ممنونم از پاسخ اتان
من شاید بتونم 400 نومن نهایتا" برای لنز هزینه کنم. (دار و ندارم برا خرید دوربین و کیف و اسلایدر رفت!)
Printable View
سلام
بنظر شما لنز 55-200 نیکون برای پرتره (نه پرتره حرفه ای و آتلیه ای) مناسبه؟
این لنز کیغیتی در حدود 18-55 داره، اگه کلا قصد هزینه کردن زیاد رو ندارید و داشتن بالاترین حد کیفیت دقدقتون نیست، همینطور بیشتر عکس هاتون رو با نور کافی روز میگیرید (به دلیل اینکه دیافراگم متغیر داره و در تله با کمبود نور مواجه میشید) با قیمت مناسبش میتونه گزینه خوبی باشه. مخصوصا برای فضای آزاد.
میخام از این لنز در کنار 18-55 روی بدنه d5100 استفاده کنم.چون تازه میخام شروع کنم هزینه زیاد برام مقدور نیست.فعلا این دو لنز رو برای شروع میخام تهیه کنم تا ایشالا در آینده لنزهای تخصصی تر بر حسب نیاز بخرم. اینم بگم که بیشتر به عکاسی منظره و پرتره علاقه دارم.ماکروگرافی هم دوست دارم ولی در برنامه های آتی هستش
سلام دوست عزیز
من پیشنهاد میکنم که شما به جای 55-200
یه لنز 50mm F1.8 تهیه کنید ( البته بعضی ها میگن که 50مم برای پرتره مناسب نیست بعضی ها هم بر عکس )
اما میشه باهاش پرتره های خوبی گرفت
مخصوصا اینکه شما هم کراپدار استفاده میکنید
نمیشه عکس های کلوس آپ گرفت ، اما میشه عکس های خیلی خوبی گرفت .
البته پیشنهاد بود دوست عزیز
اکر قبل از تهیه هرکدوم از این لنز ها امکال تست باشه
خیلی بهتر میتونید تصمیم بگیرید
سلام. من دوربین 600d کانن دارم. الان دنبال یه لنز با کیفیت برای پرتره هستم چون که بیشتر توی محیط های باز عکس میگیرم نمیدونم چه لنزی بیشتر به دردم میخوره! میشه لطفا راهنماییم کنین؟:-(
در حد 1.5م.ت میتونم هزینه کنم
سلام
دوست عزیز اگر صرفا پرتره مد نظرتون باشه، انتخاب های شما میتونن Canon EF 50mm f/1.4 USM و Canon EF 85mm f/1.8 USM باشن که به ترتیب 1.200 و 1.600 قیمت دارند (حدودا)
اما میتونید لنز Canon EF 50mm f/1.8 II رو هم انتخاب کنید که فقط 300 تومن هست و برای باقی بودجه ای که دارید، تجهیزات دیگری مثل یک فلاش حرفه ای یا یک سه پایه حرفه ای (اگر ندارید) یا حتی یک لنز دیگر تهیه کنید (که شاید انتخاب بهتری هم باشه)
البته باید این رو هم دید که چه نوع پرتره ای مد نظر دارید.
شاید عکس نیم تنه باشه که 50 میلیمتر خوب هست و شاید هم پرتره صورت که در این حالت بهترین انتخاب همون 85 میلیمتر هست.
موفق باشید
مشکل اینجاست که نمیدونم این لنزی که گفتین توی محیط باز هم کیفیت بالایی داره یا نه؟
کارم عکاسی توی محیط های باز مثل جنگل و بیابونه. تا الان با لنز 18.55 روی پرتره ی صورت کار کردم و تقریبا راضی بودم اما نمیشه پرتره های دیگه رو باهاش کار کرد چون کیفیتش پایین میاد. بهم لنز 18.135 معرفی کردن اما فکر نکنم کیفیت داشته باشه
دوست عزیز کیفیت عکسی که با هر کدام از 3 لنز گفته شده خواهید داشت، اصلا قابل مقایسه با 18-55 یا 18-135 نیست و خیلی فراتر از اون خواهد بود
فقط باید بدونیم که شما روی لنز 18-55، در چه فاصله کانونی عکس میگیرید؟
اگر 50 میلیمتر براتون کافی هست که یکی از 50 میلیمتر ها رو انتخاب کنید
اما اگر حس میکنید 55 میلیمتر هم کم هست، در نتیجه 85 میلیمتر انتخاب بهتری خواهد بود
ضمن اینکه این نکته رو هم اضافه کنم
شما فاصله 18 تا 55 رو روی این لنز دارید و شاید داشتن لنز 85 میلیمتر به دلیل اینکه فاصله کانونی بیشتری داره، گاهی اوقات بیشتر به دردتون بخوره
یادم نمیاد کدوم یکی از اساتید فرموده بودند... اما گویا بهترین لنز برای عکاسی پرتره لنز با فوکال ثابت 135 میلیمتر است. البته به گفته حسین جان به بودجه شما هم بستگی داره!
