صفحه 82 از 164 نخستنخست ... 32 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 132 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 811 تا 820 , از مجموع 1638
Like Tree3199تشکر

موضوع: انتخاب لنز مناسب براي پرتره

  1. #811
    كاربر همراه amparisay آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2012
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    343
    تشکر شده
    1333
    تشکر کرده
    1389

    پیش فرض

    جناب حسینی، اگر جایی از عرایض بنده اشتباه بود بفرمایید که دوستان با مشکلی مواجه نشوند به خاطر من. به هر حال ما جوان هستیم و اول راه. اشتباه هم زیاد می کنیم.
    امیرحسین

  2. #812
    كاربر فعال behzad_milad آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2009
    نوشته ها
    767
    تشکر شده
    4527
    تشکر کرده
    2201

    پیش فرض

    هرنوع لنز کاربرد مخصوصی رو داره .

    برای عکاسی پرتره در محیط بسته با نور مصنوعی یه سری لنز لازمه .
    برای فضای بیرون و عکاسی با نور طبیعی هم یه سری لنز دیگه .
    اینکه دوربین شما فول فریم باشه یا کراپدار تمام این معادلات رو به هم میزنه .
    اینکه بکگراند تصویر فلو باشه یا بزرگنمایی فضای بکگراند زیاد باشه یا اینکه بزرگنمایی بکگراند تغییر نکنه هم لنز مخصوصی رو داره .
    فوکال و فاصله سوژه هم که یه بحث دیگه ای داره .
    شما همش دارید جواب میدید بدون اینکه ملاک خاصی برای اندازه گیری درنظر داشته باشید .

    50 خوبه و 85 بده و کراپدار بهتره و فول فرم بدتره ، تمام این موارد باید ملاک و مقیاسی برای محاسبه داشته باشه .

    بله همه میدونن که 50mm روی کراپدار برای نیم تنه خوبه ولی برای هدشات خوب نیست ، دیستروشن داره و اعوجاج میده .
    85mm روی فول فرم برای نیم تنه خوبه ولی نمیشه کادر بسته از سوژه گرفت دفرمه میشه .
    اینا جواب کلی نیست تمام موارد درهمه حال فرق دارن .

    مثلا اینطوری میشه سوال کرد .

    سوژه من بافاصله 3 متر از دوربین قرار گرفته و من می خوام از اون درفضای باز عکاسی کنم .
    درمورد بگکراند هم دوست دارم بزرگنمایی بیشتری داشته باشه و تا حد امکان فلو بشه تا پرسپکتیو خوبی داشته باشه .
    بیشتر هم هدفم پرتره نیم تنه هست .
    دوربینم هم نیکون کراپدار هست .

    دوستان لطفا فاکتور کلی برای لنزها نپیچید .
    Pelikan، jinger، iman mehr و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    Nikon D600


  3. #813
    كاربر بسیار فعال m.daneshpayeh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2008
    نوشته ها
    1,462
    تشکر شده
    6609
    تشکر کرده
    1982

    پیش فرض

    من زیاد با نظر دوستانی که دنبال قاعده و اعداد وارقام هستند موافق نیستم. اگر به عکاسی به دید یک حرفه نگاه کنیم و به دنبال قاعده مند کردن آن باشیم این بایدها و نبایدها شاید معنا پیدا کند. یکی از دوستان مدتی به عنوان عکاس پرتره استدیویی در موسسه‌ای کارمیکردند و در آنجا حق تغییر ایزو، روزنه، مد عکاسی و توان فلاش را هم نداشتند. در این شرایط میتوانید قاعده و قانون داشته باشید اما در حالت کلی عکاسی را به عنوان یک هنر با این عداد و ارقام میتوان محدود کرد. مثال آن هم اینهمه پرتره محیطی زیبا که با لنزهای اولترا واید گرفته شده‌اند.
    بیشتر دوستان بر عمق میدان و دفرمه شدن صورت تاکید داشتند. درصورتی که همه چیز محو شدن زمینه پشت سوژه نیست. اگر نگاهی به پرترهای موفق بکنید میبینید که علاوه بر عمق میدان مناسب، زمینه کادر هم بدرستی انتخاب شده است. کادر در پرتره محیطی باید بر اساس پس زمینه و پیش زمینه بسته شود و پرسپکیو کار بسیار مهم است. پس عکاس بر اساس سلیقه و مورد باید از فاصله کانونی دلخواه استفاده کند تا به پرسپکیو مورد نظر برسد. شما فرضا با لنز 85 ممکن است نتوانید بدرستی زمینه زیبای یک منظره یا نمای معماری زیبا با دید مناسب در زمینه کادر داشته باشد. یا برعکس با لنز 35 در صورت نیاز نمیتوانید زمینه شلوغ سوژه را محو کنید تا به تصویر مورد نظر برسید. پس هر لنز کاربرد خودش را دارد و یک پیشنهاد کلی نمیتوان داد که فرضا 85 مم بهتر است یا 50 یا ... مگر اینکه هدف و نیاز شما داشتن زمینه کاملا محو باشد که بحث دیگریست. میتوانید به 200 اف2 هم فکر کنید یکی از بهترین لنزهای پرتره است هرچند قیمتش ...
    yaghoobi، photographِer و Vahid5500 تشکر می‌کنند.
    مهدی دانش‌پایه
    http://500px.com/daneshpayeh
    هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.

  4. #814
    Forum Moderator mreza1001 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,699
    تشکر شده
    14111
    تشکر کرده
    16459

    پیش فرض

    در دیافراگمهای باز، حداقل تا f 6 نسبت فاصله کانونی با فاصله سوژه جهت دسترسی به عمق میدان یکسان تقریبا برابر با نسبت فاصله کانونی ها است. یعنی اگه با لنز 50mm از سوژه 2.5 متر فاصله داشته باشیم برای داشتن همان عمق میدان با لنز 100mm باید فاصله هم دوبرابر بشه با سوژه و با لنز 200mm فاصله با سوژه جهت عمق میدان برابر باید 4 برابر بشه.( برای لنزهایی مثل 35، 50، 85، 100 و200 که صادقه)
    این ها از کجا نقل کردید؟ تجربه است یا منبع دارد؟
    محمد رضا میلانی


  5. #815
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    38
    تشکر شده
    11
    تشکر کرده
    85

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoosh-Pro نمایش پست ها
    درود
    ...
    مبحث انتخاب فاصله کانونی مناسب جهت پرتره بر میگردد به نوع پرتره ای که می خواهیم ، از تمام قد ، نیم تنه ، سرو گردن...

    برای پرتره روی کراپدار لنز های فیکس 35mm ، 50mm ، 85mm خیلی کاربردی هستند اگر نه روی فول فریم 50mm ، 85mm ، 100mm ، 135mm کاربردی هستند

    و

    به گفته های قبلی ام هم اضافه کنم استفاده از فاصله کانونی سلیقه ای نیست در واقع ،
    فاصله کانونی مشخص ، برای نوع پرتره مشخص است.
    آن بخش که پرتره تمام قد میخواهیم یا هد شات است که میتواند سلیقه ای باشد.

    یعنی اگر شما لنز 50mm f1.4 تهیه کرده باشد و بخواهید آنرا روی کراپدار استفاده کنید با توجه به اینکه در ضریب کراپ ضرب میشود ( روی کنون میشود 80mm و نیکون 75mm )
    مشخصا این لنز برای پرتره نیم تنه تا کمی بسته تر ایده ال خواهد بود ، ممکن است بشود با آن تمام قد هم روی کراپدار گرفت اما آنقدری که 35mm برای این نوع پرتره ایده ال است 50mm و 85mm نخواهند بود.

