دوست عزیز شارپنینگ دوربین روی چه گزینه ایه ؟
روی حداکثر اگه بگذاری خیلی فرق میکنه
دوست عزیز شارپنینگ دوربین روی چه گزینه ایه ؟
روی حداکثر اگه بگذاری خیلی فرق میکنه
D90 + 18-105 + 24 f2.8D + 60 f2.8D + 105 f2.8G
دوست عزیز مشکل اصلی دراینجا نورپردازی سوژه هست و سپس هماهنگی ست فلاشتون .
مشکل دیگری که دارید نورسنجی بکگراند و سوژه . ( این روبه خاطرداشته باشید که درعکاسی با ست فلاش حالت اتو به درد نمی خوره و کاملا باید به صورت منوال استفاده کنید )
اول بهتره بدونید سرعت سینک فلاشتون تا چه حدی هست .
معمولا 160 تا 200 با رادیو فلاش و با سیم سنکرونیزه 200 الی 250 و .... این مورد دربیشتردوربینها به صورت مختلف عمل میکنه .
اگه سرعت سینک دوربینتون نتونه با نورفلاشتون هماهنگی کنه قسمتی از تصویر سیاه رنگ می شه .
مشخصه که استفاده از سیم سنکرونیزه باصرفه ترهست ولی کارکردن با رادیوفلش راحتر.
البته به شرطی که دربدنه دوربین شما امکان استفاده از سیم سنکرونیزه وجود داشته باشه . (که فکرنکنم D5100 بتونه این کاررو انجام بده )
با به دست اوردن سرعت سینک فلاش کاری نمی مونه به جز پیداکردن دیافراگم که این کارهم کارساده ای و باچند شات عکاسی میتونید دیافراگم مورد نظررو هم پیدا کنید .
که معمولا 8 تا 11 هست . این مورد مربوط میشه به نوع نورپردازی و نحوه چیدمان ست فلاش شما و ....
ایزو دوربین هم که مشخصه معمولا پایینترین ایزو رو باید انتخاب کنید .
فاصله سوژه هم از بکگراند هرچه بیشترباشه بهتر به شرطی که فضای کافی داشته باشید .
و این بار نوبت سفید کردن بکگراند هست با قراردادن یکی از ستهای فلاش که معمولا پایینترین ژول ست فلش رو انتخاب می کنند
مثلا اگه دوتاست فلش 500ژول دارید و یکی 400 ژول ، از ست فلش 400ژول برای نورپردازی بکگراند یا نورپشت می تونیداستفاده کنید .
دراینجا باید ست فلش رو به صورت مستقیم ازارتفاع بالا و اریب به سمت پرده قراردهید تا انعکاس نوربه دوربین نرسه .
با کم و زیاد کردن قدرت فلاش می تونید میزان سفیدی بکگراند رو هم مشخص کنید .
واما دوست فلاش بعدی .
شما باید یکی ازفلاشهارو برای نورپردازی استفاده کنید و ست فلاش دیگررو برای از بین بردن سایه ها و میزان روشنایی تصویر و یا سوژه .
معمولا ست فلاش سمت راست به عنوان نور اصلی استفاده میشه .
این رو هم درنظرداشته باشید که برای نتیجه بهترمی تونید از سافت باکس استفاده کنید واگه هزینه این کاررو ندارید هم میتونید به صورت دست ساز کارهایی رو انجام بدید ویا به صورت فلاش چتری عمل کنید .
بامشخص شدن فاصله ست فلاش سمت راست که باید بیشتراز 2متر ازسوژه فاصله قراربگیره
و سپس نوبت زاویه تابش نورمی رسه که این کاررو هم باید به نسبت نوع فلاش و نوع سافت باکستون خودتون پیدا کنید ودراخربا نورست فلاش چپ سایه های اضافی رو هم از کادرحذف کنید .
مشخصه که این مطالبی که من عرض کردم بهترین نوع نورپردازی نیست ولی برای شروع کارو تمرین زیاد بد نیست .
امیدوارم اگه ایراد و اشکالی هم درمطالب که من گفتم باشه دوستان راهنمایی کنند .
Nikon D600
دقيقا مشكل من با شارپ نبودن تصاويري كه ثبت ميكردم همين گزينه بود و با بالا بردن اون كارم راه افتاد . ممنون از شما
با راهنمايي هاي شما و ور رفتن با منوي دوربين مشكل سايه تند بكگراند هم حل شد ( سرعت شاتر رو روي 200 و ديافراگم رو 11 و ايزو هم روي 100 گذاشتم و با گرفتن دستم جلوي فلش دوربين فعلا عكسها نسبت به قبل خيلي قابل قبول تر شد.
الان مشكل ديگه هم كه دارم نور سوم براي هايلايت كردن موي سوژه است . و جاي مناسبش رو نتونستم پيدا كنم !
از هر طرف كه قرار ميدم نور سوم چهره سوژه رو خراب ميكنه
براي مثال اين عكس رو ملاحضه بفرماييد ::
http://s1.picofile.com/file/7206472682/3pic.jpg
برای اینکه نور مو، به صورت fall-off نکند، باید نور را از بالا و عقب تر سوژه ( با Snoot و یا Grid ) بتابانید و شاید سعی و خطا هم لازم باشد.