فایل پیوست 53811
Canon EF 135mm f/2.0L USM
قیمت در این تاریخ حدود 3500
در کجای گفته هایم نسخه پیچیدم و تجویز کردم جناب احسانی؟! سوال در مورد لنز مناسب برای پرتره محیطی بود!
اسناد و مدارک:
فرهاد حسینی: http://forum.akkasee.com/f61/t6330-89.html#post326999 و http://forum.akkasee.com/f61/t6330-78.html#post306342
امیر محبی: http://forum.akkasee.com/f61/t6330-78.html#post306375
عقیل احمدی: http://forum.akkasee.com/f61/t6330-78.html#post306382
مو. قدیمی: http://forum.akkasee.com/f61/t6330-90.html#post327745
پرشین: http://forum.akkasee.com/f61/t6330-90.html#post327755
به نظرم روی 100MM F2 هم فکر کنید
در ضمن به خاطر فوکوس دقیقی که باید داشته باشید و بتونید تو شرایط عادی و بدون سه پایه عکس بگیرید بهتره لنزی رو انتخاب کنید که لرزشگیر هم داشته باشه.تجویز 50 MM F1.8 با اون فوکوس کند و اکثرا" پر مشکل برای پرتره به نظرم زیاد منطقی نیست.
تا جایبی که براتون امکان داره از فوکال بالا استفاده کنید.اگر هم نمیتاونید با پرایم ها کار کنید 70-200 F4 گزینه ی خوبیه به صورت دست دوم
گران بودن و محدودیتهای پرایم بجای خود اما بنظر من کمی 135 مم روی کراپ بلند است. حتی در محیطی که مشکل جا هم نداشته باشد بلند است.
ببخشید این لنز 85mm که معرفی کردین واسه عکس های تمام قد هم کارایی بالا داره؟ یا واسه عکسهای تمام قد باید از لنز دیگه استفاده بشه؟
این لنز عموما برای پرتره هست
اگر بخواید تمام قد بگیرید فکر کنم باید یه 15-20 متری از شخص فاصله داشته باشید
برای تمام قد همون لنز 18-55 فکر کنم مناسب باشه
یک مورد هم که هست، اینه که وقتی شما آشنایی ندارید، بهتره تست کنید
بعضی مغازه ها لنزهای دست دوم هم دارند که میتونید برای مثال یک 85 میلیمتر رو برای چند دقیقه روی دوربینتون بذارید و چند تا عکس بگیرید تا فاصله مورد نیاز و کادر عکس دستتون بیاد
عذر میخوام سوالی برام پیش اومده که شاید بعضی ها مثل خودم ندونند
چطور به این فاصله ی 15 تا 20 متر حدودی رسیدید؟
روی کراپ 1.6 لنز 85 حدودا" میشه 135 و زاویه ی دید لنز 135 حدود 18 درجه هست.اگر سوزه رو 2 متر در نظر بگیریم خوشحال میشم کسی که به ریاضیات آشناست (من از اول با ریاضی مشکل داشتم) فاصله ی لنز و یا سنسور رو نسبت به سوزه حساب کنه و یا یه فرمول راحت قرار بده
پ.ن: من با لتز 200 برای عکس تمام قد نهایت فاصله ای که داشتم 15 متر بود.که تازه این 200 در 1.6 هم ضرب میشه
عذر میخوام، من یه اشتباه محاسباتی داشتم (دو بار ضرب کردم)
روی لنز 85 میلیمتر، برای اینکه روی سنسور با طول 23-24 میلیمتر، سوژه ای با ارتفاع 2 متر رو جا بدیم، باید 7.2 متر ازش فاصله داشته باشیم
حالا اگر بخوایم کادر افقی بگیریم، با عرض سنسور 14-15 میلیمتر و ارتفاع سوژه ی 2 متر، فاصله مورد نیاز میشه 11.5 متر
البته این مساله هم قابل ذکر هست که با توجه به نوع عکاسی ایشون (که گفتن فضای باز هست) حتما به کادر بزرگتری نیاز خواهند داشت و در این حالت اگر بخوان کادر افقی ببندند، فاصله قطعا همون حدود خواهد بود (برای داشتن کادر افقی روی 85 میلیمتر با کاردی به ارتفاع 2.5 متر، نیاز به فاصله 14.5 متری دارند)
(بنده عکس تمام قد رو با 50 میلیمتر روی دوربین نیکون بصورت افقی گرفته بودم که فاصله در این حالت حدود 6-7 متر نیاز بود)
من با لنز ۷۰ و دوربین فول فریم عکس تمام قد از یه آدم ۱۷۵ سانتی از فاصله ۶ متری گرفتم
من با دوربین فول فریم و لنز ۱۳۵ یک عکس پرتره استاندارد تمام قد از یه آدم ۱۸۰ سانتی از فاصله ۹ متری گرفتم.
