ج.ابراهیمی
در اینگونه موارد که هدف فلو کردن گوش یا مو باشد مطمئنا باید از دیافراگم بازتر استفاده کنی
ولی اگر اولویتتان شارپنس باشد از دیافراگم بسته تر مثل 8 استفاده کنید
در نظر داشته باشید که در محیط استودیو دیافراگم باز بیشتر به منظور همان استفاده ای که گفتید و همینطور جبران کمبود نور ( که کم پیش میاد ) میخورد
D90 + 18-105 + 24 f2.8D + 60 f2.8D + 105 f2.8G
برای اشنایی بهتر با بوکه مطالب زیررو مطالعه کنید .
از بوکه چه میدانیم. (قسمت اول)
از بوکه چه میدانیم. (قسمت دوم)
Nikon D600
دوست عزیز در مورد سرعت حتماً حداقل 60 کافی نیست بلکه بسته به اینکه فوکال لنز شما چه عددی باشد حداقل سرعت متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر لنز شما 18 باشد با توجه به اینکه 600D دارید باید 18 را در 1.6 که ضریب کانن غیر فول فریم است ضرب بنمایید عدد 28.8 بدست می اید واین یعنی واید 28.8 دارید. لذا میتوانید با سرعت 1/20 یا همان 20 هم عکاسی کنید. و بالعکس اگر لنز را روی عدد 135 بگذارید یعنی تله 216 و حداقل سرعت معمولاً باید 80 باشد. که البته به میزان لرزش دست و لرزشگیر لنز و دوربین بستگی دارد. با تمام این حرفها توصیه من حذاقل سرعت است چرا که در اکثر موارد نبودن نورهای اضافه سایه های زیبایی را در عکس ایجاد میکند که نور فلاش تقریباً تمام آن را ازبین برده و کنتراست برخی مناطق را بیش از حد زیاد میکند. موفق باشید.
به هر نوعی از Blur شدن، نمیتوان Bokeh اطلاق کرد ...
Blur شدن، محو ثبت شدن قسمتی از تصویر است خارج از عمق میدان واقع شده است ... اما Bokeh انحصاراً، محو ثبت شدن نقاط نورانی ( منابع نورانی، بازتابهای نورانی ) است که خارج از Depth Of Field واقع شده اند. بنابراین چون موها و احیاناً نیم تنه، جزء این رده بندی نورانی قرار نمیگیرند، بنابراین فقط Blur شده اند و Bokeh طلقی نمیشوند.
در حقیقت، Bokeh شدن، یکی از چهار نوع Blur شدن است.
سلام به اساتيد عزيز
چند روزه كه نيكون d5100 با لنز 18-105 گرفتم . قبلا هم ست فلش 160 ژول jtl داشتم كه با دوربين كامپكت براي گرفتن پرتره هراز گاهي ازش استفاده ميكردم . با دوربين كامپكت هيچ مشكلي نداشتم و به نهايت كيفيت ممكن عكسهامو ميگرفتم ! ولي با همون تنظيمات با اين دوربين عكسهام خوب در نيومد و گفتم كه از شما بپرسم بهتره تا آزمايش و خطا كنم و شات اضافي به دوربين تحميل كنم !!!
حالا سوالاهام اينه :
- براي من شارپ تصوير خيلي خيلي مهمه . پس اگر بخوام شارپنس عكس نهايت قدرت لنز و دوربين باشه چيكار كنم ( تا حالا با slr كار نكردم كه اين سوالو ميپرسم ) لطفا گزينه هاي مربوطه رو روي دوربين بفرماييد تا اعمال كنم
- ميخوام تصوير طوري باشه كه وقتي عكسي رو با پرده سفيد ثبت ميكنم پرده كاملا سفيد ثبت بشه و برش دادن و جدا كردن سوژه راحتتر انجام بشه . اين موضوع به كدام عوامل بستگي داره و چيكار بايد بكنم
- مهمترين مشكل سايه اي است كه در يك طرف سوژه روي پرده مي افته و چطوري اين سايه رو حذف كنم ؟ چون بصورت عمودي دوربين رو دست ميگيرم يا روي سه پايه سوار ميكنم اين اتفاق مي افته و شدت نور فلش بالاست .
و يك سوال خيلي مهم ديگه هم اينكه فلش چتر من با دوربين هماهنگ فلش نميزنه !! و اكثر اتفاقهاي بالا هم ناشي از همين موضوعه . چيكار كنم كه هماهنگ باشه و همزمان فلش بزنه !!
خلاصه سرتون رو درد نيارم تمام مشكل من تو اين عكس پيوستي خلاصه شده !
اولین قدم اینه که رادیو فلاش تریگر و یا سیم سینک به همراه کفشک تبدیل پایهفلاش به کابل سینک تهیه کنید. در حال حاضر مشغول به عکاسی با فلاش سر دوربین هستید.(به علت عکاسی با فلاش اول دوربینتان)
جناب آرش ضمن تشكر از شما اين مشكل رو همين الان با دستكاري در منوي brackting/flash و گزينه flash ctrl for built-in flash و تغيير اون از ttl به manual حل كردم و الان چتر همزمان ميزنه .
ممنون ميشم به سوالات بعدي در مورد بهترين تنظيمات براي داشتن تصويري شارپ جواب بدين
برای اینکه فون کاملا سفید بیفته باید یک نور را جداگانه فقط به فون بتابونی
برای اینکه این سایه نیفته در کنار سر فرد
اولا باید از فلاش بالای دوربین استفاده نکنی و مثلا دو فلاش در سمت راست و چپ قرار بدی
دوما فاصله فرد را با فون بیشتر کنی حدودا یک متر فکر کنم مناسب باشه یا بیشتر
برای اینکه تصویر شارپ باشه اولا باید بر روی چشم فوکوس کنی
دوما باید دیاف 8 یا بالاتر مثلا 11 را انتخاب کنی