پس توصیه من اینه که از جایی مطمئن بخرید و از طرف تضمین هم بگیرید و در نهایت تاپیک زیر رو از صفحه اول تا آخر بخونید و نکته برداری کنید......
به چه نكاتي هنگام خريد توجه كنيم ؟
سلام
در حالت عکاسی اتومات انتخاب نقاط فوکوس توسط دوربین همواره اشتباه و یا برخلاف خواسته عکاس می باشد.
سئوال:
1- آیا راهی وجود دارد این نقاط فوکوس توسط خودمان در این حالت انتخاب شود؟ منظورم حالت اتوماته
2- در عکاسی پرتره با لنز 50 میلیمتر (یا هر لنز دیگری) وقتی بر روی یکی از چشمها نقطه فوکوس را تنظیم می کنم چشم دیگر بطور واضحی خارج از فوکوس و ماته. چرا؟ کجا رو اشتباه می کنم؟
3- آیا راهی هست برای در فوکوس قرار دادن کل محیط و سوژه همه نقاط فوکوس منظره یاب را فعال کنیم؟ منظورم همه 9 نقطه دوربین کنن. (بهتره سئوالمو اینطور عرض کنم: چطور کل نیم تنه یک انسان را در پرتره در فوکوس قرار بدیم. یا کل یک صحنه منظره با عمق میدان زیاد را از نزدیک ترین نقطه نزدیک به دوربین تا دورترین نقطه در فوکوس باشه.)
البته یه چیزایی در مورد هایپرفوکال (اگه اشتباه نکنم) شنیدم و حتی نرم افزار اندرویدش رو گوشیم نصب کردم ولی نحوه محاسبه آن را نمی دونم.
4 - مثلا" لنز 50mm f1/8. فاصله هایپر فوکال را چطوری محاسبه کنم و چه پارامترهایی را باید وارد نرم افزار کنم. دوربینم 700 دی کنن است.
ممنونم
سلام
1- در دوربين هاي كانن در ميان مدهاي اتوماتيك در مد P امكان انتخاب دستي نقطه فوكوس وجود دارد.
2- اگر عمق ميدان كم باشد (به دليل استفاده از اپرچر بسيار باز يا فاصله كم از سوژه) با فوكوس روي يك چشم، چشم ديگر ممكن است از فوكوس خارج شود. اگر مي خواهيد بخش بيشتري از سوژه در فوكوس باشد بايد عمق ميدان را بيشتر كنيد: يا از اپرچر بسته تر استفاده كنيد (مثلاًً از f 5.6 به جاي f1/8 استفاده كنيد) يا فاصله دوربين از سوژه را افزايش دهيد.
3- عمق ميدان هيچ ارتباطي با تعداد نقاط فوكوس ندارد. دوربين در هر لحظه فقط مي تواند روي يك فاصله معين فوكوس كنيد و عمق ميدان را فاصله دوربين از سوژه و مقدار باز بودن اپرچر (ديافراگم) مشخص مي كند. اگر مي خواهيد بيشترين عمق ميدان را داشته باشيد از فاصله هايپر فوكال استفاده كنيد: در نرم افزار مربوطه نوع دوربين (كه مشخص كننده اندازه سنسور است) و عدد اپرچر را كه وارد كنيد فاصله هايپرفوكال را براي شما محاسبه مي كند. كافي است روي جسمي كه در فاصله محاسبه شده قرار دارد فوكوس كنيد بعد لنز را از حالت اتوفوكوس به فوكوس دستي تغيير دهيد تا فاصله فوكوس ديگر تغييري نكند و بعد عكس بگيريد.
دوستان نقاط فوکوس cross به چه معناست؟
این طور که من فهمیدم نقاط فوکوس عادی در دوربین های جدید عمودی هستند.قديما در دوران فيلمي صفحه فوكوس دوربين هاي SLR معمولا يك دايره ي منشوري بود و يك فوكوس كننده ي دو نيم كننده هم در وسط آن قرار داشت. اوايل و در دوربين هاي ابتدايي تر اين دو نيم كننده افقي بود كه براي فوكوس كردن روي سوژه هاي عمودي ايده آل بود ولي موقع فوكوس روي سوژه هاي افقي شما مشكل داشتيد زيرا مثلا با دو نيم كننده ي افقي ديگر خط افقي دو نيم نمي شد. بعد ها و در دوربين هاي پيشرفته تر آمدند و اين دو نيم كننده را به صورت مورب (45 درجه) گذاشتند كه به راحتي مي شد هم خطوط افقي و هم عمودي را با آن فوكوس كرد.
فرق نقاط فوكوس معمولي و كراس هم دقيقا همين است. در نقاط معمولي از سنسورهاي فوكوس عمودي استفاده مي شود (تفاوت كنتراست را در طول يك محور عمودي تشخيص مي دهد) كه براي فوكوس كردن خطوط افقي ايده آل است ولي در نقاط كراس؛ دو سنسور فوكوس عمود بر هم استفاده مي شود كه تفاوت كنتراست را در هر دو محور تشخيص مي دهد.
در شكل اول تمام نقاط معمولي است. در شكل دوم نقاط مياني كراس است و در شكل آخر فقط نقطه وسطي كراس است.
فایل پیوست 21575
فایل پیوست 21577
فایل پیوست 21578
پي نوشت: دوستي در PM چند مثال خواسته بودند. مثلا در Nikon D90 فقط نقطه فوكوس وسطي كراس است؛ در D7000 تعداد 9 نقطه كراس وجود دارد و در Canon 7D تعداد 19 تا كراس وجود دارد و در D300s هم 15 تا و در 40D همه ي 9 نقطه كراس اند.
پس موقعی که دوربین رو به حالت پرتره میگیریم باید مشکل فوکوس داشته باشیم نه در حالتی که دوربین landscape عه