لکه ای که روی عکس دیده میشه، یا به سنسور مربوطه یا به لنز (هیچ چیز دیگه ای هم موقع ثبت این وسط نیست)... وقتی میگید با لنز های مختلف امتحان کردید۷ پس مشکل از جانب سنسوره...
مگه اینکه همه لنز هاتون تو اون نقطه مشکل داشته باشن :)
از عکسی که فرستادید مشخصه یکی از پیکسل های سنسور شما سوخته دوست عزیز.
معمولا نرم افزار پردازش فایل خام مثلا ACR پیکسلهای سوخته و هات پیکسلها را تشخیص میدهد و آنها را بر میدارد. اگر از خروجی خام استفاده نمیکنید پیشنهاد میکنم امتحان کنید.
بطور معمول یک سنسور با تعداد زیادی پیکسل سوخته تولید میشود. این نقاط در زمان تولید به پردازنده دوربین داده میشود و دوربین این نقاط را با متوسط گیری از نقاط اطراف جایگزین میکند. تعداد کم این نقاط مشکل ساز نیست و با ابزارهای فتوشاپ قابل اصلاح است. ولی میتوانید دوربین را به تعمیرگاه ببرید تا مشخصات این نقطه جدید را با استفاده از نرم افزار به پردازنده دوربین بدهند تا مشکل حل شود.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
اکثراً در فضاهائی که با نور غیر طبیعی روشن میشوند، از کارت خاکستری 18% استفاده میکنیم، تا به وایت بالانس قابل قبولی برسیم.
این سوال پیش میاد که : چرا 18% ؟ چرا 20%نه ؟ چرا 17% نه ؟ 18% چه خاصیتی داره که بقیه ندارند ؟ و مکانیزم و روند آزمایشگاهی انتخاب 18% از منظر اپتیکی چی بوده ؟
دقیقا نمی دانم. اما احتمال می دهم، تغییرات اکسپوژر لگاریتمیک باشد، بر پایه این فرض عددی حول و حوش همین 18 درصد برای رنگ خاکستری میانه منطقی است. (محاسبه انجام نداده ام اما به نظر می رسد)
------------------------------------------------
همین الان جایی خواندم که:
ولی از آنجاییکه احتمال می دهم بپرسید چرا 18 درصد نور را رفلکت دهد، نه عدد دیگری کماکان به جستجو ادامه خواهم داد! ;)An 18% gray card DOES NOT mean that the card has 18% gray on it. What it means is that the card reflects back 18% of the light that hits it.
The shade of gray is really irrelevant. It could be a dark gray, light gray, whatever. The fact that it's gray just means that the card is compossed of equal part of the three primary colors R, G, B. It doesn't matter whether it's 97,97,97 or 128,128,128 any other combination of equal primary colors.
This is why you can not create an 18% gray card on your printer. You might be able to create a card that is gray, no question about that, but the trick is to use pigments that only relfect back 18% of the light that hits it.
ویرایش توسط Amir Abdolpanah : Sunday 7 August 2011 در ساعت 17:04 دلیل: اضافه کردن متون زیر خطوط
سپاس مجدد.
بله حدس تون درسته
الان داشتم یه چیزائی میخوندم مبنی بر اینکه خیلی از برند های مشهور، مثل نیکون، سکونیک و کداک، بر سر این عدد با هم اختلاف دارند.
به نقل از این لینک:
ترجمه تحت الفظی:
It really means that 18% of incident light is reflected.
Human perception of brightness is logarithmic, though, and not linear.
Basically, logarithmic means we are multiplying instead of adding.
Compound interest is logarithmic. So is the frequency of the notes on
a piano. So is the decibel scale for measuring sound pressure.
Likewise with the light plotted on a typical histogram.
You can make (or imagine) a set of brightness patches by starting with
100% reflection and halving each time. The next is 50%, then 25%,
12.5%, 6%, 3%, and 1.5%. That's 7 patches. It is a logarithmic
sequence; the factor is 1/2. The first patch is white, the last very
dark gray, virtually black. In the middle it will be middle gray,
12.5% actually, a bit darker than 18% gray.
You can fiddle with sequences like this to make as many patches as you
like, with different gradations of brightness between them. Using a
factor of 0.75, we get 13 steps, with the middle being 18%:
100 75 56 42 32 24 18 13 10 7.5 5.6 4.2 3.2.
درک انسان از روشنایی به صورت لگاریتمی است و نه خطی. اصولا لگاریتمی به این معنی است که به جای جمع کردن، ضرب کنیم. --- --- --- . فرکانس نت های پیانو، مقیاس واحد شدت صدا دسیبل هم این گونه است. به همین ترتیب نور در هستوگرام نیز این گونه است. (کلا پدیده های طبیعی با لگاریتم خصوصا لگاریتم طبیعی رابطه دارند)
شما می توانید یک سری استپ های روشنایی را فرض کنید که اولین اون ها 100% بازتاب دارد و هر پله نصف گردد. بعدی 50%، بعد 25%، 12.5%، 6%، 3% . یک سری لگاریتمی 7 پله ای با فاکتور 0.5. اولین قسمت سفید و آخری خاکستری بسیار تیره که سیاه در نظر گرفته می شود. در وسط این سری خاکستری میانه قرار دارد. خاکستری 12.5 درصد! که کمی تیره تر از خاکستری 18 درصد است.
شما می توانید دنباله های شبیه به این را به صورت های مختلفی با رتبه بندی های مختلفی بین پله ها ایجاد کنید. با استفاده از فاکتور 0.75 به 13 استپ نوری می رسیم، که 18% خاکستری میانه آن است.
100 - 75 - 56 - 42 - 32 - 24 - 18 - 13 - 10 - 7.5 - 5.6 - 4.2 - 3.2
پ.ن: بابت ترجمه که مسلما خالی از اشکال نیست، بر ما ببخشید.
سلام
در مورد کارت خاکستری 18% همه ما می دانیم این کارت دو کار اصلی را انجام می دهد :
یک آنکه برای تراز سفیدی استفاده می شود، البته هر کارت یا شئی که رنگ آن خنثی باشد(ته رنگ نداشته باشد) می تواند یک مرجع برای تعیین تراز سفیدی باشد. حال می خواهد سفید ، سیاه یا تونی از خاکستری باشد (رنگ سیاه را زیاد برای این کار مناسب نمی دانند زیرا بازتاب نور کم آن می تواند مشکل ساز باشد)
در ضمن باید توجه داشت بدون یک مرجع خاکستری ،تشخیص آنکه رنگ مورد نظر سفید خالص یا خنثی باشد تقریبا غیر ممکن است(چشم تراز سفیدش رو مد auto است)
دو دیگر برای نورسنجی، می دانیم دوربین به وسیله بازتاب نوری که از اجسام دریافت می کند عمل نور سنجی را انجام می دهد اما مشکل آنجاست که اجسام به طور یک اندازه نور را بازتاب نمی کنند، اجسام تاریک نور کمتر و اجسام روشن نور بیشتری را باز تاب می کنند و این در حالیست که دوربین نمی تواند تشخیص دهد که نور را از جسم تاریک دارد دریافت می کند یا از یک جسم روشن.
به طور پیش فرض باید برای دوربین یک مقدار بازتاب را تعریف کنند حال چرا خاکستری 18%؟
خوب بیشترین و مهمترین سوژه برای عکاسی چیست ؟ جواب سوال خود شخص شخیص انسان است.
در واقع مقدار نوری را که خاکستری 18% بازتاب می کند خیلی نزدیک به باز تاب نوریست که از یک پوست انسان با تون معمولی بازتاب می شود بنابر این نور سنجی دوربین را با این خاکستری کالیبره می کنند.
پ ن .منبع یک کتاب بود که به علت پیدا نکردن منبع و به خاطر اینکه زمان زیادی از خواندش می گذشت ممکن است مطالبی را از قلم انداخته باشم یا اشتباه گفته باشم (تا آنجا که حافظه یاری می کند، همین طوری بود)
پیروز باشید
بجای .............. ........ ، عکسی کافیست.