علی مهدی زاده
درستی یا نادرستی اصطلاحات عکاسانه مورد استفاده در زبان پارسی
با سلام
و ضمن عرض ادب و احترام.
به نکته ظریفی اشاره کردین، ولی...
جناب charli،
با سلام.
همون طور که مستحضرید دیافراگم در داخل لنز قرار داره. طبیعیه که دیافراگم 3.5 در لنز dx کوچکتر از دیافراگم 3.5 در لنز fx هست. دلیلش اندازه سنسور کوچکتر بدنه dx هست.
شما دو تا لنز داشته باشید یکی dx و دیگری fx و هر دو با حداکثر گشودگی یکسان (مثلا 3.5) واصلا هم روی دوربین نبندید و با دستتون دیافراگمشون رو تا آخر باز کنین. میبینین که دیافراگم لنز fx بیشتر از dx باز میشه.
بذارید جهت روشن شدن موضوع و اتمام این بحث یک مثال بزنم.
فرض کنید که شما یک دوربین کامپکت دارید با حداکثر گشودگی دیافراگم 2.8. و یک لنز نیکون 200-70 f/2.8 دارید.
در اینصورت طبق فرمایش شما دوستان بزرگوار چون هر دو f/2.8 هستند پس تفاوتی نخواهند داشت اما آیا به نظرتون این طوره؟
لنز دوربین کامپکت چند برابر کوچکتر از لنز fx هست؟ به همین ترتیب سنسورش.؟ آیا تا به حال شنیدین که اندازه یک لنز کامپکت از ویژگی های بارز اون دوربین باشه؟؟؟ مثلا بگن که حداکثر طول لنز این دوربین کامپکت در حالت مثلا زوم 10X برایر 12 سانتیمتر هست.
پس میبینید که سنسور در این بازی نقش اول رو بازی می کنه و در واقع دیافراگم 2.8 برای سنسور لنز کامپکت طراحی میشه و مخصوص اون سیستم هستش. به همین ترتیب برای mirrorless ها و DX ها و FX ها. به همین دلیله که لنز های FX، بیشترشون قطورتر و حجیم تر از لنزهای DX هستند.
نتیجه: هر لنزی میتونه دیافراگم مخصوص به خودش ( برای بدنه ای که برای اون طراحی میشه ) رو داشته باشه مثل 2.8، 1.4، 1.2،5.6 و ...
و این دلیلی بر یکسان بودن دیافراگمها در لنزها و دوربینهای مختلف با سنسور مختلف به علت داشتن نام و اسم یکسان نیست.
و وقتی روی لنز کامپکت نوشته میشه f/2.8 یعنی 2.8 برای اون دوربین (سنسور) و وقتی روی لنز FXنوشته میشه f/2.8 یعنی 2.8 برای دوربین فول فریم. پس میزان گشودگیشون هم با هم متفاوت خواهد بود ( به دلیل سایز سنسور) و در نتیجه میزان نور ورودی لنز fx بیشتر از لنز دوربین کامپکت خواهد بود ( به دلیل سنسور بزرگتر ) و خودتون هم می دونید که کیفیت تصویر fx کجا و دوربین کامپکت کجا.
موفق باشید.
ویرایش توسط ata_m3 : Sunday 15 December 2013 در ساعت 03:11 دلیل: اضافه کردن متن
سلام
از انرژی و وقتی برای نوشتن پاسخ بنده گذاشتید سپاس گزارم ولی گویا شما نوشته های دیگران را خوب نمی خوانید یا آنطوری که می خواهید از آن برداشت می کنید. بنده بطور واضح صحبت از یک لنز کردم بر روی دو بدنه مختلف نه از دو لنز متفاوت برای روشنتر شدن قضیه ، برای مثال عدد دیافراگم 3.5 در یک لنز Nikon 50mm f/1.4D در دو بدنه ، یکی D7000 کراپ دار و دیگری D610 فول فریم ، آیا دارای مقادیر مختلفی است که میزان نور عبوری از آن متفاوت باشد؟
مسائلی که شما درباره عدد دیافراگم در لنزهای مختلف فرمودید کاملا صحیح و توضیح واضحات است فقط سوال اینجاست که چه ارتباطی با سنسور دارد.
پی نوشت : بیچاره D610 کارش به کجا کشید.
علی مهدی زاده
پس اینطوری استفاده از نورسنج بی معنی میشه.چون تا اون جایی که من می دونم نورسنجها جایی برای انتخاب نوع لنز و یا دوربین ندارند.
و ما اگر در شرایط نوری یکسان با یک نورسنج به اعداد مثلا f:4 speed:125 iso:200 برسیم و از یک لنز ثابت بر روی دو بدنه مختلف استفاده کنیم عملا دو عکس متفاوت خواهیم داشت که از لحاظ نوردهی متفاوت هستند و یکی تاریکتر و دیگری روشنتر می باشد.و این عملا استفاده از نورسنجها را زیر سوال می برد.
میزان نور عبوری در واحد سطح تغییر نمی کند یعنی هر میلیمتر مربع از سنسور در دوربین کراپ و فول فریم به یک میزان نور دریافت می کنند. با توجه به اینکه سنسور فول فریم مساحت بیشتری دارد پس در نهایت میزان مطلق دریافت نور در آن بیشتر است ٬ برای مثال دوربین کراپ 330 ( 15*22) واحد و فول فریم 864 (24*36) واحد نور دریافت می کند.
این قضیه باعث تفاوت روشنایی در تصویر دو سنسور نخواهد شد .
[COLOR="#000000"][COLOR="#D3D3D3"] هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند چون اصلا دو تصویر دارای قاب مشابه نیستند ٬ اصطلاحا تصویر فول فریم بزرگتر است آن میزان نورهای اضافی که دریافت می کند مربوط به قسمتهایی از تصویر ست که در سنسور کراپ اصلا ثبت نمی شوند ٬ می تواند این طور تصور کرد با برش قسمت مرکزی سنسور فول فریم به سنسور کراپ خواهیم رسید.
comparex[1] (Copy).jpg
اضافه کنم ٬ تفاوت عمق میدان بین فول فریم و کراپ فقط ناشی از تفاوت اندازه دو سنسور است ٬ چون لنز مشابه است به لنز بستگی ندارد.
تشکر از تمامی افرادی که اطلاعات مفید و اموزنده ای رو دارن ارائه میدن
من خودم از یک دوربین کراپ کنونی استفاده میکنم و این قابلیت نیکون برام جالب و جای سوال بود برای بهتر متوجه شدن میخواستم از شما اساتید چند سوالی رو بپرسم
1-قصد کوچ به فول فریم نیکون D610دارم اگه لنز 24-120 f4 رو روی دوربین تنظیمات Dx بزارم اپتیک کراپ 36-180 f4 رو به من میده و این تغیرات تو چشمی هم قابل مشاهده هست یا نه
2- سوال دوم بر میگرده بر لنز های از برند دیگه مخصوص نیکون این تغییر سنسور رو میشه روش انجام داد مثلا 24-70 tamron f2.8 تبدیل به 36-105 کراپدار میشه