موضوع aperture diffraction به جای خود اما مشکل افت کیفیت در دیافراگمهای بالا به کیفیت اپتیک لنز بیشتر ارتباط دارد. این روند افت شارپنس در بیشتر لنزها در دیافراگمهای پایینتر از دیافراگمی که در تئوری محاسبه میشود هم دیده میشود.
موضوع aperture diffraction به جای خود اما مشکل افت کیفیت در دیافراگمهای بالا به کیفیت اپتیک لنز بیشتر ارتباط دارد. این روند افت شارپنس در بیشتر لنزها در دیافراگمهای پایینتر از دیافراگمی که در تئوری محاسبه میشود هم دیده میشود.
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
تفاوت فاصله کانونی در لنزهای ماکرو در چیه ؟ و آیا یک لنز ماکرو فقط به کار عکاسی ماکرو میاد ؟
پرسپکتیو و عمق میدان های متفاوت و نکته مهم این که هر چه فاصله کانونی کوتاهتر باشد شما باید بیشتر به سوژه نزدیک شوید، که در صورت عکاسی از سوژه های زنده کمی با مشکل مواجه خواهید شد. بر عکس در عکاسی مثلا صنعتی و سوژه های بی جان استفاده از فوکال های پایین به داشتن عمق میدان بیشتر کمک خواهد کرد.
خیر! هیچ لنزی فقط ندارد! به دلیل دیاف عموما باز و حداقل فاصله فوکوس مناسب، با ماکروهای فوکال بالاتر می توان پرتره های خاص گرفت.
سلام دوستان.
سوالی دارم در مورد استفاده لنز های EF روی بدنه های کراپدار.
همونطور که میدونید میگن اگر فاصله کانونی لنز EF رو ضرب در کراپ سنسور کنیم عدد بدست آمده میشه فاصله کانونی که در دوربین کراپدار خواهیم داشت..
خب، حالا سوال من اینجاست که اگر ما یه لنز 50 میلیمتری EF ببندیم روی کراپدار (که میشه 80 میلیمتر) با یک لنز EF-S در فاصله کانونی 80 میلیمتر ، از لحاظ عمق میدان و بلور شدن پس زمینه مثل هم هستن ؟ با فرض اینکه عدد دیافشون هم برابر و مثل هم باشه ؟
امیدوارم منظورم رو درست رسونده باشم..
تشکر
پـوریـا ارشدی
با سلام
جناب ارشدی فاصله کانونی هیچ وقت تغیر نمی کند. ۵۰ مم چه روی کراپ دار چه روی فول فریم چه روی مدیوم فرمت ۵۰ مم است. چیزی که فرق می کند زاویه دید است. بهتر است این گونه بگوییم که زاویه دید یک لنز ۵۰ میلی متری روی بدنه کراپ دار معادل زاویه دید یک لنز ۸۰ میلیمتری روی بدنه فول فریم هست.
اگر بر فرض یک لنز ۵۰ میلی متری EFS هم موجود بود و شما اون رو روی بدنه کراپدار می بستید هیچ تفاوتی با بستن یک لنز EF روی همان بدنه حاصل نمی شد. البته لنز فرضی کمی کوچک تر و سبک تر می بود و احتمالا(!) پول کم تری بابتش پرداخت می کردید.
آن کس که نداند و بداند که نداند/لنگان خرک خویش به منزل برساندآن کس که نداند و نداند که نداند/در جهل مرکب ابدالدهر بماند
مرسی بابت پاسخ
خب پس اینجوری که شما میفرمایید :
که فقط تفاوت در زاویه دید هست، که پس باید یه لنز 50 EF با 80 سری EF-S از لحاظ عمق میدان تفاون داشته باشه ! (البته با فرض اینکه عدد دیافشون مثل هم باشه)چیزی که فرق می کند زاویه دید است. بهتر است این گونه بگوییم که زاویه دید یک لنز ۵۰ میلی متری روی بدنه کراپ دار معادل زاویه دید یک لنز ۸۰ میلیمتری روی بدنه فول فریم هست.
