صفحه 468 از 735 نخستنخست ... 368 418 458 464 465 466 467 468 469 470 471 472 478 518 568 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 4,671 تا 4,680 , از مجموع 7347
Like Tree10536تشکر

موضوع: سوالات عمومي عكاسي

  1. #4671
    كاربر همراه A.hoseinpour آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2013
    نوشته ها
    156
    تشکر شده
    2595
    تشکر کرده
    333

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mehran1a نمایش پست ها
    تشکر از تمامی افرادی که اطلاعات مفید و اموزنده ای رو دارن ارائه میدن
    من خودم از یک دوربین کراپ کنونی استفاده میکنم و این قابلیت نیکون برام جالب و جای سوال بود برای بهتر متوجه شدن میخواستم از شما اساتید چند سوالی رو بپرسم
    1-قصد کوچ به فول فریم نیکون D610دارم اگه لنز 24-120 f4 رو روی دوربین تنظیمات Dx بزارم اپتیک کراپ 36-180 f4 رو به من میده و این تغیرات تو چشمی هم قابل مشاهده هست یا نه
    2- سوال دوم بر میگرده بر لنز های از برند دیگه مخصوص نیکون این تغییر سنسور رو میشه روش انجام داد مثلا 24-70 tamron f2.8 تبدیل به 36-105 کراپدار میشه
    سلام دوست عزیز
    1- لنز 24-120 نیکون یک لنز فول فریم هست ، در این صورت هیچ تغییری ایجاد نمیشه
    اما اگر از اون روی یه کراپ دار استفاده کنید تغییر ایجاد میشه
    rezafh تشکر می‌کند.

  2. #4672
    كاربر بسیار فعال Pooyan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,326
    تشکر شده
    14060
    تشکر کرده
    7620

    پیش فرض

    سلام

    براي رسيدن به يك نتيجه صحيح در بحث، بايد همه فرضهاي اوليه يكسان را قبول داشته باشيم. با فرضهاي اوليه متفاوت، چگونه مي خواهيم نتيجه گيريهاي (با فرض درست بودن همگي) بدست آمده را با هم مقايسه كنيم؟ الان دو تا بحث مختلف مطرح شده، يكي تفاوت نورسنجي دوربينهاي كراپدار و فول فريم و يكي ديگر تفاوت عمق ميدان.
    من خودم با فرض سوژه ثابت، استفاده از لنز مشابه در يك ديافراگم مشابه با فاصله ثابت تا سوژه اين طور نتيجه گيري مي كنم. توجه داشته باشيد كه مسلم است با اين فرضيات كادر يكساني هم بدست نمي آيد.

    -عمق ميدان حاصل از دوربين فول فريم به ميزان محسوسي بيشتر از دوربين كراپدار است.
    -نورسنجي (با فرض استفاده از سيستم نورسنجي يكسان، مثلا ماتريكس) كاملا متفاوت است و بستگي به خيلي عوامل ديگر دارد كه در اين فرض گفته نشده. حتي نورسنجي صورت گرفته از يك كادر يكسان توسط دو دوربين متفاوت با شرايط كاملا مشابه لنز و ديافراگم هم مي تواند با يكديگر اختلاف داشته باشد.

    -----------------
    اين بحثها واقعا چه ربطي به اين تاپيك دارد؟؟؟
    Who knows, Who knows
    Who knows, which way the whirlwind blows
    Or where the trail of tomorrow goes
    For a man without a star

  3. #4673
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,889
    تشکر شده
    20281
    تشکر کرده
    10736

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mehran1a نمایش پست ها
    تشکر از تمامی افرادی که اطلاعات مفید و اموزنده ای رو دارن ارائه میدن
    من خودم از یک دوربین کراپ کنونی استفاده میکنم و این قابلیت نیکون برام جالب و جای سوال بود برای بهتر متوجه شدن میخواستم از شما اساتید چند سوالی رو بپرسم
    1-قصد کوچ به فول فریم نیکون D610دارم اگه لنز 24-120 f4 رو روی دوربین تنظیمات Dx بزارم اپتیک کراپ 36-180 f4 رو به من میده و این تغیرات تو چشمی هم قابل مشاهده هست یا نه
    2- سوال دوم بر میگرده بر لنز های از برند دیگه مخصوص نیکون این تغییر سنسور رو میشه روش انجام داد مثلا 24-70 tamron f2.8 تبدیل به 36-105 کراپدار میشه
    برای این کار، عملا فرقی نمی کند که که عکس بگیرید و کراپ کنید.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  4. #4674
    كاربر بسیار فعال ata_m3 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    محل سکونت
    Tabriz
    نوشته ها
    1,681
    تشکر شده
    4982
    تشکر کرده
    5142

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Kane نمایش پست ها
    میزان نور عبوری در واحد سطح تغییر نمی کند یعنی هر میلیمتر مربع از سنسور در دوربین کراپ و فول فریم به یک میزان نور دریافت می کنند. با توجه به اینکه سنسور فول فریم مساحت بیشتری دارد پس در نهایت میزان مطلق دریافت نور در آن بیشتر است ٬ برای مثال دوربین کراپ 330 ( 15*22) واحد و فول فریم 864 (24*36) واحد نور دریافت می کند.
    این قضیه باعث تفاوت روشنایی در تصویر دو سنسور نخواهد شد .
    جناب kane،

    اندازه پیکسلهای یک سنسور فول فریم بزرگتر از اندازه پیکسل در یک دوربین کراپدار هست و نور بیشتری جذب می کنند و به همین دلیل برای عکاسی شب مناسبتر هستند و رفتار نویزیشون هم بهتره.

    خطرتون باشه چند سال پیش کنون میومد تعداد پیکسلها رو افزایش می داد برای جذب نور بیشتر. اما نیکون اومد اندازه پیکسلها رو بزرگتر کرد برای جذب نور بیشتر و در نهاین نیکون موفق تر از کنون در این زمینه بود و باعث میشد عکسهایی که در شب توسط دوربینهای نیکون گرفته می شدند بهتر باشه.

  5. #4675
    كاربر همراه Kane آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    نوشته ها
    353
    تشکر شده
    2280
    تشکر کرده
    3887

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ata_m3 نمایش پست ها
    جناب kane،

    اندازه پیکسلهای یک سنسور فول فریم بزرگتر از اندازه پیکسل در یک دوربین کراپدار هست و نور بیشتری جذب می کنند و به همین دلیل برای عکاسی شب مناسبتر هستند و رفتار نویزیشون هم بهتره.

    خطرتون باشه چند سال پیش کنون میومد تعداد پیکسلها رو افزایش می داد برای جذب نور بیشتر. اما نیکون اومد اندازه پیکسلها رو بزرگتر کرد برای جذب نور بیشتر و در نهاین نیکون موفق تر از کنون در این زمینه بود و باعث میشد عکسهایی که در شب توسط دوربینهای نیکون گرفته می شدند بهتر باشه.
    اندازه پیکسل ها هم مربوط میشه به مگاپیکسل و هم اندازه سنسور ٬ ممکن است اندازه پیکسل های دوربین کراپ از فول فریم بزرگتر هم شود!
    موضوعی که مطرح کردم مربوط به اندازه پیکسل نبود بحث من مربوط به میزان نوری که هر سنسور دریافت می کرد بود برای همین از واحد میلیمتر مربع استفاده کردم و نه تعداد و اندازه پیکسل. کل گفته من این بود که با تنظیمات برابر (ایزو ٬ لنز و آپرچر ٬ سرعت شاتر برابر) روشنایی تصویر در کراپ و فول فریم برابر خواهد بود .

    بحث رفتار نویزی در عکاسی شب یک مقوله جداست ٬ بله فول فریم رفتار نویزی بهتری دارد چون به دلیل بزرگتر بودن سنسور عموما اندازه پیکسل های سنسور آن بزرگتر از سنسور کراپ هست.

