سلام
براي رسيدن به يك نتيجه صحيح در بحث، بايد همه فرضهاي اوليه يكسان را قبول داشته باشيم. با فرضهاي اوليه متفاوت، چگونه مي خواهيم نتيجه گيريهاي (با فرض درست بودن همگي) بدست آمده را با هم مقايسه كنيم؟ الان دو تا بحث مختلف مطرح شده، يكي تفاوت نورسنجي دوربينهاي كراپدار و فول فريم و يكي ديگر تفاوت عمق ميدان.
من خودم با فرض سوژه ثابت، استفاده از لنز مشابه در يك ديافراگم مشابه با فاصله ثابت تا سوژه اين طور نتيجه گيري مي كنم. توجه داشته باشيد كه مسلم است با اين فرضيات كادر يكساني هم بدست نمي آيد.
-عمق ميدان حاصل از دوربين فول فريم به ميزان محسوسي بيشتر از دوربين كراپدار است.
-نورسنجي (با فرض استفاده از سيستم نورسنجي يكسان، مثلا ماتريكس) كاملا متفاوت است و بستگي به خيلي عوامل ديگر دارد كه در اين فرض گفته نشده. حتي نورسنجي صورت گرفته از يك كادر يكسان توسط دو دوربين متفاوت با شرايط كاملا مشابه لنز و ديافراگم هم مي تواند با يكديگر اختلاف داشته باشد.
-----------------
اين بحثها واقعا چه ربطي به اين تاپيك دارد؟؟؟
Who knows, Who knows
Who knows, which way the whirlwind blows
Or where the trail of tomorrow goes
For a man without a star
جناب kane،
اندازه پیکسلهای یک سنسور فول فریم بزرگتر از اندازه پیکسل در یک دوربین کراپدار هست و نور بیشتری جذب می کنند و به همین دلیل برای عکاسی شب مناسبتر هستند و رفتار نویزیشون هم بهتره.
خطرتون باشه چند سال پیش کنون میومد تعداد پیکسلها رو افزایش می داد برای جذب نور بیشتر. اما نیکون اومد اندازه پیکسلها رو بزرگتر کرد برای جذب نور بیشتر و در نهاین نیکون موفق تر از کنون در این زمینه بود و باعث میشد عکسهایی که در شب توسط دوربینهای نیکون گرفته می شدند بهتر باشه.
اندازه پیکسل ها هم مربوط میشه به مگاپیکسل و هم اندازه سنسور ٬ ممکن است اندازه پیکسل های دوربین کراپ از فول فریم بزرگتر هم شود!
موضوعی که مطرح کردم مربوط به اندازه پیکسل نبود بحث من مربوط به میزان نوری که هر سنسور دریافت می کرد بود برای همین از واحد میلیمتر مربع استفاده کردم و نه تعداد و اندازه پیکسل. کل گفته من این بود که با تنظیمات برابر (ایزو ٬ لنز و آپرچر ٬ سرعت شاتر برابر) روشنایی تصویر در کراپ و فول فریم برابر خواهد بود .
بحث رفتار نویزی در عکاسی شب یک مقوله جداست ٬ بله فول فریم رفتار نویزی بهتری دارد چون به دلیل بزرگتر بودن سنسور عموما اندازه پیکسل های سنسور آن بزرگتر از سنسور کراپ هست.
ویرایش : ممنون که منتقل کردید
ویرایش توسط Kane : Sunday 15 December 2013 در ساعت 15:34
همشهری و دوست عزیز (ببخشید من اسمی از شما نمی دونم)
امیدوارم جسارت نباشه، اما شما تا حدودی برداشت اشتباه دارید.
شما توی مثالی که در مورد اندازه دیافراگم روی لنز FX و DX زدید، گفتید که وقتی روی لنز FX مثلا دیاف 3.5 باشه، دهنه بزرگتر از همان دیاف در لنز DX هست
این مساله کاملا درست هست
اما توی ادامه باید عرض کنم وقتی لنز FX روی سنسور DX استفاده میشه، بخش زیادی از نور درواقع هدر میره و به اطراف سنسور تابانده میشه که شما اینو حساب نمیکنید
و همینطور وقتی لنز DX روی سنسور FX استفاده میشه، به بخشی از سنسور هیچ نوری نمیرسه
حالا اگر همون بحث ویزور رو هم مطرح کنیم
وقتی لنز DX روی بدنه فول فریم استفاده بشه، با توجه به سایز آینه و طراحی ویزور، گوشه های ویزور تاریک دیده خواهد شد
چون هیچ نوری به اون قسمت ها نمیرسه
*مگر اینکه همانطور که عرض کردم، نیکون یک بخش اپتیکی برای این منظور درنظر گرفته باشه تا 1.5 برابر زوم کنه و بتونه دقیقا تصویری که لنز DX تولید میکنه رو بصورت 100% در ویزور نمایش بده*
این سوالی هست که دوست عزیزمون جناب حسینی که D610 دارند، احتمالا بتونند راهنمایی کنند
چیزی که در حالت Live View دیده میشه هم با توجه به اینکه از سنسور گرفته میشه بحث اش جدا هست
اگر دوربین روی حالت DX تنظیم بشه که در لایو ویو هم تصویر کامل دیده میشه
اما اگر در حالت FX باشه، گوشه ها تصویر لایو تاریک خواهد بود
موفق باشید
Nikon D5000 | 18-200mm VR II | 50mm F1.8G | SB-900
البته بحث بنده درباره 3 موضوع تقریبا مجزا بود که الان متوجه شدم شما ظاهرا شما یکی رو توی پست شماره 4661 درست اشاره کردید و بنده ندیده بودم (و عذر میخوام بابت تکرار این موضوع)
موضوع اول میزان نوری که از دیاف ثابت (مثلا 3.5) روی دو لنز FX و DX به سنسور میرسه هست
که شما گفته بودید لنز FX نور بیشتری به سنسور میرسونه، در حالی که توضیح دادم به این صورت نیست (همینطور دوست عزیز با نام کاربری Kane این مورد رو اشاره کرده بودن)
چگالی نور در سطح قسمتی از سنسور های DX و FX که بهش نور میرسه در هر دو حالتی که از لنز FX استفاده بشه یا DX، برابر هست.
موضوع دوم چیزی هست که در ویزور دیده میشه و شما در پست شماره 4659 اشتباه ذکر کرده بودید:
اما در پست بعدیتون (شماره 4661) تصحیح کردید:در مورد ویزور در صورت استفاده از لنز DX روی FX فکر کنم همون چیزی رو میبینید که اگه لنز DX رو روی بدنه DX میبستید می دیدید و عملا بایستی تفاوتی نداشته باشند ( به لطف تکنولوژی جدید و اضافه شدن مود DX)
یک نکته هم در مورد فاصله کانونی (فوکال لنت) برای درک بهتر سایر دوستانی که احیانا آشنایی نداشته باشند: لنز 18 میلیمتر DX روی لنز FX تصویر معادل یک لنز 18 میلیمتر FX رو میندازه با این تفاوت که گوشه های تصویر تاریک هست.می دونیم که آینه در دوربین FX بزرگتر از آینه در بدنه DX هستش. از اونجایی که پرتوهای نور به موازات هم حرکت می کنند پس نوری که از دیافراگم یک لنز DX که روی بدنه FX بسته شده میاد و بعد از عبور از دیافراگم به آینه میرسه. چون آینه هم اندازه سنسور FX هست در واقع نور برخوردی به آینه مثل سنسور FX کراپ میشه و نور به گوشه های آینه نمیرسه و همون نور به سمت بالا و منشور پنج وجهی میاد میرسه و بعد از اون هم به ویزور.
در حالی که همان لنزهای 18 میلیمتر (چه DX باشد و چه FX) روی سنسور کراپ دار DX میشه معادل 27 میلیمتر.
"همین موضوع روی تصویری که در ویزور دیده میشه هم طبیعتا تاثیر داره"
موضوع سوم هم که البته آنچنان مربوط نیست به بحث، وجود مود DX روی D700 هست که ارجاع میدم به یک لینک و نقل قول از همان لینک:
کد:http://trick77.com/2009/02/01/tokina-atx-116-pro-dx-on-nikon-fx-body/که نتیجه این نقل قول هم مشخص هستAs I’m never going to use DX lenses on an FX body in DX mode I turned DX support off in SHOOTING MENU -> Image area -> Set image area to FX and Auto DX Crop to OFF.
Nikon D5000 | 18-200mm VR II | 50mm F1.8G | SB-900