دوست و همشهری عزیز لنزهایی که نام برده اید بیشترشون کیفیت اپتیکی مناسب ندارند و پیشنهاد می کنم از خرید اونها صرف نظر کنید.
18-200، 55-300، 18-135 لنزهایی هستند که خریدشون توصیه نمیشه.
در بین لنزهای انتخابیتون از نظر شارپنس و بوکه 50 بهترین هست. اما چون لنز زوم استاندارد نیست بنابراین بعضی ژانرها مثل عکاسی طبیعت و منظره رو از دست خواهید داد.
لنز 50 لنز بسیار خوبیه. پیشنهاد بنده 50+55-18 هست که می تونید با 55-18 عکسهای منظره و با 50 میلی عکسهای پرتره با شارپنس و بوکه خیلی خوب بگیرید.
در ضمن شروع شدن فواصل کانونی یک لنز از فوکال 18 یا 55 دلیل بر بد بودن یا خوب بودن یه لنز نیست و یک حرف بی اساس هست.
موفق باشید.
انتخاب لنز مناسب برای پرتره کار سادهای نیست چون برای پرتره به لنزهای زیادی نیاز دارید و بر خلاف ژانرهای دیگر یک لنز از پس کار به راحتی برنمیاید.
من در مورد کیفیت اپتیکی لنزهای بالا اطلاعی ندارم و فقط از نظر فاصله کانونی و اندازه روزنه میتونم کمی برای روشن شدن موضوع راهنمایتون کنم. گرچه مشخصات اپتیکی مثل شارپنس را خیلی برای پرتره در اولویت نمیدانم.
برای پرتره روی بدنه کراپ شما حداقل به لنزهای فیکس 50 و 85 مم نیاز دارید. حالت ایده الش اینه که شما لنز 35 و 135 مم را هم به این مجموعه اضافه کنید یعنی چهار لنز! چرا؟ به این دلیل که پرتره محیطی در ارتباط سوژه با محیطش تعریف میشود نه اینکه صرفا سوژه در محیط خارج از استدیو باشد. خوب در این حالت با توجه به محیط و المانهایی که دوست دارید در کادر قرار دهید به پرسپکتیوهای مختلفی نیاز پیدا میکنید. پس بهمین دلیل لنزهای متنوعی هم نیاز دارید.
از بحث پرسپکتیو که بگذرید محو کردن زمینه برای تاکید بیشتر روی سوژه از الزامات لنز است. من لزوما در مورد عمق میدان و روزنه باز صبحت نمیکنم گرچه اینها به نوعی معادل هم هم تعریف میشوند.
این دو مورد را گفتم که به تفاوت لنزی مثل فیکس 50مم و زوم 55-300 برسم. هر دو لنز برای ایجاد زمینه محو لنزهای خوبی هستند. یکی در فاصله کانونی 50 و اف نامبرهای باز و دیگری در فاصلههای کانونی بالای 200 در هر اف نامبری زمینه محوی بشما میدهد اما پرکسپکتیو دو لنز کاملا متفاوت است!!! با لنز 50 شما از فاصله نزدیکتر به سوژه عکاسی میکنید و در زمینه المانهای مختلف به خوبی در کادر قرار میگیرند و میتوانید از انها برای عکس زیباتر استفاده کنید. در عوض با لنز زوم 55-300 از فاصله دورتر عکاسی میکنید و عملا روی زمینه هم زوم میکنید و میتوانید یک زمینه خالی از اشیاء اضافی که نگاه را متوجه خودشان میکند در کادر داشته باشید. بگذارید با یک مثال توضیح بدهم. فرض کنید میخواهید در داخل منزل (یا هر جای دیگر) از کسی پرتره بگیرید. در این حالت ممکن است ترجیح برای شما لنز فیکس 50 باشد تا فرضا، گلدان گل یا تابلوی پشت سر سوژه یا حتی محیط زندگی خاص سوژه را در عکس نمایش دهید. روزنه باز هم بشما کمک میکند تا در عین حال زمینه محوی هم داشته باشید.چیزی شبیه به این عکسها:
http://blog.sigmaphoto.com/wp-conten.../2011/07/5.jpg
https://www.ormsdirect.co.za/blog/wp...id-Urbanke.jpg
یا در حالت دیگر ممکن است شما در پارک محل در حال گرفتن پرتره باشید که عملا زمینه خاصی و جالبی وجود ندارد. در این حالت ترجیح شما ممکن است لنزی مثل 55-300 باشد که در فاصله کانونی بالا روی زمینه هم زوم کنید و زمینه کاملا محوی بشما میدهد. چیزی شبیه به عکسهای زیر:
https://www.google.com.au/search?q=55-250+portrait
اینها با لنز 55-250گرفته شده اند.
انتخاب با شماست که بیشتر در چه محیطی و به چه سبکی علاقه دارید. من بشخصه اگر قرار باشد فقط یک لنز 18-55 داشته باشم، لنزهای زوم بلند را به یک 50مم ترجیح میدهم. حداقل کاربردهای دیگری در طبیعت هم دارند.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
من نیز با جناب مهدی دانشپایه موافقم و از ایشون بخاطر اطلاعات خوبی که در اشتراک گذاشتند سپاسگذارم .
به نظر من نیز بهترین انتخاب برای شما فعلا 18-55 و 55-300 نیکون هست ، من از دوستانی که میگن 55-300 خوب نیست تعجب میکنم و میخوام بدونم با چه سندی این حرفو میزنن؟ آیا این لنزو داشتن یا صرفا روی گفته های دیگران تاکید میکنند؟!!
در رنج لنزهای سریdx مناسبترین ، با کیفیت ترین و خوش قیمت تریت لنز همین 55-300 نیکون هست ، هم موتور فوکوس داخلی داره هم لرزشگیر دقیق و هم لنز شارپ و خوبی به حساب میاد ، من خودم این لنزو دارم و ازش راضی هستم ضمن اینکه قبلا 18-200 نیز داشتم ولی اصلا راضی نبودم حتی 55-200 هم لنز خوبی نیست و من توصیه نمی کنم ، بنظر من دنبال لنز تله بهتر از 55-300هستند باید رو 70-200 یا مدلهای دیگه فکر کنند که قیمتشون بالای 5 میلیون هست و به مراتب وزن سنگینتر و ابعاد بزرگتری نیز دارند ، همچنین توجیه نداره که بخوایم از اونها روی بدنه های رده مبتدی استفاده کنیم چرا که مکانیزم اونها برای بدنه های حرفه ای و قطع فول فریم طراحی شده.
نسبت به هزینه ای که برای این لنز می کنید و انتظاری که از اون دارید قطعا راضیتون خواهد کرد .
شاد و موفق باشید
ممنون دوستان بابت راهنمایی های خوبتون
کسی لنز 55-300 نیکون کار کرده سراغ نداره؟
به نظر میرسد خود شما با ۳۰۰-۵۵ کار نکردید، وگرنه انقدر پافشاری نمی کردید.
دوست عزیز،
صحبت بر اساس فقط فاصله کانونی لنز و نه ملاحظات عملی، فقط روی کاغذ شاید درست باشد و نه در عمل.
لنز۳۰۰-۵۵ یک لنز تخصصی هرگز برای پرتره نیست و حتی برای حیات وحش!
اگر قرار بر فقط صحبت روی کاغذ باشد که ۳۰۰-۱۸ از لحاظ رنج بهتر است!
درراهنمایی دوستان، بهتر است مسئولانه رفتار کرد چون ممکن است برای ایشان ضرر مالی به دنبال داشته باشد.
دوست عزیز من چون این لنزو دارم توصیه کردم ، اتفاقا بسیار لنز خوب و شارپی هست حالا شما اگه ایرادی توی این لنز دیدید بفرمایید ما هم استفاده کنیم ، 18-200 یا 18-300 بیشتر جنبه عکاسی مستند دارند تا پرتره یا طبیعت چرا که لنزهای شارپی نیستند و شاید برای افرادی که یک مولتی لنز نیاز داشته باشند خیلی هم ایده آل باشند اما نیازی که ما داریم با توجه به مقدار پولمان و بدنه ای که در دست داریم مشخص می شود بله من در توضیحات قبلیم کاملا اشاره کردم به این مسائل شاید شما درست به عرایض بنده دقت نکرده باشید ،توصیه می کنم دوباره و با حوصله مطالعه فرمایید.
حتی به دلیل مقدار پول و بضاعت هم اشتباه می کنید!
چون خرید لنز پنجاه f1.8 به مراتب به صرفه تر، بوکه بهتر و سریعتر است.
دوستانه توصیه می کنم قبل از راهنمایی ، در مورد مطلب مورد نظر مطالعه بیشتر کنید،
صفحات قبلی همین تاپیک را با دقت مطالعه کنید
چون این دوست عزیز مجبور است بعدن دوباره هزینه دیگری کند و با ضرر یک لنز دیگر تهیه کند.
به ایشان توصیه میکنم بیست صفحه آخر همین تاپیک را مطالعه کنند و پاسخ خود را دریافت کنند.