درود
ببینید بدون شک تمام فواصل کانونی موجود در دوربینهای کامپکت و بریج دارای کراپ هستند و اتفاقا این کراپ نسبتا سنگین هم هست!
کلا عرضه کننده و شرکت سازنده دوربین برای ملموس تر شدن و قابل فهم بودن و مقایسه فاصله کانونی با لنز های عمومی اقدام به معادل سازی فوکال لنز می کنند که به صورت
Focal length (equiv.) 21–1365 mm نمایش داده می شود.
در مورد اینکه بخواهیم بگوییم تمام لنزها معادل سازی می شوند با فول فریم، شاید کمی بد جمله بازگو شده باشه!
در واقع لنز ها بر اساس دوربین های 35MM قدیمی که تقریبا همین فول فریم امروزی هستند از نظر فاصله کانونی ساخته و علامت گذاری می شوند!
به همین دلیل لنز 200-18 همان 200-18 خواهد بود و اگر روی دوربین کراپ بسته شود ضریب کراپ می خورد.
دو نمونه از لنز هایی که روشون معادل 35 نوشته شده:
sx50-hs_top_reference.jpg
هونطور که میبینید روی مدل canon اصلا اشاره ای به فاصله کانونی واقعی نشده و فقط معادل ۳۵ میلیمتر اون نوشته شده و روی مدل فوجی هردو رو نوشته
دوست عزیز من هم قبلا مثل شما فکر میکردم که فواصل کانونی که بر روی لنزها نوشته میشوند برای سنسور همان دوربین هستند مثلا همین 215-4.3 برای سنسور SX50 هست که دوستان عرض کردند این فواصل برای فول فریم هست مثل فواصل کانونی روی لنزهای کراپدار.
در واقع اعدادی که بر روی لنزها به عنوان فواصل کانونی نوشته میشوند برای فول فریم هستند. حالا اگه بخواییم بفهمیم که آن فواصل کانونی روی سنسور دوربین SX50 چقدر هست باید اونها رو در ضریب کراپ، ضرب کنیم.
حرف شما در مورد میدان دید کاملا صحیحه. در واقع با این ضرب کردن فواصل کانونی می خواییم متوجه بشیم که میدان دیدی که لنز SX50 در 4.3 میلیمتر میده در چه فاصله کانونی بر روی فول فریم همین زاویه دید رو خواهد داد که باید در عدد 5 ضرب بشه.
پس میدان دید لنز SX50 در فاصله کانونی 4.3 برابر میدان دید یک لنز فول فریم بر روی دوربین فول فریم در فاصله کانونی 21.5 هست.
ارادتمند.
با سلام
دوستان در مورد بحث اخیر به یه جمع بندی رسیدم که اگه اشتباه کردم لطفا راهنمایی کنین
اول اینکه فاصله کانونی به فاصله بین سنسور تا محل تشکیل تصویر روی لنز گفته میشه که با زوم کردن میزان فاصله بین سنسور و محل تشکیل تصویر در لنز افزایش پیدا میکنه در نتیجه این عدد ارتباطی به فول فریم بودن یا کراپ بودن نداره.
دوم اینکه با توجه به اندازه سنسور این میدان دید است که در فواصل کانونی یکسان در فول فریم و کراپ تغییر میکنه
و سوم هم این معادل سازی بر پایه یک مبنا(مثل فول فریم)برای رسیدن برای هماهنگی و درک یکسان و بهتر انجام میشه
ببخشید که اینجوری اماتور جمع بندی کردم.
موفق باشید
کاملا صحیح فقط در مورد اول عرض کنم که تصویر روی لنز تشکیل نمیشه.
پرتوهای نور که وارد لنز میشند بعد از گذر از چندین عدسی مختلف در نقطه ای به هم میرسند و تشکیل تصویر میدهند. این نقطه در یک فضای خالی بین سنسور و آخرین عدسی لنز قرار داره. در واقع همیشه آخرین عدسی لنزها ( نزدیکترین عدسی به سنسور) یک عدسی محدب یا مثبت هست که وظیفه همگرا کردن پرتوهای نور و رساندن آنها به همدیگر را بر عهده دارد که به فاصله این نقطه ( محل تشکیل تصویر ) تا سنسور، فاصله کانونی لنز گفته میشه.
یک اشتباه در هر دو توضیح وجود داره… تصویر همیشه روی سنسور تشکیل میشه (اگه غیر از این باشه تصویر از فکوس خارجه*)
اما اون نقطه ای که شما بهش اشاره کردید کانون لنزه که در واقع نقطهایـه که همه نورهایی موازی محور لنز وارد میشن از اون نقطه عبور میکنن.
- - - - -
در واقع تصویر در همه فضای جلو و پشت سنسور تشکیل میشه ولی برای ما اون تصویری که روی سنسور تشکیل میشه اهمیت داره…
معمولا سازنده ها مشخصات لنز رو روی حاشیه اطراف المان جلویی لنز حک می کنند و این محل معمولترین جایی است که برای یافتن مشخصات لنز بلافاصله به اون رجوع میشه. در هر دو مثال مورد اشاره، فاصله کانونی واقعی (و نه equivalent) نوشته شده: