو اندازه گرفت ، ما هر چه قدر دقیقتر باشیم عمق میدان کمتری رو مشاهده میکنیم ، فرض کنید ما با مسائل که الان داریم یک عکس پرتره میگیریم ، با 6d و لنز 50mm در f/1.4 از یک سوژه در یک فاصله معین عکس میگیریم فوکس رو چشم هست عمق میدانی که ما در مانیتور کامپیوترمان مشاهده میکنیم ۱۰ سانتیمتر هست یعنی از گوش شخص تا نوک بینی در فوکس است حالا فرض کنید یک دوربین فول فریم با ۱۰ هزار مگاپیکسل داریم که روی اون یک لنز 50mm هست که میتونه همین میزان رزولوشن رو تفکیک کنه تصویری مشابه تصویر قبلی با این سیستم جدید ثبت می کنیم بعد تصویر را در ابعاد چند ده متر چاپ میکنیم (یا در یک مانیتور چند هزار اینچی با رزولوشن نجومی مشاهده می کنیم! ) و از نزدیک بهش نگاه میکنیم در این حالت ما متوجه میشویم که عمق میدان خیلی کمتر از اون چیزی است که قبلا بهش رسیدیم الان حتی کل قوس عنبیه چشم هم در فوکس نیست چه رسد به گوش و بینی! شاید در این حالت عمق میدان حتی یک میلیمتر هم نباشد!
    به صورت خلاصه هر چه قدر دقیقتر بشیم به این واقعیت که اصلا عمق میدان وجود نداره نزدیکتر می شویم.

    گفته های من خیلی ساده سازی درش بود و ادبیات غیر علمی داشت ببخشید دیگه
    شاهین بوذرجمهری

  2. #6022
    كاربر فعال AmirS آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2009
    نوشته ها
    896
    تشکر شده
    2131
    تشکر کرده
    1291

    پیش فرض

    بیاید موضوع رو بصورت بنیادی و از دید فیزیکی ولی به زبان ساده نگاه کنیم:
    می‌دونیم که عکس از کنار هم قرار گرفتن تصویر نقاط مختلف شی بدست میاد. بنابراین برای سادگی من فقط یه نقطه رو در نظر می‌گیرم و بعد اون رو به مجموعه نقاط کنار هم بسط می‌دم. اولین چیزی که باید بهش توجه کنیم اینه که نقطه یه مفهوم نظری‌ه و در عالم واقع وجود نداره؛ بنا‌به‌تعریف، نقطه به چیزی میگن که بُعد نداره، یعنی طول و عرضی نمیشه براش در نظر گرفت، منتها در عمل به چیزی که ابعادش انقدر کم باشه که قابل صرف نظر باشه نقطه می‌گیم.
    حالا با این پیش‌فرض می‌ریم سراغ یه نقطه در فضا که نوری از اون خارج میشه و رفتار این نور رو تا زمان تشکیل تصویر بررسی می‌کنیم.
    اول فرض کنیم که نقطه ما در صفحه فکوس قرار داره، بنابراین نور‌هایی که در راستا های مختلف از این نقطه خارج میشن وقتی به مجموعه لنز ( که من برای سادگی با یه عدسی نشون دادم) می‌رسن، طوری تغییر مسیر می‌دن که روی پرده تصویر (مثلا سنسور دوربین) دوباره به هم برسن:
    Screen Shot ۱۳۹۳-۱۱-۲۴ at ۱۷.۲۳.۲۲.png
    اما اگه نقطه در فکوس نباشه، نورها جلو یا پشت پرده به هم میرسن و روی پرده به جای یه نقطه یه دایره روشن خواهیم داشت:
    Screen Shot ۱۳۹۳-۱۱-۲۴ at ۱۷.۳۳.۰۹.png
    بنابراین تو تئوری چیزی به نام عمق میدان نداریم و فقط یه صفحه در فکوس‌ه و بقیه صفحات خارج از فکوس! اما در عمل اگه دایره ایجاد شده اونقدر کوچک باشه که بشه از ابعادش صرفنظر کرد و اون رو یه نقطه در نظر گرفت، میشه نقطه ایجاد کننده اون دایره رو هم در فکوس محسوب کرد.
    حالا باید ببینیم که چه چیزایی می‌تونن باعث بشن که این تقریب امکان پذیر باشه…
    اولین مورد قطعا فاصله کانونی لنز‌ه که تعیین می‌کنه نور‌ها چقدر سریع (منظور بعد زمانی نیست… بلکه منظور فاصله ای که بعد از خروج از لنز طی می‌کنن) به هم نزدیک می‌شن. بدیهی‌ه که لنز با فاصله کانونی کوتاه نور هایی رو که خیلی از هم دور هستند رو هم بعد از عبور از خودش در یک فضای کوچک متمرکز می‌کنه ( و برای همین‌ه که زاویه دید بازتری داره) پس به طبع اون، فاصله بین همه خطوط نوری که از یه نقطه خارج شدند هم وقتی به پرده میرسن خیلی کم میشه و ممکنه قابل صرف نظر کردن باشه… و در لنز تله برعکس!
    مورد دوم و سوم، فاصله از لنز و فاصله از صفحه فکوس کامل‌ه که روی میزان فاصله گرفتن نور‌ها از هم قبل از رسیدن به لنز و در نتیجه فاصله اونا بعد از لنز و زمان رسیدن به پرده تاثیر گذاره. (البته در واقع اینجا موضوع فاصله نیست و موضوع اصلی زاوین بین دو خط نوری که از نقطه خارج می‌شن‌ه که برای سادگی بصورت فاصله نمود پیدا کرده).
    مورد چهارم قطر روزنه لنز‌(مثلا دیافراگم لنز)ه… که هرچی کوچکتره بشه جلوی بخشی از خطوط نور رو می‌گیره و در نتیجه دایره کوچک تر میشه:
    Screen Shot ۱۳۹۳-۱۱-۲۴ at ۱۷.۵۴.۰۲.png
    و البته وقتی موضوع عکس باشه، رزولوشن، ابعاد چاپ و فاصله نگاه کردن به اون هم مهم‌میشن، چون مثلا اگه رزولوشن کم باشه، دایره خیلی کوچک بصورت ممکنه نقطه ثبت می‌شه یعنی پیکسل های اطراف اونقدر فاصلخ داشته باشن که دایره نور به اونا نرسه، اگه سایز نمایش کوچک باشه، دایره های کوچک به ابعاد قابل قبول به عنوان نقطه می‌رسن (طبیعتا یه اثر جنبی رزولوشن پایین اینه که با سایز بزرگ نمایش داده نمیشه) و اگه از فاصله خیلی دور نگاه کنیم هم دیاره های کوچک رو نقطه می‌بینیم. (منظور همون تقریب زدنی که ابتدا اشاره کردم).
    اما به نظر میاد که این سایز و فاصله دیدن شدن عکس در عمل اهمیت خیلی زیادی ندارن! درسته که مثلا تو تصویر مورد بحث که عکس چشم راست و چپ رو نشون میده، تو سایز بزرگ چشم راست در فکوس‌ بهتری نسبت به چشم چپ قرار داره و در سایز جوچیک این اختلاف کمتر می‌شه، ولی باید این رو هم در نظر بگیریم که ما تصویری که به اون اندازه بزرگ نمایش داده میشه رو از فاصله دور تری نگاه می‌کنیم. مثلا یه پرتره ۱۰در ۱۵ رو از فاصله ۳۰ سانتی میبینیم، ولی قرار نیست پرتره ای که در ابعاد بیلبورد چاپ شده رو از فاصله کمتر از ۵ متری ببینیم… و زیاد شدن فاصله جبران بزرگی دایره در اثر چاپ بزرگتر رو می‌کنه.
    از طرفی ما فقط با یه نقطه طرف نیستیم و در عمل چندین نقطه کنار هم داریم، پس این قضیه در مورد دایره های‌ کوچک صادقه که کمی در هم فرو رفتن و هنوز بخش زیادی از اونا ار هم قابل تفکیک‌ه و در نتیجه با کوچیک شدن میشه از این مساله چشم‌پوشی کرد، اما اگه دایره های روی پرده تصویر انقدر بزرگ شده و در هم فرو رفته باشن که حالت بوکه گرفته باشن، دیگه هر قدر هم که اندازه یا فاصله رو تغییر بدیم، قابل صرف نظر کردن نیستن.

  3. #6023
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    February 2015
    نوشته ها
    7
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    2

    پیش فرض

    سلام دوستان عزیز
    ببخشید من نمیدونم سوالمو باید کجا بپرسم ولی اینجا پرسیدم چون به روز هست و کاربرا بهش مرتب انگار سر میزننن. من یه دوربین کاننsx60 خریدم اصلا نمیدونم چطور باید باهاش کار کنم و ناوارد هستم.اگر میدونید بسیار ممنون میشم بهم کمک کنید چون معذلی شده برای من.بسیار ممنونم

  4. #6024
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed9475 نمایش پست ها
    سلام دوستان عزیز
    ببخشید من نمیدونم سوالمو باید کجا بپرسم ولی اینجا پرسیدم چون به روز هست و کاربرا بهش مرتب انگار سر میزننن. من یه دوربین کاننsx60 خریدم اصلا نمیدونم چطور باید باهاش کار کنم و ناوارد هستم.اگر میدونید بسیار ممنون میشم بهم کمک کنید چون معذلی شده برای من.بسیار ممنونم
    دفترچه راهنما را .بخوانید. به نظرم ترجمه فارسی هم قابل خرید باشد
    saeed9475 تشکر می‌کند.

  5. #6025
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    February 2015
    نوشته ها
    7
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    2

    پیش فرض

    خیلی ممنونم پاسخ دادین اخه تو دفترچه چیزی ننوشته دئرست و حسابی یکی گرفتم بددر نمیخوره.

  6. #6026
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    February 2015
    نوشته ها
    7
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    2

    پیش فرض

    وای ببخشید ذوق زده شدم از دیروز هر چی میگردم چیزی پیدا نمیکنم. خواستم g16 کانن رو بخرم اشتباهی کردیم اوردیم خونه پشیمون شدیم ..گار با اون انگار راحتتر بود ..ما اهل کار با این دوربین نیستیم .حالا میخوام یه کامپکت بخریم چون موندیم توش

  7. #6027
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    February 2015
    نوشته ها
    7
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    2

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Dariush Chegini نمایش پست ها
    دفترچه راهنما را .بخوانید. به نظرم ترجمه فارسی هم قابل خرید باشد
    والا یه دفترچه به تعداد 200 برگ پی دی اف بود اینقدر بد ترجمه شده بود هیچی نفهمیدیم...

  8. #6028
    كاربر فعال
    تاریخ عضویت
    September 2009
    محل سکونت
    ahvaz
    نوشته ها
    564
    تشکر شده
    1750
    تشکر کرده
    2083

    پیش فرض

    سلام
    مبارک باشه
    دفترچه راهنمای دوربین خود را بگشایید بخوانید و روی دوربین موارد را انجام دهید

  9. #6029
    كاربر فعال AmirS آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2009
    نوشته ها
    896
    تشکر شده
    2131
    تشکر کرده
    1291

    پیش فرض

    برای شروع از مود های آماده خود دوربین که برای شرایط مختلف تنظیمات نسبتا مناسب رو اعمال می‌کنن و همینطور مود اتوماتیک استفاده کنید.
    بعد کم‌کم شروع به یاد گیری مفاهیمی پایه عکاسی بویژه مثلث نور (سرعت شاتر/اپرجر/حساسیت سنسور) و نورسنجی، وایت بالانس، عمق میدان، فاصله کانونی و… بکنید تا بتونید کم کم سراغ مود های دیگه هم برید و تو تصمیمات دوربین مطابق نیاز‌تون دخالت کنید (اینجاست که دفترچه دوربین به کمک‌تون میاد تا بدونید که اون کاری که میخواید رو با کدوم دکمه یا منو میتونید انجام بدید).
    و البته در کنار اینا، نگاهی هم به صول کادر بندی مثل حطوط و نقاط طلایی، مسیر حرکت چشم (و تاثیر خطوط، روشنایی و رنگ در اون)، فضای منفی، تقارن، تکرار و… داشته باشید تا بتونید اثر جذاب تری ثبت کنید.
    و صد البته پشتکار و تمرین و تمرین و تمرین و باز هم تمرین!
    و بعد وقتی در موارد جزئی‌ر به مشکل برخوردید یا دنبال مرجع مناسب برای آموزش یکی از موارد بالا و چیز هایی از اون دست بودید، دوستان همه با کمال میل کمک‌تون می‌کنن.

  10. #6030
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    July 2014
    نوشته ها
    1,234
    تشکر شده
    1802
    تشکر کرده
    754

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed9475 نمایش پست ها
    والا یه دفترچه به تعداد 200 برگ پی دی اف بود اینقدر بد ترجمه شده بود هیچی نفهمیدیم...
    قرار هم نیست با 1 بار خواندم متوجه شود به مرور زمان یادمیگیرید

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •