با سلام.
چند تا سوال ابتدایی داشتم. دیگه ببخشید اطلاعاتم خیلی کمه.
در مورد عمق میدان لنزها / وقتی که روی سوژه ای فوکوس شده در برخی از عکسا پشت سوژه و جلوی سوژه خیلی بلور هستن (بیشتر از حد نرمال)
آیا این نوع لنز ها عمق میدان کمتری دارن ؟
مثلاً لنز 18-55 عمق میدان بیشتری داره یا 35-100؟؟؟ تو کدوم یکی از این لنز ها نسبت به یه سوژه ی ثابت پشت سوژه بلور بیشتری داره؟
.
یه سوالم در مورد زوم برخی لنزها داشتم.
برای یه سوژه ای که فاصله ی زیادی از ما داره برای زوم روی سوژه از چه نوع لنزهایی میشه استفاده کرد؟ (لنزهایی که تو حیات وحش استفاده می شن منظورم نیستا-یه حد نرمال)
و آیا برای عکاسی از همچین سوژه هایی دوربین اولترا زوم رو پیشنهاد می کنین یا دوربینی حرفه ای (با همون لنزی که تو پک عرضه می شه(18-55))
عوامل موثر بر عمق میدان و عوامل موثر بر محوی پس زمینه دو چیز متفاوت هستند.
عوامل موثر بر عمق میدان:
1- فاصله سوژه از دوربین
2- اندازه گشودگی دیافراگم
3- اندازه سطح سنسور
4- فوکال لنت لنز
از عوامل موثر بر محوی پس زمینه، علاوه بر موارد فوق می توان به دور بودن پس زمینه از سوژه مورد نظر هم اشاره کرد.
در مورد سوالتون در مورد نوع دوربین هم، بیشتر به مشورت خرید می ماند، و البته سوال گنگی هم هست. با ذکر مثال و یا توضیح دقیق تر جواب بهتری خواهید گرفت.
ضمن این که همان طور که خودتون هم اشاره کردید، به نظرم بهتر است در این مورد کمی مطالعه داشته باشید، قسمت مقالات و دانشنامه این سایت، همین طور بعضی از تاپیک های همین انجمن بسیار کمک کننده خواهند بود.
یاد حکایت ملا نصرالدین افتادم که سوار چهار پا میشد و چهارپایان! را میشمرد میشدند 10 تا پیاده میشد میشمرد میشدند 11 تا... ,باری
هر چند که بارها و بارها در این مورد در فروم بحث شده ,اندازه سطح سنسور نقش(مستقیمی) در این رابطه ندارد بلکه غیر مستقیم به صورتی که دو عامل از سه عامل اصلی دیگر به نوعی از آن متاثر خواهند شد
اگر اندازه حسگر بزرگتر باشد برای داشتن کادری مشابه(با حسگری با ابعاد کوچکتر) یا باید فاصله خود از سوژه را کمتر کنید و یا باید از فاصیه کانونی بلندتری استفاده نمایید که در هر دو حالت عمق میدان کاهش خواهد یافت
بنابراین
عومامل موثر بر عمق میدان (به طور مستقیم) عبارتند از:
دیافراگم ،فاصله از سوژه ،فاصه کانونی
نتایج این سایت برای محاسبه عمق میدان:
برای دوربین فول فریم (مورد مثال 5دی مارک2) و لنز 85مم در ƒ2 با فاصله فوکوس 10فوت:
Subject distance 10 ft Depth of field Near limit 9.76 ft Far limit 10.3 ft Total 0.49 ft In front of subject 0.24 ft (49%) Behind subject 0.25 ft (51%) Hyperfocal distance 395.3 ft Circle of confusion 0.03 mm
برای دوربین کراپ دار (مورد مثال 7دی) با ضریب کراپ 1.6 و لنز فرضی 53 مم در ƒ2 که با اعمال ضریب کراپ کادر یکسانی با 85 روی فول فریم دارد، با فاصله فوکوس 10فوت:
Subject distance 10 ft Depth of field Near limit 9.61 ft Far limit 10.4 ft Total 0.81 ft In front of subject 0.39 ft (48%) Behind subject 0.42 ft (52%) Hyperfocal distance 242.7 ft Circle of confusion 0.019 mm
بحث عمق میدان همیشه مشکل ایجاد می کند.
عوامل موثر کلاسیک همیشه عبارتند از :
1- فاصله کانونی
2- فاصله دوربین تا سوژه
3- میزان گشودگی روزنه دیافراگم ( آپرچر )
اما....
سطح سنسور هم عامل است که ما همیشه تاثیرش را میبینیم .
اما برای اینکه بهتر و منطقی تر به نتیجه برسید کافی است.
یک عکس را با یک آپرچر خاض مثلا اف 2 از یک سوژه ثابت بگیرید.
بعد آن عکس را به اندازه سنسور کوچک ترتان کراپ کنید.
آیا عمق میدان تغییری خواهد کرد؟
پاسخ به این سوال مشکل را برطرف خواهد کرد.
استفاده از لنز های متفاوت و آپرچر ها و فواصل کانونی و فواصل متفاوت سوژه از دوربین باعث بر هم ریختن این معادله خواهد شد که به معنای تغییر یکی از سه عامل اول است.
اما...
یقینا ما به عینه تاثیر سایز سنسور را دیده ایم و میبینیم....
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
تشکر از دوستان بابت راهنمایی ...
سلام
جایی خوندم که لنزهای تیلت شیفت razor sharp هستند...این به معنی اینه که خروجی خیلی شارپی دارند؟ اگه آره چه ویژگی این تیلت شیفت بودن داره که باعث
شارپ بودن زیادش میشه؟ مربوط به ساختمان عدسی ها و خود لنز هست یا اینکه کلا لنزهای تیلت شیفت رو با عدسی های با کیفیت درست میکنند؟
سپاس
دایره تصویر بزرگتر از لنزهای معمول.
البته کافیست تا از قابلیت تیلت-شیفت استفاده کنید تا اثری از کیفیت نماند!