از جمله مهمترین عوامل :
- میزان گشودگی دیافراگم (در صورت استفاده از دیافراگم های کاملا باز و یا خیلی بسته از شارپنس تصویر کاسته شده و میزان گشودگی حدود f8 الی f16 بهترین شارپنس را بدست می دهد.)
- فاصله کانونی (لنزهای زوم، معمولا در انتهای بازه فاصله کانونی خود، شارپنس تصویر کاهش می یابد (مثلا فاصله کانونی 200mm برای لنز 200-55)
دوست عزیز بالارفتن چگالی پیکسل در یک سنسور یعنی کوچک شدن پیکسل و این یعنی دریافت نور کمتر در واحد زمان ( در سنسورهای ساخت یک کارخانه و از یک سری ) و این چطور در افت کیفیت تاثیر ندارد؟!
به عنوان مثال 70D و 6D هر دو 20 مگاپیکسل هستن و سایز پیکسل در اولی 4.1 میکرون و در دومی 6.54 میکرون است.یعنی 6D در واحد زمان نور بیشتری نسبت به 70D دریافت میکند و در نتیجه نسبت سیگنال به نویز بیشتر می شود ( جدا از محدوده دینامیکی بیشتر در سنسورهایی با پیکسل های بزرگتر ).
بله کیاوش خان
عوامل متعددی وجود داره
سنسور خروجی لنز را ثبت می کنه.
نور علاوه بر اینکه ماهیت موجی داره ، ماهیت ذره ای هم داره. یعنی اگر مثلا 100 پرتو نور از سر لنز وارد شد آیا دقیقا همان 100 پرتو و با همان انرژی از ته لنز خارج خواهد شد ؟
جواب مسلما منفی است چون بخشی از نور توسط عدسی ها جذب می شوند یا بخشی انرژی آنها افت خواهد کرد، یعنی ما افت Resolution , Contrast در خروجی لنز خواهیم داشت.
اما از طرفی بدنه ای مثل d800 با سنسور بسیار با کیفیتی که داره دقیقا بدلیل همین بالا بودن کیفیت (علیرغم چگالی پیکسلی بالا) خروجی حداکثری را با لنزهای معمول نمی دهد به همین دلیل اساتید روی لنزی که قرار است به D800 بسته شود حساس هستند.
در کراپ ها مثل d3200 با 24m پیکسل اوضاع وخیم تر هم می شود (معادل 48m پیکسل روی فول فریم)
یعنی به تصور من مثلا خروجی d3200 با لنز 18-105 با خروجی d3100 با همین لنز باید یکسان باشد ولی با یک لنز پرایم بسیار با کیفیت خروجی d3200 بهتراز d3100 خواهد بود.
ببخشید که جسارت کردم
فقط خواستم منظورم را برسانم
حمید رضا خاقانی
درتایید فرمایشات اقای خاقانی , هرچه تعدادپیکسلهادرواحدسطح بیشترشود ,گرمای حاصله ومیزان نویزعلی القاعده باید بالارود, اما این موضوع مطلق نیست و بستگی به ساختار ونوع تکنولوژی فتودیودها و مجموعه سنسور هم دارد وبا پیشرفت تکنولوژی ودرشرکتهای مختلف ممکن است عملکردیکسانی مشاهده نشود. وبه همین دلیل هرسال شاهد افزایش میزان مگاپیکسل دوربین ها بدون افزایش میزان نویز وحتی بهترشدن محدوده دینامیکی سنسورها هستیم.
ممنون بابت اطلاعات خوبتون
١.چرا عكاس هاي حرفه اي در كنار فول فريمشون يه باديه هلف فريم هم دارن ؟ استاد فرمودن دوربين هاي هلف فريم عمق ميدان بهتري داره . دليلش چيه ؟
٢. چرا سنسور هاي مديوم فرمت كيفيت بهتري از فول فريم دارن ؟ توضيح مختصري راجع به مديوم فرمت مي ديد ؟ سپاس
سلام.
من از "ثبت جزئیات" در دوربین قبلیم (Canon 60D) اصلاً راضی نبودم. با اینحال در مواقع خاصی با بستن دیافراگم/اپرچر تونسته بودم اندکی جزئیات بیشتری ثبت کنم.
ولی با خرید دوربین جدیدم (Canon 70D) همونطور که در سمپلها دیده بودم ، متاسفانه از این لحاظ پسرفت قابل توجهی صورت گرفته !! و ثبت جزئیات حتی در بهترین شرایط، اصلاً برام رضایت بخش نیست.
میخواستم از دوستان بپرسم آیا راه حلی برای رفع این مشکل هست؟؟
چرا عکسهایی که با دوربین مثلاً Canon 50D یا حتی Canon 30D ثبت شده ، جزئیات بیشتری دارند؟؟!!!
((دوربین های Canon 50D و Canon 30D را بخاطر این مثال زدم که همگی کراپ فاکتور یکسان دارند))
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson