فکر میکنم فاصله کانونی ضریب کراپ نمی خورد، آنچه کراپ میخورد تنها سایز سنسور است.
فاصله کانونی یک لنز روی هر دوربینی همواره ثابت است، هنگامی که از این لنز روی دو سایز سنسور متفاوت استفاده شود، به منظور دستیابی به کادر مشابه مجبور به تغییر فاصله کانونی می شویم. به این تغییر فاصله کانونی نمیشود کراپ خوردن گفت.
فواصل کانونی برای هیچ سنسوری نیستند، صرفا از مشخصات لنز هستند و همانطور که پیشتر عرض شد برای هر لنز مقداری مشخص و ثابت است.
بر اساس تعریف ویکی پدیا، به فاصله بین کانون تا centre عدسی، فاصله کانونی گفته می شود.
http://en.wikipedia.org/wiki/Focal_length
بالاخره تمامی فواصل کانونی در یک سیستم مرجع مثل سیستم SI در فیزیک بیان میشوند که همان سیستم فول فریم هست به دلیل اندازه سنسور 36x24 که هم اندازه یک قطع نگاتیو در دوربینهای فیلمی می باشد.
برای به دست آوردن میدان دید یکسان باید فواصل کانونی در کراپ فاکتور ضرب شوند که در شکل نشان داده شده هست.
مشخص هست که میدان دید در 17 میلیمتر روی سنسور فول فریم و کراپدار یکسان نیست.
دوستان به نظر شما از چه سرعت شاتری کمتر ، استفاده نکردن از سه پایه غیر منطقی است و کیفیت عکس خراب می شود؟
قانون ثابتي وجود ندارد.
ولي قاعده اي سرانگشتي بدين ترتيب است: حداقل سرعت شاتر براي عكاسي روي دست: (فاصله كانوني معادل لنز در مقياس 35 ميليمتري)/1
مثلا با لنز 85 ميليمتري روي دوربين فول فريم حدودا تا 1/85 ثانيه مي توانيد عكسهاي خوبي روي دست بگيريد.
اين هم يك راهنماي گرافيكي:
Minimum shutter speed for handheld shooting: free photography cheat sheet
يادتان باشد سه پايه تنها جزو يكي از وسايلي است كه مي توان از آن براي لرزش كمتر دوربين استفاده كرد. تكيه دوربين يا بدن به يك ديوار يا استفاده از يك تك پايه و هزار و يك روش ديگر....... مي تواند مينيمم سرعت شاتر را كمتر هم بكنند.
متاسفانه در ميان عامه مردم سه پايه به عنوان اولين گزينه براي كاهش لرزش دست مطرح مي شود. يعني پيچيده ترين و بد دست ترين روش به عنوان اولين راه توصيه مي شود!
"تو قسمتی از جهان نیستی، تو خود جهان هستی"
در رابطه با سوال آخر ؛
دوست عزیز درست گفتید اما ناقص گفتید.
سرعت شاتر درسته نباید از فاصله کانونی کمتر بشه ، اما از یک سرعتی پایین تر هم حتی اگر از فاصله کانونی بیشتر باشه، بازهم عکس بر اثر لرزش دست ، فوکوس مناسبی نخواهد داشت.
به این سرعت ، سرعت حد میگویند که عبارت از سرعت 50 تا 60 هست. ( بعضی عکاسان سرعت 50 و بعضی دیگر سرعت 60 را ، سرعت حد میگویند. )
لازم به ذکر هست که این سرعت بستگی به شرایط مختلف هم داره، از جمله برودت و سرمای هوا که باعث لرزش دست میشه ، عکاسان خانم و آقا ( معمولاً آقایون لرزش دست کمتری دارند و بهتر میتونن تجهیزات گاهاً سنگین را بهتر به دست بگیرند )
و لرزش دست هر عکاس، مثلاً ممکنه یک عکاس با سرعت 40 هم بتونه عکس مناسب بگیره در حالیکه یک عکاس دیگه با سرعت 80 هم نتونه عکس مناسبی بگیره.
این مورد تجربی هست و بهتره با تجهیزات خودتون امتحان بفرمایید که لرزش دست شما به چه مقدار هست و در واقع سرعت حد برای شما مساوی با چه عددی هست.
لازم به توضح هست سرعت حد ، بستگی به سوژه شما هم داره ، به عنوان مثال سوژه های متحرک و پر جنب و جوش مثل کودکان ، نباید با سرعتی کمتر از 100 عکاسی بشوند.
در آخر باید عرض کنم که لنزهای لرزشگیر گاهاً یک تا 2 استاپ میتونن سرعت حد را کمتر بکنن. :)
اهل کاشانم / پیشه ام نقاشی است / گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ ، می فروشم به شما /
تا به آواز شقایق که در آن زندانی است / دل تنهایی تان تازه شود ...