البته نه به این شکل که شما فرمودید اما وقعا کیفیت عالی داره اما همانطور که آرش هم گفت CA این لنز زیاده و به نظر من در عکاسی از مکانهای پر نور که کنتراست در آن زیاد باشه مشکل آفرین میشه.نوشته اصلی توسط siavash
البته نه به این شکل که شما فرمودید اما وقعا کیفیت عالی داره اما همانطور که آرش هم گفت CA این لنز زیاده و به نظر من در عکاسی از مکانهای پر نور که کنتراست در آن زیاد باشه مشکل آفرین میشه.نوشته اصلی توسط siavash
مسعود قدیری
نوشته اصلی توسط Ghadiri
به نظر می آد من و شما کاملا با هم همنظر هستیم.
صحبت در مورد لنز اونهم با بودجه محدود تحسین برانگیز هست.جمع و جور کردن این همه اطلاعات و ... کار وقت گیری هست.اگر هم صحبتی میشه نه برای کم رنگ کردن تلاش شما بلکه برای آشنا شدن با دیدگاه های مختلف هست.نگاه کردن به موضوع از یک دید و پنجره دیگه پنجره ای که شاید شما اون رو به من نشون بدید.
صحبت در مورد لنز خاصی نیست فقط کلیت نوع استفاده و کاربرد اون مد نظر بوده است.در رابطه با انتخاب یک لنز قیمت واقعا مهم هست و البته خیلی مواقع شرط اول.در مورد برتری یک لنز به یک لنز دیگه باز هم باید به کاربرد اون نگاه کرد.مثلا کیفیت گوشه ها شاید برای کسی مهمتر از شارپ بودن لنز باشه.یا کسی لنزی می خواد که بشه از اعوجاج اون چشم پوشی کرد.شاید fringing یک نفر رو خیلی اذیت کنه اما برای کاربرد دیگه خیلی مهم نباشه.شاید اگر معایب و محسنات هر لنز گفته بشه و مطلق صحبت نکرد درست تر باشه.
درسته که در چاپ در اندازه بزرگ بیننده کار رو از فاصله ی دورتری نگاه مکنه اما وقتی پای مقایسه میاد (عین مقایسه لنز) همه خیلی دقیق می شند.اون موقع هست که باز هم ایرادات کوچک خودشون رو لو میدهند.
باز هم رسیدیم به کاربرد و نوع کار عکاسی.حالا اگر کسی فقط کار بیلبود انجام میده یا ...نوشته اصلی توسط Ghadiri
این همون چیزی هست که هر دو موافق هستیم که باید متناسب با کار تجهیزات تهیه کرد و الکی پول دور نریخت.
تاکیید زیاد بر اینکه نیاز با نیاز فرق می کنه به همین خاطر هست.
با توجه به اینکه صحبت های همهی دوستان و شما از روی مقایسه و استدلال هست بهتره مطلق صحبت نکرد.باز هم تاکید بر اینه که کاربرد یک لنز می تونه خیلی از اشکالات رو کم اهمیت بکنه و بعضی مزیت ها باعث خرید یک لنز با حتی چند برابر قیمت بشه.نوشته اصلی توسط Ghadiri
محمد امین فیروزآبادیMohammad Amin Firuzabadi
http://www.maf.irآخرین بروز رسانی 1385/1/27http://www.irandeserts.com
من که گفتم اما باز هم میگم ، من مخالف هیچ یکی از صحبتهای شما نیستم.در مورد شارپی و Vignetting , Chromatic Aberrations صحبتهای شما درست اما یک موردی در ذهن من هست بگم بد نیست:صحبت در مورد لنز خاصی نیست فقط کلیت نوع استفاده و کاربرد اون مد نظر بوده است.در رابطه با انتخاب یک لنز قیمت واقعا مهم هست و البته خیلی مواقع شرط اول.در مورد برتری یک لنز به یک لنز دیگه باز هم باید به کاربرد اون نگاه کرد.مثلا کیفیت گوشه ها شاید برای کسی مهمتر از شارپ بودن لنز باشه.یا کسی لنزی می خواد که بشه از اعوجاج اون چشم پوشی کرد.شاید fringing یک نفر رو خیلی اذیت کنه اما برای کاربرد دیگه خیلی مهم نباشه.شاید اگر معایب و محسنات هر لنز گفته بشه و مطلق صحبت نکرد درست تر باشه.
شما فرمودید که منظور به هیچ لنز خاصی ندارید ؛ و اینکه من میگم نقل قول از شما نیست.
من 70-24 سیگما رو مثال میزنم اما نه به این دلیل که خودم از این لنز استفاده میکنم نه .بلکه به این دلیل که شناخت خوبی ازش دارم؛حالا تمامی معایب و محاسن این لنز رو در نظر بگیرید ، تمامی معایب و محاسن 70-24 کانن رو هم در نظر بگیریم.
حالا تصور کنیم که این لنز سیگما رو کانن با نام 70-24 ال ساخته و لنز کانن رو سیگما با نام 70-24 ای اکس ساخته.
دقیقا تمام استدلاها از برتری نظیر شارپ و گو شه ها و... به یک نحو دیگه بررسی میشه :
مثلا در سیگما تصاویر شارپ تر بود اما Ca بیشتر ، حالا نام و ساخت لنز ها برعکس شده پس ما میگیم که Ca زیاد مهم نیست مهم شارپ بالا در این لنز هست . یا در همین لنز سرعت فکوس کم بود و در کانن زیاد اما ماکروی خوبی داشت باز هم میگیم شاید برای ما ماکرو مهم تر از سرعت فکوس باشه.
به نظر من نام و مارک یک مدل بی چون چرا در انتخاب ما تاثیر گذاره.به طور مثال اگر یک شرکت بی نام نشون بیاد یک دوربین در حد مثلا 20 دی بسازه ولی با قیمت یک سوم باز هم ما فقط به دنبال عیب بستن و یا تو سر زدنش هستیم وآنرا
در رده قیمت با کانن مقایسه میکنیم حالا اگر هم واقعا از 20دی بهتر باشه .ولی اگر کانن یا نیکون که معروف و مورد علاقه ما هستن یک مدل با همان مشخصات همون شرکت در پیتی و بی نام و نشون بسازن سعی در پوشش معایب میکنیم و نمیتونیم به خدمون بقبولونیم که سیگما لنزی بهتر از کانن داره چه در قیمت و چه در کیفیت وفقط میگیم چون قیمت این لنز کمتره میشه مقایسش کرد .
به نظر من اگر بشه از نام سازنده چشم پوشی کرد مقایسه یمان دقیقتر و انتخابمان بهتر میشود.
بازهم سخن شما درست ؛ اما در نظر بگیرید که دوعکس یکی بالنز سیگما ویکی کانن چاپ کردید (70-24)درسته که در چاپ در اندازه بزرگ بیننده کار رو از فاصله ی دورتری نگاه مکنه اما وقتی پای مقایسه میاد (عین مقایسه لنز) همه خیلی دقیق می شند.اون موقع هست که باز هم ایرادات کوچک خودشون رو لو میدهند.
همه میدونیم که این لنز سیگما از کانن شارپ تره.حالا وقتی میخواهیم این عکس رو نگاه کنیم نکته اولی که به ذهن ما میرسه چیه؟
CA یا Sharp یا Vignetting؟؟؟
من فکر میکنم اولین چیزی که در نظر اول به آن توجه میشه وضوح تصویره نه چیز دیگه . بعد موارد دیگه بررسی میشه.
البته تمامی موارد بالا قابل رفع هستند اما نه زمانی که 1200 هزار پول پرداخت میکنید و در آخر با هم باید دست به دامن فتوشاپ شوید.
مثلا در سیگما Ca زیاده ولی حل شدنی است اما اگر در کانن شارپ کم هست نمیتونه قابل چشم پوشی باشه .چون قیمت قابل چشم پوشی نداره.