یادمه استاد عکاسیمون میگفت یه آتلیه خوب حداقل ۱۲ متر طول باید داشته باشه
سلام دوستان من با توجه به بودجه محدودم 450000 میخوام یه لنز پرتره واسه فضای بیرون بگیرم دوربینمم 550 d هست با کیت 15-55
البته دنبال پرایم نیستم بشتر تله بلند در نظر دارم .خب با این بودجه محدودی که من دارم تونستم اینارو تو سایت ها پیدا کنم
Tamron 55-200mm f/4-5.6 Di II LD Macro AF
Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro 1:2 AF
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II
البته این اخریه یه خرده گرونتره
میدونم اینا لنزای خوبی واسه اینکار نیستن اما با توجه به قیمت واماتور بودن من فکر کنم بد نباشه
میخوام بدونم ماکرو بو دن 2 لنز اول میتونه تو کیفیت عکسهای خروجی کمک کنه (در حالی که ارزان قیمت و چیپ هستند) یا انتخاب کنون که کمی گرانتر است بهتره
راستی جای دیگه غیر از افومار هست که بشه تامرون رو از اونجا خرید
لنز بلند بدون لرزشگير فقط روی 3 پايه خوب قابل استفادست
کنون کيفيت خوبی داره و لرزش گير هم داره فکر ميکنم برای شما بهترين مورد باشه
تامرون 70-300 VC با لرزش گير قیمتش چنده ؟
اين ماکرو که روی اين لنز ها زدن يعنی شما ميتونی به سوژه نزديک تر بشی
روی کيفيت تأثيری نداره فقط از اجسام ريز بهتر ميشه عکس گرفت اما به خوبی لنز ماکرو نيست
ممنونم ازجوابتون
Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD SP AF
400$ حالا خودت حساب کن با این وضعیت دلار زنگ بزنی افومار چه قیمتی میده
اگه تو این لنزا با سرعت با لای شاتر عکاسی کنی 1/250یا 500 بازم خوب در نمیاد؟
اگه بتونی با سرعت بالا عکاسی کنيد مشکل کم ميشه اما ، اين لنز ها ديفراگم متغير دارن و وقتی زوم ميکنی مثلاً ديافراگم ميآد روی 5.6 شما فقط وسط روز ممکنه بتونی با 5.6 1/500 ثانيه عکس بگيری
به نظرم همون کنون برای شما بهترين انتخابه يا لنز هايی مثل سيگما يا تامرون 17-50 2.8 (من يکی داشتم مال خودم رو 750 فروختم) انتخاب خيلی خوبيه برای شما
سلام در مورد 85 1.8 کنون سوال داشتم
من یه 550 کنون دارم و تا حالا هممون لنز 18-55 استفاده کردم
اما تعربف این 85 رو خیلی شنیدم میگن که لنز با کیفیت و خیلی شارپی هست وبرای من همین شارپ بودن و محو شدن پس زمینه در عکاسی پرتره اهمیت داره
نمونه های عکس هاش واقعا شارپ و وسوسه کنندست که ارزش 1400000 پول هزینه کردن رو داره
کارمم اتالیه نیست و فقط واسه خودم عکاسی میکنم و در محیط بیرون از خونه هستم
با توجه به دوربین من و عکاسی در محیط باز و اینکه من مبتدی هستم و نداشتن is در این لنز من به مشکل بر نمیخورم ؟
و میترسم برای جبران نداشتن ای اس برای بیشتر کردن سرعت شاتر با با لا بردن iso کیفیت عکس پایین بیاد که عملا توانایی لنز رو در خروجی های عالی کم میکنه
سلام
برای دوربین کراپ دار نیکون چه لنز پرایمی برای پرتره مناسبه؟
دوست عزیز متاسفانه نیکون برای کراپدارهاش غیر از لنز 35 مم که لنز ثابت هست و نمیشه گفت لنز پرتره هست، لنز دیگه ای نداره.
من برای شما لنز بسیار خوب 50مم f/1.8 G رو پیشنهاد میدم که روی کراپدار فوکال معادل 75 را خواهید داشت و برای پرتره مناسب تر هست. قیمت هم حدود 900 تومن.
سلام دوست عزیز.اگه کراپدار شما موتور فوکوس داخلی داره میتونید Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D یا Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.4D رو هم بعنوان گزینه در نظر داشته باشید.این لنز روی کراپدار فاصله کانونی 75 میلیمتر داره.پرتره های خوبی با عمق میدان و بوکه عالی میگیره.فقط واسه تنظیم کادر و فواصل میدونید که خودتون باید بجای لنز جا به جا بشید.اگر هم بادی شما موتور داخلی نداره Nikon AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G هم هست ولی چه اصراریه که حتما پرایم باشه؟
منظورم از کراپ دار نیکون 5200 بود که موتور فوکوس داخلی نداره، البته مشکلی با فوکوس دستی ندارم...
اصرارم بخاطر پرایم اینه که متوجه شدم پرایم ها عموما شارپنس و کیفیت بهتری ارائه میدن و ظاهرا هم بخار همینه که گرون تر هستند مثلا شما قیمت 70-300 رو با 300 میلی متر پرایم مقایسه کن، البته می دونم توی بحث تله فوتو اگه زوم باشه بیشتر بکار میاد چون پیدا کردن سوژه توی 300 ثابت سختر هست تا 70-300.
بقول کن راکول میگه من ترجیح میدم از لنز 50 میلی متری استفاده کنم تا 18-55 و بجای زوم کردن پوزیشن خودم رو تغییر میدم...
سلام
300 میلیمتر یک لنز تخصصی است با اپتیک عالی و دیافراگم 4. کسی که این لنز را می خرد می داند دقیقا به دنبال چیست. عکاسی حیات وحش یا عکاسی ورزشی. اما 70-300 یک لنز زوم است که برای کاربردهای عمومی تر از آن استفاده می شود.
در بین لنزهای زوم هم لنزهای عالی با کاربردهای تخصصی وجود دارد. مثلا 200-400 نیکون و کنون. 120-300, 200-500 و 300-800 سیگما
با سلام به شما
بزرگان این فروم میفرمایند با 18-55 هم پرتره کار کردن!!! حال چه برسد به 15-85
لنزهای ثابت کیفیت اپتیکی بمراتب بالاتری دارند، ضمن اینکه روزنه های بازی هم در اختیارتان قرار میدهند. اگر دقت بفرمائید دیافراگم های 1.2- 1.4- 1.8 را فقط در این لنزها میتوان دید به استثناء 70-200 ها که آنهم فوکال بالا دیافراگم بسته تر(2.8 یا 4) آنرا تا حدودی جبران میکند برای عمق میدان. در پرتره شما غالبا نیاز به عمق میدان کم دارید که در لنزهای Walk Around به این راحتی بدست نمی آید.
اختیار دارین، من قبلا مقالات شما رو خوندم و از آنها استفاده کردم. با این لنز قطعا در فواصل 50 به بالا میخواید کار کنید تا از دفرمه شدن صورت جلوگیری کنید(مگر پرتره نیم تنه یا قدی) و در آن صورت اگر اشتباه نکرده باشم روزنه شما بدلیل ثابت نبودن در این لنز، بر روی 5.6 قرار میگیره!!! عمق میدان جالبی نخواهد شد. برای درک بهتر پیشنهاد میدم نمونه عکس های دوستان در تاپیک پرتره را که اکثرا دارای اگزیف هستند ببینید. قطعا به درک مورد نیاز خود در این زمینه خواهید رسید. در پایان باید بگویم: خیر. ارادتمند
سوال:
آیا روزنه بازتر تاثیر بیشتری بر عمق میدان و نهایتا بوکه دارد یا فواصل بلندتر؟ با مثال عرض میکنم تا بهتر منظور را برسانم: فرض کنید با در نظر گرفتن دوربین ثابت مثلا کراپدار، بین
70-200 F4 و 85mm F1.8 بخواهیم انتخابی داشته باشیم، با توجه به اپتیک بسیار قابل قبول 70-200 و البته کمی هزینه بیشتر، که هر کدام محاسن و معایب خود را دارند.. بگذریم.
با توجه به این شرایط خوب ممکن است بسیاری از اوقات بتوان با فواصل 100 الی 135 کادر پرتره را بست در حالی که در 85 تکلیف مشخص است. بعلاوه اینکه 85 در بازترین روزنه کمی جای تامل دارد ولی 70-200 ظاهرا از این لحاظ مشکلی ندارد.
نظر خودم بر آنست که دریچه بازتر تاثیر بیشتری بر کار دارد ضمن اینکه فوکال 85 باندازه کافی برای پرتره مناسب هست، ولی خواستم نظر اساتید را هم بدانم تا به یقین برسم.
ارادتمند
Canon EF 85mm f/1.8 USM Lens Image Quality
دوست عزیز بحث بهترین لنز رو نباید با استفاده بهینه از کمترین امکانات قاطی کرد! زمانی که ما بودجه محدودی برای خرید داریم نمیتونیم بهترین رو انتخاب کنیم و کاملا بدیهیست که نوع پرتره و جنس اون و کیفیتش هم به دوربین وهم به لنز مرتبط است.
عمق میدان کم به اپرچر لنز خیلی وابسته است اما با ابزار ارزان هم میشود کار کرد
مثالهای زیر توسط لنز ارزان قیمت 50mm ، f:1.8 ثبت شده:
فایل پیوست 55288
فایل پیوست 55289
خوب 18-55 و 15-85 با اپرچر بسته تر همین فاصله کانونی را خواهد داشت و با کمی نورپردازی و کراپ هم میتوان تا حدی پرتره گرفت! (با عمق میدان زیادتر)
مسلما لنزهای تخصصی پرتره بسیار بهتر خواهد بود
اگر فقط برای پرتره میخواهید و در سطح آماتور مثل بنده میتوانید بجای آن لنزها از همین 50 ارزان استفاده نمایید
باید ببینیم چقدر بودجه داریم و چه میخواهیم.
این سوالی است که جواب مشخصی برای آن وجود ندارد. هر کسی با توجه به نیاز، وتجربه یکی را انتخاب میکند. من همین مشکل را بین 70-200 2.8 و 85 1.4 داشتم و نهایتا 85 را انتخاب کردم (البته روی فول فریم).
اما برای مورد شما روی کراپ نظر شخصی من 70-200 خواهد بود. شما دنبال عمق میدان کم هستید. بهتر است بگوییم افکت عمق میدان کم. فاصله کانونی بلندتر اگر مجبور شوید بهمان نسبت عقبتر بروید تا همان کادر را داشته باشید عمق میدان را کاهش نمیدهد! ولی روی زمینه زوم میکند که افکت عمق میدان بهتری خواهید داشت. به این نمونه نگاه کنید:
http://www.flickr.com/photos/rsiemin...n/photostream/
عمق میدان لنزهای 50 و 85 کمتر از 200 است اما با افزایش فاصله کانونی روی زمینه زوم شده که افکت عمق میدان را افزایش میدهد و زمینه یکدست و محو بنظر میرسد. گرچه آن زمینه یکنواخت و کیفیت بوکه نرم و زیبای 85 و 50 را نخواهید داشت.
بعلاوه لنز 70-200 یک لنز زوم است که کارایی بیشتری برای شما دارد و در محیط باز دست شما را برای انتخاب پرسپکتیو باز میکند. در این حالت انتخاب بسیار بهتری برای پیش و پس زمینه دارید. برای پرترهای بسته هم که به فاصله کانونی بالاتر نتیجه بهتری میدهد...
اگر لنز تله ندارید، پیشنهاد من 70-200 است. چون بهر حال استفاده های دیگری علاوه بر پرتره خواهد داشت.
با سلام
قربان منظورتان 85mm F1.2 بوده؟
2نقل قول:
فاصله کانونی بلندتر اگر مجبور شوید بهمان نسبت عقبتر بروید تا همان کادر را داشته باشید عمق میدان را کاهش نمیدهد! ولی روی زمینه زوم میکند که افکت عمق میدان بهتری خواهید داشت
نتیجه:
آنچه بعنوان عامل ماثر بر عمق میدان بنام فاصله کانونی لنز، یاد میشود تبصره ای دارد با عنوان: عدم داشتن کادر برابر؛ زیرا چنانچه کادر 50mm ما با 85mm و یا حتی 200mm برابر باشد هیچ تاثیری در عمق میدان نخواهیم دید.(با فرض پارامتر ثابت روزنه لنز) درسته؟
وسوال آخر اینکه آنچه بعنوان افکت عمق میدان یاد کردید، بغیر از فلر و بوکه، دیگر چه چیزهایی میتواند باشد؟
پیشاپیش سپاس
درود
امیدوارم دیر نشده باشد !
قبل از توضیح اصلی یک نکته مهم که ظاهرا به آن پرداخته نمیشود را باید یادآور شوم ، کسی که لنز زوم 70-200 را برای پرتره تهیه میکند (البته f2.8) کسی است که متمرکز روی نوع خاصی از پرتره نیست ( از نیم تنه یا بسته و..) کسی است که در موقعیتی میخواهد با زوم کردن کادرش رو ببندد و سریعا سوژه رو ثبت کند و شات بعدی و همینطور شات بعدی... مثل یک عکاس عروسی در یک سالن عروسی.
دقیقا نقطه مقابل آن زمانی که عجله ای در کار نیست ، دقیقا میدانید که چه کادری لازم دارید ( تمام قد ، نیم تنه ، سرو و شانه ) لنز پرایم استفاده میکنید برای دسترسی به دیافراگم باز تر
اما در مورد سوال شما که دقیقا منظور هم رساندید ، ببینید با یک دوربین ثابت و با یک دیافراگم ثابت، اگر فاصله دوربین تاسوژه 2 متر باشد عمق میدانی که در فاصله کانونی 85mm داریم همان قدر است که فاصله دوربین تا سوژه 4 متر باشد اما فاصله کانونی 170mm .
به عبارتی وقتی فاصله کانونی دوبرابر میشود اگر فاصله دوربین تا سوژه هم دوبرابر شود عمق میدان همان است. پس تله تر شدن لنز اگر به همان نسبت شما را مجبور کند که از دور تر عکاسی کنید باعث بدست آوردن عمق میدان کمتر نمیشود.
70-200 f4 که جای خود ، حتی 70-200 F2.8 هم از 135mm و بالاتر ، آن عمق میدان کم و محوی که از آن صحبت میشود را خواهد داد.
و بدون شک 70mm یا 85mm آن از نظر بوکه و عمق میدان حرفی برای گفتن پیش 85mmf1.8 ندارد.
منتها انتخاب زوم یا پرایم ، بر اساس نوع عکاسی مورد نظر خواهد بود.
پاینده باشید
درود
بسته به نوع فریم و کادر پرتره ای که مد نظر داریم (تمام قد و نیم تنه و بسته ) همیشه مهمترین فاکتور برای انتخاب لنز ، فاصله کانونی بوده است
رایج ترین فواصل کانونی برای پرتره ، در محدوده میدرنج قرار گرفته اند ، که میتواند در یک لنز زوم همه انها قرار گرفته باشند و کار را میتواند راحت کند چرا که تنها کافی است در همان جایی که ایستاده ایم بدون زحمت حرکت کردن و بررسی زوایای دیگر که میتوانند وجود داشته باشد ، با زوم کردن کادر رو ببندیم و بوم! ما یک پرتره داریم یا در غالب لنز زومی با دایافراگم باز و ثابت آنرا داشته باشیم.
درست است که در چنین شرایطی ما تعویض لنز کمتری خواهیم داشت ،
یا حتی در نظر اول لنز های کمتری با خود حمل کرده ایم اما خوب یک لنز زوم با دیافراگم باز وزن بیشتری دارد که تاثیر مثبت آنرا خنثی میکند
شاید برای کسی که جنس عکاسی او کادر بندی سریع را طلب میکند این یک واجب باشد یا برای سرعت بخشیدن به کار ، او را از تعویض لنز نیز معاف میکند
اما برای کسی که میداند چه میخواهد ، و سوژه او یکنفر است که میتوانیم از او بخواهیم پوزیشن و حالتی را داشته باشد تا از او عکس بگیریم
سر فرصت و بدور از عجله دقیقا میدانیم که چه فاصله کانونی رو لازم داریم که لنز ما بدون شک اگر پرایم یا فیکس باشد مقبول تر و ارجح تر خواهد بود
منهم مدتی هست که به مبحث انتخاب فاصله کانونی برای نوع پرتره ای که مد نظر دارم متمرکزتر نگاه میکنم
چرا که دو لنز پرایم مناسب اگر در کیف عکاسیم داشته باشم پاسخ گوی نیاز پرتره ام خواهد بود که البته هم
دایافراگم بازتری دارند و هم اپتیک مناسبتری در مقایسه با بهترین و حرفه ای ترین لنز های زوم در میدرنج.
1- 85mm
2- 35mm
روی فول فریم فاصله کانونی 85mm بسیار پر کاربرد است.
بالاترین فاصله کانونی هست که دارای f1.4 هست . و با این فاصله کانونی به حدی که باید میتوان به سوژه نزدیک شد.
(اکثرا خود سوژه کمتر علاقه به داشتن عکسی با کادر بسیار بسته از صورت خودش دارد برای همین تصور میکنم نیاز به داشتن فاصله کانونی بالاتر از 85 از این حیث کمتر است.)
بین فاصله کانونی 85mm و 35mm میتواند یک 50mm هم وجود داشته باشد ، اما با داشتن 85 و 35 لازم نیست 50mm رو حتی اگر داشته باشیم
در کیف عکاسیمان به همراه داشته باشیم. چرا که هر دو فاصله کانونی ذکر شده به خوبی میتواند کادر 50mm رو هم پوشش دهند خصوصا 85mm
چون تنها کافی هست که قدری بیشتر از سوزه فاصله بگیریم ، این کار باعث کمتر شدن محو بودن پس زمینه نمیشود، زیرا همان مقداری که بخاطر عقب رفتن با لنز 85mm عمق میدان بیشتر میشود ، تله تر بودن آن نیز آنرا خنثی میکند در نتیجه در مقایسه با 50mm عمق میدان یکسانی خواهیم داشت.
گاه پرتره های تمام قد ، یا عکسی که دو نفر در کادر باشند یا یک نفر با یک شیء که موضوع عکاسی است مثل ساز یک نوازنده و امثالهم زاویه بازتری را میطلبد که همه در کادر جا شوند ولی در عین حال عمق میدان کم و نرم شدن پس زمینه لازم است. در چنین شرایطی فاصله کانونی 35mm کابردی تر خواهد بود.
البته این نکته را هم باید مد نظر داشت که با یک فاصله کانونی ثابت مثل همان 85mm که صحبت شد همانطور که کمی عقب تر رفتیم و کادر 50mm رو داشتیم میتوانیم به مقدار بیشتری عقب تر بریم تا کادر 35mm را داشته باشیم اما بین کادری که به این طریق بدست میآوریم و خروجی یک لنز 35mm یک تفاوت مهم وجود دارد و آن رزولوشن است. ممکن است بتوان با عقب تر رفتن به کادری شبیه فاصله کانونی پایینتر با همان عمق میدان دست یافت ، اما هر چقدر که عقب تر بریم نور مسافت بیشتری رو باید طی کنه تا به سنسور برسه و مطمئنا افت دیتیل پیش خواهد آمد و برعکس هرچقدر نزدیک به سوژه باشیم به همین دلیل ثبت جزئیات بیشتری خواهیم داشت.
اما داشتن فاصله کانونی 85mm و 35mm برای گرفتن انواع پرتره ها میتواند کافی باشد
پاینده باشید
با سلام
و ضمن عرض ادب
ابتدا تشکر میکنم از توضیحات دو پست اخیر شما، حقیقتا بسیار آموزنده و کاربردی بود برای من.
در ادامه:
خب گفته شد که با فرض روزنه ثابت، در فواصل کانونی مختلف چنانچه کادر ما هم ثابت باشد تاثیری در عمق میدان نخواهیم داشت. ولی محو شدگی پس زمینه تکلیفش چیست؟
فکر میکنم فاصله کانونی تاثیر بسزائی در بلر شدن پس زمینه و یا بوکه داشته باشد؛ که این موضوع باید یکی از حالات ذیل باشد:
1. جنس بوکه لنزها
2. فاصله کانونی که هر چه بیشتر باشد تاثیر بهتری در این مورد دارد
3. هر 2 گزینه
همانطور که در لینک فوق ملاحظه میفرمائید، پس زمینه تاثیر زیادی از فاصله کانونی گرفته است.
البته این مطلب تضادی با گفته ی جنابعالی ندارد ولی چون ذکر نکرده بودین عنوان کردم تا چنانچه غیر از این است، لطف کنید و توضیح دهید.
سپاس فراوان از شما.
ممنون انوش جان. البته نفرمودید با این فرمول مثلا چنین عکسی رو با فول فریم و لنز 85 چگونه می توان گرفت؟
فایل پیوست 59492
پاسخ این در توضیحات من بود :
یعنی عمق میدان با دیافراگم ثابت f2.8 ، در فاصله 2 متری از سوژه با لنز 50mm f1.4G و لنز ماکرو 105mm f2.8VR در فاصله 4 متری از سوژه انطور که قبلا تست کردم یکسان بود. به عبارتی بالا رفتن فاصله کانونی با بیشتر شده فاصله سوژه تا دوربین ، نسبت عکس دارند.
وقتی فاصله دوربین از سوژه بیشتر می شود ( در حالی که فاصله سوژه از اشیاء پس زمینه ثابت است ) عمق میدان وضوح بیشتر میشود . درست؟ حالا تصور
کنید فاصله دوربین از سوژه 2 برابر شده است ، در چنین شرایطی تنها اگر با فاصله کانونی که 2 برابر تله تر است عکاسی کنید عمق میدان وضوح فرقی نخواهد کرد.
100% خیر ، پرتره مورد نظر شما Medium Close-up هست ، با فاصله کانونی دسته کم 200mm امکان پذیر است با 85mm نهایت میتوان Close shot گرفت . گرفتن پرتره های خیلی بسته با 85mm باعث دفرمه شدن صورت میشه حتی با 135mm هم این دفرمه شدن مشهوده، مشکل اینجا بود که دقیقا مشخص نکردم دقیقا تا کجا میتوان به سوژه نزدیک شد اما نزدیک شدن زیاد به سوژه رو کلا کم مصرف و کم درخواست عنوان کردم:
پرتره های چنین بسته صورتی بسیار بی نقص مثل سوژه مورد نظر شما میخواهد
بدون شک تک تک فواصل کانونی مناسب برای پرتره کاربرد خودشان را دارند اما صبحت از پرکاربرد ترین ها بود.
با سپاس از نگاه تیز بین شما
جناب انوش با تشکر از توضیحات بسیار مفیدتون میشه فاصله مجاز نزدیک شدن به سوژه در فواصل کانونی 40 50 و 85 بفرمائید که مقدار دفرمه شدن نامحسوس باشه ؟ و دیگر اینکه مثلا دیستورشن کمتر برخی لنز ها چقدر میتونه این فاصله رو کاهش بده ؟
درود
اول اینکه یک لنز روی فول فریم با همان لنز روی کراپدار ، کادر متفاوتی میده
اما وقتی راجب فاصله کانونی 50mm صحبت میکنیم نهایت نزدیک شدن بدون دفرمگی صورت تا 2 متری سوژه است
دو متر بیشتره نباید به سوژه نزدیک شد. قدر مسلم فاصله بیشتر مشکل ایجاد نمیکند.
برای همین با 50mm بسته ترین کادری که میشه داشت روی فول فریم نیم تنه میباشد.
اما خوب وقتی همین لنز روی کراپدار بسته بشه در نیکون میشه 75mm و کادر بسته تری میده.
و این دفرمه شدن صورت ارتباطی با دیستروشن لنز نداره. کلا 50mm که دیستروشن نداره.
شما تصور کنید تعدادی ساختمان یک اندازه و یک شکل در کادرتون دارید که از جلو تا مرکز عکس امتداد دارند
آیا سایز اونی که از همه بیشتر به دوربین نزدیکه در مقایسه با اونی که عقب تر هست یکسان در عکس دیده میشه؟
پاینده باشید
ببخشید جسارتا کروی کردن سوژه مگر دیستورشن نیست ( که برای اندازه گیری اون از چارت شطرنجی فرم استفاده میشه) و دفرمه شدن صورت مثلا بزرگتر شدن بینی و عقب تر رفتن کناره های صورت نمیتونه ناشی از این خاصیت باشه ؟
یعنی شما می فرمایید این دفرمگی تاثیر اختلاف فاصله بینی تا دوربین و سایر اجزای صورت با دوربینه ؟
چرا دیستورشن هست که به طور معمول در لنزهای واید دیده میشه. همانطور که انوش هم گفت لنز 50 اپتیکال دیستورشن نداره. اون بحث که مطرح شد مربوط به پرسپکتیو تصویر است هر چند در لنزهای واید اپتیکال دیستورشن لنز مخصوصا در لبه ها بر روی سوژه اثر میگذارد. منصورف بسیار ساده و جالب فرق اپتیکال دیستورشن و پرسپکتیو دیستورشن را توضیح داده:
What is Distortion?
با سلام خدمت دوستان
قصد خرید لنز 85m f1.8 canon رو دارم برای عکاسی پرتره و دوربین 600D کنن رو دارم.مشکلی که دارم اینه که 85m روی دوربین کراپدار ضربدر 1.6 میشه و در واقع من یک لنز 135m
خواهم داشت.ایا 135m برای من مناسبه؟(کاره عکاسی پرتره رو تازه میخوام شروع کنم)یا برم سراغ 50m F1.4?
با لنز 85 که رو دوربین من میشه 135 برای گرفتن عکسه نیم تنه چقدر باید از سوژه فاصله بگیرم؟برای تمام قد چطور؟