برادر مطمئن باش راهی بجز فول فریم ندارید! 6دی گزینه مناسبی میتونه باشه! شما تصاویر بدون نویز ریداکشن لازم دارید ولی دارید منطق بعد از نویز ریداکشن رو رو خریدتون اعمال میکنید! بلاه سنسور APS-C پیشرفت داشته ولی هنوز تو عکاسی نجومی نزدیک به فول فریم هم نشده! در ضمن پرواضح برای کار شما لنزی با دیاف باز و واید و بدون کما احتیاج ائه که ارزونم نخواهد بود! شاید ارزونترین حالت ممکن سامیانگ 14 باشه که منوال فوکوسه! بخواید کیفیت بالاتری بگیرید 24/1.4 سامیانگ لنز فوق العاده ایه! ولی حساب کنید حداقل فقط 2تومن برای این اقلام باید کنار بزارید! یا مثلا 15-30 جدید تمرون رو بخرید حدود 3تومن! لنز جنرال و بدنه و لوازم هم بماند!
دوست گرامی ،
با این مبلغ شما نمیتونی فولفریم بگیری . متاسفانه برخی دوستان گویا فقط روی علاقههای شخصیخودشون و نه واقعیتها و بودجهها و هزینهها و سوال کاربران راهنمایی میکنند ...
شما با این بودجه ، چند راهکار دارید :
1- خرید یک رده دوربین ردهپایینتر کراپدار . مثلن به جای 80D دوربین 70D رو تهیه کنید . یا در برند نیکون ، مثلن D7100 . رو . هر دوی این دوربینها برای کار شما بسیار مناسبند .
( هر چند که باز با این مبلغ شما یک سری چیزها رو برای عکاسی در شب کم میارید . مثلن شما نیاز به یک لنز سریع واید خواهید داشت که با این مبلغ شماکفاف نمیدهد . )
( نگران فولفریم و کراپدار هم نباشید . برید به تاپیک عکاسی شب و ببینید که دوستان با همین دوربینهای کراپدار چه عکسهایی رو ثبت کردهاند . )
مهمتر از دوربین در این جور عکاسی ، لنز است .
2- اگر خیلی به عکاسی حرفهای میخواهید نگاهکنید و قصد چاپهای بسیار بزرگ را دارید و فکر میکنید هزینههای شما بازخواهندگشت ، به سراغ دوربینهای فولفریم بروید ولی بدونید که با لنزکیتها کارتان راه نخواهد افتاد و دستکم نیاز به هشت تا ده میلیون تومان هزینه خواهید داشت . و تنها راهش اینست که صبرکنید تا زمانی که بودجهی شما بسیار بیشتر شود .
اما :
به جای اینکه ناامید شوید و فکر کنید که بودجه مانع رشد و علاقه شماست ، به نظرم بروید سراغ پیشنهاد شماره یک که گفتم و واقعبینانهتر با ماجرا روبرو شده و انشالله که بعدن بودجهتان افزایش پیدا کرد و تجربه به دست آوردید ، میتوانید دوربین خود را بفروشید و دوربین فول فریم تهیه کنید . ( البته اگر نیاز باشد )
پ. ن : متاسفانه من روی دکمه ی نامناسبی کلیک کردم و پست شما به ظاهر ویرایش شد . ولی اصلاح کردم . چیزی از پست شما کم یا زیاد نشده .
با تشکر از کاربران rax و kato و کوروش عزیز:
ظاهرا من مقصودمو درست نرسوندم. گفتم جدا از لنز و سه پایه و تجهیزات دیگه، مبلغ 3500000 برای بدنه کنار گذاشتم. یعنی بودجه لنز و سه پایه و تجهیزات دیگه، سر جاشونه. ( 4 تومن برای اون ها کنار گذاشتم و بعد انتخاب بدنه، برای این موارد هم مزاحم کاربران فروم عکاسی میشم )
از طرفی هم خودم همچنان نظرم اینه کراپدار های سری جدید، کاملا کفاف گوی کارم هستن و نمیخوام با رفتن به سمت فول فریم، هزینه های اضافی متقبل بشم ( خصوصا در قسمت لنز )
فقط در انتخاب بدنه مردد هستم که یکبار دیگه مرور میکنیم:
میرورلس m5 کنون که جدیدترین سنسور رو داره ( نمیدونم چقدر در عکاسی شب، میشه باهاش مانور داد برای کنترل iso ) و امکاناتش روی کاغذ هم وسوسه کننده.