درسته نباید در همیه موارد مطلق صحبت کرد اما یک سوال ؟؟؟:.با توجه به اینکه صحبت های همهی دوستان و شما از روی مقایسه و استدلال هست بهتره مطلق صحبت نکرد.باز هم تاکید بر اینه که کاربرد یک لنز می تونه خیلی از اشکالات رو کم اهمیت بکنه و بعضی مزیت ها باعث خرید یک لنز با حتی چند برابر قیمت بشه.
اگر شما از نظر پول مشکلی نداشتید و خرید حتی 100 تا از این لنز ها اصلا برایتان مهم نبود باز حاضر بودید 1200 هزار برای لنزی پول بدید که در آخر باید عکسش رو با فتو شاپ درست کنید؟؟
اگر میخواهید وقت بگذارید و مشکل شارپ این لنز رو حل کنید خوب همین وقت رو برای وفع مشکل یک لنز ارزان بگذارید بعید میدونم فرقی داشته باشه .البته یه فرق داره اون هم اینه که اسم اون لنز سیگما است و اون یکی کانن است.اما یک فرق واقعی واساسی دار ه آن هم پس انداز پول.
اگر واقعا این قدر پول میدید که در آخر عکستون رو منتاژ کنید واقعا بع این میکن پول دور ریختن .
آیا نیاز ما برای انتخاب لنز وضوح کمتره ؛ حالا CA کمی بهتر باشه.تاکیید زیاد بر اینکه نیاز با نیاز فرق می کنه به همین خاطر هست.
به هر حال این مقدار پول برای من به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
مسعود قدیری
نوشته اصلی توسط Ghadiri
دقیقا!
در مورد 24-70 :
وقتی شما بخواید یک لنز رو در شرایط سخت ازش استفاده کنید مخصوصا اگر توی گرد و غبار باشه درز بندی نقش مهمی رو ایفا می کنه.اتظار دیدن خاک داخل لنز بعد از یک توفان شن یا بعد از چند سال استفاده توام با احتیاط می تونه ارزش خیلی از محسنات لنز رو از بین ببره.در واقع قابلیت اعتماد نقش خیلی بزرگی رو ایفا می کنه.شاید این جواب همون سوالی هست که چرا خبرنکگار های زیادی از این لنز استفاده میکنند.
خیلی از مواقع سرعت فوکوس از همه چیز مهم تر هست حتی اگر عکسس شما خیلی هم سافت باشه.چون سوژه میپره!
خرید کردن از شرکت هایی مثل سیگما همیشه با عدم اطمینان از کارکرد لنز با دوربین جدید همراه هست.مخصوصا سیگما .تا جایی که محفوظات ذهنی یاری میده در این خصوص مشکل داشته .(و تامرون نه.)
همین می تونه یک ریسک باشه (دلیل اصلی برای خرید کانون)و البته با توجه به قیمت خرید سیگما خیلی هم بصرفه هست.فروش لنز سیگما مشکل تر از کانون هست و افت قیمت بیشتری داره.(باز هم ایراد بزرگی نیست)
در کل خرید لنز سیگما خیلی جذاب هست.
ویرایش توسط maf.ir : Wednesday 15 March 2006 در ساعت 19:27
محمد امین فیروزآبادیMohammad Amin Firuzabadi
http://www.maf.irآخرین بروز رسانی 1385/1/27http://www.irandeserts.com
میشه کمی در مورد امضایتان توضیح دهید.نوشته اصلی توسط maf.ir
مسعود قدیری
[QUOTE=maf.ir]دقیقا!
درسته اما نه درمورد هرلنز کانن .در مورد 24-70 :
وقتی شما بخواید یک لنز رو در شرایط سخت ازش استفاده کنید مخصوصا اگر توی گرد و غبار باشه درز بندی نقش مهمی رو ایفا می کنه.اتظار دیدن خاک داخل لنز بعد از یک توفان شن یا بعد از چند سال استفاده توام با احتیاط می تونه ارزش خیلی از محسنات لنز رو از بین ببره.در واقع قابلیت اعتماد نقش خیلی بزرگی رو ایفا می کنه.شاید این جواب همون سوالی هست که چرا خبرنکگار های زیادی از این لنز استفاده میکنند.
