مسعود بیرامی
Jhowan photography
درود بر شما
تا اونجا که اطلاع دارم، در زمان دوربینهای آنالوگ ( بخصوص در عصر نگاتیو ) و بیشتر در پرتره های خاص تک نور (یعنی همان شرایط و محیط استودیوئی که در پست قبلیم اشاره کردم؛ نه مثل این حالت خاص: نور فلاش + نور محیط باز)، از این روش استفاده میکردند. ولی در دنیای دیجیتال، این روش کمتر مصطلح است و تکنولوژی، راه های مدرن تر و دم دست تری را در اختیار کاربر میگذارد. گرچه همون روش قدیمی که اشاره کردید هنوز هم در محیط استودیوئی فوق الذکر برای دیجیتال جوابگوست! ... اما برای حال خاصی که شما مطرح کردید، یک پدیده ی منفی و ناخواسته، بوجود میاورد که در پایان عرض خواهم کرد.
در صورت نیاز به عمق میدان کمتر (استفاده از Aperture های گشادتر) و برای جبران محدود بودن به سرعت سینک (در صورت استفاده از فلاش در Outdoor)؛ و در راستای جلوگیری از Over expose شدن عکس، راهکارهای ساده تر و دم دست تری هم بشرح زیر هست. (ضمن اینکه ممکن است در آن لحظه و در محیط باز، به فیلتر ND دسترسی نداشته باشیم. همه که امکان فضانوردی ندارند)
1) استفاده از ISO های پائین تر
2) دورترکردن منبع نوری (فلاش) از سوژه
3) کم کردن قدرت فلاش در Manual Mode ( در صورت نیاز به دور نکردن فلاش از سوژه )
4) کم شدن خودکار قدرت فلاش توسط سیستم TTL دوربین (اگر هاتشوئی باشد)
5) استفاده از HSS بمنظور عبور از محدودیت سرعت سینک دوربین (اگر فلاش، هاتشوئی باشد)
اما آن پدیده ی منفی ناخواسته :
در حالت خاص مطروحه ی شما، طبیعتاً با بستن فیلتر ND مناسب، از OverExpose شدن سوژه جلوگیری می کنیم و در ثبت سوژه به یک نورسنجی مناسب میرسیم ... اما UnderExpose شدن بقیه المانهای تصویر (غیر از سوژه) بواسطه ی استفاده از ND، مشکلی غیر قابل اجتناب است که نمیتوانید بر آن فائق آئید! یعنی تر و خشک را با هم سوزانیده اید ...
استفاده از فیلتر ND در شرایط خاصی که طرح کردید، یک مسئله را حل میکند و خود، تولید معضلی دیگر مینماید. ظاهراً کاربرد انحصاری فیلتر ND، در همان شرایط تک نور، که در پست قبلی عارض شدم، بنا بر همین نکته ی فلسفی بوده ... !
ویرایش توسط Ali Bayati : Friday 16 December 2011 در ساعت 01:01
بطور اتفاقی، به نمونه ای (لینک) بسیار شبیه به عکسی که شما ارسال کردید، بر خوردم. همونطور که در دیاگرام نورپردازی اش مشاهده میشود، از یک چتر بازتابی استفاده کرده. البته وضعیت سایه های این عکس، با وضعیت سایه هائی که در عکس شما مشاهده میشود، کمی متفاوت است. احتمالاً در شرایط آفتابی با دو چتر بازتابی (Gold یا Silver بودنش را با کلوین خورشید در زمان عکسبرداریتان انتخاب کنید) بتوانید به نتیجه ی مطلوبی برسید.
امیدوارم برای الهام گرفتن، نمونه ی مناسبی باشد
Sample.jpg
من چون از اين روش استفاده كردم يك توضيح ميدم انشااله مقبول بيفته.
من هميشه ايزو را روي پايين ترين حدش قرار ميدهم
٢. دور كردن منبع نور در جا باعث كاهش كنتراست سوژه ميشود
٣.اگر كم كرديم وباز هم اوراكسپوز بود چي؟
٤. اگر از فلاش استوديوي استفاده كنيم سرعت سينك تغيير نميكنه اگه چيني باشه كه آخرش1.125 است
اما در مورد اون پديده منفي:
وقتي محيط دو استاپ اور باشد با بستن يك Nd4 جبران نور دهي ميكنيد و.....
تازه در اون حالتي هم كه شما اونرومنفي خوانديد دوستان ايراني وخارجي عكسهاي زيباي ميگيرند شما كه تو وب گردي استاد ما هستيد.
اینم بخونید.پست 10 :
فیلتر (ND) ان دی
موفق باشید
ممنون از راهنمائی
چتر های gold انعکاس نور فلاش در انها کمی طلائی هست ؟ یعنی پوست هم در انها برنز میشه؟
حالتهای 4 گانه ای را که شما مثال زدید، همگی حالاتی بسیار نادر! برای اون حالت بسیار خاصی که پست اول تون مطرح کردید هستند؛ ولی بازم اجازه میخوام که وضعیت هائی رو که شما متصور شدید (بخوانیم لیست بد بیاری های سر صحنه) آنالیز کنیم ... یعنی:
1) دیگه نتونیم فیتیله ی ISO رو پائیم تر بکشیم (مثلا روی ISO50)
2) فلاش را کمی دور کردیم و دیدیم که سوژه ی ما کم کنتراست ثبت میشود.
3) قدرت فلاش را در Manual Mode کم کردیم و سوژه هنوز Over Expose بود.
4) فلاش ما استودیوئی بود ( و به فرض که در آن محیط باز، دسترسی به برق 220V داشتیم) و HSS نداشتیم.
عزیز دل برادر ... اگر قدرت فلاش رو حتی روی 1/128 هم کم کردیم و دیدیم سوژه بازم OverExpose میشه، آیا نشونه ی این نیست که اصلاً در اون شرایط به Flash احتیاجی نیست و با یک رفلکتور ساده میشه قال قضیه رو کند ؟ و باعث UnderExpose ناخواسته ی پس زمینه نشد؟ (خواهشاً مثال نزنید که شاید رفلکتور دم دست نباشد !! چون اگر قرار باشه برق 220 ولت و فلاش چینی استودیوئی و ملحقاتش دم دست باشه، پس ... )
یا مثلاً بحث کم کنتراست شدن سوژه که در بند 2 اشاره کردید: مگر در تاریکی شب میخواهیم از آن عمق میدان کم استفاده کنیم که دور کردن فلاش، باعث کم شدن درجای کنتراست سوژه شود؟ یا مگر در نور روز میخواهیم با نزدیک نگهداشتن نور فلاش چینی مان!! به سوژه، در مقابل نور خورشید، به تولید کنتراست آنچنانی در چهره ی سوژه برسیم ؟ ( شما رو بخدا مثال خاص دیگری مبنی بر اینکه "اگر هوا ابری باشد چه؟" نزنید ... گرچه شما در طرح نوادر و Special Case، استاد ما هستید )
در هر حال ... گفتمان های ما (بنده حقیر و جنابعالی)، ظاهراً همیشه روی موارد خاص و نادر، پدید میایند و عمدتاً با طرح استثنائات و موارد خاصتر و نادر تر در درون مورد خاص اولیه هم ادامه پیدا میکنند. عنقریب است که دوستان خارج از گود نشین ما، بیایند بگن آقایون !، خدا خیرتان بدهد ... چرا کشش میدهید ؟ ... یه آفتاپیک هم عرض کنم که کمی حال و هوای پست های کشدارمون، برای خودمون و دوستانی که شاید در حال مطالعه شان باشند، عوض بشود: جالبه که در تمامی امتحانات، طراح سوالات امتحانی نادر من و شما، بلافاصله بعد از توزیع اوراق امتحانی، و مشغول شدن ممتحنین، جلسه رو تاپایان وقت امتحان، ترک میکنند !
و این هم متن مورد نظر شما در اون لینکی که از صفحه ی فیلتر ND (پست شماره ی 10) رفرنس داده بودید:
با توجه به نوشته های بالا ( توسط آقای صفرزاده در سال 2010 ) که اونها رو Bold کردم، مشخصه که منظورشون قطعاً استفاده از فلاشهای استودیوئی چینی نبوده عزیز دل برادر ... منظورشون فلاشهای هاتشوئی نیکون (مثل SB-600) و تجهیزات قدیمی نیکون بوده که قابلیت HSS (همان auto fp) نداشته تا بشود سرعتش شاترشون رو تا 1/8000sec بالا برد ... ولی شما برای فلاش چینی آدرس این لینک رو دادید ... اگرم همون فلاش استودیوئی چینیه فرضش کنیم که بیش از 1/125sec سینک نمیشود، رفلکتور بعنوان کاتالیزور وارد صحنه میشه ... و من هم منکر زیبائی عکسهای دوستان ایرانی و خارجی نیستم. نمونه های چشمگیری را در DVD آموزشی Fashion and Beauty Lighting با اجرای Karl Taylor در محیط Outdoor میتوان دید.
پیروز باشید.