Rim Light Direction.jpg
تمام مواردی که مربوط به نورپردازی بود دوستان فرمودندميخوام تصوير طوري باشه كه وقتي عكسي رو با پرده سفيد ثبت ميكنم پرده كاملا سفيد ثبت بشه و برش دادن و جدا كردن سوژه راحتتر انجام بشه
اگر تمام کارها را به درستی انجام دهید مشکلی نیست و اگر باز هم زمینه سفید مورد نظر بدست نیامد با دست با دامن فوتوشاپ شد با افزایش مقدار کمی کنتراست و استفاده از ابزاری در فوتوشاپ که خیلی به آن علاقه دارم به نام curves که به راحتی میشه زمینه سفید رو ترمیم کرد و یک دقیقه هم بیشتر طول نمیکشه چون نمیدانم طرز کار با curves رو بلد هستید یا خیر یه توضیح کوچک میدم
از منوی image گزینه adjustment سپس گزینه curves را انتخاب کنید پنجره جدیدی باز میشود با کلیک کردن روی قسمت سفید عکس که احتمالاً سفید خالص نیست نقطه ای روی نمودار به شما نشان داده میشه همان جایی که نقطه را به شما نشان داد را با موس نگه دارید و جابجا کنید تا کار با این قسمت را بیاموزید
ابزاری بسیار عالی و کارآمد است که سریع هم کار با آن را یاد میگیرید
البته شاید هم میدانستید اما توضیح و یاد آوری آن خارج از لطف نبود
سلام
با احترام به تمام نظرهاى دوستان بد نديدم چند مورد را متذكر شوم
١.اول از همه چيزى كه خيلي مهم است لوازم نور پردازيتون است كه غير از فلاش چتر كه اشاره كرديد تازه اونهم معلوم نبود چه فلاش چتري است هيچ كدوم را اشاره نكرديد.
٢. هيچ موقع از فلاش دوربينتان استفاده نكنيد.
٣.استفاده از نور سر يا موها بيشتر در بكگراند مشكي بكار ميرود و دليلش هم يك رنگي مو و بكگراند است تا سوژه از زمينه جدا شود.
٤.براي نور پردازي موها از يك سافت باكس 30 /40 با همون زاويه اي كه دوستمون اشاره كرد هم ميتوانيد استفاده كنيد ولي نور اسنوت با زنبوري كه در سر آن موجود است يك نور لكه اي را بوجود مياره كه اصلا جالب نيست.
٥.هيچ موقع براي شارپ سازي سوژه از فتو شاپ استفاده نكنيد اين يك كار مبتديانه است وآثار مخربي بر روي صورت ايجاد ميكند واگر شما كار حرفه اي ميخواهيد انجام دهيد بايد تصويرتان بدون اين كارها شارپ باشد واگر نيست مشكل جاي ديگري است.
٦.در مورد چيدمان دوستان اشاره فرمودند ولي اين راه را هم امتحان كنيد يك نور كه همان فلاش چتر است را با زاويه٤٥ درجه بالا تر از صورت سوژه به صورت سوژه بتابانيد
فاصله سوژه تا بك حداقل يك متر ونيم باشد
يك نور ديگرتان را به بك بتابانيد تا سايه ها را پر كند و يك بك سفيد رنگ بدست آوريد.
ببينيد نتيجه چه ميشود.
موفق باشيد.
سلام.٥.هيچ موقع براي شارپ سازي سوژه از فتو شاپ استفاده نكنيد اين يك كار مبتديانه است وآثار مخربي بر روي صورت ايجاد ميكند واگر شما كار حرفه اي ميخواهيد انجام دهيد بايد تصويرتان بدون اين كارها شارپ باشد واگر نيست مشكل جاي ديگري است.
دوست عزیز میشه منبع این صحبتتون که میفرمایید شارپ سازی در فتوشاپ مبتدیانه هست رو بفرمایید ؟
تا اونجایی که بنده دیدم همه شارپ سازی رو انجام میدن.حتی در ویدیو های آموزشی معتبر.و حتی در ویدیو های آموزشی که اساتید همین سایت قرار دادن.
چه آثار مخربی روی صورت ایجاد میکنه ؟ اگر شارپ سازی هدفمند و روی اصول باشه مشکلی پیش نمیاد هیچ ،مفید هم هست .بعدش هم قرار نیست که همه جای سوژه به یک اندازه شارپ بشه.باید شارپ سازی به صورت موضعی انجام بشه.
اتفاقا همونایی که کار حرفه ای انجام میدن شارپ سازی رو انجام میدن و بیشتر اوقات از ملزومات هست.
پـوریـا ارشدی
شاید منظورشون از شارپ بودن موقع عکاسی، fOCUS بی نقص است.
به هر حال شارپسازی که لازم هست! اما خوب، میتونه یک شارپسازیه خوب باشه یا میتونه یک خروجی مزخرف تحویل بده!
.