در یک بخش از سایت کانن در مورد لنزهایی که در مقابل شرایط سخت مثل آب .رطوبت . گرد و خاک و ..... توضیح داده شده است.این لنزها عبارت هستند از :
Compatibile Models:
EF 300mm f/2.8L IS USM
EF 400mm f/2.8L IS USM
EF 500mm f/4L IS USM
EF 600mm f/4L IS USM
EF 400mm f/4 DO IS USM
EF 16-35mm f/2.8L USM
EF 24-70mm f/2.8L USM
EF 70-200mm f/2.8L IS USM
Extender EF 1.4x II
Extender EF 2x II
EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM
در مورد این مستله زیاد موافق نیستم .البته نه با سرعت فکوس بلکه با اینکه سوژه میپره.نهایت ای زمان چند دهم ثانیه است و کم پیش میاد سوزه در این زمان بپره.خیلی از مواقع سرعت فوکوس از همه چیز مهم تر هست حتی اگر عکسس شما خیلی هم سافت باشه.چون سوژه میپره!
شاید مشکلات کوچکی در ساخت وجود داشته باشه اما معمولا مشکل آفرین نخواهد بود یا همیشه نخواهد بود . معمولا این مشکلات در مارکهای معروف هم دیده میشود.مثل شل و سفت بود رینگ زوم یا فکوس و ....... .خرید کردن از شرکت هایی مثل سیگما همیشه با عدم اطمینان از کارکرد لنز با دوربین جدید همراه هست.مخصوصا سیگما .تا جایی که محفوظات ذهنی یاری میده در این خصوص مشکل داشته .(و تامرون نه.)
همین می تونه یک ریسک باشه (دلیل اصلی برای خرید کانون)و البته با توجه به قیمت خرید سیگما خیلی هم بصرفه هست.فروش لنز سیگما مشکل تر از کانون هست و افت قیمت بیشتری داره.(باز هم ایراد بزرگی نیست)
در کل خرید لنز سیگما خیلی جذاب هست.
این مشکلاتی که شما میفرمایید درسته قبلا زیاد بود اما الان در حد هیچ شده .
در مورد فروش لنز سیگما و کانن این طور نیست . ضرر در فروش لنز گران قیمت و یا هر چیز گرانقیمت تر بیشتره.
مثلا من اگر الان بخوام 70-24 سیگمارو بفروشم در آخر لا اقل 200 هزار ارزش داره اما کانن 1200 تی رو باید حد اقل
400 /500 تومان زیر قیمت بفروشین .
اما در مورد جنس خوب و بد:
چند وقت پیش داشتم با دوربینم عکس مینداختم ناگهان متوجه یک لکه سیاه در تصویر ویزور شدم .لنز رو باز کردم .
در نگاه اول و در زیر نور زیاد متوجه این لکه بر روی شیشه مات شدم.سعی در تمیز کردن او از بین بردن لکه کردم.
نشد.
بعد از دقت بسیار دیدم که این لکه اصلا از بیرون نیست بلکه از داخل منشور بوده.
این هم از کیفیت جنس قابل اصمینان.این مشکلات در تمامی کالا ها وجود داره حالا هر اسمی که میخواد داشته باشه
اما کم و زیاد هم داره.
اما مشکل سر این چیزا نیست.
میدونید که من چرا آقای محبی به لنز 70-28 سیگما میگه شاهکار کیفیت و قیمت.
من هم به این لنزهای سیگما مثل 70-24 و 105 و 20-10 و 300-100 و 200-70 و....میگم شاهکار قیمت وگیفیت؛ اما چرا؟
آیا میتونید فقط یک لنز از کانن معرفی کنید نه هم قیمت (مثلا 70-24 )بلکه کمی هم بالا تر اما با 70-24 کیفیتی مشابه چه در ساخت و چه در وضوح تصویر داشته باشه.
آیا تا به حال بالنز 400-100 ال کانن کار کرده این ؟ چند نمونه عکس از این لنز دیده اید؟
به جرآت میگم این لنز کانن فقط به درد سطل زباله میخوره . کیفیت تصاویر این لنز در 300 و 400 م م به قدری پایین هست که وقتی ببینید میگویید
باز هم گلی به جمال 55-18!!!!!
قیمت این لنز 1800 هزار تومانه . حال لنز 400-135 سیگما رو ببینید . در تمامی رنجها و در اکثر پارامترها از این لنز سر تره.
قیمت این لنز سیگما هم 540 هزاره.یعنی 3.3 برابر کمتر!!!!!!!
300-100 سیگما : کیفیت تصاویر این لنز به قدری بالا است که گویا این عکسهای گرفته شده با لنز فیکس بوده .قیمت این لنز هم 700 هزاره.
از نظر سرعت فکوس دقت و کیفیت ساخت این لنز شکی نیست و اگر بهتر از کانن نباشه کمتر هم نیست.این در مورد 200-70 هم صدق میکنه.
در سایت wwwiphotozone.de مقایسه بین 200-70 سیگما و کانن رو ببینید آن هم با اف 2.8.در اگثر ستون ها سیگما در رده بالا تری قرار داره.
لنز 20-10 سیگما قیمتی در حدود 470 داره اما 22-10 کانن 630.
آیا کانن ونیکون لنزهایی دارن که چنین کیفیتی و چنین قیمتی داشته باشند؟
تمام گفته های شما صحیح اما مشکل سر قیمته نسبت به کیفیته نه چیزه دیگه.
مشکل این هست که آیا واقعا ارزش این این همه پول رو دارن و هزار تا از این آیا ها .
ویرایش توسط Ghadiri : Wednesday 15 March 2006 در ساعت 22:37
مسعود قدیری
با سلام
بحث جالبي داشتن دوستان عزيزمون (آقاي غديري و آقاي فيروز آبادي ) منم يه جمع بندي با توجه به صحبتهاي اين دوستان بكنم.
در درجه اول اين تاپيك رو باز كرديم كه راجع "لنزهاي با ارزش " يعني مهم ترين مسئله قيمت لنز هست وگرنه به قول آقا آرش كه قبلا فرموده بودن " اگه مشكل مالي نباشه تمام لنزهاي كنون و سيگما و نيكون و اون لنز تامرونشون خوبه آدم داشته باشه ".
ولي يه مسئله مهم اينجاست كه براي مصارف گوناگون لنزهاي مختلف كاراي دارن و نميشه براي همه يه حكم صادر كرد و تنها كاري كه ميشه كرد معرفي لنزهاي كه (بنظر خودمون) با ارزش هستند ، و بحث و گفتگو راجب ايراداش و حسن هاش هست.
مسلما كسي كه عكاسي براي چاپ در قطع بزرگ لازم داره با كسي كه عكاسي خبرنگاري ميكنه نميشه يه لنز 28 مم براي دوتاشون معرفي كرد.(براي يكيشون سرعت فوكوس خيلي مهمه و براي اون يكي شارپ بودن عكس )
مثلا توي دنيا 24-105 كنون فروش زيادي داره ، شايد خيليها بي اطلاع بخاطر خط قرمزش 3برابر پول بيشتر پرداخت ميكنن..ولي كساني هم هستند با اطلاع از اختلاف كمش با 28-135 اونو با 3 برابر قيمت ميخرند و حتما يه مشخصات كوچيكي ( براي ما ) براي اون دسته افراد عرضش زيادي داشته.
(يا ميشه گفت هيچ وقت 28-135 پنج برابر شارپ تر از 18-55 نيست ولي چرا 28 -135 رو ميخرن؟؟)
البته انتخاب لنز خيلي مهم و مشكل هست كه هم آدم پول زيادي واسه يه لنزي كه براش كاربرد نداره بپردازه و هم لنزي به دست بياره كه در آينده باهاش مشكل نداشته باشه و از خريدش پشيمون نشه...........
بازم از تمام دوستان عزيز تشكر ميكنم و براي كامل شدن بحثمون از دوستان ميخوام كه "لنزهاي با ارزش " معرفي كنن مخصوصا لنزهاي نيكون كه خيلي كم معرفي شده (نكنه نيكون لنز بدرد بُخري نداره يا همه مثل من قرمز ته(كنوني) هستن...........................
آرش زمانی5DII A7RII ✗
البته میدونم که آرش با این پست میخواست این بحث رو تمام کنه .من هم قصد ادامه این بحث رو ندارم چون با نظرات آقای فیروز آبادی موافقم اما چند نکته در مورد لنزهای با ارزش بگم:
اگر ما پول زیادی برای یک لنز مثلا 70-24 ال پرداخت کردید و تصویر و راندمان بالایی از این لنز دیدیم باز هم نمیتونیم بگیم که این لنز با ارزشه چون با توجه به این قیمت باید و باید کیفیت مناسبی داشته باشه.
اما اگر برای لنز مشابه پولی در حدود یک سوم پرداختیم وکارایی چشم گیری هم ازش دیدیم میتونیم بگیم که این لنز با ارزشه.(بحث قیمت و کیفیت).
اما یک مسئله بسیار مهم:
اکثر عکسهایی که ما از این لنز های سیگما دیدیم توسط دوربینهایی مثل 350 و یا 20 دی تست شده بود که دارای سنسور کوچک نسبت به فول فریم هستند.
با توجه به این مسئله ؛ در نظر دارید که بر روی این سنسورها از حداکثر کیفیت لنز استفاده میشود.(بجز 20-10)
اما زمانی که این لنز ها در فول فریم ها استفاده شوند کارایی واقعی خود را نشان میدهند .
مثلا همین 70-24 ال در گوشه ها تصاویری زیباتر نسبت به سیگما ارائه خواهد کرد .
البته طبیعی که وقتی پای فول فریم وسط میاد باید از لنزهای آنچنانی هم استفاده شود.
مسعود قدیری
[QUOTE=Ghadiri]
اصولا همین لنز ها هم قیمت های نجومی دارند.نوشته اصلی توسط maf.ir
این باز هم بر می گرده به نوع کار و نوع عکس برداری.چند دهم ثانیه خیلی موقع ها خیلی زیاد هست.اما در مورد لنز های واید مسلما این مسئله کمتر باعث مشکل میشه.نوشته اصلی توسط Ghadiri
منظور عدم کارکرد لنز قدیمی با دوربین جدید بود.آقای قدیری میره یک لنز 24-70 سیگما میخره دو سال بعد هم دوربین 1ds mk 3 می بینه ای دل غافل لنز هی هنگ میکنه.البته شاید هم هیچ مشکلی پیش نیاد اما به هر حال ریسک هست.نوشته اصلی توسط Ghadiri
این همون قابلیت اطمینان هست همون طور که در جای دیگه هم گفتید کیفیت تصویر 350d با 20d تفاوت بسیار ناچیزی داره،این اختلاف قیمت مسلما به یک سری چیز ها مربوط میشه.بگذریم که هیچ کدوم در مورد درزبندی ضمانتی در موردشون نشده!نوشته اصلی توسط Ghadiri
کاملا!نوشته اصلی توسط Ghadiri
باز هم تا جایی که به خاطر هست نه!نوشته اصلی توسط Ghadiri
اما چرا؟
اصولا سیگما باید بیاد و بازار کانون رو بگیره.اگر سیگما با همون قیمت یا حتی کمی پایین تر از کانون لنز هاش رو بفروشه. تجربه نشون داده که کانن حتی با کیفیت پایین تر و قیمت بالاتر تونسته که جنساش رو آب کنه مطمئنا یک دیلیلش.همون که خودتون گفتید:
اسم کانون
اما این(اسم کانن) همون اعتمادی باشه که مردم به کانن دارند و سیگما باید این اعتماد رو برای خودش دست و پا کنه.مثلا عدم کارکرد لنزهاش با دوربین جدید خیلی کم شده.این یک حسن بزرگ هست!
ویرایش توسط maf.ir : Thursday 16 March 2006 در ساعت 09:54
محمد امین فیروزآبادیMohammad Amin Firuzabadi
http://www.maf.irآخرین بروز رسانی 1385/1/27http://www.irandeserts.com
سلام به دوستان.
این هم یگ مقایسه بین 85-17 کانن و 70-24 سیگما.
F8 , 1/4 s , 28mm
مسعود قدیری