نیکون d7200 و کنون 80d.
راهنمایی جناب کوروش به فال نیک میگیرم و دو گزینه دیگه 70d و d7100 هم روی میز میذارم.
با این شرایط، دوباره ممنون میشم راهنمایی کنین.
( پیشاپیش از همگی متشکرم )
از Shoterisland عزیز هم عذرخواهی میکنم. حواسم نبود جوابشون بدم. بودجه برای بدنه خالی، 3500000 در نظر گرفتم.
اتفاقا برادر درست متوجه شدم! شما واضح نوشتید 3500 برای بدنه دارید و برای باقی هم بودجه جدا دارید که طبیعتا 6دی گزینه نسبتا مناسبیه (پرچه از بودجه شما کمی بالاتره ولی خب تو مجموع بودجه اتون میگنجه) و البته نیکون 610 هم بدنه خیلی بدی نیست منتها شاید برای مقصود اصلی شما 6دی گزینه بهتری باشه!
در کل توصیه من اینه که 3تا فاکتور مهم عکاسی از اسمان شب رو فراموش نکنید:
1.کما (coma) که واقعا مهمه! فرق بین عکس خوب و بد همینجاست! مثلا سامیانگ 24/1.4 لنز ارزونی نیست و شاید این تلقی پیش بیاد که خب سیگما آرت 24/1.4 چرا خریداری نشه! متاسفانه لنز 24 آرت تا دیافراگم 1:4 بشدت coma داره! ولی 24/1.4 سامیانگ روی 1.4 هم حتی مقدار coma کمی داره! تمرون 15-30 هم درسته اف2.8 ائه ولی طبیعتا وایدتر روی 15 و کمای چندانی هم روی 2.8 نداره! روی کراپ اصلا لنز منطقی و خوبی برای اسمان شب نیست! روی EOS M و سایر میرولس ها سامیانگ یه لنز واید داره ولی تو کلاس لنزهای فول فریمش نیست! توکینا 11-18 هم خب خیلی دوستان روی کراپ بهش علاقمند هستند ولی سمپل های خروجیشو چک کنید و تو بودجه مساوی بزارید کنار فول فریم ببینید منطق خرید داره با نداره!
2. کالر نویز! این ماجرا رو باید بدنه به بدنه چک کنید! حتی ممکنه بدنه جدیدتر با رزولوشن مساوی کالر نویز بیشتری روی ایزو های بالاتر بده! کلا نویزهایی که از جنس نویز نوری هستند برای کار شب معضل محسوب مبشن! فکر میکنم 610 تو نیکون ها از 750 بهتر بود برای شب! از انور 6 دی از مارک2 و البته مارک3 بهتر بود گرچه رزولوشن بالاتر مارک3 به شما قدرت سوپر سمپل کردن برای نویز ریداکشن رو میده ولی نه تو بودجه اتونه نه بحثی روشه!
3.راهنمایی های من و امثال منم واقعا بدون تحقیق قبول نکنید. این همه سایت ریویو و برررسی هست! اگر شما رفتید جز همین اقلام چیزی پیشنهاد شده بود به منم حقیرم لینک بدید ببینم!
درود
چند وقتی بود تو این تاپیک متنی نزدم!
این هم به درخواست شما تو PM هست که در خدمت شما هستم و دوستان رو هم آزار می دم :)
ببیند دوست عزیز شما برای چی حاشیه برای خودت می سازی؟
سقف بودجه شما مشخصه!
تکلیفت هم از عکاسی معلوم. عکاسی شب و نجومی عکاسی دلیه! تجاری نیست که هزینه ازش در بیاد! حداقل اوایلش و تو ایران اینطور نیست! حالا ممکنه در ادامه شرایط مناسبی فراهم بشه ولی خوب ... بگذریم
اینکه کراپ بگیرم یا فول فریم و اینکه لنز با دیاف باز بگیرم یا لنز کیت باشه و .... اینها همه و همه تجربه های ماست نه واقعیات!
تو تاپیک عکاسی نجومی یادمه یکی دو سال پیش به بعضی از دوستان که توان تهیه لنز رو نداشتند و با لنز کیت کار می کردند گفتم چرا خودتون رو محدود می کنید به لنز؟!
تو نت یه سرچ کنید نمونه های فراوانی خواهید یافت که با لنزهای کیت هم تصاویر زیبایی روی بادی های بسیار ساده ثبت شده!
خاطرم هست امیر کمیلی عزیز یک بار بعد از این حرف بنده زحمت کشید تصویر کهکشانی پیدا کرد با لنز 55-18 و بادی D3200!!!
در عکاسی و بخصوص عکاسی نجومی تکنیک و پردازش حرف اول رو می زنه!
کاری که یک لنز نرمال یا تله در ثبت آسمان می کنه هیچ وقت یک لنز واید نمی تونه انجام بده
کاری که یک بادی بدون آینه یا APS-C انجام می ده یک فول فریم نمی تواند انجام دهد و برعکس!
این شما هستید که باید متناسب به نیاز و با نگاه به جیب انتخاب کنید!
اینکه تقسیم بندی کردید برای بادی فلان قدر و باقی یه مقدار دیگه خیلی خوبه! نشان دهنده هدف دار بدون شماست.
اما بعنوان پیشنهاد!
شما اگر پولت زیادی کرده و یا کار تجاری می کنید فول فریم بدنه خوبی برای کار نجومه! اینکه نیکون یا کنون باشه انتخابیه ولی شخصا رنگ بندی کنون را تو این چند سال بیشتر برای آسمان پسندیدم و نیکون را بیشتر برای منظره و پرتره
اما بنده شخصا بنظرم شما به بادی هایی مثل 80D و یا 70D فکر کنید و یا D7200 بهتره
D7100 اخیرا بنابر گزارش دوستان رفتارهایی از اختلال در فوکوس بعد از بروزرسانی داشته که فکر می کنم باید در موردش بیشتر تحقیق کرد.
در سری بدون آینه ها هم انتخاب دارید ولی زمانی که بادی SLR-Like بیشتر در بازار بود برای نجوم با فایندر الکترونیکی که ناشی از قرارگرفتن یک LCD کوچک داخل چشمی بود مشکلات جدی داشتم.
LCD بدلیل داشتن بک لایت هم موجب بسته شدن مردمک چشم می شه و هم LCD ها برخلاف آینه توان تفکیک ستاره ها و تشخیص صورتهای فلکی را در شب ندارند. این بنظرم یک ضعف برای چشمی الکترونیکی خواهد بود.
اما اگر قرار باشه از فایندرهایی که روی جای فلش نصب می شه مثل EOS M استفاده بشه وضعیت متفاوته.
من فکر می کنم اگر کمی صبر کنید هم 80D خوش قیمت تر خواهد شد و هم D7200 ! بخصوص که امسال فکر کنم سال معرفی بادی جدید نیکون در این رده خواهد بود.
در خصوص باقی لوازم هم بدلیل عدم قرابت به این تاپیک در PM در خدمتتون هستم.
ارادتمند
تشکر از تذکر بجا !
راستش وقتی پیشنهاد فول فریم رو میبینم یاد تبلیغ مدرسان شریف می افتم
پرتره ؟؟ - فول فریم !!
منظره؟؟ - فول فریم !!
حیات وحش ؟؟ - فول فریم !!
خیابانی ؟؟ - فول فریم !!
کی؟؟ - فول فریم !!
چی؟؟ - فول فریم !!
کجا؟؟ - فول فریم !!
یه پستی داشتم در مورد خرید تجهیزات نمیدونم کجا رفته ولی یه جمله اش یادمه:
" لذتی که با بادی کراپ 7100 و لنزهای خیلی خوبم کسب کردم، با دی800 و دی750 بهمراه بودجه محدود برای خرید لنز کسب نکردم ! "
جغرافیای زندگی، دو چیز را تعیین می کند: یکی دین، دیگری سبک عکاسی!
اینستاگرام
با تشکر از همه اساتید، به انتخاب کراپدار رسیدم. اون طور که باید کسی از m5 تعریف نکرد و ظاهرا بین کراپدار ها باید انتخاب کنم.
از همگی ممنونم