کلاس آنلاین همین سایت رو برای آشنایی مفدماتی با عکاسی رو شرکت کردم
اطلاعاتش خیلی برام مفید بوده
سعی کردم رو تمام مدا با سه پایه یا بدون سه پایه رو آزمایش کردم
نقطه فوکوس رو دوربین انتخاب می کندIMG_0600.jpgIMG_0644.jpg
این عکسا رو تو هوای ابری و رو ciludyگرفتم
اگه تو انتخاب سرعت شاتر ، ایزو یا دیافراگم اشتباه کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
راستی زوم کردن کیفیت رو که پایین نمیاره (زوم لنز)
1- عكس هاي شما به نظرم بيشتر از شارپنس مشكل اديت دارند. RAW عكس بگيريد و با ACR و يا فتوشاپ اديت كنيد.
2- براي به حداقل رساندن تاثير لرزش دست در دوربين هاي كراپدار مثل دوربين شما معمولاً توصيه مي شود سرعت شاتر از يك تقسيم بر (فاصله كانوني ضرب در 1.6) كمتر نشود (براي مثال اگر از فاصله كانوني 100 م م استفاده مي كنيد سرعت شاتر از 1/160 ثانيه كمتر نشود). با لنزهائي لنزهائي كه لرزش گير (IS) دارند مي توانيد از سرعت هاي شاتر كمتري استفاده كنيد (به نظر من يك يا دو استاپ سرعت كمتر)
2- از آنجا كه شارپنس لنزهاي زوم در فواصل كانوني مختلف و اپرچرهاي مختلف متفاوت است معمولاً زوم لنز مي تواند در شارپنس موثر باشد. براي اطلاع از اينكه لنز شما در چه فواصل كانوني و چه اپرچري بيشترين شارپنس را دارد مي توانيد به منحني MTF لنز مراجعه كنيد يا از دياگرام هاي سايت هائي مانند DSLRGEAR استفاده كنيد. ضمناً معمولاً شارژنس لنزها در اپرچر دو استاپ بسته تر از بازترين مقدار، بيشترين مقدار را دارد مثلاً اگر لنز 50mm f/1.8 داشته باشيد مي توان انتظار داشت كه بيشترين مقدار شارپنس در اپرچر حدود 4 باشد.
ارادت
جناب چگینی ممنون از راهنماییتون
عکسها رو ادیت نکردم که ایرادات رو بفرمائید و گرنه rawهستن حتما ادیت می کنم
لنز لرزشگیر داره و روشنم هست اما فک کنم باید رو سه پایه میگرفتم که حمل سه پایه تو کوه مقداری مشکل بود
آیا قاعده خاصی به عنوان یه قانون همیشگی وجود داره که بشه به عنوان یه معیار برای سرعت شاتر و دیافراگم و ایزو تو موقعیتهای مختلف بشه ازش استفاده کرد یا همه چی تجربیه و باید با آزمایش و خطا بدست آورد؟
در خصوص سرعت شاتر و اپرچر كه در پست قبلي عرض كردم. براي عكاسي منظره، براي افزايش عمق ميدان معمولاً از اپرچرهاي بسته استفاده مي شود ولي زياد بستن اپرچر مي تواند منجر به مشكل Diffraction يا همان پراش نور شود . براي عكاسي منظره براي اينكه به حداكثر عمق ميدان برسيد مي توانيد از تنظيم فوكوس روي فاصله هاپرفوكال استفاده كنيد. اين فاصله، مقداري است كه اگر روي آن فوكوس كنيد همه چيز از نصف آن فاصله تا بي نهايت در فوكوس قرار خواهد داشت براي مثال اين فاصله براي لنز 18 م م با اپرچر f/8 روي دوربين كراپ دار حدوداً 155 سانتيمتر است بنابر اين اگر شما فوكوس را روي 155 سانتيمتري تنظيم كنيد هر چيزي كه در فاصله حدود 78 سانتيمتر از دوربين قرار دارد تا هر چيزي كه در افق قرار دارد همه در فوكوس خواهد بود. نرم افزار هاي متعددي براي محاسبه عمق ميدان و هم فاصله هايپرفوكال براي موبايل و كامپيوتر وجود دارد كه با جستجوي كلمه DOF Calculator يا Hyperfocal distance calculator مي توانيد اين قبيل نرم افزار ها را پيدا كنيد.
داریوش جان خیلی ممنون
دانلود کردم خیلی میتونه موثر باشه
دوستان من به چیدمان نور که تو سایت ها نوشته شده نگاه میکنم
مشخصات مثل دیافراگم 5.6 و بعضا iso 200 هست که باعث میشه صورت پر نورتر بشه
خب اگه دیاف بازتر باشه عمق میدان کمتری داریم و عکس شارپ کمتری داره
iso زیاد هم کیفیت رو پایین میره
پس عکاس ها چی کار می کنند وقتی قرار عکس با سایز برزگ چاپ بشه و کیفیت افت نکنه
در این مورد توضیح بیشتر توضیج بدید