صفحه 467 از 735 نخستنخست ... 367 417 457 463 464 465 466 467 468 469 470 471 477 517 567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 4,661 تا 4,670 , از مجموع 7347
Like Tree10536تشکر

موضوع: سوالات عمومي عكاسي

  1. #4661
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    August 2009
    محل سکونت
    Rasht
    نوشته ها
    103
    تشکر شده
    154
    تشکر کرده
    66

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Amir Abdolpanah نمایش پست ها
    یعنی روی فوکال X فول فریم در روزنه مثلا 4 یک لنز فول فریم، نسبت به فوکال 1.5X کراپدار در روزنه 4 یک لنز کراپدار سرعت شاتر بیشتر در یک کادر ثابت داریم؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط ata_m3 نمایش پست ها
    جناب عبدالپناه، با سلام

    من منظور شما رو فهمیدم. منظورتون اینه که چون نور بیشتر وارد سنسور میشه پس سرعت شاتر بالاتر میره در فول فریم.

    باید عرض کنم که فرمایش شما کاملا درسته. اما این بحث برای dx و fx جداست و ربطی به هم پیدا نمی کنه. هر کدوم دیافراگم، سنسور، آینه و منشور مختص به خودشو داره و این دلیل نمی شه که چون نور ورودی fxبیشتر هست پس سرعت شاتر بالاتر هست. اگه این طور بود باید ماکزیمم سرعت شاتر D7000 کمتر از D600می بود که در واقع بر عکس هست.

    در واقع سیستم dx سرعت شاتر مختص به خودشو داره که اگه مثلا در مد A عکسبرداری کنین سرعت شاتر با توجه به همون دیافراگم سنجیده میشه و همین حالت رو هم برای FX داریم.

    نور ورودی در سیستم DX به این دلیل کمتر از FX هست که سنسور اونها کراپ هست و مقدار نور باید طوری باشه که تمام سطح سنسور رو پوشش بده پس باید شعاعهای نور باندازه سنسور DX به سنسور اون برسه که در مقایسه با FX کمتر هست و سرعت شاتر هم بر اساس همین نور سنجیده می شه و میبینید که ربطی به هم پیدا نمی کنند.

    اما اینجا یک نکته هست و اون هم سرعت شاتر پی در پی هست که مقوله جداست.

    در دوربینهای FX جدید مثل D800،D600و ... که مدDX دارند در صورت استفاده از لنز DX سرعت عکسبرداری پی در پی 1-2 فریم افزایش پیدا می کنه. حتی این مد کراپ در D7100 هم هست که سطح سنسور رو 1.3X کراپ می کنه و باعث میشه سرعت عکسبرداری بالاتر بره. دلیلشم کوچکتر شدن عکس و کم شدن رزولوشون و کم شدن حجم فایل و در نهایت جا شدن تعداد عکس بیشتر در بافر دوربین هست.
    سلام
    فکر کنم آقای عبدالپناه مطلب را سوالی بیان کردند و در واقع فکر کنم تئوری شما را زیر سوال بردند؟
    برای مثال مگر دیافراگم 3.5 در یک لنز در دو دوربین DX , FX اندازه اش تغییر میکند تا در یکی نور بیشتر و در دیگری نو کمتر از خود عبور دهد؟
    علی مهدی زاده

  2. #4662
    كاربر فعال S_Mahdi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2013
    نوشته ها
    562
    تشکر شده
    1906
    تشکر کرده
    3466

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Amir Abdolpanah نمایش پست ها
    یعنی روی فوکال X فول فریم در روزنه مثلا 4 یک لنز فول فریم،...
    نقل قول نوشته اصلی توسط jebrahim نمایش پست ها
    پی نوشت: بین این همه واژه فنی (فوکال و فول فریم و لنز و کراپ و شاتر و کادر), تنها این دیافراگم زیادیه؟!...