شاید من منظور شما رو درست متوجه نشدم
پـوریـا ارشدی
جناب ارشدی
عمق میدان به چهار فاکنور بستگی دارد:
۱- سایز سنسور: یا همان فرمت دوربین( کراپ دار-فول فریم-مدویوم فرمت و ...) هر چه اندازه سنسور بزرگ تر باشد با فرض همسانی ۳ پارامتر دیگر عمق میدان کم تر است. از قرار به این سادگی نیست و برداشت بنده ناقص بوده برای بحث کامل این جا را مطالعه بفرمایید.
۲- فاصله کانونی: هر چه بیشتر باشد با فرض همسانی ۳ پارامتر دیگر عمق میدان کم تر است.
۳- دایفراگم: هر چه باز تر باشد با فرض همسانی ۳ پارامتر دیگر عمق میدان کم تر است.
۴- فاصله فکوس: هر چه کم تر باشد(سوژه نزدیک تر باشد) با فرض همسانی ۳ پارامتر دیگر عمق میدان کم تر است.
حالا اگر روی یک دوربین کراپدار یک لنز ۸۰ میلی متری و یک لنز ۵۰ میلی متری داشتیم با دیاف های ثابت و فاصله سوژه ثابت مسلما عمق میدان در لنز ۸۰ میلی متری کم تر خواهد بود.
این که لنز EFباشد یا EF-S هیچ اثری در این بحث ندارد. فقط و فقط دایره تصویر تولیدی لنز اول بزرگ تر از لنز دوم هست.
از لحاظ عمق میدان هیچ تفاوتی بین دیاف ۵.۶ فوکال ۸۵ در ۸۵-۱۵ و ۲۰۰-۷۰ و ۸۵ فیکس وجود ندارد ( بحث کیفیت تصویر و نرمی قسمت بلور جدا از این بحث هست).
برای این که مطمئن شوید سری به این سایت بزنید
کد:http://www.dofmaster.com/dofjs.html
ویرایش توسط SinaVT : Tuesday 3 April 2012 در ساعت 20:37 دلیل: اصلاح رابطه سایز سنسور و عمق میدان
آن کس که نداند و بداند که نداند/لنگان خرک خویش به منزل برساندآن کس که نداند و نداند که نداند/در جهل مرکب ابدالدهر بماند
میخوام بدونم دقیقا مفهوم فول فریم چیه ؟
مثلا لنز ۱۸-۲۰۰ روی بدنه ی ۵۵۰ دی و یا روی بدنه ی فول فریم ۵ دی چه فرقی میکنه ؟
علامت مشخصه ی فول فریم چیه . از روی توضیحات دوربین و یا از ظاهر دوربین میشه فهمید یه دوربین فول فریم هست یا نه ؟
مزایا و معایب احتمالی اون چیه ؟
ویرایش توسط hajmohammad : Wednesday 11 April 2012 در ساعت 08:35
درود بر شما
- اول اینکه جسارتاً در انتخاب نام تاپیک، بجای فول فریم، سهواً مرقوم شده "فوق فریم"
- ضمن اینکه مفهوم دقیق فول فریم رو میتونید در این لینک پیدا کنید. پاسخ خیلی از اینگونه سوالات را میتوانید در ویکی عکاسی بیابید.
- نیازی نیز به ایجاد تاپیک جدید برای این تعریف نیست : چون بالافاصله بعد از اینکه به پست شما جواب داده شود، تاپیک حالت انفعالی پیدا کرده و متوقف خواهد شد.
- علامت مشخصه ای هم برای فول فریم روی دوربین پیدا نخواهید کرد. ولی روی جعبه و کاتالوک آن هست.
- و نهایتاً اینکه لنزهای EF-S مانند 200-18 را نمیتوانید بر روی بدنه ی فول فریم ببندید، چون آئینه ی دوربین به ته لنز گیر میکند
به احتمال زیاد، این پرسش و پاسخ توسط Moderator ها محذوف خواهد شد.
منظور از فول فریم سایز سنسور برابر با فیلم 35 mm هستش. فول فریم ها به دلیل سنسور بزرگتر نور بیشتری می گیرن و نویز کمتری دارن. همینطور امکانات دوربین های فول فریم بیشتر از کراپ دارهاست.
وقتی از لنز 18-200 روی 550D استفاده می کنین در عمل این لنز تبدیل میشه به 18*1.6=28.8 تا 200*1.6=320 پس روی 550D لنز 28.8 تا 320 دارین.