    ویرایش : ممنون که منتقل کردید
    ویرایش توسط Kane : Sunday 15 December 2013 در ساعت 15:34
    Amir Abdolpanah تشکر می‌کند.

  6. #4676
    كاربر بسیار فعال ata_m3 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    محل سکونت
    Tabriz
    نوشته ها
    1,681
    تشکر شده
    4982
    تشکر کرده
    5142

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Kane نمایش پست ها
    کل گفته من این بود که با تنظیمات برابر (ایزو ٬ لنز و آپرچر ٬ سرعت شاتر برابر) روشنایی تصویر در کراپ و فول فریم برابر خواهد بود
    بله به شرط استفاده از یک لنز fx با اپرچر مثلا 3.5 روی بدنه fx و استفاده از یک لنز dx با اپرچر 3.5 روی بدنه کراپدار، تنها در اینصورته که میزان نور ورودی به هر کدوم از سنسورها برابر خواهد بود.
    sahar0 تشکر می‌کند.

  7. #4677
    كاربر همراه rezafh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    نوشته ها
    442
    تشکر شده
    1948
    تشکر کرده
    3513

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ata_m3 نمایش پست ها
    بله به شرط استفاده از یک لنز fx با اپرچر مثلا 3.5 روی بدنه fx و استفاده از یک لنز dx با اپرچر 3.5 روی بدنه کراپدار، تنها در اینصورته که میزان نور ورودی به هر کدوم از سنسورها برابر خواهد بود.
    همشهری و دوست عزیز (ببخشید من اسمی از شما نمی دونم)
    امیدوارم جسارت نباشه، اما شما تا حدودی برداشت اشتباه دارید.

    شما توی مثالی که در مورد اندازه دیافراگم روی لنز FX و DX زدید، گفتید که وقتی روی لنز FX مثلا دیاف 3.5 باشه، دهنه بزرگتر از همان دیاف در لنز DX هست
    این مساله کاملا درست هست
    اما توی ادامه باید عرض کنم وقتی لنز FX روی سنسور DX استفاده میشه، بخش زیادی از نور درواقع هدر میره و به اطراف سنسور تابانده میشه که شما اینو حساب نمیکنید
    و همینطور وقتی لنز DX روی سنسور FX استفاده میشه، به بخشی از سنسور هیچ نوری نمیرسه

    حالا اگر همون بحث ویزور رو هم مطرح کنیم
    وقتی لنز DX روی بدنه فول فریم استفاده بشه، با توجه به سایز آینه و طراحی ویزور، گوشه های ویزور تاریک دیده خواهد شد
    چون هیچ نوری به اون قسمت ها نمیرسه

    *مگر اینکه همانطور که عرض کردم، نیکون یک بخش اپتیکی برای این منظور درنظر گرفته باشه تا 1.5 برابر زوم کنه و بتونه دقیقا تصویری که لنز DX تولید میکنه رو بصورت 100% در ویزور نمایش بده*

    این سوالی هست که دوست عزیزمون جناب حسینی که D610 دارند، احتمالا بتونند راهنمایی کنند

    چیزی که در حالت Live View دیده میشه هم با توجه به اینکه از سنسور گرفته میشه بحث اش جدا هست
    اگر دوربین روی حالت DX تنظیم بشه که در لایو ویو هم تصویر کامل دیده میشه
    اما اگر در حالت FX باشه، گوشه ها تصویر لایو تاریک خواهد بود

    موفق باشید
    Kane تشکر می‌کند.
    Nikon D5000 | 18-200mm VR II | 50mm F1.8G | SB-900

  8. #4678
    كاربر بسیار فعال ata_m3 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    محل سکونت
    Tabriz
    نوشته ها
    1,681
    تشکر شده
    4982
    تشکر کرده
    5142

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط rezafh نمایش پست ها
    همشهری و دوست عزیز (ببخشید من اسمی از شما نمی دونم)
    امیدوارم جسارت نباشه، اما شما تا حدودی برداشت اشتباه دارید.

    شما توی مثالی که در مورد اندازه دیافراگم روی لنز FX و DX زدید، گفتید که وقتی روی لنز FX مثلا دیاف 3.5 باشه، دهنه بزرگتر از همان دیاف در لنز DX هست
    این مساله کاملا درست هست
    اما توی ادامه باید عرض کنم وقتی لنز FX روی سنسور DX استفاده میشه، بخش زیادی از نور درواقع هدر میره و به اطراف سنسور تابانده میشه که شما اینو حساب نمیکنید
    و همینطور وقتی لنز DX روی سنسور FX استفاده میشه، به بخشی از سنسور هیچ نوری نمیرسه

    حالا اگر همون بحث ویزور رو هم مطرح کنیم
    وقتی لنز DX روی بدنه فول فریم استفاده بشه، با توجه به سایز آینه و طراحی ویزور، گوشه های ویزور تاریک دیده خواهد شد
    چون هیچ نوری به اون قسمت ها نمیرسه

    *مگر اینکه همانطور که عرض کردم، نیکون یک بخش اپتیکی برای این منظور درنظر گرفته باشه تا 1.5 برابر زوم کنه و بتونه دقیقا تصویری که لنز DX تولید میکنه رو بصورت 100% در ویزور نمایش بده*

    این سوالی هست که دوست عزیزمون جناب حسینی که D610 دارند، احتمالا بتونند راهنمایی کنند

    چیزی که در حالت Live View دیده میشه هم با توجه به اینکه از سنسور گرفته میشه بحث اش جدا هست
    اگر دوربین روی حالت DX تنظیم بشه که در لایو ویو هم تصویر کامل دیده میشه
    اما اگر در حالت FX باشه، گوشه ها تصویر لایو تاریک خواهد بود

    موفق باشید
    دوست عزیز، آقا رضا

    بنده دیروز در پست 4661 همین تاپیک درباره همین قضیه به طور مفصل نوشته ام.
    sahar0 تشکر می‌کند.

  9. #4679
    كاربر همراه rezafh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    نوشته ها
    442
    تشکر شده
    1948
    تشکر کرده
    3513

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ata_m3 نمایش پست ها
    دوست عزیز، آقا رضا

    بنده دیروز در پست 4661 همین تاپیک درباره همین قضیه به طور مفصل نوشته ام.
    البته بحث بنده درباره 3 موضوع تقریبا مجزا بود که الان متوجه شدم شما ظاهرا شما یکی رو توی پست شماره 4661 درست اشاره کردید و بنده ندیده بودم (و عذر میخوام بابت تکرار این موضوع)

    موضوع اول میزان نوری که از دیاف ثابت (مثلا 3.5) روی دو لنز FX و DX به سنسور میرسه هست
    که شما گفته بودید لنز FX نور بیشتری به سنسور میرسونه، در حالی که توضیح دادم به این صورت نیست (همینطور دوست عزیز با نام کاربری Kane این مورد رو اشاره کرده بودن)
    چگالی نور در سطح قسمتی از سنسور های DX و FX که بهش نور میرسه در هر دو حالتی که از لنز FX استفاده بشه یا DX، برابر هست.

    موضوع دوم چیزی هست که در ویزور دیده میشه و شما در پست شماره 4659 اشتباه ذکر کرده بودید:
    در مورد ویزور در صورت استفاده از لنز DX روی FX فکر کنم همون چیزی رو میبینید که اگه لنز DX رو روی بدنه DX میبستید می دیدید و عملا بایستی تفاوتی نداشته باشند ( به لطف تکنولوژی جدید و اضافه شدن مود DX)
    اما در پست بعدیتون (شماره 4661) تصحیح کردید:
    می دونیم که آینه در دوربین FX بزرگتر از آینه در بدنه DX هستش. از اونجایی که پرتوهای نور به موازات هم حرکت می کنند پس نوری که از دیافراگم یک لنز DX که روی بدنه FX بسته شده میاد و بعد از عبور از دیافراگم به آینه میرسه. چون آینه هم اندازه سنسور FX هست در واقع نور برخوردی به آینه مثل سنسور FX کراپ میشه و نور به گوشه های آینه نمیرسه و همون نور به سمت بالا و منشور پنج وجهی میاد میرسه و بعد از اون هم به ویزور.
    یک نکته هم در مورد فاصله کانونی (فوکال لنت) برای درک بهتر سایر دوستانی که احیانا آشنایی نداشته باشند: لنز 18 میلیمتر DX روی لنز FX تصویر معادل یک لنز 18 میلیمتر FX رو میندازه با این تفاوت که گوشه های تصویر تاریک هست.
    در حالی که همان لنزهای 18 میلیمتر (چه DX باشد و چه FX) روی سنسور کراپ دار DX میشه معادل 27 میلیمتر.
    "همین موضوع روی تصویری که در ویزور دیده میشه هم طبیعتا تاثیر داره"

    موضوع سوم هم که البته آنچنان مربوط نیست به بحث، وجود مود DX روی D700 هست که ارجاع میدم به یک لینک و نقل قول از همان لینک:

    کد:
    http://trick77.com/2009/02/01/tokina-atx-116-pro-dx-on-nikon-fx-body/
    As I’m never going to use DX lenses on an FX body in DX mode I turned DX support off in SHOOTING MENU -> Image area -> Set image area to FX and Auto DX Crop to OFF.
    که نتیجه این نقل قول هم مشخص هست
    Kane، Mohsenf و sahar0 تشکر می‌کنند.
    Nikon D5000 | 18-200mm VR II | 50mm F1.8G | SB-900

  10. #4680
    كاربر بسیار فعال ata_m3 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    محل سکونت
    Tabriz
    نوشته ها
    1,681
    تشکر شده
    4982
    تشکر کرده
    5142

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط rezafh نمایش پست ها
    البته بحث بنده درباره 3 موضوع تقریبا مجزا بود که الان متوجه شدم شما ظاهرا شما یکی رو توی پست شماره 4661 درست اشاره کردید و بنده ندیده بودم (و عذر میخوام بابت تکرار این موضوع)

    موضوع اول میزان نوری که از دیاف ثابت (مثلا 3.5) روی دو لنز FX و DX به سنسور میرسه هست
    که شما گفته بودید لنز FX نور بیشتری به سنسور میرسونه، در حالی که توضیح دادم به این صورت نیست (همینطور دوست عزیز با نام کاربری Kane این مورد رو اشاره کرده بودن)
    چگالی نور در سطح قسمتی از سنسور های DX و FX که بهش نور میرسه در هر دو حالتی که از لنز FX استفاده بشه یا DX، برابر هست.

    موضوع دوم چیزی هست که در ویزور دیده میشه و شما در پست شماره 4659 اشتباه ذکر کرده بودید:


    اما در پست بعدیتون (شماره 4661) تصحیح کردید:


    یک نکته هم در مورد فاصله کانونی (فوکال لنت) برای درک بهتر سایر دوستانی که احیانا آشنایی نداشته باشند: لنز 18 میلیمتر DX روی لنز FX تصویر معادل یک لنز 18 میلیمتر FX رو میندازه با این تفاوت که گوشه های تصویر تاریک هست.
    در حالی که همان لنزهای 18 میلیمتر (چه DX باشد و چه FX) روی سنسور کراپ دار DX میشه معادل 27 میلیمتر.
    "همین موضوع روی تصویری که در ویزور دیده میشه هم طبیعتا تاثیر داره"

    موضوع سوم هم که البته آنچنان مربوط نیست به بحث، وجود مود DX روی D700 هست که ارجاع میدم به یک لینک و نقل قول از همان لینک:

    کد:
    http://trick77.com/2009/02/01/tokina-atx-116-pro-dx-on-nikon-fx-body/


    که نتیجه این نقل قول هم مشخص هست
    دوست عزیز شما پستهای قبلی بنده رو مطالعه نمی کنید. لطفا به پست شماره 4667 همین تاپیک که دیشب نوشتم مراجعه کنید.

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •