http://annawu.com/blog/tag/focal-length/
بحث اش در مورد فاصله کانونی و تاثیر بر پرسپکتیو است.
http://annawu.com/blog/tag/focal-length/
بحث اش در مورد فاصله کانونی و تاثیر بر پرسپکتیو است.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
سلام
جناب رضاییی همانطور که در pm خدمتتون گفتم. تست کردم.
روی mm 85 داخل یک اتاق با طول ۴.۵ متر تست گرفتم.
اگر سوژه در فاصله نیم متری دیوار مقابل باشه
و شما هم آنطرف به دیوار چسبیده باشید نیم برای نیم تنه مشکلی ندارید.
اما فقط نیم متر بری جلو داستان جالب نیست و کمی کادر بسته میشه.
لنز ۱۰۰ هم دیگه خودت برآورد کن. با فضایی که مد نظرته یا امکانش رو داری.
پیشنهاد می کنم تست قبل از خرید کنی و از دوستان لنز بگیری یه پرایم و یه زوم رو تست کنی تا انتخاب صحیح داشته باشی.
در مورد ماکروش هم من اهل فنش نیستم
موفق باشید
دوست عزیز
پرتره محیطی وقتی معنا پیدا میکند که شما المانهایی در کادر داشته باشید که انها را با استفاده از عمق میدان محو کنید. پس عملا اینکار در اتاق 4 5 متری مشکل است. مگر اینکه از مکانهای دیگری استفاده کنید مثل پارک، سالنهای بزرگ، مراکز خرید و ... که تو نت نمونه های زیبای از ان پیدا میشود. اگر قصد عکاسی در خانه دارید با توجه به اینکه باید حداقل چند متری از زمینه برای محو کردن ان فاصله بگیرید عملا با مشکل مواجه میشوید مگر اینکه خانه بسیار بزرگی داشته باشید. اگر هم به عکاسی استودیویی علاقه دارید. و میخواهید از فلاش و ... استفاده کنید که دیگر نیازی به لنز دیگری نیست. چون با یافراگم بسته عملا همه لنزهای خروجی تقریبا یکسانی خواهند داشت. پس شما به لنز خاصی نیاز ندارید.
در مورد لنزهای بحث شده دقت کنید هر کدام از این لنزها بخاطر پرسپکتیو متفاوت و احتمالا محدودیت فضا کاربرد خودشان را دارند و جای یکدیگر را نمیتوانند بگیرند. چون در فضای داخلی قصد عکاسی دارید پیشنهاد من برای بدنه کراپ لنز 50 مم است. 50 مم 1.8 را میتوانید با 130 40 تومن تهیه کنید که اگر از لایو ویو برای فکوس استفاده کنید مشکل دقت فکوس نخواهید داشت) لنز 50 مم 1.4 هم با قیمت بالاتری موجود است. در کنار لنز 50 مم میتوانید لنز 85 مم 1.8 را برای فضاهای بزرگتر هم در نظر بگیرید. لنز 100 مم 2 هم لنز مناسبی است اما بدلیل بلند بودن بدون لنز 50 مم در فضای داخلی با مشکل مواجه میشوید.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
برای پرتره بسته صورت مشکلی نیست . اما نیم تنه بلهرتره محیطی وقتی معنا پیدا میکند که شما المانهایی در کادر داشته باشید که انها را با استفاده از عمق میدان محو کنید. پس عملا اینکار در اتاق 4 5 متری مشکل است.
با احترام
جناب دانش پايه از نظرات كارامدتون و جناب Viper از راهنمايي ها و پيگيري هاتون واقعا تشكر مي كنم.
درست فرموديد، براي عكاسي استوديويي با فلاش مي توان با دياف بسته هم كار كرد،چون عملا نمي توان بوكه خوبي داشت. در ضمن ميشه هزينه را صرف فلاش و ... كرد.
احتمالا در مورد 85-15 هم كمي تحقيق كنم...
علی رضایی
سلام سوالی دارم در مورد تاثیر کراپ سنسور و فاصله کانونی در wide angle distortion . لطفاً فرضیاتی که باعث شد این سوال برام پیش بیاد رو بخونین
در دوربین هایی که سنسور سایز 35 میلی متر دارن، نور عبوری از لنز باعث تشکیل تصویر بصورت یه دایره روی focal plane میشه (چون لنز دایره است طبیعتا). اما سنسور مستطیله و فقط بخشی از این تصویر رو ثبت می کنه.
1.jpg
اما در مورد سنسورهای کراپدار که اندازشون درصدی از اندازه سنسور 35 میلی متری هست، وضعیت به همون شکله با این تفاوت که بخش کوچکتری از همان تصویر ثبت میشه. به همین خاطره که میگیم دوربین هایی با سنسور کراپدار بزرگنمایی بیشتری دارن.
تاثیری که کراپ فکتور در فاصله کانونی میذاره به همین جا محدود میشه.
2.jpg
بحث اصلی در مورد wide angle distortion و تاثیر فاصله کانونی در اونه اما می دونیم که فاصله کانونی تو گرفتن یه عکس پرتره مهمه و فواصل مشخصی (مقدار مشخصی از flattering ) رو پینهاد میدن. معمولا کمی بیشتر از فاصله نرمال. من هم سوالم رو با این مثال می پرسم تا ملموس تر بشه
3.jpg
اگر فرض کنیم که فاصله کانونی مناسب برای پرتره 85 روی فول فریم باشه،
آیا عکس پرتره ای که با دوربین کراپدار 1.6 و فاصله کانونی 53 میلی متر گرفته میشه ( 85=1.6*53 ) با پرتره ای که با دوربین فول فریم در فاصله کانونی 85 میلی متر ( 85=1*85 ) گرفته میشه یکیه ؟!
درحالی که می دونیم در حالت اول تصویری که روی focal plane تشکیل میشه تصویر حاصل از یه لنز 53 میلی متر هست که ما درصد کمتری از اون رو ثبت می کنیم
اگر نه، پس چرا گاهی برای دوربین های کراپدار، مقدار کراپ فکتور در خرید لنز مناسب برای پرتره دخلالت داده میشه ؟
آیا فرضیات اشتباهه ؟
سلام
فرمودید فرضیات رو بخونیم
بله درسته. لنز یک دایره تصویر ایجاد میکنه و سنسور فول فریم یک تصویر مستطیل شکل از وسط آن دایره را ثبت میکند.در دوربین هایی که سنسور سایز 35 میلی متر دارن، نور عبوری از لنز باعث تشکیل تصویر بصورت یه دایره روی focal plane میشه (چون لنز دایره است طبیعتا). اما سنسور مستطیله و فقط بخشی از این تصویر رو ثبت می کنه.
بله درسته. سنسور کراپ دار یک مستطیل کوچکتر از کل دایره تصویر را میبیند و ثبت میکند که همین باعث Crop Factor میشود.اما در مورد سنسورهای کراپدار که اندازشون درصدی از اندازه سنسور 35 میلی متری هست، وضعیت به همون شکله با این تفاوت که بخش کوچکتری از همان تصویر ثبت میشه. به همین خاطره که میگیم دوربین هایی با سنسور کراپدار بزرگنمایی بیشتری دارن.
اینجا نکتته ای مهمی وجود داره ! Perceptive Distortion با Lens Distortion فرق داره.بحث اصلی در مورد wide angle distortion و تاثیر فاصله کانونی در اونه
کد:http://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_distortion_(photography)کد:http://en.wikipedia.org/wiki/Distortion_(optics)بله، برای گرفتن پرتره های بسته، پرتره های سر و شانه عموما فواصل کانونی خاصی پیشنهاد میشه (بین 85 تا 135 میلیمتر در فول فریم عموما فاصله کانونی پیشنهادی برای پرتره هاست.)ما می دونیم که فاصله کانونی تو گرفتن یه عکس پرتره مهمه و فواصل مشخصی (مقدار مشخصی از flattering ) رو پینهاد میدن. معمولا کمی بیشتر از فاصله نرمال.
اگر فرض کنیم که فاصله کانونی مناسب برای پرتره 85 روی فول فریم باشه،
آیا عکس پرتره ای که با دوربین کراپدار 1.6 و فاصله کانونی 53 میلی متر گرفته میشه ( 85=1.6*53 ) با پرتره ای که با دوربین فول فریم در فاصله کانونی 85 میلی متر ( 85=1*85 ) گرفته میشه یکیه ؟!
خیر! یکی نیست ، یعنی دو عکس با هم یکسان نیستند.وقتی شما فاصله تان را از سوژه ثابت فرض کرده اید و لنز یکسان متناسب بر روی یک بدنه فول فریم و کراپدار بستید فقط پرسپکتیو و زاویه دید و کادر شما برابر است اما عمق میدان برابر نیست.
برای مثال فاصله سوژه از دوربین 2 متر
7D - 50mm - 2.8 > DOF = 16.8 cm
5D - 85mm - 2.8 > DOF = 9 cm
به خاطر همان مسئله Flattering که خودتان اشاره کرده اید.پس چرا گاهی برای دوربین های کراپدار، مقدار کراپ فکتور در خرید لنز مناسب برای پرتره دخلالت داده میشه ؟
در واقع عکاسان از قدیم به تجربه دریافته اند که برای اینکه یک پرتره سر و شانه و یا پرتره های بسته تری بگیرند به صورتی که تصویر صورت فرد خوش فرم و بدور از اغراق در اندازه اجزا و نسبت آنها به هم ( اندازه بینی و گوش و ...) ثبت شود باید در فاصله دورتری از حالت نرمال نسبت شخص قرار گیرند و برای اینکه بتوانند کل تصویر را با تصویر چهره مدل پر کنند احتیاج به لنزی با فاصله کانونی بیشتر از لنز نرمال دارند.(85 تا 135 در مقیاس فول فریم)
حال برای آنکه چنین کادری را بتوانیم با همان پرسپکتیو نسبت به دوربین فول فریم بدست آوریم برای دوربین های کراپدار مقدار کراپ فاکتور را در انتخاب لنز مناسب پرتره دخالت می دهند.
شاد باشید.
پی نوشت: سئوال شما سئوال تکراری ای بود و به زودی با تاپیک مناسب ادغام خواهد شد.