درود
برای رسیدن به حالت مورد نظر شما، استفاده از HyperFocal تقریبا غیر قابل اجتنابه! مقصود بنده از بیان مقادیر دیافراگم در جواب دوستمون بود که پیشنهاد استفاده از F بالا را داده بودند!
اصولا لنزها در دیافراگم خیلی بسته رفتار متفاوتی از خودشون نشان می دهند! مثلا لنز 70-24 نوع 2 کنون وقتی روی F/16 باشه از میزان شارپی تصویر که در F/2.8 , F/5.6 وجود داشت به میزان قابل توجهی کاسته می شه!
بنابراین استفاده از F بسته برای رسیدن به بیشتری عمق میدان درشرایطی که از فاصله HyperFocal استفاده می شود ممکن است اثر خوبی نداشته باشه!
اما برای زمانیکه در این فاصله جسمی نیست، می توانیدبا استفاده از رینگ فوکوس و فوکوس دستی در فاصله HyperFocal اقدام به فوکوس نمایید. و اتکا از Auto Focus را حذف کنید.
سلام
ببینید، شما عمق میدان زیاد میخواهید؟ خوب دیافراگم را ببندین، تا کجا، تا آخر؟ خیر، بر طبق رفتار لنزتان، یعنی تا جائی که دفرکشن ایجاد نکند.
عمق میدان بیشتری نیاز دارید و روزنه را از این بیشتر نمیخواهید ببندید؟ خوب همان FocusStack که آقا مصطفی اشاره کردن. البته طبق فرمایش خودتان اگر سوژه ای در پیش زمینه نداشته باشید که قاعدتا نیاز به اینکار نیست.
در مورد هایپر فوکال، AF را خاموش کرده، نشانگر فکوس را روی بینهایت و شات را بزنید.
ارادتمند
سلام
هدف من اینه که ماگزیمم عمق میدان رو داشته باشم و از یه روش محاسباتی برای رسیدن به این ماگزیمم dof استفاده کنم (نه روشهای شهودی)، حالا چرا تاکید بر محاسبه دارم؟ چون از این طریق میتونم مطمئن بشم که دقیقا بهترین حالت ممکن رو دارم.
بر اساس روشهای محاسباتی، بایستی روی جسمی در فاصله هایپرفوکال فوکوس کرد تا عمق میدان بینهایت را داشته باشیم. حال اگر در این فاصله، سوژه یا جسمی برای فوکوس کردن روی اون وجود نداشته باشه (مثل عکاسی از مناظر دوردست) چاره چیست؟ استفاده از فوکوس دستی؟ فوکوس دستی روی چی؟
ببینید دوست من، اگر چیزی برای فوکوس کردن در پیش زمینه ندارید. استفاده از هایپرفوکال اشتباه است! هایپرفوکال فقط برای وقتی است که شما از نزدیک لنز تا بی نهایت می خواهی وضوح نسبی داشته باشی، که به عمق میدان حداکثر (و نه ماکزیمم شارپنس و دیتیل) برسی، بلکه یک وضوح متوسط مقبول در سرتاسر کادر است. حالا اگر چیز در نزدیکی وجود ندارد که بشود روی آن فوکوس کرد اصلا فوکوس بودنش چه سودی دارد؟ :)
اگر خیلی هم اصرار دارید به این قضیه، دوربین را بردارید در فوکال مورد نظر در هر جهتی که جسمی دارید که بشود روی آن فوکوس کرد با رعایت هایپرفوکال فوکوس کنید. فوکوس را روی منوآل بگذارید و دوربین را روی سه پایه قرار دهید. تمام!
سلام
در رابطه با " اندازه پيكسل " عدد µm² 32.6 - µm² 27 - چه تفاوتي دارند؟
ايا اشاره به اندازه هر پيكسل دارد، و در نتيجه كدام عدد قابل قبول هست؟
با تشكر
دقيقا بنده هم ميخوام از هايپرفوكال به همين منظوري كه اشاره كرديد استفاده كنم. فوكوس بودن اون جسم كذايي اين سود رو داره كه اطمينان پيدا ميكنيم تا بينهايت در فوكوس قرار داره (حتي اگه مطابق روشي كه در انتها پيشنهاد دادين جسم مذكور در كادر هم حضور نداشته باشه)
پس بدون وجود سوژه در فورگراند هم ميشه از هايپرفوكال به منظور رسيدن به فوكوس بينهايت استفاده كرد و پاسخ بنده همون روش پيشنهادي شماست.
متشكرم
دوست عزیز، اگر جسم در کادر حضور نداشته باشد با فوکوس روی بی نهایت (یا نزدیک به آن) ، شارپنس و دیتیل بیشتری کسب خواهید کرد تا اینکه از هایپرفوکال استفاده کنید. هایپرفوکال یک معجزه نیست! یک حالت بهینه است. و وقتی شما می توانید از حالت حداکثر استفاده کنید چرا باید بهینه سازی کنید، که خروجی ضعیف تری هم دارد؟
شرایط زیر را در نظر بگیرید: لبه یک پرتگاه ایستاده اید، رو به روی تان افق و خورشید در حال طلوع و از افق تا نزدیک شما دریاچه ای از ابر. خب در این حالت شما باید بی خیال فوکوس کردن در فاصله هایپر فوکال شوید. چون اصلا فورگراندی ندارید. برای چه باید از نیم متری تا بی نهایت را در فوکوس داشته باشید در حالیکه سوژه های شما از بیست متری تا بی نهایت هستند؟ اگر در این حالت از HFD استفاده کنید مطمئن باشید حداقل بیست تا سی درصد شارپنس و دیتیل کمتری خواهید داشت. (بستگی به لنز و ... هم دارد.)
در آخر اینکه HFD یک راهکار است برای برون رفتن از چالش وضوح همزمان پیش زمینه و پس زمینه، اما این وضوح به وضوح حداکثری لنز شما نمی رسد! و از آن پایین تر است. پس بهتر است در جایی که با آن احتیاج ندارید ازش فرار کنید!
دوستان یک سوالی داشتم تو اگزیف عکس پایین ذکر شده سرعت شاتر 1/400 دیاف 8 و ایزو 400
میخواستم بدونم دلیل خاصی داره که ایشون سرعت شاتر رو اینقدر زیاد کرده و ایزو رو هم بالا برده؟ تاثیر خاصی داره؟ تفاوتش با حالت ایزو و شاتر پایینتر اگر داره چی هست؟
سه دلیل میتواند داشته باشد :
1- اف استاپ هرچقدر بیشتر باشد ، عمق میدان بیشتر است و احتمالن به این عمق میدان در این صحنه نیاز بوده است ...
2- استفاده از اف استاپی که بیشترین شارپنس و بهترین خروجی را در لنز دارد ...
و
سومی : که خیلی به اندازه بالاییها مهم نیست ولی باید بهش توجه کرد : کمکردن Blur ، اگر روی دست عکاسی کرده باشد ...