Canon EOS 6D / Canon 16-35mm F4 / Canon 70-200mm F4 IS / Sigma 150mm F/2.8 / Jupiter-37A 135mm F3.5 / Zenit 58mm F2- Instagram
درود..
بنده هم مدتی است که بین انتخاب 50 -1.4 و 85 -1.8 واسه پرتره و (احیانا موارد استفاده دیگری) مردد بودم.. تقریبا تمام صفحات این تاپیک رو در طی این پروسه تحقیق و تفحص مطالعه کردم.. نهایتا تصمیم گرفتم امروز به بازار رفته و از نزدیک با هر دو لنز کمی ور برم ! نتیجه نهایی این شد که به شخصه و با توجه به موارد استفاده خودم لنز 50 را بیشتر پسندیدم.. طبق فرموده دوستان فاصله کانونی لنز 85 کمی زیادی بلند بود ! کادربندی با لنز 50 راحتتر بود .. اختلاف دیاف 1.4 با 1.8 هم در امر فلو نمودن بکگراند بر خلاف انتظارم خیلی زیاد بود !!! قبلا این نظر رو داشتم که این اختلاف جزیی قابل توجه نیست و هر دو لنز در بازترین حالت اپرچر نتیجه خیلی مشابهی خواهند داشت ولیکن شدت محو شدگی پسزمینه در لنز 50-1.4 بیشتر و بهتر بود....فاصله گرفتن نسبتا زیاد از سوژه برای رسیدن به کادر نه چندان بسته هم در لنز 85 کمی آزار دهنده بود.. کیفیت ساخت هر دو لنز هم از نظر بنده مبتدی و آماتور مثل هم بود..
جسارت بنده رو ببخشید
مبر ز موی سپیدم گمان به عمر دراز
جوان ز حادثه ای پیر میشود گاهی ...
"حامد "
لنز 85 ، روی کراپ فاصله کانونیای برابر با 127.5 میدهد ، که فقط برای کلوزآپ و نماهای پرتره صورت مناسب است ، و یا در خارج از استودیو که بتوانید از سوژه فاصلهای مناسب بگیرید ، معمولن 50 که میشود معادل 75 ، کاربرد بیشتری دارد ، چون همیشه در پرتره نیازی به گرفتن کلوزآپهای بسته نیست ، و نماهای بازتر کاربرد بیشتری دارند ...
برای شروع و مصارف عمومی 50 ، کاربرد بیشتری دارد ...
سلام
به نظر من 50 مم اصلا برای پرتره مناسب نیست.
برای کادرهای بسته اعوجاج داشته و اصلا مناسب نیست. در کادرهای باز هم عمق میدان بیشتری از لنز 85 دارد و اگر کمی کادر باز بگیرید عمق میدان زیاد خواهد بود(.با توجه به هایپر فوکال 65 متری لنز 50 و 150 متری لنز 85.)
اصولا استفاده از این لنزها هم برای محیطهای خارج از استودیو می باشد.
در استودیو و با شرایط کاملا کنترل شده و استفاده از دیافراگمهای نسبتا بسته لنزهای پر ایم مزیت چندانی ندارند.
اگر بحث در برند کنون باشد که باید این نکته را هم در نظر داشت که خ روجی 50 1.4 در دیافراگم 1.4 بسیار بد بوده و بر ای حداقل دیتیل باید ا ز 1.6 استفاده کنید ولی 85 در بازترین دیافراگم هم خروجی بسیار خوبی دارد.
البته مشکلات ساختاری سیستم فکوس 50 را هم نباید فراموش کرد.
بله، همانطور که نوشتم برای کلوزآپ که نیاز به نزدیک شدن دارد مناسب نیست ۵۰ و ۸۵ مناسب تر است به دليل همان واپیچیدگی پرسپکتیو در صورت کم شدن فاصله با سوژه، ولی بسیاری از پرتره ها ، منجمله بسیاری از پرتره هایی که در همین فروم می بینیم نیم تنه تا تمام تنه هستند و برای چنین پرتره هایی ۵۰ کفایت می کند. و تعداد بسیاری از پرتره ها در این اندازه کادرها انجام مي شوند. شاید بالای هفتاد تا هشتاددرصد نماها نیمتنه ( مدیوم شات ) و بازتر هستند ، ( هم در فروم خودمان میشود این را دید و هم در نمونههایی چون 1X و 500PIX ) به خصوص براي كساني كه در آتليه كار مي كنند و فضای کوچکی در اختیار دارند.
صدالبته من در مورد ۵۰ نیکون صحبت می کنم و از فوکوس نمونه کاننی اطلاعی ندارم ...
.
ویرایش توسط کوروش : Sunday 28 December 2014 در ساعت 04:29