نوشته اصلی توسط
jebrahim
متأسفانه من هم معتقدم که اگر به این عکس صرفاً به دید یک پرترهٔ نگاه بشه، عکس ضعیفی هست. تاریک شدن یکی از چشمها بسیار نأ خوشاینده و این حس رو القا میکنه که کاسه چشم سوژه، خالی شده. نور پردازی اصلا مناسب نیست و یک نکته به شدت آزار دهنده دیگه، ویرایشی هست که روی پوست انجام گرفته.
تا اینجای حرفم، نقدی بر عکس شما دوست گرامی بود اما از اینجا به بعد، حرفی هست که مدتهاست میخواستم بزنم و الان فرصتی شد که این عقیده شخصی رو بیان کنم. یک نگاه کلی هست و ارتباطی با یک مورد خاص هم نداره
این ویرایش پوست پرتقالی که متأسفانه در بین عوام خیلی هم پر طرفدار به نظر میرسه، یکی از آفات اصلی عکاسی پرترهٔ هست که گریبانگیر عکسهای برخی از عکاسان وطنی شده! روتوش پوست، چه به صورت صاف کردن و پلاستیکی کردن پوست و چه به صورت جعل بافت، جلوه مصنوعی و زشتی به عکس میده! در حالی که در همه جای دنیا بحث بر سر این هست که ویرایش پرترهٔ و نابود کردن نقایص چهره باید مورد تجدید نظر قرار بگیره و دست کم جوری نباشه که ماهیت پرترهٔ دچار دگرگونی بشه، در کشور ما هنوزم مسائلی مثل روتوش چشم و ابرو و لب و دهان و چاق و لاغر کردن صورت و پوست پرتقالی و عوض کردن رنگ چشم و مو، بسیار پر طرفداره. کافیه نگاهی به ویدئوهای آموزشی که در این مورد در فروم پست شده یا کتابهایی که در این زمینه معرفی شده و یا نرم افزارها و پلاگینهایی که در این مورد تقاضا شده بندازیم تا تأییدی بر این حرف من باشه!
نکتهٔ جالب اینجاست که تاثیر گذارترین و جاودانهترین عکسهای پرترهٔ، به خاطر پوست پرتقال روی صورت انداختن سوژه نیست که جاودانه شدند بلکه علت جاودانگی اونها، توجه به ژست سوژه، و به تصویر کشیدن شخصیت یا احساس سوژه در زمان عکاسی بوده و ابزاری که ازش بهر گرفته شده، کنترل نور بوده و نه صاف کردن پوست.
به عقیده من، عکسهایی که از صورت یک آدم گرفته میشه و ویرایش سنگین روش انجام میشه، بیشتر از اینکه در کتگوری پرتره قرار بگیرند، عکسهای تبلیغاتی یا تجاری محسوب میشن. شبیه عکسهایی که در مجلههای تبلیغ لوازم آرایشی به چاپ میرسن و یا عکسهایی که در آتلیههای سطح پایین(از لحاظ هنری) از مردم گرفته میشه و جنبه تجاری داره. یا شاید بهتر باشه که برای چنین عکسهایی رده دیگهای از عکاسی رو در نظر بگیریم، "پرتره تجاریتبلیغاتی".
به نظر من وقتی که ما عکاسی شهری (urban photography) رو از عکاسی خیابانی (street photography) تمایز میدیم، یکی دونستن عکاسی پرترهٔ با عکاسی پرترهٔ تبلیغاتی اصلا ایده جالبی نیست!