    چطور؟ یعنی برای اینکه بخواهیم روی با 50mm کادر 35mm داشته باشیم ، باید از سوژه فاصله بگیریم ( عقب برویم ) در نتیجه دیگر آن عمق میدان کم و بوکه ها رو نخواهیم داشت
    حال این بخش میتوان سلیقه ای باشد ، که برای شخصی ،خیلی این نوع پرتره ( تمام قد) اولویت نداشته باشه یا اگر هم پیش آمد، شخصا از محوی پس زمینه و بوکه ها صرف نظر میکند.

    همینطور با 85mm آنهم روی کراپدار صرفا ایده ال برای پرتره های هد شات است و اگر از سوژه فاصله بگیریم هیچگاه نمیتوانیم همان کادر 50mm و 35mm رو با همان عمق میدان کم و بوکه ها داشته باشیم
    سلام
    اگر بخواهیم عکس زیبایی داسته باشیم (بوکه مناسب،عمق میدان و...) با فرض انتخاب لنز مناسب در نوع پرتره آیا رابطه ای ( ریاضی یا تجربی ) بین فاصله کانونی و فاصله لنز تا سوژه وجود داره...

    با لنز 85 با بدنه کراپدار در عکاسی هد شات فاصله تا سوژه تقریبا چقدر باید باشد؟
    با لنز 50 با بدنه کراپدار در عکاسی نیم تنه فاصله تا سوژه تقریبا چقدر باید باشد؟
    با لنز 35 با بدنه کراپدار در عکاسی تمام قد فاصله تا سوژه تقریبا چقدر باید باشد؟

    سپاس

  6. #816
    كاربر همراه adeliry آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2005
    نوشته ها
    483
    تشکر شده
    2948
    تشکر کرده
    912

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mreza1001 نمایش پست ها
    این ها از کجا نقل کردید؟ تجربه است یا منبع دارد؟
    از برنامه های مختلف محاسبه عمق میدان مانند DOFmaster استفاده کنید و نتایج رو مقایسه کنید.
    mreza1001 تشکر می‌کند.
    افشين دليري

    Nikon D800, Nikkor 70-200 vrii, Nikkor 105mm, Nikkor 50mm 1.8G,Nikon SB 80DX, Mini S&S studio flash lighting MSFK-150-3

  7. #817
    Forum Moderator mreza1001 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,699
    تشکر شده
    14111
    تشکر کرده
    16459

    پیش فرض

    این برخورد خیلی تئوریک است. شاید روی کاغذ و نرم افزار همین طور باشد که می فرمایید.

    اما با این محاسبات گرفتن عکس تمام قد با فوکال 140 و اف 2.8 مثلا در فاصله حدود 10 متری معادل با 70 مم روی همان اف 2.8 در فاصله 5 متری خواهد بود. اما این دوتا خیلی با هم فرق دارند. نظر خودتان چیست؟
    adeliry تشکر می‌کند.
    محمد رضا میلانی


  8. #818
    كاربر همراه adeliry آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2005
    نوشته ها
    483
    تشکر شده
    2948
    تشکر کرده
    912

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mreza1001 نمایش پست ها
    این برخورد خیلی تئوریک است. شاید روی کاغذ و نرم افزار همین طور باشد که می فرمایید.

    اما با این محاسبات گرفتن عکس تمام قد با فوکال 140 و اف 2.8 مثلا در فاصله حدود 10 متری معادل با 70 مم روی همان اف 2.8 در فاصله 5 متری خواهد بود. اما این دوتا خیلی با هم فرق دارند. نظر خودتان چیست؟
    بجز عمق میدان که در این بازه اعداد متناسب و مشابهی ارائه میدهد، اندازه تصویر شکل گرفته بر روی سنسور با فوکال و فاصله تا سوژه نسبت مستقیم داشته و این جزء دوم تا جایی که من بررسی کردم بنظر یک قانون است. ولی همونطور که قبلا هم عرض کردم قطعا نوع بوکه و پرسپکتیو و... سایر موارد در خروجی تفاوت خواهند داشت. جناب انوش خان فرمودند که عمق میدان تغییر میکند و من هم صرفا از روی کنجکاوی تست کردم و به این مورد برخوردم.

    قطعا نظر دوستان با تجربه ای همانند شما صائب تر است ولی اگر به مورد نقض در مورد عمق میدان در این بازه برخوردید ممنون میشم جهت راهنمایی بنده نیز توضیح بفرمایید.
    mreza1001 تشکر می‌کند.
    افشين دليري

    Nikon D800, Nikkor 70-200 vrii, Nikkor 105mm, Nikkor 50mm 1.8G,Nikon SB 80DX, Mini S&S studio flash lighting MSFK-150-3

  9. #819
    كاربر همراه photographِer آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2013
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    239
    تشکر شده
    572
    تشکر کرده
    1794

    پیش فرض

    دوستان معذرت ميپرم تو بحثتون
    اما دوستارم بدونم كي گفت كه براي كراپ 35 م م خوبه؟
    اگه اطلاعات نداريد خوب مجبور نيستيد ديگران رو به اشتباه بندازيد :)

    اوني كه تحصيلات عكاسي داشته باشه ميفهمه منظورمو. فوكال كمتر از 50 م م به هيچ وجه براي پرتره مناسب نيست چه كراپ چه فول فريم اخه چرا دوستان 35 پيشنهاد ميدن؟

    135 م م كه تو بازار اصلا معروف شده به لنز پرتره يكي از بهترين گزينه هاست
    باید که جمله جان شوی، تا لایق جانان شوی
    گر سوی مستان میروی، مستانه شو،مستانه شو

    سید مهدی تقوی

  10. #820
    كاربر ويژه Anoosh-Em آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2009
    نوشته ها
    2,391
    تشکر شده
    14152
    تشکر کرده
    12235

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط adeliry نمایش پست ها
    بجز عمق میدان که در این بازه اعداد متناسب و مشابهی ارائه میدهد، اندازه تصویر شکل گرفته بر روی سنسور با فوکال و فاصله تا سوژه نسبت مستقیم داشته و این جزء دوم تا جایی که من بررسی کردم بنظر یک قانون است. ولی همونطور که قبلا هم عرض کردم قطعا نوع بوکه و پرسپکتیو و... سایر موارد در خروجی تفاوت خواهند داشت. جناب انوش خان فرمودند که عمق میدان تغییر میکند و من هم صرفا از روی کنجکاوی تست کردم و به این مورد برخوردم.

    قطعا نظر دوستان با تجربه ای همانند شما صائب تر است ولی اگر به مورد نقض در مورد عمق میدان در این بازه برخوردید ممنون میشم جهت راهنمایی بنده نیز توضیح بفرمایید.

    درود

    آنروز که این مورد رو مطرح فرمودید ، گفتم بدون آزمایش مجدد آن پاسخ ندهم ، این بخش که فاصله کانونی بالاتر عمق میدان وضوح کمتری ایجاد میکند صحت دارد ، منتها نه تا آنجا که دقیقا تاثیر فاصله گرفتن از سوژه را دقیقا خنثی کند حداقل خارج از محاسبات سایت Dof Master و در عمل چنین نشد:

    همانطور که در عکس زیر فلش سبز رنگ نشان میدهد Focus ( حالت نقطه ای ) و روی باتری جلویی بوده
    باتری مذکور دقیقا در فاصله 1.5 متری از سنسور قرار داشته و عکس در فاصله کانونی 105mm با لنز 70-200 در F2.8 روی سه پایه گرفته شده:

    DSC_0912.jpg


    و عکس زیر دقیقا با همان شرایط ، F2.8 اما دقیقا در فاصله 3 متری اما در فاصله کانونی 200mm با همان لنز:

    DSC_0913.jpg


    گذشته از اینکه کادر مشابهی نشدند! عمق میدان یکسانی هم ندارند و محوی و بوکه متفاوتی هم دارند :

    در 105mm کراپ 100% عکس فوق:

    105mm100%.jpg



    در 200mm کراپ100 % :

    100%.jpg


    نتیجه گیری با خودتان
    yaghoobi، Pelikan، mreza1001 و 8 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

صفحه 82 از 164 نخستنخست ... 32 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 132 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •