مقایسه دو تصویر با شرایط نوری متفاوت و بدتر از آن دو عکس متفاوت کار اشتباهی است
مقایسه دو تصویر با شرایط نوری متفاوت و بدتر از آن دو عکس متفاوت کار اشتباهی است
محمد ذبیح مند | مقالات سایت عکاسی | لینک مقالات سایت
سلام
به نظرم آنچه قبلاًعرض كردم در اين نمونه ها مشاهد مي شود: نور كم باعث SNR (نسبت سيگنال به نويز) پائين مي شود نتيجتاً با افزايش ايزو (كه باعث تقويت كل ورودي ها اعم از سيگنال و نويز مي شود)، نويزها (كه نسبت به سيگنال ها زياد هستن) هم تقويت مي شوند كه حاصل آن نويز زياد در تصوير است. اگز نور زياد باشد، نسبت SNR هم زياد مي شود و با افزايش ايزو شاهد افزايش چشمگير نويز نخواهيم بود.
ارادت
ویرایش توسط Dariush Chegini : Sunday 7 February 2016 در ساعت 15:04
سلام مجدد
با تشکر از دوستان عزیز که راهنمایی کردن
پس با این شرایط که من تا حالا متوجه شدم این بهتره که بجای استفاده از ایزو کم که در جای کم نور باعث افزایش سیگنال ها نسبت به نویز بشه بشه،بهتره که از ایزوی بالاتر استفاده کنیم تا سیگنال ها کاهش پیدا کنه
فقط برام این سوال شده که در تصویری که بنده ارسال کردم سیگنال کدومه و نویز کدومه؟...اصولا تا اونجایی که بنده اطلاع دارم سیگنال ها در تصویر به صورت برفک به وجود میان
ارادتمند
Canon 6D + 19-35 + 50 F/1.8 + 150 F/2.8 macroInstagram
سلام
تا چائي كه مي دانم، نويز همان برفك هائي است كه در عكس ديده مي شوند (هم سياه و سفيد و هم رنگي)، سيگنال هم همان تصويري است كه سنسور بايستي ضبط كند. در واقع سيگنالها اطلاعات واقعي است كه بايستي ضبط شود، نويز هم اطلاعات زائد و ناخواسته اي است كه بنا به علل مختلف به وجود مي آيد و در نتيجه (در اينجا تصوير) اختلال ايجاد مي كند.
نتيجه گيري هم چندان به نظرم درست نيست. براي ثبت تصوير با روشنائي مناسب سه مولفه مدت زمان نوردهي (سرعت شاتر)، مقدار باز بودن روزنه لنز (اپرچر يا ديافراگم) و ايزو تاثير دارند. در جائي كه نور كم است شما يا بايد از اپرچر باز (لنزهاي سريع و عموماً گران قيمت) استفاده كنيد، يا زمان نوردهي را زياد كنيد (سرعت كم شاتر و استفاده از سه پايه) يا ايزو را زياد كنيد. در موقعيتي كه شما بوديد به نظرم استفاده از سه پايه منتفي بوده و لنز با اپرچر خلي باز هم نداشته ايد پس ناچار به استفاده از ايزو زياد بوده ايد. توضيحات داده شده در پست قبلي فقط براي مشخص شدن دليل نويز كمتر در عكسي بود كه با ايزو بيشتر ثبت شده بود.
در جائي كه نور كم است به نظرم تنها راههاي نويزي نشدن تصوير، يكي استفاده از ايزو كم و سرعت شاتر پائين (استفاده از سه پايه) است و ديگري استفاده از ايزو بالا، عكاسي پياپي و متد نويزگيري Image Averaging.
ضمناً به نظر من نمونه عكس هائي كه ارائه كرديد چندان هم نويزي نيست و با نويزگيري مناسب مي توان به نتيجه قابل قبولي رسيد
ارادت
درود
در واقع چیزی که به چشم دیده میشه،چه سیگنال باشه و یا چه نویز باشه همشون رو به چشم نویز میبینیم و اینکه از کدوم نوع باشه بسته به نوع و شرایط عکاسی هستش که تجربه ای برای بنده شد تا به این مسئله ازین به بعد بیشتر توجه کنم
علت عدم استفاده از سه پایه موقعیت مکانی بوده و با شرایطی که وجود داشته امکانش برام مقدور نبوده...لنز با اپرچر باز هم موجود نبوده و اینکه سرعت کمتر از 1/50 هم صد در صد دوچار تار شدن تصویر میشد(تا 1/50 رو تونستم رو دست کنترل کنم)
عکاسی پیاپی و روش آقای شهبازی هم پاسخگو بوده که در اون موقعیت به ذهنم نرسیده و آنچنان هم مهم نبوده چون واقعا از خروجی ها راضی هستم و با توجه به حساسیت های بالایی که استفاده کردم خروجی کاملا منو راضی نگه داشته
علت مطرح کردن این مسئله هم روشن کردن قضیه بود که خیلی برام گنگ بوده و با لطف شما و دوستان عزیز این مسئله هم برام روشن شد و خروجی هم با یه نویزگیری ساده و شاید بدون نویزگیری برای بایگانی شخصی کاملا مناسب خواهد بود.
ارادتمند
Canon 6D + 19-35 + 50 F/1.8 + 150 F/2.8 macroInstagram
خیلی ساده و خلاصه: نویز در نواحی تیره تر بیشتر از نواحی روشن هست.
Untitled-1dwqdq.jpg
به همین ترتیب نویز در عکسهای تیره تر بیشتر از عکسهای روشن هست.
"تو قسمتی از جهان نیستی، تو خود جهان هستی"
Canon 6D + 19-35 + 50 F/1.8 + 150 F/2.8 macroInstagram
نرم افزارهای تخصصی نویزگیری مثل Noise Ninja یا DFine یا Noiseware تا حد زیادی قادر به تفکیک نویز از سوژه اصلی هستند.
به نظرم در خصوص سیگنال و نویز من نتوانستم منظورم را درست برسانم. سیگنال بخش مفید تصویر است، چرا می خواهید آن را حذف کنید؟ فرض کنید از یک درخت عکس گرفته اید، سیگنال همان تصویر درخت است. نویز هم که مشخص است چیست.
ویرایش توسط Dariush Chegini : Sunday 7 February 2016 در ساعت 20:55
Canon 6D + 19-35 + 50 F/1.8 + 150 F/2.8 macroInstagram