    نقل قول نوشته اصلی توسط Kaveh Ghobadi نمایش پست ها
    ... دیافراگم به آن المان فیزیکی ( تیغه ها ) کنترل کننده شدت نور می گویند و روزنه اش را آپرچر می گویند. معادل فارسی آپرچر را بهتر است روزنه دیافراگم بگوییم به جای دیافراگم یا دیاف !!!!!
    درستی یا نادرستی اصطلاحات عکاسانه مورد استفاده در زبان پارسی

    با سلام
    و ضمن عرض ادب و احترام.
    به نکته ظریفی اشاره کردین، ولی...

  3. #4663
    كاربر بسیار فعال ata_m3 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    محل سکونت
    Tabriz
    نوشته ها
    1,681
    تشکر شده
    4982
    تشکر کرده
    5142

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط charli نمایش پست ها
    سلام
    فکر کنم آقای عبدالپناه مطلب را سوالی بیان کردند و در واقع فکر کنم تئوری شما را زیر سوال بردند؟
    برای مثال مگر دیافراگم 3.5 در یک لنز در دو دوربین DX , FX اندازه اش تغییر میکند تا در یکی نور بیشتر و در دیگری نو کمتر از خود عبور دهد؟

    جناب charli،

    با سلام.

    همون طور که مستحضرید دیافراگم در داخل لنز قرار داره. طبیعیه که دیافراگم 3.5 در لنز dx کوچکتر از دیافراگم 3.5 در لنز fx هست. دلیلش اندازه سنسور کوچکتر بدنه dx هست.


    شما دو تا لنز داشته باشید یکی dx و دیگری fx و هر دو با حداکثر گشودگی یکسان (مثلا 3.5) واصلا هم روی دوربین نبندید و با دستتون دیافراگمشون رو تا آخر باز کنین. میبینین که دیافراگم لنز fx بیشتر از dx باز میشه.

    بذارید جهت روشن شدن موضوع و اتمام این بحث یک مثال بزنم.

    فرض کنید که شما یک دوربین کامپکت دارید با حداکثر گشودگی دیافراگم 2.8. و یک لنز نیکون 200-70 f/2.8 دارید.

    در اینصورت طبق فرمایش شما دوستان بزرگوار چون هر دو f/2.8 هستند پس تفاوتی نخواهند داشت اما آیا به نظرتون این طوره؟

    لنز دوربین کامپکت چند برابر کوچکتر از لنز fx هست؟ به همین ترتیب سنسورش.؟ آیا تا به حال شنیدین که اندازه یک لنز کامپکت از ویژگی های بارز اون دوربین باشه؟؟؟ مثلا بگن که حداکثر طول لنز این دوربین کامپکت در حالت مثلا زوم 10X برایر 12 سانتیمتر هست.

    پس میبینید که سنسور در این بازی نقش اول رو بازی می کنه و در واقع دیافراگم 2.8 برای سنسور لنز کامپکت طراحی میشه و مخصوص اون سیستم هستش. به همین ترتیب برای mirrorless ها و DX ها و FX ها. به همین دلیله که لنز های FX، بیشترشون قطورتر و حجیم تر از لنزهای DX هستند.

    نتیجه: هر لنزی میتونه دیافراگم مخصوص به خودش ( برای بدنه ای که برای اون طراحی میشه ) رو داشته باشه مثل 2.8، 1.4، 1.2،5.6 و ...
    و این دلیلی بر یکسان بودن دیافراگمها در لنزها و دوربینهای مختلف با سنسور مختلف به علت داشتن نام و اسم یکسان نیست.

    و وقتی روی لنز کامپکت نوشته میشه f/2.8 یعنی 2.8 برای اون دوربین (سنسور) و وقتی روی لنز FXنوشته میشه f/2.8 یعنی 2.8 برای دوربین فول فریم. پس میزان گشودگیشون هم با هم متفاوت خواهد بود ( به دلیل سایز سنسور) و در نتیجه میزان نور ورودی لنز fx بیشتر از لنز دوربین کامپکت خواهد بود ( به دلیل سنسور بزرگتر ) و خودتون هم می دونید که کیفیت تصویر fx کجا و دوربین کامپکت کجا.

    موفق باشید.
    ویرایش توسط ata_m3 : Sunday 15 December 2013 در ساعت 03:11 دلیل: اضافه کردن متن

  4. #4664
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    August 2009
    محل سکونت
    Rasht
    نوشته ها
    103
    تشکر شده
    154
    تشکر کرده
    66

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ata_m3 نمایش پست ها
    جناب charli،

    با سلام.

    همون طور که مستحضرید دیافراگم در داخل لنز قرار داره. طبیعیه که دیافراگم 3.5 در لنز dx کوچکتر از دیافراگم 3.5 در لنز fx هست. دلیلش اندازه سنسور کوچکتر بدنه dx هست.

    موفق باشید.
    سلام
    از انرژی و وقتی برای نوشتن پاسخ بنده گذاشتید سپاس گزارم ولی گویا شما نوشته های دیگران را خوب نمی خوانید یا آنطوری که می خواهید از آن برداشت می کنید. بنده بطور واضح صحبت از یک لنز کردم بر روی دو بدنه مختلف نه از دو لنز متفاوت برای روشنتر شدن قضیه ، برای مثال عدد دیافراگم 3.5 در یک لنز Nikon 50mm f/1.4D در دو بدنه ، یکی D7000 کراپ دار و دیگری D610 فول فریم ، آیا دارای مقادیر مختلفی است که میزان نور عبوری از آن متفاوت باشد؟
    مسائلی که شما درباره عدد دیافراگم در لنزهای مختلف فرمودید کاملا صحیح و توضیح واضحات است فقط سوال اینجاست که چه ارتباطی با سنسور دارد.

    پی نوشت : بیچاره D610 کارش به کجا کشید.
    علی مهدی زاده

  5. #4665
    كاربر بسیار فعال ata_m3 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    محل سکونت
    Tabriz
    نوشته ها
    1,681
    تشکر شده
    4982
    تشکر کرده
    5142

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط charli نمایش پست ها
    سلام
    از انرژی و وقتی برای نوشتن پاسخ بنده گذاشتید سپاس گزارم ولی گویا شما نوشته های دیگران را خوب نمی خوانید یا آنطوری که می خواهید از آن برداشت می کنید. بنده بطور واضح صحبت از یک لنز کردم بر روی دو بدنه مختلف نه از دو لنز متفاوت برای روشنتر شدن قضیه ، برای مثال عدد دیافراگم 3.5 در یک لنز Nikon 50mm f/1.4D در دو بدنه ، یکی D7000 کراپ دار و دیگری D610 فول فریم ، آیا دارای مقادیر مختلفی است که میزان نور عبوری از آن متفاوت باشد؟
    مسائلی که شما درباره عدد دیافراگم در لنزهای مختلف فرمودید کاملا صحیح و توضیح واضحات است فقط سوال اینجاست که چه ارتباطی با سنسور دارد.

    پی نوشت : بیچاره D610 کارش به کجا کشید.

    جناب charli،

    کاملا حق با شماست بنده با ذهنیت قبلی به سوال شما پاسخ دادم.

    بله در صورت استفاده از یک لنز مثلا 50 f/1.8D بر روی fx یا dx میزان نور عبوری تغییری نمی کند.

  6. #4666
    كاربر همراه ehssanehs آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Mashhad
    نوشته ها
    185
    تشکر شده
    266
    تشکر کرده
    433

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ata_m3 نمایش پست ها
    جناب charli،

    کاملا حق با شماست بنده با ذهنیت قبلی به سوال شما پاسخ دادم.

    بله در صورت استفاده از یک لنز مثلا 50 f/1.8D بر روی fx یا dx میزان نور عبوری تغییری نمی کند.

    پس اینطوری استفاده از نورسنج بی معنی میشه.چون تا اون جایی که من می دونم نورسنجها جایی برای انتخاب نوع لنز و یا دوربین ندارند.
    و ما اگر در شرایط نوری یکسان با یک نورسنج به اعداد مثلا f:4 speed:125 iso:200 برسیم و از یک لنز ثابت بر روی دو بدنه مختلف استفاده کنیم عملا دو عکس متفاوت خواهیم داشت که از لحاظ نوردهی متفاوت هستند و یکی تاریکتر و دیگری روشنتر می باشد.و این عملا استفاده از نورسنجها را زیر سوال می برد.

  7. #4667
    كاربر همراه Kane آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    نوشته ها
    353
    تشکر شده
    2280
    تشکر کرده
    3887

    پیش فرض

    میزان نور عبوری در واحد سطح تغییر نمی کند یعنی هر میلیمتر مربع از سنسور در دوربین کراپ و فول فریم به یک میزان نور دریافت می کنند. با توجه به اینکه سنسور فول فریم مساحت بیشتری دارد پس در نهایت میزان مطلق دریافت نور در آن بیشتر است ٬ برای مثال دوربین کراپ 330 ( 15*22) واحد و فول فریم 864 (24*36) واحد نور دریافت می کند.
    این قضیه باعث تفاوت روشنایی در تصویر دو سنسور نخواهد شد .
    ehssanehs و rezafh تشکر می‌کنند.

  8. #4668
    كاربر بسیار فعال amir.komeily آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2013
    محل سکونت
    نیشابور
    نوشته ها
    1,638
    تشکر شده
    6556
    تشکر کرده
    12403

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Kane نمایش پست ها
    میزان نور عبوری در واحد سطح تغییر نمی کند یعنی هر میلیمتر مربع از سنسور در دوربین کراپ و فول فریم به یک میزان نور دریافت می کنند. با توجه به اینکه سنسور فول فریم مساحت بیشتری دارد پس در نهایت میزان مطلق دریافت نور در آن بیشتر است ٬ برای مثال دوربین کراپ 330 ( 15*22) واحد و فول فریم 864 (24*36) واحد نور دریافت می کند.
    این قضیه باعث تفاوت روشنایی در تصویر دو سنسور نخواهد شد .
    باعث تفاوت در چه چیزی میشه؟
    از دوستان ممنونم مبحث ها بسیار مفید و آموزنده شدن.

  9. #4669
    كاربر همراه Kane آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    نوشته ها
    353
    تشکر شده
    2280
    تشکر کرده
    3887

    پیش فرض

    [COLOR="#000000"][COLOR="#D3D3D3"]
    نقل قول نوشته اصلی توسط amir.komeily نمایش پست ها
    باعث تفاوت در چه چیزی میشه؟
    از دوستان ممنونم مبحث ها بسیار مفید و آموزنده شدن.
    هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند چون اصلا دو تصویر دارای قاب مشابه نیستند ٬ اصطلاحا تصویر فول فریم بزرگتر است آن میزان نورهای اضافی که دریافت می کند مربوط به قسمتهایی از تصویر ست که در سنسور کراپ اصلا ثبت نمی شوند ٬ می تواند این طور تصور کرد با برش قسمت مرکزی سنسور فول فریم به سنسور کراپ خواهیم رسید.
    comparex[1] (Copy).jpg

    اضافه کنم ٬ تفاوت عمق میدان بین فول فریم و کراپ فقط ناشی از تفاوت اندازه دو سنسور است ٬ چون لنز مشابه است به لنز بستگی ندارد.
    ehssanehs و rezafh تشکر می‌کنند.

  10. #4670
    كاربر جديد mehran1a آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2012
    نوشته ها
    15
    تشکر شده
    13
    تشکر کرده
    9

    پیش فرض

    تشکر از تمامی افرادی که اطلاعات مفید و اموزنده ای رو دارن ارائه میدن
    من خودم از یک دوربین کراپ کنونی استفاده میکنم و این قابلیت نیکون برام جالب و جای سوال بود برای بهتر متوجه شدن میخواستم از شما اساتید چند سوالی رو بپرسم
    1-قصد کوچ به فول فریم نیکون D610دارم اگه لنز 24-120 f4 رو روی دوربین تنظیمات Dx بزارم اپتیک کراپ 36-180 f4 رو به من میده و این تغیرات تو چشمی هم قابل مشاهده هست یا نه
    2- سوال دوم بر میگرده بر لنز های از برند دیگه مخصوص نیکون این تغییر سنسور رو میشه روش انجام داد مثلا 24-70 tamron f2.8 تبدیل به 36-105 کراپدار میشه

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •