جناب حسینی، اگر جایی از عرایض بنده اشتباه بود بفرمایید که دوستان با مشکلی مواجه نشوند به خاطر من. به هر حال ما جوان هستیم و اول راه. اشتباه هم زیاد می کنیم.
جناب حسینی، اگر جایی از عرایض بنده اشتباه بود بفرمایید که دوستان با مشکلی مواجه نشوند به خاطر من. به هر حال ما جوان هستیم و اول راه. اشتباه هم زیاد می کنیم.
امیرحسین
هرنوع لنز کاربرد مخصوصی رو داره .
برای عکاسی پرتره در محیط بسته با نور مصنوعی یه سری لنز لازمه .
برای فضای بیرون و عکاسی با نور طبیعی هم یه سری لنز دیگه .
اینکه دوربین شما فول فریم باشه یا کراپدار تمام این معادلات رو به هم میزنه .
اینکه بکگراند تصویر فلو باشه یا بزرگنمایی فضای بکگراند زیاد باشه یا اینکه بزرگنمایی بکگراند تغییر نکنه هم لنز مخصوصی رو داره .
فوکال و فاصله سوژه هم که یه بحث دیگه ای داره .
شما همش دارید جواب میدید بدون اینکه ملاک خاصی برای اندازه گیری درنظر داشته باشید .
50 خوبه و 85 بده و کراپدار بهتره و فول فرم بدتره ، تمام این موارد باید ملاک و مقیاسی برای محاسبه داشته باشه .
بله همه میدونن که 50mm روی کراپدار برای نیم تنه خوبه ولی برای هدشات خوب نیست ، دیستروشن داره و اعوجاج میده .
85mm روی فول فرم برای نیم تنه خوبه ولی نمیشه کادر بسته از سوژه گرفت دفرمه میشه .
اینا جواب کلی نیست تمام موارد درهمه حال فرق دارن .
مثلا اینطوری میشه سوال کرد .
سوژه من بافاصله 3 متر از دوربین قرار گرفته و من می خوام از اون درفضای باز عکاسی کنم .
درمورد بگکراند هم دوست دارم بزرگنمایی بیشتری داشته باشه و تا حد امکان فلو بشه تا پرسپکتیو خوبی داشته باشه .
بیشتر هم هدفم پرتره نیم تنه هست .
دوربینم هم نیکون کراپدار هست .
دوستان لطفا فاکتور کلی برای لنزها نپیچید .
Nikon D600
من زیاد با نظر دوستانی که دنبال قاعده و اعداد وارقام هستند موافق نیستم. اگر به عکاسی به دید یک حرفه نگاه کنیم و به دنبال قاعده مند کردن آن باشیم این بایدها و نبایدها شاید معنا پیدا کند. یکی از دوستان مدتی به عنوان عکاس پرتره استدیویی در موسسهای کارمیکردند و در آنجا حق تغییر ایزو، روزنه، مد عکاسی و توان فلاش را هم نداشتند. در این شرایط میتوانید قاعده و قانون داشته باشید اما در حالت کلی عکاسی را به عنوان یک هنر با این عداد و ارقام میتوان محدود کرد. مثال آن هم اینهمه پرتره محیطی زیبا که با لنزهای اولترا واید گرفته شدهاند.
بیشتر دوستان بر عمق میدان و دفرمه شدن صورت تاکید داشتند. درصورتی که همه چیز محو شدن زمینه پشت سوژه نیست. اگر نگاهی به پرترهای موفق بکنید میبینید که علاوه بر عمق میدان مناسب، زمینه کادر هم بدرستی انتخاب شده است. کادر در پرتره محیطی باید بر اساس پس زمینه و پیش زمینه بسته شود و پرسپکیو کار بسیار مهم است. پس عکاس بر اساس سلیقه و مورد باید از فاصله کانونی دلخواه استفاده کند تا به پرسپکیو مورد نظر برسد. شما فرضا با لنز 85 ممکن است نتوانید بدرستی زمینه زیبای یک منظره یا نمای معماری زیبا با دید مناسب در زمینه کادر داشته باشد. یا برعکس با لنز 35 در صورت نیاز نمیتوانید زمینه شلوغ سوژه را محو کنید تا به تصویر مورد نظر برسید. پس هر لنز کاربرد خودش را دارد و یک پیشنهاد کلی نمیتوان داد که فرضا 85 مم بهتر است یا 50 یا ... مگر اینکه هدف و نیاز شما داشتن زمینه کاملا محو باشد که بحث دیگریست. میتوانید به 200 اف2 هم فکر کنید یکی از بهترین لنزهای پرتره است هرچند قیمتش ...
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
این ها از کجا نقل کردید؟ تجربه است یا منبع دارد؟در دیافراگمهای باز، حداقل تا f 6 نسبت فاصله کانونی با فاصله سوژه جهت دسترسی به عمق میدان یکسان تقریبا برابر با نسبت فاصله کانونی ها است. یعنی اگه با لنز 50mm از سوژه 2.5 متر فاصله داشته باشیم برای داشتن همان عمق میدان با لنز 100mm باید فاصله هم دوبرابر بشه با سوژه و با لنز 200mm فاصله با سوژه جهت عمق میدان برابر باید 4 برابر بشه.( برای لنزهایی مثل 35، 50، 85، 100 و200 که صادقه)
سلام
اگر بخواهیم عکس زیبایی داسته باشیم (بوکه مناسب،عمق میدان و...) با فرض انتخاب لنز مناسب در نوع پرتره آیا رابطه ای ( ریاضی یا تجربی ) بین فاصله کانونی و فاصله لنز تا سوژه وجود داره...
با لنز 85 با بدنه کراپدار در عکاسی هد شات فاصله تا سوژه تقریبا چقدر باید باشد؟
با لنز 50 با بدنه کراپدار در عکاسی نیم تنه فاصله تا سوژه تقریبا چقدر باید باشد؟
با لنز 35 با بدنه کراپدار در عکاسی تمام قد فاصله تا سوژه تقریبا چقدر باید باشد؟
سپاس
این برخورد خیلی تئوریک است. شاید روی کاغذ و نرم افزار همین طور باشد که می فرمایید.
اما با این محاسبات گرفتن عکس تمام قد با فوکال 140 و اف 2.8 مثلا در فاصله حدود 10 متری معادل با 70 مم روی همان اف 2.8 در فاصله 5 متری خواهد بود. اما این دوتا خیلی با هم فرق دارند. نظر خودتان چیست؟
بجز عمق میدان که در این بازه اعداد متناسب و مشابهی ارائه میدهد، اندازه تصویر شکل گرفته بر روی سنسور با فوکال و فاصله تا سوژه نسبت مستقیم داشته و این جزء دوم تا جایی که من بررسی کردم بنظر یک قانون است. ولی همونطور که قبلا هم عرض کردم قطعا نوع بوکه و پرسپکتیو و... سایر موارد در خروجی تفاوت خواهند داشت. جناب انوش خان فرمودند که عمق میدان تغییر میکند و من هم صرفا از روی کنجکاوی تست کردم و به این مورد برخوردم.
قطعا نظر دوستان با تجربه ای همانند شما صائب تر است ولی اگر به مورد نقض در مورد عمق میدان در این بازه برخوردید ممنون میشم جهت راهنمایی بنده نیز توضیح بفرمایید.
افشين دليري
Nikon D800, Nikkor 70-200 vrii, Nikkor 105mm, Nikkor 50mm 1.8G,Nikon SB 80DX, Mini S&S studio flash lighting MSFK-150-3
دوستان معذرت ميپرم تو بحثتون
اما دوستارم بدونم كي گفت كه براي كراپ 35 م م خوبه؟
اگه اطلاعات نداريد خوب مجبور نيستيد ديگران رو به اشتباه بندازيد :)
اوني كه تحصيلات عكاسي داشته باشه ميفهمه منظورمو. فوكال كمتر از 50 م م به هيچ وجه براي پرتره مناسب نيست چه كراپ چه فول فريم اخه چرا دوستان 35 پيشنهاد ميدن؟
135 م م كه تو بازار اصلا معروف شده به لنز پرتره يكي از بهترين گزينه هاست
باید که جمله جان شوی، تا لایق جانان شویسید مهدی تقوی
گر سوی مستان میروی، مستانه شو،مستانه شو
درود
آنروز که این مورد رو مطرح فرمودید ، گفتم بدون آزمایش مجدد آن پاسخ ندهم ، این بخش که فاصله کانونی بالاتر عمق میدان وضوح کمتری ایجاد میکند صحت دارد ، منتها نه تا آنجا که دقیقا تاثیر فاصله گرفتن از سوژه را دقیقا خنثی کند حداقل خارج از محاسبات سایت Dof Master و در عمل چنین نشد:
همانطور که در عکس زیر فلش سبز رنگ نشان میدهد Focus ( حالت نقطه ای ) و روی باتری جلویی بوده
باتری مذکور دقیقا در فاصله 1.5 متری از سنسور قرار داشته و عکس در فاصله کانونی 105mm با لنز 70-200 در F2.8 روی سه پایه گرفته شده:
DSC_0912.jpg
و عکس زیر دقیقا با همان شرایط ، F2.8 اما دقیقا در فاصله 3 متری اما در فاصله کانونی 200mm با همان لنز:
DSC_0913.jpg
گذشته از اینکه کادر مشابهی نشدند! عمق میدان یکسانی هم ندارند و محوی و بوکه متفاوتی هم دارند :
در 105mm کراپ 100% عکس فوق:
105mm100%.jpg
در 200mm کراپ100 % :
100%.jpg
نتیجه گیری با خودتان