ویرایش توسط Navid7h : Tuesday 28 December 2010 در ساعت 19:40
ممنون از دوستان.
پس با بستن دیافراگم درست میشه.
ببخشید
گریپ همون باطری اضافه زیر دوربین هست؟فقط همین کار را انجام میده؟ برای همه دوربین ها هست؟
ممنونم.
Nikon D90 l 18-105 l 105f2.8 l 50 f1.8D l SB700
سلام
صرفاً به خاطر حذف Vignette دیافراگم را نبندید. منظورم این است طوری نشود که دغدغه شما موقع عکاسی حذف Vignette باشد. اگر F باز نیاز داشتید با خیال راحت عکس خود را بگیرید و موقع ویرایش اصلاح مورد نظر را انجام دهید.
گریپ باطری اضافه نیست! ممکن است در گریپ بتوان دو عدد باطری گذاشت اما کاربردش خیلی بیشتر از افزایش باطری است و دوربین را خوشدست میکند، مخصوصاً برای کادرهای عمودی.
شاد باشید
.
در برخی دوربین ها به صورت اتومات در خود دوربین قابلیت اصلاح وجود دارد... بنا بر لنز انتخابی دوربین داده های عکس راتصحیح میکند.ممنون از دوستان.
پس با بستن دیافراگم درست میشه.
منتهی باید دوربین شما این قابلیت را داشته باشد و اطلاعات لنز روی آن موجود باشد.
سلام بر كليه اساتيد محترم
مدتي است يك سوالم بدجور مرا به خود مشغول كرده كه چنانچه دوستان محبت كرده و پاسخ دهند ممنون مي شوم:
1) آيا بزرگي سنسور در داشتن يك عكس شارپ با جزئيات بيشتر مطرح است يا ساختار لنز؟!
2) در بررسي دوربين هاي 60D و D90 و 450D با سنسورهايي به ابعاد 14.9 * 22.3 و 15.8 * 23.6 و 14.8 * 22.2 در شرايط نوري و موقعيت كاملا يكسان و برابر عكسي كه سنسور بزرگتري دارد در نور كمتر مثل غروب صحنه بهتر و شارپ تري خواهد داشت يا آن دوربيني كه لنز قوي تري دارد؟ سوژه هم طبيعت است و نيازي به لنز ماكرو و تله و ... نباشد - آيا مي توان گفت دوربين D90 نيكون بلحاظ داشتن سنسور بزرگتر عكس دقيق تري در نور كمتر ثبت مي كند؟؟؟
با تشكر
كاويان اميني
سلام
شاید مطالعه این مقاله از مجموعه مقالات سایت بد نباشه.
http://www.akkasee.com/articles/7854/
همین یکی بیشتر نبود.
هم سایز سنسور مهمه و هم قدرت اپتیکی لنز
مهدی روجایی
به جز این دو موردی که موارد پایه ای هستند اگر خروجی jpeg را ملاک قرار داده اید موتور پردازش داخلی و ایجاد تصویر (تنظیمات اعمال شده) هم نقش مهمی دارد. تا جایی که دوربین هایی را یک سنسور مشابه خروجی های متفاوتی دارند.
خروجی Raw را هم ملاک بدانید بی اثر نیست.
سلام دوست من
البته اين مقاله اي كه شما آدرس داديد صرفا به بررسي سنسور CMOS مي پرداخت كه البته به نظر من اشتباه بود! مجله عكاسي نيز در بررسي مفصل سنسورهاي CMOS و CCD نتوانسته يكي را برتر از ديگري معرفي كند البته در مقايسه نهايي در اكثر موارد CCD برنده بود! مي توانم مطلب را خدمتتان عرض كنم .. خصوصا در مورد محدوده ديناميكي وسيع اين مقاله به اشتباه CMOS را برتر دانسته كه اينطور نيست ...
اما در كل اين جواب من نبود دوست من ... منظور من چيز ديگري بود ...
با تشكر از پاسخ شما
از همون مقاله
البته این مقاله اصل موضوعش چیز دیگه ای هست. ولی این مواردی که نقل کردم فکر می کنم تا حدودی جواب سوال شما باشه.کیفیت در دیجیتال SLR فقط به دلیل تعداد پیکسلها و اندازه سنسور ها نیست. مسلمأ دو دوربین با یک تعداد پیکسل، آن که سنسور بزرگتری داشته باشد؛ بخاطر محدوده دینامیک بالاتر، حساسیت ببیشتر و نسبت سیگنال به نویز ( S/N) بزرگتر، تصویر بهتری ارئه میکند. نسبت سیگنال به نویزS/N، مقیاس نشان دادن تمیزی سیگنال دریافتی از سنسور است. بیشتر بودن این مقدار یعنی نویز کمتر و سیگنال تمیزتر.
دوربینهایی که دارای سنسورهای CMOS بزرگتر هستند به علت داشتن حساسیت زیاد و نویز کمتر، می توانند برای عکس بردار از اجسام در حال حرکت و جنبش سریع در مکانهای کم نور با حساسیت بالا مفید باشند. سنسورهای کانن برکاهنده های بسیار قوی نویز تکیه می کنند تاعکسهایی باکیفیت بالا در حساسیت بالا ارئه دهند.
سنسورهای بزرگتر توان ارئه تصاویر باکیفیت تری را نسبت به سنسورهای کوچکتر دارا هستند.این کیفیت به واسطه فتودیودهای بزرگتر در این سنسورها امکان پذیراست.
ارتبا میان کیفیت و سنسور و پیکسل را می توان به سطلهای بزرگتر آب نسبت به سطلهای کوچکتر تشبیه کرد. سطل بزرگتر نسبت به سطل کوچکتر، برای جمع آوری آب عملکرد بهتری دارد و در زمانی کمتر، آب بیشتری را جمع می کند. فتودیودها در اینجا نور را جمع میکنند. سنسورهای نوری CMOS نه تنها نور راجذب میکنند، بلکه دارای یک مکان ویژه در کنار هر فتودیود برای نگهداری شارژ الکتریکی نیز هستند. اگر پایانههای جذب نور پنج برابر بزرگتر شوند، میتوانند پنج برابر نور بیشتر را با همان میزان نوردهی در خود ذخیره کنند. پس سنسور بزرگتر یعنی پیکسلهای بزرگتر و در نتیجه حساسیت بیشتر.
سطلهای بزرگ با دهانه های بازتر و قیفی میتوانند باز هم آب بیشتر در زمان کمتری در خود جای دهند.کانن از این تکنیک برای ساخت سنسورهای سی موس استفاده می کند.به طور کلی زمان نوردهی کمتر؛ برابراست با نویز کمتر.
این مجموعه بزرگ گردآوری شده می تواند در زمان کمتری همان میزان جذب نور داشته باشد.یعنی قابلیت استفاده از حساسیت بیشتر و نویز کمتر.به عبارت دیگر زمان کمتر در حساسیت بیشتر با نویز کمتر.
سطلهای بزرگتر با دهانه های بازتر و عمق بیشتر، یعنی لبریز شدن دیرتر. لبریز شدن دیرتر یعنی پیکسل بزرگتر قادر به جمع آوری نور بیشتری بدون اتلاف میباشد. در سنسورهای CMOS، سرریز حداقل نور و ظرفیت بالاتر به معنی محدوده دینامیک وسیعتر، و ثبت دقیقتر تغییرات نور بخصوص در نواحی پرنور میباشد.
زیادکردن تعداد پیکسلها(فتودیودها)وکم کردن اندازه آنها باعث حساسیت ضعیفتر (بخاطر افزایش شدید نویز) و محدوده دینامیکی کمتر میشود. کانن بدون کاهش اندازه فتودیودها، با کاهش فاصله بین میکرولنزها به رزولوشن بالاتر و حساسیت بیشتر دست یافته است. ضمنا با افزایش چگالی مدار داخلی هر کدام از این پیکسلهای کوچکتر، فضای ذخیره نور بیشتری را برای آنها فراهم نموده است. این تکنیک محدوده خروجی سیگنال را در ISOهای کمتر توسعه داده است. بواسطه همین افزایش محدوده و حساسیت بالا، دوربین های EOS دیجیتال کانن دارای انتخاب وسیعتری از تنظیمات ISO هستند.
در مثال فوق، سطل معادل سنسوره و دهنه سطل معادل اپتیک لنز.
پس اگر بخوایم با سنسور بزرگتر و رزلوشن بیشتر به دیتیل بیشتری برسیم باید لنز بهتری هم استفاده کنیم.
مهدی روجایی