صفحه 64 از 164 نخستنخست ... 14 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 114 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 631 تا 640 , از مجموع 1638
Like Tree3199تشکر

موضوع: انتخاب لنز مناسب براي پرتره

  1. #631
    PHA
    PHA آنلاین نیست
    كاربر همراه PHA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2005
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    169
    تشکر شده
    31
    تشکر کرده
    29

    پیش فرض

    ممنون توضیحات عالی بود

    اینطور که من متوجه شدم دیستورشنی که ما ازش فرار می کنیم و بخاطرش فواصل 85 تا 135 رو بکار می بریم همون perspective distortion هست.

    خیر! یکی نیست ، یعنی دو عکس با هم یکسان نیستند.وقتی شما فاصله تان را از سوژه ثابت فرض کرده اید و لنز یکسان متناسب بر روی یک بدنه فول فریم و کراپدار بستید فقط پرسپکتیو و زاویه دید و کادر شما برابر است اما عمق میدان برابر نیست.

    برای مثال فاصله سوژه از دوربین 2 متر

    7D - 50mm - 2.8 > DOF = 16.8 cm

    5D - 85mm - 2.8 > DOF = 9 cm
    پس به نظر شما این دو تصویر غیر از عمق میدان تفاوت دیگه ای ندارن. منظورم تفاوت از نظر perspective distortion هست ( دماغ گنده ! و .. )

    من مشکلم همینجاس. شاید هم مطالب شما رو درست متوجه نشدم. ولی من فکر می کنم از نظر فوق هم با هم متفاوتن ! به همون دلیلی که گفتم :

    بخش کوچکتری از همان تصویر ثبت میشه
    من فکر می کنم روی کراپدار اگر کراپ فکتور رو دخالت بدیم و بریم سراغ فواصل 53 الی 85 ( که معادل 85 الی 135 فول فریم میشه ) در فواصل کانونی کمتر (با کمی اغراق) دچار مشکل دماغ! میشیم ( عکس سوم که پیوست کردم ). چون داریم واقعا از همون 53 استفاده می کنیم ولی با magnification بیشتر !

    به طور خلاصه، برای داشن همون مشخصات پرسپکتیوی 85 الی 135 روی کراپدار باید از همون 85 الی 135 استفاده کنیم !

    متاسفانه تجهیزات لازم برای تست کردن این موضوع رو در اختیار ندارم. وگرنه دوستانی که دو بدنه دارن می تونن تست کنن و اطلاع بدن

    من حقیقتش مدتیه دارم آموزش های مختلف رو دانلود می کنم و می بیننم ( کارل تیلور و لیندا و ... ) ولی تو هیچکدوم بطور خاص اشاره نشده که برای انتخاب فاصله کانونی مناسب برای پرتره روی کراپدار باید کراپ فکتور رو دخالت داد.

  2. #632
    Forum Moderator Navid7h آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    13116
    تشکر کرده
    7879

    پیش فرض

    شما خودتان جواب سئوال خودتان را داده اید.

    بخش کوچکتری از همان تصویر ثبت میشه



    پرسپکتیو فقط و فقط به فاصله دوربین از سوژه مربوط میشه.

    یک مثال کلاسیک در این مورد وجود داره.

    اگر شما از فاصله مثلا 5 متری با لنز 50 میلیمتری یک عکس تهیه کنید و یک عکس دیگر دقیقا از همان فاصله با لنز 200 میلیمتر بگیرید و سپس از وسط عکس ای که با لنز 50 میلیمتری گرفته اید یک کراپ به اندازه کادر تصویر دوم ( عکس ای که با لنز 200 میلیمتر گرفته شده است.) تهیه کنید، دو عکس از نظر پرسپکتیو و نسبت اندازه ها دقیقا یکی هستند. ( هرچند از نظر عمق میدان فرق میکنند )

    من فکر می کنم روی کراپدار اگر کراپ فکتور رو دخالت بدیم و بریم سراغ فواصل 53 الی 85 ( که معادل 85 الی 135 فول فریم میشه ) در فواصل کانونی کمتر (با کمی اغراق) دچار مشکل دماغ! میشیم ( عکس سوم که پیوست کردم ). چون داریم واقعا از همون 53 استفاده می کنیم ولی با magnification بیشتر !

    در مورد عکس سومی که ارسال کرده اید با توجه به اینکه پرتره ای بسیار بسته است اگر قصد تهیه چنین پرتره هایی است، روی دوربین کراپ دار بهتر است از 85 میلمتر و بیشتر استفاده کنید.

    شاد باشید.
    PHA، netwalker، saeed2vfx و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نوید حسینیان | پیوسته



  3. #633
    PHA
    PHA آنلاین نیست
    كاربر همراه PHA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2005
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    169
    تشکر شده
    31
    تشکر کرده
    29

    پیش فرض

    اگر شما از فاصله مثلا 5 متری با لنز 50 میلیمتری یک عکس تهیه کنید و یک عکس دیگر دقیقا از همان فاصله با لنز 200 میلیمتر بگیرید و سپس از وسط عکس ای که با لنز 50 میلیمتری گرفته اید یک کراپ به اندازه کادر تصویر دوم ( عکس ای که با لنز 200 میلیمتر گرفته شده است.) تهیه کنید، دو عکس از نظر پرسپکتیو و نسبت اندازه ها دقیقا یکی هستند. ( هرچند از نظر عمق میدان فرق میکنند )
    بسیار عالی. من جوابم رو گرفتم
    hmirzaei تشکر می‌کند.

  4. #634
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2010
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    108
    تشکر شده
    6
    تشکر کرده
    15

    پیش فرض

    مثال عالی ای بود،

    این تصاویر همگی در یک شرایط نور و تنظیمات گرفته شده اند و فقط تفاوت در لنز به کار رفته بوده است. لنز ها دنیا را نسبت به چشم ما متفاوت می بینند و نور را منحرف می کنند. علاوه بر اینکه در هر لنز فاصله سوژه نقش مهمی را بازی می کند.

    در آزمایش خانم عکاس تصاویر با لنزهایی از 16 تا 200 میلیمتری گرفته شده اند. در لنز های 16میلیمتری تاثیر کاملا واضح است و صورت کاملا دفورمه شده است. اما وقتی به لنز 200 میلیمتری میرسیم به نظر میرسد بهترین نتیجه را داریم که البته این بستگی به سلیقه و نگاه افراد هم دارد.





    نقل قول نوشته اصلی توسط Kaveh Ghobadi نمایش پست ها


    در تصویر بالا به خوبی تاثیر پرسپکتیو بر روی یک عکس رو می توانید ببینید.

    hmirzaei و Ahmad_ تشکر می‌کنند.

  5. #635
    كاربر فعال aidin594 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2009
    محل سکونت
    Sweden
    نوشته ها
    795
    تشکر شده
    4500
    تشکر کرده
    2638

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط aidin594 نمایش پست ها
    يكي از چيزهايي كه در مورد اون توي اين تاپيك كمتر بحث شده حداقل فاصله مناسب براي پرتره هاي معمولي است. همانطور كه ميدانيد فرم صورت بايد در عكس نهايي شبيه اون چيزي باشه كه چشم انسان ميبينه.
    چشم انسان با نغيير فاصله از صورت شخص مقابل پرسپكتيو رو تصحيح ميكنه ولي اگر دوربين از حد معيني به سوژه نزديك بشه تصوير بعضي از اعضاي صورت به صورت غير عادي بزرگتر ثبت ميشه.
    به نظر من اين مساله مهمترين عامل براي انتخاب فاصله كانوني براي بهترين عكسهاي پرتره هست. و هر چه قدر بتونيم از سوژه فاصله بگيريم اجزاي صورت نسبتهاي درست تري با هم خواهند داشت.

    البته موارد ذكر شده در مورد پرتره هاي نيم تنه يا پرسنلي صدق ميكنه.
    و به همين علت فواصلي مثل 50mm يا 55mm براي پرتره توصيه نميشه؛ چون مجبور ميشيم تصاوير رو بعد از ثبت كراپ كنيم.
    بقيه موارد مثل شارپ بودن لنز - بوكه زيبا - عمق ميدان و... اهميت خودشان را دارند و در برندهاي مختلف لنزهاي خوبي براي براي پرتره ساخته شده است.
    قبلا در این مورد پست بالا (437)رو نوشته بودم ولی کسی از اون استقبال نکرد.
    دوستان اگر در مورد اهمیت فاصله با سوژه و ارتباط اون با پرسپکتیو کمی تعمق (!) کنند میتونند جواب خودشون را در مورد لنز مناسب برای پرتره رو پیدا کنند.

  6. #636
    Forum Moderator Navid7h آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    13116
    تشکر کرده
    7879

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrshadazizi نمایش پست ها
    مثال عالی ای بود،

    این تصاویر همگی در یک شرایط نور و تنظیمات گرفته شده اند و فقط تفاوت در لنز به کار رفته بوده است. لنز ها دنیا را نسبت به چشم ما متفاوت می بینند و نور را منحرف می کنند. علاوه بر اینکه در هر لنز فاصله سوژه نقش مهمی را بازی می کند.

    در آزمایش خانم عکاس تصاویر با لنزهایی از 16 تا 200 میلیمتری گرفته شده اند. در لنز های 16میلیمتری تاثیر کاملا واضح است و صورت کاملا دفورمه شده است. اما وقتی به لنز 200 میلیمتری میرسیم به نظر میرسد بهترین نتیجه را داریم که البته این بستگی به سلیقه و نگاه افراد هم دارد.

    سلام

    خیر، تفاوت فقط در لنز استفاده شده نبود.

    تفاوت در فاصله عکاس از سوژه است + فاصله کانونی استفاده شده برای بدست آوردن کادری یکسان.
    aidin594، M. Beyrami، lamagra و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نوید حسینیان | پیوسته



  7. #637
    كاربر فعال masoudrejae آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    نوشته ها
    595
    تشکر شده
    3136
    تشکر کرده
    2404

    پیش فرض

    الان اون چیزی که من فهمیدم اینه که هر چی فاصله کانونی بیشتر باشه صورت خوش فرم تر می افته.یعنی در 200 mm صورت خوش فرم ترین حالت را داره.درسته؟
    پس چرا من قبلا از خیلی ها شنیده بودم که لنز 50 mm یا 85 mm برای عکس پرتره مناسب تره؟
    mehran2190 تشکر می‌کند.

  8. #638
    كاربر فعال M.Nouri آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2010
    محل سکونت
    مازندران
    نوشته ها
    705
    تشکر شده
    2026
    تشکر کرده
    6030

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط masoudrejae نمایش پست ها
    الان اون چیزی که من فهمیدم اینه که هر چی فاصله کانونی بیشتر باشه صورت خوش فرم تر می افته.یعنی در 200 mm صورت خوش فرم ترین حالت را داره.درسته؟
    پس چرا من قبلا از خیلی ها شنیده بودم که لنز 50 mm یا 85 mm برای عکس پرتره مناسب تره؟
    50 براي نيم تنه خوبه
    85 براي سر و شانه
    البته روي كرابدار
    نمونه عكسهاي پستهاي قبلي سر و شانه هستند
    masoudrejae و data تشکر می‌کنند.

  9. #639
    كاربر همراه AliShamshirian آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    محل سکونت
    بجنورد ـ عسلویه
    نوشته ها
    108
    تشکر شده
    452
    تشکر کرده
    493

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط masoudrejae نمایش پست ها
    الان اون چیزی که من فهمیدم اینه که هر چی فاصله کانونی بیشتر باشه صورت خوش فرم تر می افته.یعنی در 200 mm صورت خوش فرم ترین حالت را داره.درسته؟
    پس چرا من قبلا از خیلی ها شنیده بودم که لنز 50 mm یا 85 mm برای عکس پرتره مناسب تره؟
    البته در نظر داشته باشید که در فاصله های کانونی بیشتر، به خصوص در لنزهای زوم، این اعوجاج بر عکس میشود (Pincushion distortion). به همین دلیل نباید "لزوماً" خوش فرم ترین حالت باشد.
    شکل زیر را که مربوط است، به لنز 70-200 اف 2.8 سیگما در 200 مم، ببینید:

    DSC_3568_acr2.JPG
    ویرایش توسط AliShamshirian : Thursday 17 November 2011 در ساعت 22:51
    masoudrejae، mohamad az و azari kei تشکر می‌کنند.

  10. #640
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2010
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    108
    تشکر شده
    6
    تشکر کرده
    15

    پیش فرض

    بله حق باشماست
    بنده هم منظورم همین بود که عکاس بااستفاده از فاصله کانونی مختلف پرسپکتیو رو بررسی میکنه....

صفحه 64 از 164 نخستنخست ... 14 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 114 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •